Μετάβαση στο περιεχόμενο

Αρχιτεκτονικός κάνναβος


Evan

Recommended Posts

Θα μπορούσε κάποιος να μου εξηγήσει τι είναι ο αρχιτεκτονικός κάναβος και πως χρησιμοποιείται στην σύνθεση.

 

Π.χ. όταν λέμε χρησιμοποίησε κάναβο 1χ0,91μ. τι εννοεί ο αρχιτέκτονας;

Link to comment
Share on other sites

Κάναβος είναι ένα πλέγμα γραμμών, συνήθως οριζόντιων και κάθετων μεταξύ τους, που ισαπέχουν. Χρησιμοποιείται στην εκμάθηση σχεδιου, από τα πρωτα μαθήματα που κάνουμε στο γραμμικό σχέδιο, σε πρώτη φάση, για να σχεδιάζουμε π.χ. μαιάνδρους.

Το χρησιμοποιούσαν (και τον χρησιμοποιούν ακόμα) πολλοί αρχιτέκτονες κυρίως του μοντέρνου κινήματος, π.χ. Mies van der Rohe, τόσο για την οργάνωση της κάτοψης, όσο και για τις όψεις. Δηλαδή φτιάχνεις έναν κάναβο , π.χ. 1x1, και τον χρησιμοποιείς ως οδηγό για να οργανώσεις στην κάτοψη τοίχους, ανοίγματα, κτλ. Αντίστοιχα εφαρμόζεται και στις όψεις για να υπάρχουν περασιές. Από έλληνες αρχιτέκτονες, νομίζω ο Κωνσταντινίδης είναι χαρακτηριστικός.

Χρησιμοποιείται και ως βοήθημα για τοποθετηση κολώνων και τοιχίων στις κατόψεις.

Μπορεί να είναι και πιο σύνθετος, π.χ. μπορεί να μπλέκονται δύο ή περισσότεροι κάναβοι, υπό γωνία ή χωρίς, και πάει λέγοντας.

KANABOS.pdf

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Το δικό μου ερώτημα είναι γιατί 0.91?

 

Προσωπικά δεν γνωρίζω τι σκοπό μπορεί να έχει το 0,91μ. Πιθανότατα εάν πρόκειται για κάτοψη να βολεύει για να βγουν οι πόρτες και γενικότερα τα ανοίγματα σε τέτοιο πλάτος. Δεν υπάρχει κάποιο στάνταρ πλάτος για τον κάνναβο, εσύ το καθορίζεις, ανάλογα με το τι τον θες.

Link to comment
Share on other sites

@nisorvani δηλ. οτιδήποτε τοποθετείται στην κάτοψη-όψη πρέπει να γίνεται αναφορικά του κανάβου; Οι τοίχοι, τα έπιπλα κλπ; Δηλ. ό,τι δεν είναι πάτωμα τοποθετείται στις γραμμές του καννάβου και όχι εσωτερικά;

 

@Άρης Δεν ξέρω Ο Βαλσαμάκης έχει χρησιμοποιήσει αυτόν τον κάναβο για το σπίτι του

Link to comment
Share on other sites

Evan, όχι απαραίτητα: στην κάτοψη-όψη πρέπει να γίνεται αναφορικά του κανάβου

Ο καναβος είναι κάτι σαν βοήθημα, ναι μεν κανόνας, αλλά όχι δεσμευση με την αυστηρή έννοια του όρου. Μπορείς (και επιβάλλεται μάλιστα) να παραλείψεις ορισμένες γραμμές στο εσωτερικό του, π.χ. για να βγάλεις το χώρο ενός δωματίου. Η τοποθέτηση των επίπλων βάσει κανάβου, προσωπικά νομίζω ότι είναι δευτερεύουσα, ο καναβος αφορά περισσότερο τα δομικά στοιχεία του κτιρίου

Link to comment
Share on other sites

Κάνναβος:

στα Ελληνιστικά, σκίτσο του ανθρωπίνου σώματος, σήμερα, ο χωρισμός της επιφάνειας σχεδίασης... (Λεξικό της κοινής Νεοελληνικής)

 

Ο κάνναβος ως ιδέα αναλογιών αλλά και ως κατασκευή που διαιρεί τον χώρο, χρησιμοποιείται από τους αρχαίους γλύπτες για την κατασκευή αγαλμάτων με σωστές αναλογίες.

 

Σήμερα ο κάνναβος χρησιμοποιείται από κάθε ειδικότητα που σχετίζεται με το σχέδιο:

Μηχανολόγοι μηχανικοί, σχεδιαστές, Αρχιτέκτονες, τυπογράφοι, ζωγράφοι, οργανώνουν -λιγότερο ή περισσότερο- την εργασία τους πάνω σε έναν κάνναβο.

 

Άσχετα αν δεν τραβάμε τις γραμμές του καννάβου στο χαρτί μας, τελικά όλοι κατά κάποιον τρόπο θεωρούμε ότι πρέπει να υπεισέλθει στην εργασία μας η έννοια του καννάβου:

- Ο αρχιτέκτων στην διάταξη των παραθύρων στην όψη,

- Ο πολιτικός μηχανικός στην διάταξη των μελών του φορέα

- Ο μηχανολόγος στην διάταξη των κοχλιών μιας φλάντζας

- Ο τοπογράφος, ούτως ή άλλως σχεδιάζει κάνναβο... :)

- Ο τυπογράφος στην διάταξη στοιχείων -κεφαλίδων -εικόνων

- Ο ζωγράφος στην οργάνωση του θέματός του...

 

Ο κάνναβος είναι κατ' αρχάς εργαλείο οργάνωσης και τάξης:

Σκεπτόμενοι την κατασκευή, προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε διαστάσεις που να είναι πολλαπλάσια ενός βασικού μεγέθους μέτρησης (αν πάμε στην αρχαιότητα, του ποδός), αλλά και ενός βασικού φυσικού μεγέθους, πχ του πλάτους διαδρόμου στο οποίο μπορούν -ευχερώς- να διασταυρωθούν δύο άνθρωποι. Άσχετα αν πρακτικοί περιορισμοί (το κλασσικό παράγωγο οικόπεδο) δεν επιτρέπουν την πλήρη εφαρμογή του καννάβου.

 

Επιπλέον, σε όλες τις εικαστικές τέχνες, ο κάνναβος θεωρήθηκε εργαλείο σύνθεσης:

Όπως όλα τα μουσικά μέτρα υπακούουν στον ίδιο ρυθμό του μουσικού έργου (με τις σχετικές εξαιρέσεις βέβαια :)), έτσι και οι αναλογίες ενός άρτιου εικαστικού έργου πρέπει να υποτάσσονται στις επιταγές του καννάβου που οραματίστηκε ο δημιουργός. Έτσι ο κάνναβος, μαζί με την συμμετρία, τις αναλογίες κλπ ανάγεται σε θεμελιώδη αξία ενός έργου.

Φυσικά αυτά δεν είναι γενικώς αποδεκτά στις εικαστικές τέχνες, εκφράζουν ορισμένες εποχές, σχολές και τάσεις, που "την είδαν" λίγο παραπάνω απ' το κανονικό... κλασσικισμός, μοντέρνο κλπ...

Επίσης φυσικά, στον κάνναβο υπακούουν τα βασικά μέρη της σύνθεσης, όχι κάθε γραμμή του σχεδίου... διαφορετικά δεν θα είχαμε σχέδιο, αλλά κάνναβο.

 

Διάφοροι αρχιτέκτονες δουλεύοντας με διαφορετικούς ρυθμούς, εφήρμοσαν σύνθετους καννάβους, οι οποίοι με διαφόρους τρόπους βάζουν την όλη σύνθεση σε "τάξη" και "αρμονία"...

Μολονότι κατά καιρούς ελέχθησαν διάφορα βαρύγδουπα, η ανταπόκριση του "κοινού" θεατή στο αισθητικό αποτέλεσμα της εφαρμογής ενός καννάβου δεν είναι κατ' ανάγκη "εκστατική"

 

Τώρα, εσύ έχεις έναν απλό κάνναβο 1,00x0,91... Αν δεν γνωρίζεις τον λόγο για τον οποίο υιοθετήθηκε αυτή η αναλογία και τον ρόλο που καλείται να παίξει στην σύνθεση, μάλλον δεν μπορείς να κάνεις και πολλά...

Link to comment
Share on other sites

Evan, όχι απαραίτητα: στην κάτοψη-όψη πρέπει να γίνεται αναφορικά του κανάβου

 

δηλ. όλοι οι αρχιτέκτονες ξεκινάνε έτσι για την σύνθεση; Βλεπει το οικόπεδο αποφασίζει περίγραμμα και υιοθετεί έναν κάναβο που θεωρεί πως θα ταιριάξει με το έργο-πελάτη κλπ;

 

 

Τώρα, εσύ έχεις έναν απλό κάνναβο 1,00x0,91... Αν δεν γνωρίζεις τον λόγο για τον οποίο υιοθετήθηκε αυτή η αναλογία και τον ρόλο που καλείται να παίξει στην σύνθεση, μάλλον δεν μπορείς να κάνεις και πολλά...

 

Δεν θέλω να κάνω τίποτα απλά το διάβασα.

Άσε που κανείς πλην του αρχιτέκτονα δεν μπορεί να καταλάβει το πως και το γιατί

 

Και φυσικά δεν ρώταγα το προφανές τί είναι κάναβος.:P Την εφαρμογή του ήθελα να μάθω στα πλαίσια της σύνθεσης. Και όχι φυσικά να μάθω σύνθεση:P

 

Thanks

Link to comment
Share on other sites

δηλ. όλοι οι αρχιτέκτονες ξεκινάνε έτσι για την σύνθεση; Βλεπει το οικόπεδο αποφασίζει περίγραμμα και υιοθετεί έναν κάναβο που θεωρεί πως θα ταιριάξει με το έργο-πελάτη κλπ;

 

Κανονικά έτσι θα έπρεπε να ξεκινάμε όλοι μας την οποιαδήποτε σύνθεση. Όχι αναγκαστικά σε συσχετισμό με το σχήμα του οικοπέδου, εφόσον μπορούμε φυσικά να το αποφύγουμε τηρώντας τα όρια του ΓΟΚ, αλλά σε συσχετισμό με τις αναλογίες που έχουν προταθεί κατά καιρούς (χρυσή τομή κλπ).

Link to comment
Share on other sites

Καλά αν συνεχίσει ακόμα έτσι η κατάσταση μας βλέπω να ρίχνουμε και ύπνο μέσα στο κάθε οικόπεδο για να εμπεδώσουμε καλύτερα το μικροκλίμα του.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.