Μετάβαση στο περιεχόμενο

Δημιουργία ΙΤΟ... Την γνώμη σας...


spgirl

Recommended Posts

Παίρνοντας από το portal energypress.gr το παρακάτω άρθρο, θα ήθελα τις γνώμες σας για το νέο μοντέλο ΙΤΟ... Τυγχαίνει στην διατριβή να ασχολούμαι με αυτό το μοντέλο αλλά θα ήθελα και από άλλους συναδέλφους την αποψή τους... Μπορεί ένα τέτοιο μοντέλο, που επιτυχώς εφαρμόζεται σε πολλές χώρες διεθνώς, να πετύχει στην Ελλάδα?

 

''Ως η λιγότερο επώδυνη επιλογή για τη ΔΕΗ, εμφανίζεται καταρχήν το μοντέλο διαχωρισμού του ανεξάρτητου διαχειριστή συστήματος μεταφοράς (ΙΤΟ) που επελέγη από την κυβέρνηση στο πλαίσιο της εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με το τρίτο ενεργειακό πακέτο (οδηγία 2009/72).

 

Η επιλογή αυτή συνεπάγεται την παραμονή της ιδιοκτησίας των παγίων του συστήματος μεταφοράς στη ΔΕΗ, η οποία και θα λειτουργεί το σύστημα. Ωστόσο κρίσιμες παράμετροι θα πρέπει να διευκρινιστούν και να απαντηθούν σε σχέση με τη μορφή που θα έχει ο ελληνικός ITO, ο οποίος από ανεξάρτητη εταιρεία (ΔΕΣΜΗΕ) μετατρέπεται σε 100% θυγατρική της καθετοποιημένης επιχείρησης.

 

Τι σημαίνει όμως στην πράξη η επιλογή του Independent Transmission Operator; Με βάση τις προβλέψεις της «τρίτης λύσης» που περιλήφθηκε στην οδηγία του 2009, η ιδιοκτησία και η διαχείριση των παγίων του συστήματος μεταφοράς είναι το ίδιο νομικό πρόσωπο, που υπόκειται σε ειδικές ρήτρες ανεξαρτησίας και αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο έναντι της λύσης του ISO (Independent System Operator) δηλαδή της επιλογής διαχωρισμού που πλησιάζει το σημερινό υφιστάμενο μοντέλο με το ΔΕΣΜΗΕ.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στην αγορά ηλεκτρισμού η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ αντιμετωπίζεται ως προαναγγελία επιστροφής του ΔΕΣΜΗΕ στη ΔΕΗ, διαδικασία που όμως θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω καθώς υπάρχουν πολλά ερωτηματικά.

 

Το κυριότερο αφορά στις αρμοδιότητες της νέας θυγατρικής της ΔΕΗ, στην οποία περνά η ιδιοκτησία και η διαχείριση του συστήματος μεταφοράς. Σύμφωνα με το πνεύμα της οδηγίας ο ΗΕΠ (Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός) θα πρέπει να πραγματοποιείται από έναν ανεξάρτητο φορέα. Ο νέος ΗΕΠ σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να είναι πιο οικονομικός και λιγότερο τεχνικός. Στην πράξη όμως η καθημερινή λειτουργία της αγοράς το dispatching των μονάδων και οι μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο θα γίνονται από τον ΙΤΟ.

 

Και βέβαια σε αυτή την περίπτωση κυρίαρχο ζήτημα είναι ποιες ασφαλιστικές δικλείδες θα προβλεφθούν ώστε να διασφαλιστούν οι ανεξάρτητοι παραγωγοί. Επίσης ένα κρίσιμο ερώτημα αφορά στην επίπτωση που θα έχει η επιλογή του ITO στη διαχείριση των νερών. Να θυμίσουμε ότι ακόμη και υπό το ΔΕΣΜΗΕ η διαχείριση των υδροηλεκτρικών προκάλεσε τις έντονες διαμαρτυρίες των ανεξάρτητων παραγωγών και προμηθευτών, με αποκορύφωμα την καταγγελία της EGL για χειραγώγηση της αγοράς.

 

Εκτός όμως από τη λειτουργία του ΙΤΟ και το ζήτημα του ΗΕΠ, μια σειρά από άλλα πρακτικά ζητήματα επίσης θα πρέπει να απαντηθούν. Για παράδειγμα, ο ΔΕΣΜΗΕ εκτός από το προσωπικό που έχει δανειστεί από τη ΔΕΗ έχει προσλάβει και άλλους υπαλλήλους ως διαχειριστής. Το προσωπικό θα μεταφερθεί στον ΙΤΟ δηλαδή θα προσληφθεί από τη ΔΕΗ και με ποια διαδικασία;

 

Ένα ακόμη σημαντικό ερώτημα αφορά στο εάν έχουν τεθεί όροι και ποιοι για την επιλογή του μοντέλου ΙΤΟ. Η «θετική» εκδοχή αναφέρει ότι η κομισιόν δεν θέτει κανέναν όρο καθώς ο ΙΤΟ περιλαμβάνεται ως επιλογή στο τρίτο πακέτο. Ωστόσο διατυπώνονται αμφιβολίες και ενστάσεις, σύμφωνα με τις οποίες για να γίνει δεκτή από την τρόικα η λύση του ΙΤΟ θα πρέπει να συνοδεύεται με ρητό χρονοδιάγραμμα πώλησης του ανεξάρτητου διαχειριστή συστήματος μεταφοράς, δηλαδή ο ΙΤΟ να αποτελεί μεταβατικό λύση για τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό.

 

Στο πλαίσιο τέλος της εναρμόνισης με την οδηγία θα πρέπει να προχωρήσει και η δημιουργία του νομικού διαχωρισμού του διαχειριστή συστήματος διανομής, ο οποίος θα στελεχωθεί από προσωπικό το οποίο δεν επιτρέπεται να μετέχει σε άλλες δραστηριότητες της καθετοποιημένης επιχείρησης. Για τη διανομή δεν προβλέπεται υποχρεωτικός ιδιοκτησιακός διαχωρισμός.''

Link to comment
Share on other sites

Μπορεί ένα τέτοιο μοντέλο, που επιτυχώς εφαρμόζεται σε πολλές χώρες διεθνώς, να πετύχει στην Ελλάδα?

 

Εξαρτάται από τους κανόνες του παιχνιδιού.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, πριν δηλαδή των διαχωρισμό σε ΔΕΗ και ΔΕΣΜΗΕ, απλώς δεν υπήρχε "παιχνίδι". Ενας παίκτης δεν μπορεί να παίξει μόνος του.

Πριν από λίγα χρόνια, δημιουργήθηκε ο ΔΕΣΜΗΕ. Ας πούμε έγινα "δύο" οι παίκτες. Ο ένας παράγει και διανέμει και ο άλλος μεταφέρει. Δεν μπορούμε να πούμε ότι είχε ενδιαφέρον το παιχνίδι, αλλά τουλάχιστον πληρούσε τις βασικές οδηγίες της ΕΕ.

Πρόσφατα μπήκαν στην διανομή και άλλες εταιρείες.

 

Το ερώτημα είναι: Ποιό το όφελος αυτών των αλλαγών; Ολοι, και πρώτη η ΕΕ, ισχυρίζονται ότι θα υπάρχει όφελος για τον τελικό καταναλωτή. Δεν μπορώ να διακρίνω κάποιο όφελος. Δεν ισχυρίζομαι ότι αποκλείεται να υπάρχει όφελος, αλλά πάντως μέχρι σήμερα, δεν έχω δει κάποια ανάλυση, κάποιο υπολογισμό που να λέει ένα καθαρό νούμερο που να αντιπροσωπεύει το όφελος που έχει ο τελικός καταναλωτής, από το άνοιγμα του παιχνιδιού.

 

Οπότε το δικό μου σχόλιο στο αρχικό ερώτημα είναι: Ποιά θα είναι τα κριτήρια επιτυχίας;

Link to comment
Share on other sites

Κώστα, στις άλλες χώρες που το μοντέλο αυτό λειτουργεί χρόνια, η επιτυχία αφορά στην πλήρη ανεξαρτοποίηση της εκεί ΔΕΗ με την μεταφορά και διανομή στο τελικό καταναλωτή...

 

Ας πούμε, εδώ στην Ελλάδα κάθε 6 μήνες αποφασίζει η ΔΕΗ αυξήσεις... Επειδή ακόμα οι άλλες ιδιωτικές εταιρείες εμπορίας ενέργειας δεν έχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς στα οικιακά τιμολόγια, οι αυξήσεις αυτές προκαλούν πρόβλημα σε κάθε νοικοκυριό... Το μοντέλο ΙΤΟ δεν θα αποφασίζει αυξήσεις αυθαίρετα όπως η ΔΕΗ αλλά βάσει συγκεκριμένων στοιχείων (αν όλα πάνε σωστά φυσικά)

 

Θα μιλήσω πιο συγκεκριμένα... Το ΙΤΟ της Ν.Αγγλίας στις ΗΠΑ θεωρείται τόσο αξιόπιστο και πετυχημένο επειδή ακριβώς υπάρχει πλήρης απεξάρτηση του παραγωγού και του έμπορου... Αν κάτι τέτοιο γίνει εδώ, πλέον κανείς δε θα έχει να κάνει με τη ΔΕΗ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

To μοντέλο ΙΤΟ που προωθείται,προβλέπει ότι κύριος και διαχειριστής του Συστήματος θα είναι μια εταιρεία 100% θυγατρική της ΔΕΗ.

 

Θα έχει εν ολίγοις το γενικό πρόσταγμα της αγοράς,ενώ θα είναι αυτή που θα ''ανεβοκατεβάζει τον διακόπτη''.

 

Από πολλούς το συγκεκριμένο μοντέλο θεωρείται οπισθοδρόμηση,γιατί ο έλεγχος του ''διακόπτη'' ουσιαστικά πηγαίνει στη ΔΕΗ και φεύγει από τον-όσο μπορεί να το πει κανείς- ανεξάρτητο ΔΕΣΜΗΕ.

 

Το περίεργο κατά την άποψη μου σε αυτήν την υπόθεση είναι ότι η συγκεκριμένη πρόταση δεν βρίσκει αντίθετη την Ευρωπαική Ένωση.

 

Μήπως ενσωματώνοντας πάγια-διαχείριση του συστήματος μεταφοράς σε μια εταιρεία είναι πολύ πιο εύκολη μια μελλοντική πώλησή ή μετοχοποίησή της?

Link to comment
Share on other sites

kafros77, νομίζω ότι πρόσφατα άκουσα κάποιον από το ΥΠΕΚΑ που είπε ότι ο διαχειριστής που θα δημιουργηθεί θα είναι 51% ιδιοκτησίας του Δημοσίου, και το υπόλοιπο 49% θα δοθεί σε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, αλλά όχι σε παραγωγούς-προμηθευτές ρεύματος.

 

Πράγματι, κάτι δε κολλάει στο νέο νομοσχέδιο. Βέβαια θα φροντίσω να πάω στην διάλεξη του κ. Μ. Ασλάνογλου όπου θα παρουσιάσει το νέο νομοσχέδιο, ώστε να δω τι ακριβώς θα γίνει: http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/206114f1-6def-49e2-8014-7d03f525b394

Link to comment
Share on other sites

spgirl και εγώ λέω να παρακολουθήσω την διάλεξη του κ. Ασλάνογλου.

 

Αυτό που εγώ είχα ακούσει είναι ότι αρχικά η νέα εταιρεία θα είναι 100% θυγατρική.

Το ενδιαφέρον της όλης υπόθεσης είναι ότι στη περίπτωση που δεν μπορεί να ανταποκριθεί η εταιρεία σε νέα εργα που θα της ζητηθούν στο σύστημα μεταφοράς,τότε θα μπουν τα καλά μας τα χρηματοπιστωτικά μας ιδρύματα που θα καλύψουν μεν τα κόστη κατασκευής θα πάρουν δε ένα ποσοστό από το αυξημένο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.

 

Ίδωμεν λοιπόν...

Link to comment
Share on other sites

Να δώσουμε ραντεβού στην διάλεξη... Χαχαχα...

 

Πέρα από την πλάκα, επειδή και η διατριβή μου ήταν πάνω στο ΙΤΟ, με ενδιαφέρει να μάθω πως θα γίνει το ελληνικό ΙΤΟ, με τι βάσεις και αν θα λυθούν τα γνωστά προβλήματα (προνομιακή διαχείριση της ΔΕΗ, διαμόρφωση ΟΤΣ κτλ)

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.