Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε (edited)

Καλημέρα,

 

είμαι νέος πολ. μηχανικός και ξεκινώντας την διαδικασία ανοίγματος βιβλίων Ελεύθ. Επαγγελμ., έχω κάτσει και έχω διαβάσει σχεδόν όλα τα φορολογικά σε αυτό το forum (πάνω από 200-300 σελιδες των threads), για να ξέρω τι γίνεται με τα βιβλία εσόδων-εξόδων, παραστατικά, κλπ. αν τυχόν δεν χρειαστεί να πάω σε λογιστή. Προς το παρόν, θα έχω τόσο μικρό τζίρο που δεν νομίζω να αξίζει ο λογιστής. Ακόμα να σημειώσω, ότι δεν έχω κάνει ακόμα δήλωση Ε3 (από το '22 με το καλό), και παρ' ότι έχω καταλάβει θεωρητικώς σε τι κωδικούς μπαίνουν τα ποσά (διαβάζοντας από εδω μέσα), μπορεί στην πράξη να είναι λίγο διαφορετικά.

Γενικά έχω καταλάβει πως γίνεται η καταχώρηση των εξόδων στα βιβλία, από ποιες δαπάνες μπορεί να εκπέσει ο ΦΠΑ και ποιες όχι, κλπ. Απλώς θα ήθελα κάποιες ειδικές διευκρινήσεις σε κάποια θέματα που αφορούν ποσοστά :

 

1) Λογαριασμοί ΔΕΚΟ γραφείου: Απ' ότι έχω διαβάσει, αν το γραφείο συστεγάζεται με την οικία σου, περνάς ένα λογικό ποσοστό των εξόδων σου (που μπορεί εξαρτάται από την αναλογία τετραγωνικών, ή κάπως αλλιώς [παλαιότερα το έβαζαν 1/3], π.χ. για ενεργοβόρα μηχανήματα, αρκεί να μπορείς να το δικαιολογήσεις κάπως αν έρθει έλεγχος). Όσον αφορά την συμπλήρωση του βιβλίου εσόδων-εξόδων, εδώ ο Σωτήρης λέει (πριν 9 χρόνια βέβαια) να "καταχωρήσεις το τμήμα που αναλογεί με βάση τον επιμερισμό αυτόν. Στο φύλλο του επιμερισμού (λογιστικό σημείωμα) επισυνάπτεις και φωτοτυπία του συνολικού λογαριασμού", δηλαδή τι είναι πιο σωστό:

α) να φτιάχνεις λογιστικό σημείωμα σε κάθε λογαριασμό (ανά μήνα/δίμηνο) και να περνάς την μειωμένη αξία και τον μειωμένο ΦΠΑ στο βιβλίο?

β) Ή αλλιώς, να έχεις στήλη(ες) στο βιβλίο, με τα αρχικά ποσά (αξία, ΦΠΑ) και να φαίνεται ο επιμερισμός σε καινούργιες?

γ) Ή μήπως να γράφεις σημείωση του στυλ 300Ε x 20% (ένα τυχαίο ποσοστό επιμερισμού) στην αιτιολογία?

δ) Απλώς γράφεις το τελικό ποσό στα έξοδα, χωρις να κάνεις αναφορά/σημείωση κάπου?

ε) κάτι άλλο?

 

2) Λογαριασμοί ενοικίων, κοινοχρήστων γραφείου: το ίδιο, αλλά εδώ φαντάζομαι δεν υπάρχει ο ΦΠΑ...

 

3) Λογαριασμοί Κινητής Τηλεφωνίας: Εδώ παλαιότερα ίσχυε το ποσοστό 50%, αλλά πλέον βάζεις ποσοστό με βάση την πραγματική χρήση για επαγγελματικούς και προσωπικούς σκοπούς. Στο forum διάβαζα ότι κάνεις λογιστική αναμόρφωση (δεν αναφέρεται κάπου ο παραπάνω επιμερισμός). Δηλαδή βάζεις στο βιβλίο το 100% της αξίας (στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το τέλος κινητής, σωστά?) και το 100% του ΦΠΑ (επειδή εκπίπτει), και στο τέλος του χρόνου στο Ε3, κάνεις τον επιμερισμό σου για την καθαρή αξία μόνο, στον κωδικό 566 (όπως έχω διαβάσει αν δεν κάνω λάθως). Εδώ δηλαδή στην ουσία εκπίπτει όλος ο ΦΠΑ, και όχι όπως παραπάνω το επιμερισμένο "επαγγελματικό" ποσοστό του. Σωστά?

 

4) Έξοδα Ε.Ι.Χ.: εδώ πας πάλι με λογικά ποσοστά (έχουν καταργηθεί τα παλιά με τα 1600cc, και άρα το πας μόνος σου) ιδίως αν το αυτοκίνητο έχει και κάποια προσωπική χρήση. Εδώ λοιπόν "λογιστικά" δεν έχει διαφορά ο "επιμερισμός δαπανών" με την "αναμόρφωση", καθώς (αφου είναι επιβατικό το αυτοκίνητο) η αξία που δηλώνεις στα βιβλία είναι "Καθαρή + ΦΠΑ" (δεν εκπίπτει ο ΦΠΑ, δηλαδή πάντα θα υπολογίζεται). "Νομικιστικά", τι είναι πιο ορθό? Να ακολουθείς το στυλ των Λογιστικών Σημειωμάτων (ή όποια άλλη λύση είναι σωστή από την 1η ερώτηση) ή το στυλ του κινητού, που βάζεις το 100% και κάνεις αναμόρφωση στο Ε3.

Μηπως βοηθάει κάπου στην επιλογή λύσης, η σημείωση ότι τυχόν ασφάλιστρα ή τέλη κυκλοφορίας δεν έχουν ΦΠΑ?

Και επίσης εδώ, λόγω του ΦΠΑ, έχει καμία διαφορά να παίρνεις ΑΛΠ (έως 100 ευρώ) από ΤΛΠ/ΤΠΥ, αφού αφ' εφενός ο ΦΠΑ δεν εκπίπτει, και εφ' ετέρου η ΑΛΠ με αξία έως 100 ευρώ η οποία αφορά αγορά αναλωσίμων αγαθών ή υπηρεσιών (που κάνει μπάμ ότι αφορά δαπάνη για το αυτοκίνητο) επέχει θέση τιμολογίου, και μπορεί να εκπέσει από τα έσοδα (όχι ο ΦΠΑ φυσικά...)?

 

 

 

Όλα τα παραπάνω, πως αλλάζουν τώρα με το mydata της ΑΑΔΕ? Πως περνιούνται στην πλατφόρμα οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ? Αυτόματα ή τους βάζεις μόνος σου? Και ακόμα μπορείς στην πλατφόρμα να βάλεις ποσοστά λογαριασμών, παραστατικών ή ΑΛΠ? Ξέρει κανένας? Γενικά, αφού θα σου έχει βιβλίο (αναλυτικό και συνοπτικό) εσ-εξ στην πλατφόρμα, υποχρεούσαι ακόμα να κρατάς εσύ δικό σου (αθεώρητο χειρόγραφο ή στον υπολογιστή)? [φαντάζομαι πως ναι, δεν καταργείται αυτή η απαίτηση]

 

 

Υ.Γ. Κάτι άλλο: Γενικότερα με ΑΛΠ (έως 100 ευρώ) αν κάνει μπαμ ότι είναι έξοδα γραφείου/επιχείρησης (π.χ. χαρτικά, είδη αρχειοθέτησης, εκτυπώσεις  ή άλλα αναλώσιμα αγαθά κλπ. κλπ.) και αφού μπορεί να εκπίψει ακόμα και ο ΦΠΑ και με ΑΛΠ (όπως είπα παραπάνω για τα αυτοκίνητα, βάσει του ν. 2859/2000 άρ. 32, αν και εκεί τελικά λόγω του είδους του ΙΧ ο ΦΠΑ δεν μπορεί να εκπίψει, παρα μόνο τα έξοδα συνολικά από τα έσοδα), είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσεις ΑΛΠ ή είναι καλύτερα να ζητάς ΤΛΠ?

Υ.Γ. 2 Όσον αφορά την κίνητή τηλεφωνία, τί γίνεται με τα καρτοκινητά? Αυτά περνιούνται ή υπάρχει κάποιος τρόπος να περαστούν (στο 100% ή άλλο ποσοστό) στο βιβλίο στα έξοδα?

Edited by SpyrosM91
  • Απαντήσεις 1,8k
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Δημοσιεύτηκε

@SpyrosM91, καλώς ήρθες στο foum,και ελπίζω να βοηθήσεις με τις γνώσεις σου, την εμπειρία, τις ερωτήσεις σου κλπ.

Θα αρχίσω όπως θα τελειώσω.

ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙΣ ΝΑ ΠΑΣ ΣΕ ΛΟΓΙΣΤΗ._

Θα σου συνιστούσα (ακριβώς επειδή είναι η πρώτη φορά που πας να ασχοληθείς και δεν έχεις κάνει ακόμη καποιο λάθος) να μην ασχοληθείς αλλά να αφήσεις έναν λογιστή να ασχοληθεί με αυτό. Τόσο με την διαδικασία της έναρξης όσο και με την τήρηση των φορολογικών σου. Το κόστος είναι προσιτό και με απίστευτη ψυχολογική αξία και κέρδος από τα λάθη που θα κάνεις αν αποφασίσεις να αναλάβεις να τηρεις εσύ τα λογιστικά. 

Τωρα σε αυτόν τον κυριολεκτικά βομβαρδισμό (όχι άδικα) των αποριών σου και που φάινεται ότι δεν έχεις διαβάσει αλλά μελετήσει τις συζητήσεις, τουλάχιστον εδώ στο forum, μερικές παρατηρήσεις, που μάλλον θα σε κουράσουν, σχετικά με τις απορίες σου:

Α) Ο κανόνας σε όλα αυτά που γράφεις είναι σύμφωνα με τον ν.4172/2013, ότι όποια δαπάνη πληροί τα κριτήρια του άρθρου 22 ως σήμερα ισχύει[1] και συγχρόνως δεν εμπίπτει στον περιοριστικό κατάλογο των μη εκπιπτόμενων δαπανών του άρθρου 23 ως σήμερα ισχύει[2], εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης. 
Μεταξύ άλλων κυρίως θα πρέπει να είσαι σε θέση να υποστηρίξεις/τεκμηριώσεις από το άρθρο 22, το α' κριτήριο, ότι δηλαδή η δαπάνη που κάνεις κρίνεται απαραίτητη και η οποία άμεσα ή έμμεσα συμβάλει στη δημιουργία εισοδήματος. Αν και σε κάθε περίπτωση, το τι συμφαίρει την επιχείρηση και ποια δαπάνη θα της αποφέρει άμεσα ή έμμεσα κέρδος δεν μπορεί να το κρίνει ο ελεγκτής, παρ' όλα αυτά το συγκεκριμένο κριτήριο έχει μία επικίνδυνη (!!) υποκειμενικότητα, αφού στο "τέλος της ημέρας" ο έλεγχος μπορεί να αποφασίσει ότι μία δαπάνη δεν είναι προς το συμφέρον της επιχείρησης και να την προσθέσει στις λογιστικές διαφορές. Βέβαια από την άλλη μπορέις να προσφυγεις στην ΔΕΔ.

[1] Ως τροποποιήθηκε με την παρ.7 του άρθρου 22 του ν.4223/2013, την παρ.2 του άρθρου 11 του ν.4646/2019
[2] Ως τροποποιήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 59 του ν.4701/2020, το άρθρο 13 του ν.4646/2019, την παρ.1 του άρθρου 95 του ν.4605/2019, την παρ.4 του άρθρο 115 του ν.4549/2018
[Σχετ. ΠΟΛ.1113/2.6.2015]

Β) Η καταχώρηση στα βιβλία γίνεται στο συνολικό ποσό του κάθε παραστατικού. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν καταχωρείς την "αναμορφωμένη" τιμή των ποσών του παραστατικού. Η καταχώρηση γίνεται με βάση τα ΕΛΠ (ν.4308/2014), όπου στο τέλος της χρονιάς το αποτέλεσμα --κέρδος ή ζημιά-- προκύπτει με βάση τους κανόνες του ν. 4308/2014.

Δηλαδή γίνεται με βάση την λογιστική αξία, δηλαδή την αξία με την οποία ένα στοιχείο αναγνωρίζεται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις. Αυτό το αποτέλεσμα πρέπει πιθανόν να "αναμορφωθεί", με δύο τύπου "Λογιστικές διαφορές", για να προκύψει το φορολογητέο εισόδημα, δηλαδή να προκύψει η φορολογική βάση, δηλαδή να προκύψει η αξία που αναγνωρίζεται για σκοπούς φορολογίας εισοδήματος. 

Οι διαφορές αυτές είναι

  • είτε μόνιμες διαφορές μεταξύ λογιστικής και φορολογικής βάσης που δεν αντιστρέφονται μελλοντικά (ενδεικτικά και όχι μόνο είναι τα πρόστιμα, οι προσαυξήσεις κ.α.) που πάνε στον πίνακα αναμόρφωσης του Ε3,
  • είτε προσωρινές διαφορές οι οποίες μελλοντικά αντιστρέφονται και πάνε στον πίνακα Ε του Ε3 (ενδεικτικά και όχι μόνο είναι ασφαλιστικτές εισφορές οι οποίες απαιτήθηκαν αλλά που δεν πληρώθηκαν). 

Μεταξύ άλλων και σε όλα αυτά που γράφεις στο τέλος του έτους εγώ κάνω (επικουρικά) τους παρακάτω πίνακες. 

  • Πίνακα δεδομένων (εσόδων-εξόδων) με βάση τα αθροίσματα των στηλών του βιβλίου (έχω προσπαθήσει να παρακολουθούν όσο το δυνατόν την λογική/πεδία του πίνακα Ζ του Ε3) για να πάνε στον πίνακα Ζ του Ε3 πιο ευκολα και ελέγξιμα.
  • Πίνακα με την λογιστική και φορολογική βάση εσόδων και εξόδων όπου προκύπτουν τόσο οι διαφορές λογιστικής και φορολογικής βάσης όσο και ο προσδιορισμός τους σε μόνιμες και προσωρινές για να πάνε αντίστοιχα στον πίνακα αναμόρφωσης του Ε3 και στον πίνακα Ε του Ε3.
  • Πίνακα μερισμού εξόδων σε άμεσα και έμμεσα για να πάνε στους κωδικούς του πίνακα Δ του Ε3

Εχοντας πλέον αυτόυς τους πίνακες, μεταφέρω εύκολα στα πεδία Ε3, και πλέον προσδιορίζεται και το φορολογητέο αποτέλεσμα του πίνακα ΣΤ στο Ε3. Ετσι πρακτικά έχω όλα τα στοιχεια για να συμπληρώσω ευκολα (και ταυτόχρονα να ελέγχω) το Ε3 (αλλά και τις περιοδικές ΦΠΑ)

Γ.1) Μερικές παρατηρήσεςι στα MyDATA σε αυτά που γράφεις:

  • Τα MyDATA που ρωτάς, έχουν προσαρμοσθεί έτσι ώστε να πηγαίνουν αυτόματα να συμπληρώνουν τόσο τα έντυπα φορολογίας εισοδήματος και όσο και τα έντυπα ΦΠΑ.
  • Γαι τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ δεν έχω βρει ακόμη το πώς θα γίνει η καταχώρηση. Αν ξεκινήσουμε με γνώμονα ότι πρέπει να πάει στον αντίστοιχο κωδικό Ζ2(485) του Ε3 για ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες και χρησιμοποιήσουμε ως τύπο παραστατικού ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΛΙΑΝΙΚΩΣ ή ΕΞΟΔΑ-ΑΓΟΡΕΣ ΛΙΑΝΙΚΩΝ τότε σου έχει ως επιλογή ότι το ποσό θα πάει στο στο Ε3 στα λοιπά έξοδα (που δεν το θέλουμε). Ο μόνος τρόπος γαι να πάει να ενημερώσει σωστά το Ε3, που έχω βρει μέχρι στιγμής, είναι να επιλεχθεί ως τύπος παραστατικού το ΤΠΥ, η οποία όμως επιλογή οδηγεί σε αδιέξοδο, διότι τα mydata θα περιμένουν να γίνει διασταύρωση από τον εκδότη. Πράγμα που δεν θα γίνει διότι οι ΔΕΚΟ ανήκουν στις εξαιρούμενες οντότητες από την διαβίβαση έτσι ώστε να τα δούμε εμείς ως εξοδα.
  • Στην πλατφόρμα μεταφέρεις τα δεδομένα των παραστικών δεν τα "αναμορφώνεις", δεν μεταφέρεις τα αναμορφωμένα. Υπάρχουν  στην πλατφόρμα επιλογές με "ειδικές" εγγραφές τακτοποίησης Εσόδων-Εξόδων (ενδεικτικά για αναμορφώσεις κ.α.) που γίνονται στο τέλος του κάθε φορολογικού έτους.
  • Δεν προκύπτει από κάπου ότι με την διαδικασία των MyDATA, παυει η τήρηση των βιβλίων σύμφωνα με τα ΕΛΠ.


Γ.2) Μερικές παρατηρήσεις στα υπόλοιπα που γράφεις:

  • Για την τηλεφωνία (όλα τα είδη!!): Ως προς την φορολογία ΦΠΑ, ο ΦΠΑ εκπίπτει στο σύνολό του. Ως προς την φορολογία εισοδήματος (δεν ενδιαφέρει ο ΦΠΑ). Ενδιαφέρει η καθαρή αξία η οποία "ακολουθεί" την λογική, που έγραψα στην αρχή της τοποθέτησής μου, ως δαπάνη.
  • Για τις δαπάνες των ΕΙΧ (εφόσον δεν έχεις αυτό που καταχρηστικά και για να καταλαβαινόμαστε λέμε "επαγγελματικό" αυτοκίνητο: Ως προς την φορολογία ΦΠΑ δεν ενδιαφέρει (δεν εκπίπτει). Ως προς την φορολογία εισοδήματος, εξοδοποιείται (αθροίζεται δηλαδλή στην καθαρή αξία) και ως σύνολο πλεόν "ακολουθεί" την λογική που έγραψα στην αρχή ως δαπάνη.
  • Τα παραστικά των εξόδων σου να είναι τιμολόγια και όχι αποδείξεις λιανικής. Η ευκολία αυτή των εξόδων σου λαμβάνοντας αποδείξεις λιανικής για μέχρι 100€ έχει ως στόχο την διευκόλυνση των συναλλαγών. Δεν ισοδυναμεί με υποκατάσταση του τιμολογίου από τις αποδείξεις λιανικής. Με απλά λόγια, δεν δικαιολογείται γενικευμένη χρήση αποδείξεων λιανικής.

Τέλος να τονίσω ότι τα παραπάνω δεν είναι προτροπή, αλλά μια τοποθέτηση σε αυτά που ρωτάς και που σίγουρα μάλλον περισσότερες απορίες θα σου δημιούργησαν παρά σου έλυσαν.

Για αυτόν τον λόγο όπως έγραψα στην αρχή θα σου συνιστούσα (ακριβώς επειδή είναι η πρώτη φορά που πας να ασχοληθείς και δεν έχεις κάνει ακόμη καποιο λάθος) να μην το κάνεις το λάθος να ασχοληθείς εσύ, αλλά να αφήσεις έναν λογιστή να ασχοληθεί με αυτό. Τοσο με την διαδικασία της έναρξης όσο και με την τήρηση των φορολογικών σου. Το κόστος είναι προσιτό και με απίστευτη ψυχολογική αξία και κερδος από τα λάθη που θα κάνεις αν αποφασίσεςι να αναλάβεις να τηρεις εσύ τα λογιστικά.
 

  • Upvote 1
Δημοσιεύτηκε (edited)

Καταρχάς καλώς σας βρήκα και @georgegaleos ευχαριστώ πάρα πολύ για την απάντηση-σεντόνι, στην ερώτηση-σεντόνι που έκανα.

Γενικότερα, προς την λύση του λογιστή μάλλον προσανατολίζομαι τελικά (τουλάχιστον για τα πρώτα τρίμηνα/χρόνο-ους), γιατί έχοντας διαβάσει τόσα βλέπω πόσο πολύπλοκα μπορούν να γίνουν τα πράγματα.

Π.χ. Τις τελευταίες μέρες μελετώ (i.e. προσπαθώ να καταλάβω) για τα έξοδα/έσοδα που ανήκουν στην κλειόμενη χρήση (τα δεδουλευμένα) αλλά που δεν γίνονται απαιτητά ή εισπράττονται μέσα σ’ αυτή (π.χ. ασφαλιστικές εισφορές, έξοδα ΔΕΚΟ κλπ κλπ), ή για αυτά που πληρώνονται μεν μέσα στη χρήση, ανήκουν όμως στην επόμ. ή σε επόμενες χρήσεις (τέλη κυκλοφορίας κλπ)… για τα οποία η καταχώρηση στα απλογραφικά βιβλία [αν θα κάνεις καταχωρήσεις, σε 1 ή 2 τρίμηνα, και τι θα περιέχει η κάθε μία] διαφέρει αν η χρήση αφορά μόνο ένα έτος/τρίμηνο ή πολλά (και πρέπει να γίνει κάποιος επιμερισμός) ή πότε έχει γίνει η απαίτηση-έκδοση λογαριασμού/πληρωμή τους (btw, ισχύει ακόμα σαν όριο η 15η ημέρα του επόμενου μήνα από το κλείσιμο της περιόδου? Είναι η 20η ημέρα ή κάτι άλλο?) ή αν έχουν ΦΠΑ ή όχι. Μόνο για τα έξοδα π.χ. νομίζω έχω βρει θεωρητικά καμιά 12αριά περιπτώσεις, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλους τους δυνατούς συνδυασμούς των παραπάνω παραμέτρων (προγεν. ή μεταγεν χρήση, ΦΠΑ ή όχι, μία ή παραπάνω περίοδοι, ημ/νια έκδοσης-πληρωμής). Π.χ. για την απόδοση ΦΠΑ είναι σχετικά εύκολο, αλλά για το πως θα «συμβιβάσεις» ΕΛΠ και φορολογία εισοδήματος είναι σε μερικές περιπτώσεις tricky… πχ. βλ. εδώ. Ή εδώ για την καταβολή εισφορών πέραν της νόμιμης προθεσμίας.. και επίσης ακόμα πιο tricky είναι πως θα οργανώσεις τις στήλες και τους πίνακές σου για να βγάζεις κάποια άκρη στο τέλος της χρονιάς.

Ερώτηση: ασφαλιστικές εισφορές που εκδίδονται αλλά που δεν έχουν καταβληθεί (Ν. 4172/2013 αρθ. 23 παρ. γ), το ξέρω ότι δεν εκπίπτουν από τα έσοδα για την φορολογία εισοδήματος, αλλά φαντάζομαι ότι περνιούνται «λογιστικώς» στα βιβλία, και γίνεται σημείωση για αναμόρφωση στο 100% του ποσού για το Ε3? Και άμα/όταν πληρωθούν εν τέλει, μετά από κάμποσο καιρό (π.χ. μετά από 2 τρίμηνα ή και ένα χρόνο μετά) τι γίνεται?

Γενικότερα έχω διαβάσει όλα τα λογιστικά-φορολογικά και κάνω και αυτές τις ερωτήσεις γιατί θέλω να ξέρω τουλάχιστον ποια είναι η λογική/φιλοσοφία και οι βασικές αρχές, ούτως ώστε να βλέπω αν γίνει κανένα λάθος (τώρα θα μου πείς ότι θα βρω εγώ το λάθος που τυχόν θα κάνει ένας λογιστής… οκ, μπορεί όμως, ποτέ δεν ξέρεις… διαβάζοντας όλες αυτές τις σελίδες στο forum, είδα ότι και λάθη από αυτούς γίνονται, ιδιαίτερα αν δεν ξέρεις προκαταβολικά αν ο λογιστής σου είναι καλός, πολύ καλός, κακός, μέτριος, κλπ… 😋 ), και επίσης αν μελλοντικά αποφασίσω να τα κρατάω μόνος μου.

Όσον αφορά τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ για το γραφείο (ναι, τα έχω διαβάσει τα αρθ. 22 και 23, και ότι είναι λίγο και στην ευχέρεια του ελεγκτή)… δηλαδή, βάσει των ΕΛΠ, τους περνάς λογιστικά ολόκληρους στα βιβλία σου και κάνεις την αναμόρφωσή σου (για την περίπτωση που θέλω να βάλω μόνο ένα ποσοστό αυτού, π.χ. 15% ή οποίο εγώ π.χ. θεωρώ λογικό/ασφαλές) στο Ε3?? Αν ναι, τον ΦΠΑ τον εκπίπτεις και αυτόν ολόκληρο? Αυτό που έλεγε ο ΣΩΤΗΡΗΣ εδώ για το Λ/Σ είναι λάθος? είναι παλιό (προ των ΕΛΠ) και δεν εφαρμόζεται πια? το κάνεις μήπως κάπως αλλιώς? Κάνεις καμία χρήση λογιστικού σημειώματος (Λ/Σ) κάπου?

Για ποιο λόγο το ρωτάω: αν πχ. σου έρθει ο ελεγκτής και σου κάνει έλεγχο (όταν έχεις γραφείο στην οικία σου, και όταν το ΙΧ σου έχει και προσωπική/οικογενειακή χρήση) και βρίσκει στα βιβλία αποδείξεις/τιμολόγια/λογαριασμούς ολόκληρους, δεν θα σου πει τίποτα?? Δηλαδή, θα του πεις εσύ ότι του χρόνου που κάνω το Ε3 τους περνάω με αναμόρφωση σαν ένα ποσοστό μόνο? Μήπως, πρέπει να έχεις και κάποια στήλη (ή μήπως στήλες αν καταχωρείς τα του ΕΙΧ ή τους ΔΕΚΟ ξεχωριστά σε άλλες στήλες από τα άλλα λοιπά έξοδα) στα βιβλία σου που να φαίνεται ότι όλα αυτά τα έξοδα θα αναμορφωθούν στο τέλος? Ή αρκεί να το γράφεις σε συγκεντρωτική γραμμή στο κλείσιμο του έτους (στο βιβλίο εσ-εξ εννοώ)? Ή εσύ το κάνεις κάπως διαφορετικά με τους δικούς σου πίνακες που ανέφερες?

 

Ευχαριστώ πραγματικά και πάλι.

Edited by SpyrosM91
Δημοσιεύτηκε (edited)

@SpyrosM91, καλημέρα, ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙΣ ΝΑ ΠΑΣ ΣΕ ΛΟΓΙΣΤΗ._😊

Οι ασφαλσιτικές εισφορές δημιουργούν προσωρινή διαφορά στις βάσεις (αντιστρέψιμη μελλοντικά) και όχι μόνιμη (μη αντιστρέψιμη), πλην των τυχόν προσαυξήσεων από εκπρόθεσμες καταβολές που είναι μόνιμη διαφορά.
π.χ. τα τυχόν, πρόστιμο, προσαύξηση είναι μεν έξοδο, αλλά έχει μόνο λογιστική διάσταση [περ. δ του άρθρου 23 4. Τα πρόστιμα δεν αναγνωρίζονται φορολογικά ..., αλλά συνιστοuν μόνιμη διαφορά λογιστικής και φορολογικής βάσης, δηλαδή δεν αντιστρέφονται στο μέλλον, αλλά τακτοποιοuνται στο τρέχον φορολογικό έτος]

Εστω για το 2020:
Οι απαιτήσεις που αφοροούν τη χρήση (λογιστική βάση) είναι τα ειδοποιητήρια των μηνών από και Ιαν'2020 έως και Δεκ'2020
Οι πληρωμές (φορολογική βάση) είναι ανεξάρτητες από το ποια χρήση αφορόυν, είναι οι πληρωμές από 1/1/2020-31/12/2020 ανεξάρτητα ποιες χρήσεις αφορούν, ανεξάρτητα αν είναι εμπορόθεσμες ή εκπρόθεσμες.

Δες τα δύο PDF που αφορούν το Ε3 σε δύο χρονιές έστω με έσοδα 10.000€ η κάθε μία.

Στο πρώτο έστω ότι έχουμε απαιτήσεις για το 2020 από και Ιαν'20 έως και Δεκ'20, 288x12 μήνες = 3.456€, και έχουμε καταβάλει από 1/1/2020-31/12/2020 πόσό 1.500€ ανεξάρτητα ποιους μήνες ή χρήση αφορούν (άρα θετική προσωρινή διαφορά 1.956,00€ δηλ. θα αυξήσει το λογιστικό σου αποτέλσμα κατά το ποσό που δεν πληρώθηκε για να προκύψει το φορολογητέο). Αρα θα πρέπει να προκύψει φορολογητέο 8.800€ δηλαδή θα εκπέσει μόνο ότι πληρώθηκε.

Στο δεύτερο για λόγους απλότητας έστω ότι αφορά το 2021 και ότι για κάποιους λόγους αδιάφορούς δεν έχουν εκδοθεί καθόλου ειδοποιητήρια (άρα λογιστική βάση = μηδέν), αλλά έχουμε πληρώσει από 1/1/2021-31/12/2021, 1.200€ (άρα αρνητική προσωρινή διαφορά 1.200,00€, δηλ. θα μειώσει το λογιστικό αποτέλσμα κατά το ποσό που πληρώθηκε για να προκύψει το φορολογητέο). Αρα θα πρέπει να προκύψει φορολογητέο 8.500€ δηλαδή θα εκπέσει μόνο ότι πληρώθηκε.

Σταδιακά όπως βλέπεις η διαφορά των δύο βάσεων των εισφορών αντιστρέφεται, έτσι ώστε με τις πληρωμές, και την βοήθεια του θεού, να μηδενιστεί. Επομένως το έξοδο της ασφαλσιτικής εισφοράς αναγνωρίζεται λογιστικά σε μια χρήση (το 2020) δεν εξέπεσε στο σύνολό του --εξέπεπεσαν 1.500€-- στην ίδια χρήση για φορολογικούς σκοπούς, αλλά εξέπεσε μέρος του --τα 1.200€-- στο μέλλον (το 2021), όταν το σχετικό ποσό καταβλήθηκε. 

Ακόμα πιο αναλυτικά και λίγο διαφορετικά αν θες.
Έστω υποθετικά ότι δεν έγινε η καταβολή των 1.500€ στο 2020 αλλά όλο το ποσό (τα 3.456€) στο 2021. Αρα για παράδειγμα, όταν ένα έξοδο ποσού 3.456€ αναγνωρίζεται λογιστικά στη χρήση 2020 αλλά θα εκπεστεί για σκοπούς φορολογίας εισοδήματος στη χρήση 2021, το λογιστικό αποτέλεσμα της χρήσεως 2020 είναι μικρότερο κατά 3456€ από το φορολογικό αποτέλεσμα αυτής, ενώ στη χρήση 2020 θα συμβεί το αντίστροφο.

Για τα υπόλοιπα κάποιες παρατρηρήσεις:

Α) Η λογική είναι να μην δυσκολεύεις τον έλεγχο και να είναι όσο το δυνατόν πιο απλά και να μεταφέρονται εύκολα και ελέγξιμα από τα βιβλία στο Ε3, όπως είναι πλέον στημένο το Ε3.
Οπότε καταγράφουμε στα βιβλία τα παραστικά ως έχουν

(δεν αναμορφώνουμε),

μεταφέρουμε από τα βιβλία στον πίνακα Ζ, την λογιστική βάση

[συμπληρώνεται/περιλαμβάνει τους ανάλογους λογαρισμούς σύμφωνα με το με το Παράρτημα Γ του ν.4308/2014 των ΕΛΠ (ήτοι την λογιστική βάση) Το ποιον λογαριασμό των ΕΛΠ (λογιστική βάση) περιλαμβάνει κάθε κωδικός φαίνεται στον Οδηγό συμπλήρωσης εντύπου Ε3 της ΑΑΔΕ, "Πίνακας Ζ΄ : Γενικές οικονομικές πληροφορίες (Απλογραφικά – Διπλογραφικά βιβλία)".]

Στο Ε3 στον πίν. Ζ2 αναγράφεται επομένως η λογιστική βάση των εξόδων/δαπανών η οποία μεταφέρεται, στον πίνακα Δ, όπου προκύπτουν και τα λογιστικά αποτελέσματα.
Το φορολογητέο προκύπτει μέσω/κάνοντας:

  • χρήση του πίν. Ε (προσωρινές/αναστρέψιμες διαφορές, π.χ. ασφ. εισφορές, κλπ) όπου περιέχει τις διαφορές των βάσεων π.χ. των ασφ. εισφορών (λογιστική/φορολογική) και
  • κατάσταση αναμόρφωσης (μόνιμες διαφορές, π.χ. πρόστιμα, προσαυξήσεις εισφορών) όπου και μεταφέρονυται στον πιν. ΣΤ' για να υπολογιστεί το φορολογητέο.

Β) Ολοι οι παρακάτω νόμοι είναι οι βασικοί και έχουν υποστεί τροποποιήσεις, οπότε τους μελετάμε ως σήμερα ισχύουν. Εκτός και αν αναφερόμαστε σε κάποια παλαιότερη χρονικά περίοδο

  • Για τις ασφαλιστικές εισφορές εφαρμόζεται ο ν.4387/2016 (Ασφαλιστικός νόμος) και οι αντίστοιχες εγκύκλιοι
  • Για την φορολογία εισοδήματος εφαρμόζεται ο ν.4172/2013 (ΚΦΕ) και οι αντίστοιχες εγκύκλιοι
  • Γαι τις φορολογικές διαδικασίες, πρόστιμα κλπ εφαρμόζεται ο ν.4174/2014 (ΚΦΔ) και οι αντίστοιχες εγκύκλιοι
  • Για την έκδοσή/καταχώρηση/τήρηση παραστατικών, την ενημέρωση/τήρηση βιβλίων εφαρμόζεται ο ν.4308/14 (ΕΛΠ) και οι αντίστοιχες εγκύκλιοι καθώς και ο αποφάσεις του ΣΛΟΤ της ΕΛΤΕ.
  • Για τον ΦΠΑ αναφορικά στην απόδοση ή/και στον χρόνο συμψηφισμού εφαρμόζεται ν.2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) και οι αντίστοιχες εγκύκλιοι.

Γ) Πέραν του γενικού κανόνα που ανέφερα στην προηγούμενη ανάρτηση, και συνιστούν τον γενικό κανόνα έκπτωσης των δαπανών, κάθε δαπάνη εξετάζεται ως ξεχωριστή περίπτωση, από την αρμόδια ελεγκτική αρχή, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής. Επίσης για κάποιες δαπάνες έχουν δοθεί συγκεκριμένες οδηγίες όπως π.χ. αυτή που αναφέρεις για τα τέλη κυκλοφορίας. Ακόμα και για τις ασφαλσιτικές εισφορές.

Δ) Σχετικά με την ΔΕΗ που αναφέρεις.
Επειδή δεν μπορούμε να καταχωρίσουμε «τμήμα» ενός ενιαίου παραστατικού τόσο για λόγους λογιστικής τακτοποίησης, όσο και για λόγους τήρησης των ΕΛΠ, αλλά και τρόπου γραμμογράφισης των φορολογικών εντύπων, καταχωρούμε όπως σου είπα το σύνολο της δαπάνης, οπότε όταν υποβάλλουμε την φορολογική δήλωση, κάνουμε την σχετική φορολογική αναμόρφωση των κερδών μας, όπου προσθέτουμε τις μη εκπιπτόμενες δαπάνες, ως λογιστικές διαφορές. 

Ανάλογα στο άρθρο 30, παρ.1, του Κώδικα ΦΠΑ προβλέπεται και ο γενικός κανόνας της έκπτωσης από το φόρο εκροών, αυτού του φόρου με τον οποίον επιβαρύνθηκαν οι εισροές κατά το τμήμα που τα αγαθά και οι υπηρεσίες χρησιμοποιούνται για την πραγματοποίηση πράξεων που υπάγονται στο φόρο.

Επομένως θα πρέπει με τα ίδια κριτήρια που έκανες τον επιμεριμό στη φορολογία εισοδήματος, να επιμερίσεις και τον ΦΠΑ σε εκπιπτόμενο και μη εκπιπτόμενο, καταχωρίζοντας όμως το μη εκπιπτόμενο, ως έξοδο (δηλαδή θα εξοδοποίησης το μη εκπιπτόμενο μέρος του ΦΠΑ, κάτι ανάλογο που κάνεις με τις δαπάνες καυσίμων) και στο Ε3 θα το αναμορφώσεις ως μόνιμη πλέον διαφορά.

Τέλος σε κάθε περίπτωση να γνωρίζεις ότι η τελική απόφαση για την έκπτωση των δαπανών αυτών (π.χ. της ΔΕΗ που την υπολογίζεις με κάποιον τρόπο π.χ. αναλογικά το εμβαδόν του χώρου που χρησιμοποιείται ως γραφείο, ότι μέρος της ανήκει στα επαγγελματικά έξοδα), ανήκει μάλλον στον έλεγχο.

Προσωπικά δεν καταχωρώ τέτοιου τύπου δαπάνες.

 ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙΣ ΝΑ ΠΑΣ ΣΕ ΛΟΓΙΣΤΗ._😊

2020.pdf 2021.pdf

Edited by georgegaleos
  • Upvote 2
Δημοσιεύτηκε

Τoo much information για θέματα που ακόμα κι ένας λογιστής μπορεί να πει ότι δεν αξίζει να ασχολείται..

Κι αν για το λογιστή είναι ζημιογόνο, πόσο μάλλον για ένα μηχανικό που και εκτός φυσικού αντικειμένου του είναι και ο χρόνος του σαν επένδυση κοστίζει ακριβότερα.

Δημοσιεύτηκε
On 18/1/2021 at 10:33 ΠΜ, georgegaleos said:

Οι ασφαλσιτικές εισφορές δημιουργούν προσωρινή διαφορά στις βάσεις (αντιστρέψιμη μελλοντικά) και όχι μόνιμη (μη αντιστρέψιμη), πλην των τυχόν προσαυξήσεων από εκπρόθεσμες καταβολές που είναι μόνιμη διαφορά.
π.χ. τα τυχόν, πρόστιμο, προσαύξηση είναι μεν έξοδο, αλλά έχει μόνο λογιστική διάσταση [περ. δ του άρθρου 23 4. Τα πρόστιμα δεν αναγνωρίζονται φορολογικά ..., αλλά συνιστοuν μόνιμη διαφορά λογιστικής και φορολογικής βάσης, δηλαδή δεν αντιστρέφονται στο μέλλον, αλλά τακτοποιοuνται στο τρέχον φορολογικό έτος]

Εστω για το 2020:
Οι απαιτήσεις που αφοροούν τη χρήση (λογιστική βάση) είναι τα ειδοποιητήρια των μηνών από και Ιαν'2020 έως και Δεκ'2020
Οι πληρωμές (φορολογική βάση) είναι ανεξάρτητες από το ποια χρήση αφορόυν, είναι οι πληρωμές από 1/1/2020-31/12/2020 ανεξάρτητα ποιες χρήσεις αφορούν, ανεξάρτητα αν είναι εμπορόθεσμες ή εκπρόθεσμες.

Καλησπέρα,

Για το 2020 είχαμε κάποιους μήνες έκπτωση λόγω covid στις εισφορές. πχ ΕΦΚΑ αντί για 220 ευρώ πληρώσαμε 165. Η λογιστική βάση (απαιτήσεις) ποιά είναι? το 220 ή το 165? Εχουμε πληροφορία για αυτό?

Για τη φορολογική βάση (πληρωμες) λογικά το 165...

 

Δημοσιεύτηκε (edited)

@mechgiann καλημέρα,

η απαίτηση, η λογιστική βάση είναι τα 165€. Αυτή, υπό προϋποθέσεις, είναι και η φορολογική βάση. Αν θες περισσότερη πληροφορία, να σου το αιτιολογήσω πες μου, να σου στείλω pm.

Edited by georgegaleos
  • 1 year later...
Δημοσιεύτηκε
On 9/19/2020 at 7:01 PM, antloukidis said:

Κάποιος ΕΕ, που φορολογείται σαν μισθωτός. δεν μπορεί να έχει κανένα επαγγελματικό έξοδο (πλήν ΕΦΚΑ που πληρώνει ο εργοδότης).

Ότι έξοδο περαστεί στα βιβλία, πρέπει να  "αναμορφωθεί"

Βενζίνες δεν έχει νόημα να περαστούν σαν έξοδο, αφού ο ΦΠΑ βενζίνης επιβατικού, δεν εκπίπτει σε καμμία περίπτωση.

Εννοείς οτι πρέπει να συμπληρωθούν τα ποσά αναμόρφωσης στην Κατάσταση Φορολογικής Αναμόρφωσης που συνυποβάλλεται με το Ε3? Τι νόημα έχει αφού υπάρχει επιλογή κατά τη συμπλήρωση του Ε3 με την οποία λαμβάνονται υπόψιν μόνο οι ασφ. εισφορές ως εκπιπτόμενες και όλες τις άλλες τις αγνοεί ? (φορολόγηση ως μισθωτός)

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.