Μετάβαση στο περιεχόμενο

Ενανθράκωση με διάβρωση


 

Recommended Posts

  • Απαντήσεις 2,3k
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Ας ξεκινήσω με την λογική οτι δεν θα γίνει έλεγχος και απλά ένας συνάδελφος θα βρεθεί μπροστά σε ένα παραθαλάσσιο σπίτι ή σε ένα βιομηχανικό που χειρίζεται χημικά. Οπτικά εαν ο χάλυβας παρουσιάζει έντονες εξαχνώσεις και μη περιοδικές, ακόμα και εαν η διατομή του δεν έχει υποφέρει σημαντικά θα πρέπει να παρθεί δοκίμιο για εφελκυσμό. Στο 90% των περιπτώσεων υπάρχει μείωση της ολκιμότητας απο 10 εώς και 100%. Προφανώς όπως καταλαβαίνετε ο τρόπος ενίσχυσης αλλάζει σημαντικά. Ενα πείραμα κοστίζει 50Ε και πραγματικά εαν το σκεφτείτε σώζει ζωές ενω ο πελάτης όσο άσχετος και να είναι θα καταλάβει οτι δεν του πουλάτε φύκια και μεταξωτές κορδέλες. Το πρόβλημα εμφανίζεται ιδιαίτερα όταν ο χάλυβας έχει παραμείνει για καιρό εκτεθειμένος μετά την αποφλοίωση του σκυροδέματος. Δηλαδή ρωτάμε πότε είδατε για πρώτη φορά ρηγμάτωση?

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Ενα απο τα προβλήματα που θα χρειαστεί να γνωρίζει ενας ΠΜ κατα την διάρκεια της σκυροδέτησης είναι η πιθανότητα δημιουργίας ρωγμών. Η ρωγμές και προφανώς αποφεύγονται έχοντας μια σωστή σύνθεση, καλό curing, σωστά πρόσμικτα κλπ. Πιο βασικό απο όλα είναι η ποσότητα σκυροδέτησης και ειδικότερα ο λόγος επιφάνεια/όγκος. Ενας εμπειρικός κανόνας είναι ο λόγος να μην ξεπεράσει το 1.5 για κατηγορία 20/25, το 1.4 για 16/20 και 1.6 για 25/30. Εαν το ξεπεράσουμε θα πρέπει να ψεκάσουμε με υλικά που αποτρέπουν την πρόωρη εξάτμιση ειδικότερα εαν σκυροδετούμε σε σχετικά υψηλές θερμοκρασίες > 25. Γενικά η δημιουργία ρωγμών καταστρέφει την ανθεκτικότητα εκθετικά. Βάζω φωτο για να καταλάβετε το πρόβλημα η άσπρη περιοχή >0.4% χλωριόντα και η ανοιχτή καφέ κάτω απο 0.18% (όριο κανονισμού για χλωριόντα). Με λίγα λόγια προσοχή διότι ακόμα και εαν τηρηθεί ο ΕΝ 206 στα χαρτιά σπάνια τηρείται στην πράξη. Ακόμα με τις μονώσεις βάλτε τις μετά και οχι μέσα στο καλούπι διότι κανένα μέτρο εύλογου κόστους δεν μπορεί να γίνει μετά.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Να σας δώσω και μια εσωτερική πληροφορία. Σήμερα στο Eurogroup WG αποφασίσαμε οτι χάλυβας με απώλεια μάζας>10% θα πρέπει να θεωρείται άοπλος καλύπτει τις κατηγορίες Β450B,c-Β500C. Η απώλεια μάζας θα πρέπει να είναι σε περιοχή > 5 εκ. Αυτο το αποφασόσαμε διότι η ολκιμότητα πέφτει δραματικά και η αντοχή σε ολιγοκύκλική πάει κάτω απο 20 κύκλους που έχουμε θέσει σαν όριο. Θα μπει στο model code άμεσα.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Μελλοντική Αλλαγή στο ΕC8-3

 

Οπως έχω πεί και παλαιότερα το βασικότερο και το εννοώ το βασικότερο πρόβλημα που έχουμε στην Ευρώπη είναι να μην χάσουμε ολκιμότητα του χάλυβα. Στη Γερμανία και Ιταλία ήδη έχει αρχίσει η διαδικασία δημιουργίας αλλαγών στο ΕC8-3 που πλέον να θεωρεί οτι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα διαβρωμένος χάλυβας σε υποστυλώματα σχεδιασμένα για πλάστιμη αστοχία η αστοχία να γίνει ψαθυρή. Το θέμα βέβαια δεν είναι απλό και δυστυχώς οι υπάρχοντες μέθοδοι επισκευής δεν καλύπτουν σημαντική πτώση ολκιμότητας αλλα μόνο υπερφόρτιση. Ενα επίσης απο τα βασικά θέματα που είπαμε οτι πρέπει να αλλάξει είναι οτι η επισκευή της περίσφιξης θα πρέπει να γίνει εφόσον έχει ελεχθεί οτι δεν έχουμε πτώση ολκιμότητας. Μην ξεχνάτε οτι οι συνδετήρες σε ένα σεισμό δεν μπαίνουν σε σοβαρή παραμόρφωση και σίγουρα πολύ λιγότερη απο ότι ο κύριος οπλισμός. Απο πραγματικά κτιρια που οι Αμερικάνοι είχαν βάλει strain gauges στην κύρια όπλιση στη περιοχή των κόμβων βρέθηκε οτι στα 0.25g η παραμόρφωση της κύριας όπλισης ξεπερνάει τα 4-5%. Στο νούμερο αυτό θεωρήστε οτι απο πειράματα που έχουμε κάνει σε πραγματικό οπλισμό απο διάφορες περιοχές της Ελλάδος έχουμε βρεί Agt < 4%. Με λίγα λόγια αυτό που οι Γερμανοί και Ιταλοί βάζουν άμεσα στους κανονισμούς τους είναι οτι έναρξη διάβρωσης σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υφίσταται είται πρόκειται απο ενανθράκωση ή απο χλώριόντα ενω εαν βρεθεί θα πρέπει να γίνεται άμεσος έλεγχος ολκιμότητας πριν απο οποιαδήποτε άλλη κίνηση μελέτης ενίσχυσης.

 

Με τον συνάδελφο Χάρη Αποστολόπουλο προσπαθούμε μέσω του Ελληνικού Τμήματος Σκυροδέματος και με το ΤΕΕ να οργανώσουμε μια ημερίδα πάνω στο θέμα στους επόμενους μήνες.

post-25492-131887260722_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Την πρώτη σημαντικότερη "εσωτερική πληροφορία" απο το Eurogroup WG σχετικά με το ότι μια απώλεια μάζας (>10% ) του χάλυβα οπλισμού σκυροδέματος στις κατηγορίες Β450 B και c-Β500C πρέπει να σηματοδοτεί θεωρήσεις και υπολογισμούς άοπλου υποστυλώματος στην περίπτωση της επισκευής , ΗΔΗ σας την μετέφερε αυτούσια και αμέσως ο συνάδελφος Ροδόπουλος.

Όλα αυτά δεν μας εκπλήσουν καθόλου μα καθόλου και δείχνουν ότι τόσα χρόνια δεν "φωνάζουμε" χωρίς λόγο. Εμείς τα γνωρίζαμε και τα υποστήριζα συχνά σε συνέδρια - ημερίδες - επιστημονικές επιτροπές ,δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά απο μία δεκαετία πρίν. Τα αποτελέσματα μηχανικών δοκιμών εφελκυσμού και κόπωσης σε ράβδους οπλισμού παλαιών και νεώτερων κατασκευών συνεχώς μας επιβεβαίωναν.

 

ΗΔΗ η Ιταλία και η Γερμανία (πιθανόν και άλλες χώρες) στην Ευρώπη μετά απο έντονο προβληματισμό (στα αποτελέσματα της συνεχιζόμενης έρευνας) πάνω στο θέμα της σταδιακής απώλειας της ολκιμότητας του χάλυβα λόγω διάβρωσης, προχωρούν στις διαδικασίες αλλαγών του ΕC8-3 όπου εκεί θα θεωρείται ότι υποστυλώματα σχεδιασμένα για πλάστιμη αστοχία ,( λόγω διάβρωσης) με σοβαρή πιθανότητα θα αναμένεται αστοχία ψαθυρή.

Στην Ελλάδα, το ζήτημα αυτό δεν φαίνεται τόσο απλό διότι (δυστυχώς) πολλοί εξ ημών, στην επισκευή-ενίσχυση δεν καλύπτουν τα θέματα της πτώσης της ολκιμότητας τοποθετούμενοι (αμυνόμενοι ;) πίσω απο τον ΕC8-3 παραβλέπουν η αγνοούν τις ιδιαίτερες (περιβαλλοντικές) συνθήκες του τόπου μας. Η γειτονική Ιταλία προχωράει διότι αντιλήφθηκαν ότι είναι χώρα παραθαλάσια, με υψηλές θερμοκρασίες και με σεισμούς. ΜΗΠΩΣ έχει και η Ελλάδα ίδιο περιβάλλον με την Ιταλία; ΜΗΠΩΣ έφτασε η ώρα και εμείς εδώ να κάνουμε κάτι ;

Καμπανάκι !!!! Προσοχή !!!! Δεν επιτρέπεται ενίσχυση η επισκευή στοιχείων η κατασκευών απο οπλισμένο σκυρόδεμα στην περίπτωση που ανιχνευθεί διάβρωση χάλυβα. Με την έννοια ότι πρέπει να γνωρίζουμε (μέσω επιθεωρήσεων) το περιβάλλον του επισκευαζόμενου στοιχείου και να εξετάζουμε την απομένουσα ολκιμότητα του χάλυβα. Να απαιτούμε την συντήρηση του δομικού στοιχείου και μετά να συζητάμε για μοντέλα και ενίσχυση.......

 

Σχετικά, παραθέτω ορισμένα αποτελέσματα μηχανικών δοκιμών εφελκυσμού για τον χάλυβα B450C ειδικώτερα για την μέση τιμή

των ορίων Διαρροής, θραύσης και ομοιόμορφης παραμόρφωσης (Αgt)%

 

513ΜPa 626,6MPa και 13,32% αντίστοιχα.

 

Για απώλεια μάζας του χάλυβα κατά 9.28%

η μέση τιμή των ορίων Διαρροής, θραύσης και ομοιόμ. παραμόρφωσης (Αgt) αντίστοιχα είναι :

466MPa 570,2MPa και 3,8% !!!!!!!!

 

ΔΗΛΑΔΗ

Μεταξύ των δοκιμίων αναφοράς (μη διαβρωμένων και των διαβρωμένων καταγράφεται :

• Ποσοστιαία πτώση του ορίου διαρροής Rp = 9.20 %

• Ποσοστιαία πτώση του ορίου Αντοχής Rm = 9 % (περίπου η απώλεια μάζας 9.28%)

• ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΤΩΣΗ της ολκιμότητας εu = 71.47 %

 

Οι Ευρωπαίοι συνάδελφοι στο Project αυτό στο οποίο αναφερόμαστε (να σημειωθε)ί ότι τυγχάνουν διεθνούς ερευνητικής αναγνώρισης και συγχρόνως αποδεδειγμένα διαθέτουν εμπειρία σε μελέτες μεγάλων έργων (ΟΧΙ ΛΟΓΙΑ ΜΟΝΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ).

Link to comment
Share on other sites

Προφανώς ουτε εγω ούτε και ο συνάδελφος Αποστολόπουλος προσπαθούμε να δημιουργήσουμε πανικό ή να πούμε οτι θα πέσουν τα κτίρια απλά λέμε οτι μπορεί να πέσουν σε περίπτωση ενος >0.3g ανάλογα βέβαια με το κτίριο, κλπ. Σαφώς και η περίοδος επαναφοράς των 75 χρόνων έχει αποδειχτεί οτι δεν στέκει και οτι υπάρχει συσσωρευμένη βλάβη οταν στην Πάτρα ειδικά είχαμε σοβαρούς σεισμούς σε λιγότερο απο 9 χρόνια.

15 Ιουνίου 1995 6.2, Σεισμός στο Αίγιο. 14:18 7/6/2009 4.2, 18 Ιανουαρίου 2010 Πάτρα 5,2, Ανδραβίδα 08-06-2008 6,5.

 

Επίσης πολλοί δεν έχουν καταλάβει τα μεγέθη παραμόρφωσης στον οπλισμό. Για τον λόγο αυτό σας βάζω απο strain gauges σε οπλισμό μετρήσεις πραγματικές απο το Μεξικό του 1985 (7,5) photo 1. Το 8 storey κτίριο βέβαια κατέρρευσε και δεν υπήρχε διάβρωση, photo2 (φαίνονται βέβαια μόνο οι 4 όροφοι).

post-25492-131887261204_thumb.jpg

post-25492-131887261217_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Κάθε χώρα της ΕΕ έχει κάνει διαφοροποιήσεις στο ΕΝ 206. Παράδειγμα η Νορβηγία.

post-25492-131887261236_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Το αντίστοιχο πινακάκι για την Ελλάδα, υπάρχει?

 

Άσχετα με το αν λαμβάνεται υπόψη στις κατασκευές σήμερα.

Link to comment
Share on other sites

Μήπως οι χρονικές περίοδοι επαναφοράς σεισμικών συμβάντων πρέπει να διατυπωθούν εκ νέου και μήπως στο νού μας πρέπει όλα αυτά να τα συνδέουμε με την συσσώρευση βλάβης λόγω διάβρωσης και σεισμικών δράσεων; Εύστοχα ο συνάδελφος Ροδόπουλος αναφέρεται στους πρόσφατους σεισμούς της Δυτικής Ελλάδας, Εδώ να αναφέρω ότι οι περιοχές, Λευκάδα, Ανδραβίδα, Ζακύνθος, Πάτρα, Καλαμάτα, Αίγιο, Κόρινθος, χαρακτηρίζονται ως παράκτιες.

Link to comment
Share on other sites

Τους συναδελφικούς μου χαιρετισμούς, στον κ. Αποστολόπουλο, τον "κ. Χάρη" για τους φοιτητές του...... εν έτη 1991...

 

Δεν τολμώ να κάνω την αφαίρεση.... για το πόσα χρόνια πέρασαν.

 

Από τότε γράφω πάντα με μολύβι, διότι....

"οι μηχανικοί γράφουν με μολύβι"....

 

Καλησπέρα.

Link to comment
Share on other sites

Το βασικότερο πρόβλημα που βλέπω είναι οτι ενω έχουμε τις γνώσεις, τα υλικά, τους κανονισμούς συνεχίζουμε να χτίζουμε με 20/25 κοντά στην θάλασσα που είναι αμφιβόλου ποιότητας, αμφιβόλου Ν/Τ, με αμφιβόλου τεχνίτες και αμφιβόλου ποιοτικό έλεγχο. Περιμένουμε βέβαια το κράτος να αλλάξει και τελικά να μεταφράσει τους κανονισμούς. Σήμερα δηλαδή παίρνουμε τα όνειρα των ανθρώπων για ένα σπίτι και τα χρήματά τους και τους δίνουμε κάτι με ληγμένη ημερομηνία κατανάλωσης που σε βάθος χρόνο θα χρειαστεί να δαπανήσουν πολλά χρήματα για να το επισκευάσουν. Αυτό που λέω λοιπόν είναι ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ και πάλι ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ. Αφήστε τα ακριβά περιτυλίγματα και δώστε χρήματα στην ποιότητα του ΦΟ. Η καλύτερη Ferrari με λάστιχα φαγωμένα και αγνώστου πατρός προφανώς και δεν αξίζει στον δρόμο.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.