tsak1 Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Με αφορμή τον κώδικα για την σχεδίαση ενδεικτικής τομής σκάμματος για αγωγούς ακαθάρτων/ομβρίων που έχει ανεβάσει ο gvarth στα downloads, ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε τις διάφορες απόψεις σχετικά με το πως πρέπει να κατασκευάζονται τα υδραυλικά δίκτυα. Μετά από αρκετά χρόνια ενασχόλησης με υδραυλικά έργα έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως η έδραση των αγωγών (καταθλιπτικών ή ελεύθερης ροής) πρέπει να γίνεται σε άμμο ή άλλο λεπτόκοκκο κατάλληλο υλικό. Σε πολλές μελέτες έχω δει έδραση σε πλάκα σκυροδέματος, πράγμα που στην πράξη έχει αποδειχθεί λάθος και θα εξηγήσω στη συνέχεια γιατί. Στη γενική περίπτωση η διατομή που προτιμώ είναι η παρακάτω: Πολλές φορές, λόγω μικρής κατά μήκος κλίσης προτείνεται από τους μελετητές η έδραση σε σκυρόδεμα για να διαμορφωθεί σωστά ο πυθμένας με ενιαία κλίση. Στην περίπτωση αυτή προτιμώ την παρακάτω διατομή έτσι ώστε να κατανεμηθούν καλύτερα τα φορτία στον αγωγό. Αν η έδραση γίνει σε απλή πλάκα το στατικό σύστημα γίνεται κάπως έτσι: Εχω δει πολλούς αγωγούς να έχουν ανοίξει κατά μήκος της κάτω γενέτειρας, ειδικά από σωλήνες PVC. Τελευταία με το PE είναι καλύτερα τα πράγματα, αλλά δεν μπορούμε να βασιζόμαστε πάντα στη φιλοτιμία των υλικών. Το σκυρόδεμα, αν δεν είναι άκρως απαραίτητο, επιβαρύνει άσκοπα και τον χρόνο κατασκευής αλλά και το κόστος του έργου. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erling Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Μια σκέψη. Αφού εξωτερικά του σωλήνα θα τοποθετηθεί άμμος και αφού η άμμος είναι ασυμπίεστη, τότε η πίεση θα ασκείται σε όλη την περίμετρο του σωλήνα και όχι μόνο σημειακά. Έχω λάθος? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsak1 Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Συγγραφέας Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Οχι, δεν έχεις λάθος αν η άμμος είναι μόνη της. Το σημειακό φορτίο είναι η αντίδραση της πλάκας σκυροδέματος (όταν αυτή είναι επίπεδη και δεν εγκιβωτίζει μέρος του σωλήνα). Link to comment Share on other sites More sharing options...
erling Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Η αντίδραση δεν είναι ίση με το κατακόρυφο φορτίο? Είναι. Το κατακόρυφο φορτίο, διαμέσω της άμμου, θα μεταφερθεί σε όλη την επιφάνεια από σκυρόδεμα και όχι σημειακά στο κέντρο αυτής. Μήπως ότι προβλήματα δημιουργήθηκαν, δημιουργήθηκαν από το υλικό κάτω από την στρώση σκυροδέματος? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cv98019 Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Eνδιαφέρον θέμα tsak1. Για να συννενοηθούμε, καταλαβαίνω ότι αναφέρεσαι σε τρεις περιπτώσεις: 1. Εγκιβωτισμός μόνο με άμμο 2. Διάστρωση σκυροδέματος, μερικό εγκιβωτισμό του σωλήνα στο σκυρόδεμα και πλήρωση με άμμο 3. Διάστρωση σκυροδέματος, τοποθέτηση του σωλήνα πάνω στο σκυρόδεμα και πλήρωση με άμμο Να αναφέρω ότι έχω δει και την περίπτωση: 4. Εγκιβωτισμός μόνο με μπετό Στην περίπτωση 2 τι προβλήματα έχεις αντιμετωπίσει κατά την κατασκευή; Στην περίπτωση 3 λες ότι έχεις συναντήσει προβλήματα και δίνεις και το λόγο, με τον οποίο προσωπικά συμφωνώ...Έχεις μπορέσει να κάνεις κάποια κατηγοριοποίηση; Δηλαδή για σωλήνα PVC με 3.0m μπάζο γενικά υπάρχει πρόβλημα...κτλ erling, το μέτρο ελαστικότητας της άμμου είναι περί τα 30-50 MPa. Του σκυροδέματος είναι 20-30 GPa. Γι' αυτό και παρατηρείται συγκέντρωση δυνάμεων στο τμήμα του αγωγού που βρίσκεται σε επαφή με το άκαμπτο μπετό...Πάντως κι εγώ δεν θα περίμενα να υπάρχει τόσο μεγάλο πρόβλημα... tsak1 έχεις φωτό από σπασμένους αγωγούς; Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsak1 Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Συγγραφέας Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Στην περίπτωση 2 δεν παρουσιάζεται πρόβλημα στη λειτουργία, γι' αυτό και την προτείνω αν θέλουμε έδραση σε σκυρόδεμα. Η κατασκευή όμως πρέπει να γίνει σε δύο φάσεις, πράγμα που καθυστερεί τις εργασίες. Τα προβλήματα δημιουργούνται μόνο στην περίπτωση 3. Το βάθος του σκάμματος είναι αδιάφορο (τουλάχιστον στις περιπτώσεις που έχω συναντήσει). Μεγάλο βάθος σημαίνει μεγάλα στατικά φορτία, αλλά μικρό βάθος μεγάλα φορτία κυκλοφορίας. Ο λόγος που συγκεντρώνονται σημειακά τα φορτία είναι ακριβώς αυτός που αναφέρεις. Την περίπτωση 4, την συναντάμε σε πολύ μικρά βάθη εκσκαφής για να προστατεύσουμε τον αγωγό από μεγάλες εγκάρσιες παραμορφώσεις. Τότε οπλίζουμε και με πλέγμα. Φωτογραφίες υπάρχουν αλλά δεν τις έχω πρόχειρες. Θα τις ανεβάσω με την πρώτη ευκαιρία. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cv98019 Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Στην περίπτωση 2 δεν παρουσιάζεται πρόβλημα στη λειτουργία, γι' αυτό και την προτείνω αν θέλουμε έδραση σε σκυρόδεμα. Η κατασκευή όμως πρέπει να γίνει σε δύο φάσεις, πράγμα που καθυστερεί τις εργασίες. Πράγματι, είναι θέμα... Τα προβλήματα δημιουργούνται μόνο στην περίπτωση 3. Το βάθος του σκάμματος είναι αδιάφορο (τουλάχιστον στις περιπτώσεις που έχω συναντήσει). Μεγάλο βάθος σημαίνει μεγάλα στατικά φορτία, αλλά μικρό βάθος μεγάλα φορτία κυκλοφορίας. Ο λόγος που συγκεντρώνονται σημειακά τα φορτία είναι ακριβώς αυτός που αναφέρεις. Ναι, υποθέτοντας ότι μιλάς για μικρά σχετικά βάθη...< 3.0m. Για πιο βαθιά θα περίμενα τοξωτή λειτουργία του εδάφους και ευεργετικά αποτελέσματα. Την περίπτωση 4, την συναντάμε σε πολύ μικρά βάθη εκσκαφής για να προστατεύσουμε τον αγωγό από μεγάλες εγκάρσιες παραμορφώσεις. Τότε οπλίζουμε και με πλέγμα. Την περίπτωση 4 την έχω συναντήσει και σε δύο ακόμα περιπτώσεις. Στην πρώτη το έβαλαν γιατί λόγω της σημαντικότητας της οδού ήθελαν να είναι σίγουροι ότι οι καθιζήσεις θα είναι ελάχιστες. Στη δεύτερη υπήρχε η απαίτηση για μηδενικές διαροές σε περίπτωση αστοχίας του αγωγού, οπότε χρειαζόμασταν κάτι αδιαπέρατο. Πάντως, μιας και το αμέλησα προηγουμένως, συμφωνώ και με τον erling, ότι προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν και από το έδαφος κάτω από το μπετό... Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlexisPap Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Την περίπτωση 4 την έχω συναντήσει και σε δύο ακόμα περιπτώσεις. Στην πρώτη το έβαλαν γιατί λόγω της σημαντικότητας της οδού ήθελαν να είναι σίγουροι ότι οι καθιζήσεις θα είναι ελάχιστες. Στη δεύτερη υπήρχε η απαίτηση για μηδενικές διαροές σε περίπτωση αστοχίας του αγωγού, οπότε χρειαζόμασταν κάτι αδιαπέρατο. Συγνώμη, υπάρχει περίπτωση να αστοχήσει το ΡΕ ή το PVC και να μην αστοχήσει το μπετόν; Link to comment Share on other sites More sharing options...
cv98019 Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Συγνώμη, υπάρχει περίπτωση να αστοχήσει το ΡΕ ή το PVC και να μην αστοχήσει το μπετόν; Εξαιρώντας τις περιπτώσεις αστοχίας που αναφέρει ο tsak1, όπου καταλαβαίνω ότι σπάει ο αγωγός και όχι το μπετό από κάτω, όσον αφορά την περίπτωση πλήρωσης του σκάμματος με σκυρόδεμα: 1. Αν μιλάμε για τσιμεντένιο αγωγό, προκατασκευασμένα κομμάτια δηλαδή... 2. Αστοχία δεν είναι μόνο υπέρβαση της αντοχής του υλικού. Αν υπάρχει μια τρύπα στο σύστημα και το νερό δεν είναι εγκιβωτισμένο πλέον στον αγωγό μπορεί να προκληθεί αστοχία...ειδικά αν ο αγωγός διέρχεται από τη θεμελίωση φράγματος Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlexisPap Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Share Δημοσιεύτηκε Ιούλιος 7 , 2010 Κι από πότε βάζουμε αγωγούς από PVC ή PE να διασχίζουν τις θεμελιώσεις των φραγμάτων; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα