Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Αν μιλάς για λιμάνι τα βάθη το πολύ να παίζουν στα 20 μ. Ως εκ τούτου και μπορείς να κάνεις και με βολίδα το βυθομετρικό. Όσον αφορά στη θέση, αυτό ή με Total ή με GPS. Επίσης προσοχή στη κατώτατη ρηχία και στη σύνδεση της με τη στάθμη της θάλασσας τη μέρα της βυθομέτρησης και το επίπεδο της μέσης στάθμης.

  • Upvote 1
Δημοσιεύτηκε

Συνάδελφε SVH κατ' αρχάς καλή χρονιά.

Για να μπορέσεις να εκτιμήσεις με τον καλλίτερο τρόπο

ποιά μεθοδολογία είναι προτιμότερο να ακολουθήσεις θα ήταν

σκόπιμο κατ' αρχάς να επισκεφθείς τον τοπικό λιμενικό σταθμό

ή λιμεναρχείο ώστε να πάρεις μια ιδέα για τα υφιστάμενα βάθη

του λιμανιού, αφού συνήθως έχουν στη διαθεσή τους βυθομετρικούς

χάρτες απο την Υδρογραφική Υπηρεσία.

Από την προσωπική μου εμπειρία στα λιμενικά έργα το πιο βασικό

κριτήριο είναι το έυρος των βαθών που πρόκειται να μετρήσεις σε

συνδυασμό και με κάποια άλλα χαρακτηριστικά όπως το αν ο πυθμένας

έχει έντονο ανάγλυφο ή όχι (συνήθως τα λιμάνια έχουν ομαλό πυθμένα)

ή αν υπάρχουν ισχυρά ρεύματα.

Π.Χ. γιά βάθη 0-10 μέτρα με ομαλό πυθμένα μπορείς να χρησιμοποιήσεις

άνετα τη βολίδα (ή "σκαντάγιο" όπως το αποκαλούμε στα λιμενικά έργα)

αν δεν έχεις έντονα ρεύματα στην περιοχή μπορείς ακόμα να πάς μέχρι

και 12 ή και 15 μέτρα αλλά σε αυτό το βάθος το βάρος της αλυσίδα που

θα έχει το σκαντάγιο είναι τέτοιο που δεν σου επιτρέπει να αντιληφθείς

σωστα για το αν "ακούμπησε" τον πυθμένα ή όχι πράγμα που μπορεί να σε

οδηγήσει σε σφάλματα 10-20 cm ή και μεγαλύτερα.

Βασιζόμενος στην μέχρι τώρα εμπειρία μου πιστεύω είναι ότι η μέθοδος

δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για βάθη μεγαλύτερα από 5-6 μέτρα σε

ομαλούς πυθμένες ενώ σε πυθμένες με έντονο ανάγλυφο η μεθοδολογία αυτή

μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για να έχεις μια αρχική εκτίμηση ώστε να

σχεδιάσεις τον καλλίτερο τρόπο τη βυθομέτρησή σου.

Έχοντας βέβαια τις πιο ευνοϊκές συνθήκες από τις παραπάνω (δηλαδή βάθη

0-10 m και ομαλό πυθμένα) θα πρέπει να συνυπολογίσεις και την έκταση

της περιοχής βυθομέτρησης. Είναι άλλο πράγμα να βυθομετρήσεις έστω και

σε πολύ ρηχά νερά μια έκταση π.χ. 10 στρέμματα και άλλο 300 στρέμματα.

Η πιό παραγωγική μεθοδολογία είναι ο συνδυασμός ηχοβολιστικού με GPS

RTK με τη χρήση λογισμικού το οποίο συνδυάζει τις μετρήσεις δίνοντάς

σου στο τελικό σου αποτέλεσμα δηλαδή τα τριδιάστατα σημεία του πυθμένα.

Για βυθομετρήσεις μεγάλων εκτάσεων είναι σημαντικός ο προγραμματισμός

των μετρήσεων από το γραφείο με σχεδιασμό των γραμμών καθοδήγησης

(way lines) την πυκνότητά τους καθώς και των γραμμών ελέγχου (κάθετες

στις way lines) και την πυκνότητα αυτών.

Επίσης σημαντικό στοιχείο είναι η στάθμη αναφοράς που θα χρησιμοποιήσεις

να μπορεί να αναχθεί στην κατώτατη ρηχία που είναι η αφετηρία μέτρησης

των βυθομέτρων (ειδικά για λιμάνια).

Στοιχεία για τις μετρήσεις της παλίρροιας (ή "μαρέας" όπως λέμε στα

λιμενικά έργα) θα βρείς στο λιμεναρχείο όπου θεωρητικά τουλάχιστον θα

πρέπει να έχουν εγκατεστημένο παλιρροιόμετρο και αρχείο μετρήσεων ανά 2

ώρες ημερησίως και για αρκετά χρόνια.

Στην Ελλάδα ευτυχώς δεν έχουμε στις περισσότερες περιοχές μεγάλα εύρη

παλοίρριας (συνήθως κινούμαστε από -40cm μέχρι + 40 cm εκτός από

συγκεκριμένες περιοχές όπου επικρατούν ιδιαίτερες συνθήκες), στο εξωτερικό

π.χ. Αραβικά Εμιράτα όπου έτυχε να δουλέψω η παλίρροια μεταβαλλόταν στη

διάρκεια της ημέρας μέχρι 2 m.

Υπάρχουν πολλές δευτερεύουσες αλλά σημαντικές επίσης παράμετροι που θα

πρέπει να λάβεις υπ' όψιν σου για την πραγματοποίηση των μετρήσεων

όπως το σκάφος που θα χρησιμοποιήσεις ή η κίνηση που έχει το λιμάνι

ή ακόμη η διαδικασία βαθμονόμησης του βυθομέτρου σου (Bar check) .

Όσον αφορά τον εξοπλισμό εκτός από το RTK-GPS και το ηχοβολιστικό με τα

παρελκόμενά του χρειάζεσαι και έναν υπολογιστή ή ένα Palm top που θα

"τρέχει" το πρόγραμμα πλοήγησης και καταγραφής των δεδομένων σου.

Εγω χρησιμοποιώ εξοπλισμό που αγόρασα από Ελληνικές εταιρίες και νομίζω

ότι με σχετικό ψάξιμο στην αγορά θα βρείς αυτό που χρειάζεσαι.

Η εργασία της βυθομέτρησης είναι αρκετά σύνθετη και χρειάζεται σχετικά

εξειδικευμένη γνώση η οποία δυστυχώς δεν καλύπτεται από τα συγγράματα

του πολυτεχνείου ή από Ελληνική βιβλιογραφία. Περισσότερα πράγματα θα

βρείς στα Method Statement των μεγάλων εταιριών που ασχολούνται με

λιμενικά έργα και κυρίως αυτών των εταιριών που δραστηριοποιούνται

σε έργα του εξωτερικού όπου υπάρχουν προδιαγραφές κατασκευής αλλά και

παρακολούθησης των τοπογραφικών εργασιών.

  • Upvote 1

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.