Μετάβαση στο περιεχόμενο

Δύο σενάρια για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων


ilias

Recommended Posts

Την τελική πρόταση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων, περιμένει το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προκειμένου να δώσει τη δική του θέση πάνω στο θέμα. Η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ κρατά κλειστά τα χαρτιά της, ωστόσο οι συζητήσεις, όπως είναι φυσικό, έχουν ξεκινήσει μεταξύ των στελεχών του υπουργείου.

 

Προβληματισμός επικρατεί για το αν θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την «τακτοποίηση» και περαίωση των αυθαιρέτων ή αρκεί η έκδοση μίας υπουργικής απόφασης για τη μείωση των προστίμων. Στην περίπτωση αυτή διατηρείται η υπάρχουσα νομοθεσία και καταργούνται ή τροποποιούνται οι υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν κατ' εφαρμογή της.

 

Στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος θεωρούν πως ο νόμος 3212/ 2003 είναι ένας αρκετά δίκαιος νόμος καθώς για πρώτη φορά διαβαθμίζονται τα αυθαίρετα ανάλογα με το μέγεθος της παράβασης, ενώ για πρώτη φορά επίσης το ύψος των προστίμων ανέγερσης και διατήρησης συνδέεται με το σύστημα των αντικειμενικών αξιών. Ο νόμος επέβαλλε τη μηχανογράφηση των αυθαιρέτων και καθόριζε πως τα πρόστιμα θα αποδίδονταν στο ειδικό ταμείο ΕΤΕΡΠΣ (το σημερινό Πράσινο Ταμείο). Το μεγάλο πρόβλημα του 3212 ήταν ο καθορισμός, με την υπουργική απόφαση 9732/ 2004, ιδιαίτερα υψηλών προστίμων ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτου, τα οποία κρίνονται δυσβάστακτα.

 

Πρέπει να αναφερθεί πως πριν από το 2004 τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα κρίνονται απολύτως άδικα, καθώς δεν διαφοροποιούνταν ούτε ανάλογα με την περιοχή ούτε με τη χρήση ούτε με το είδος της παρανομίας. Η τιμή βάσης για τον υπολογισμό του προστίμου ήταν 58 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για την κατοικία, όπως και για τα κτίρια διοίκησης ή τα γραφεία (για ξενοδοχεία ήταν 88 ευρώ / τετραγωνικό μέτρο, για αγροτικές αποθήκες 14 ευρώ και για βιομηχανίες 29 ευρώ / τετραγωνικό μέτρο). Προβλεπόταν έκπτωση της τάξης του 50% στην περίπτωση που ο πολίτης αυτοβούλως προσερχόταν για να νομιμοποιήσει το αυθαίρετό του, ενώ σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του προστίμου η έκπτωση έφθανε το 80% για το υπόλοιπο ποσό. Δινόταν επίσης η δυνατότητα εξόφλησης σε 36 δόσεις του εναπομείναντος ελάχιστου ποσού του αρχικού προστίμου!

 

Το σκηνικό αυτό άλλαξε δραστικά μετά το 2004. Οι πολεοδομίες όμως έδειξαν απρόθυμες να καταλογίσουν και να εισπράξουν τα τσουχτερά πρόστιμα. Οι διαδικασίες πιστοποίησης των αυθαιρέτων συνήθως δεν ολοκληρώνονταν αφού προέκυπταν από καταγγελίες, αόριστες τις περισσότερες φορές. Το θολό τοπίο που χαρακτηρίζει το θέμα της αυθαίρετης δόμησης οδηγεί τους γνώστες του θέματος στη θέση πως απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση, απλή και σαφής, για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Σε αυτήν θα περιλαμβάνεται και η συγκρότηση βιώσιμου και αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχου προκειμένου να μπει ένα τέλος στις πρακτικές του παρελθόντος.

Πρόστιμα τριών ταχυτήτων

Το σχέδιο του υπ. Οικονομικών

 

Πρόστιμα τριών ταχυτήτων για τα αυθαίρετα προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο να μπουν στα ταμεία του κράτους έσοδα 1,5-2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα πρόστιμα θα διαβαθμίζονται ανάλογα με τη χρήση του ακινήτου, την αξία του και ανάλογα με το αν ανήκει σε οργανωμένο οικισμό που κτίστηκε αυθαίρετα - συνήθως σε χαρακτηρισμένες δασικές εκτάσεις.

 

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Εθνους», η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να χαμηλώσει τα πρόστιμα πρωτίστως στις περιπτώσεις των αυθαίρετων οικισμών πρώτης κατοικίας.

Θεωρείται χρονίζον πρόβλημα που δεν επιτρέπεται να διαιωνιστεί περαιτέρω. Θα επιδιωχθεί, λοιπόν, μία νομοθετική παρέμβαση κατά προτεραιότητα στις περιπτώσεις αυτές, με «λογικά» πρόστιμα.

Αντίθετα, οικοδομές πολλών εκατομμυρίων, ειδικά μέσα σε δάση ή πάνω στον αιγιαλό, δεν μπορούν να τύχουν ευνοϊκών ρυθμίσεων, αναφέρουν παράγοντες του οικονομικού επιτελείου.

Τα πρόστιμα θα θεωρούνται δημόσιο έσοδο, θα εισπράττονται από τις ΔΟΥ και θα καταγράφονται. Με τον τρόπο αυτό απαλλάσσονται από τον κίνδυνο ενδεχόμενης κατεδάφισης.

 

ΜΑΝΙΝΑ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

[email protected]

 

 

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΝΕΚΤΗ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ

«Κόβει» την τακτοποίηση το Συμβούλιο της Επικρατείας

Μπροστά σε ανυπέρβλητα συνταγματικά εμπόδια κινδυνεύει να βρεθεί η νομοθετική πρωτοβουλία για την «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων, καθώς συγκρούεται ευθέως με την ολοένα αυστηρότερη και απολύτως ξεκαθαρισμένη νομολογία των ανωτάτων δικαστηρίων.

 

Σύμφωνα με δύο πολύ πρόσφατες ομόφωνες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η τελευταία συνταγματικά ανεκτή ευκαιρία νομιμοποίησης αυθαιρέτων δόθηκε με τον «νόμο Τρίτση» (ν. 1337/83) για το διάστημα 1983-85 και κάθε προσπάθεια νομιμοποίησης αυθαιρέτων «επόμενης γενιάς» (που κτίστηκαν μεταγενέστερα ή δεν δηλώθηκαν τότε) είναι απολύτως αντισυνταγματική.

Επομένως η φυσική προοπτική των αυθαιρέτων «νέας γενιάς» είναι η κατεδάφισή τους, ενώ τα πρόστιμα διατήρησης (που έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα με τη νομοθεσία την τελευταία 8ετία) έχουν κριθεί συνταγματικά ανεκτά, στη λογική ότι λειτουργούν ως αντικίνητρο για την ανέγερση ή τη διατήρηση αυθαιρέτου (αφού συνεπάγονται τεράστια οικονομική επιβάρυνση για τον ιδιοκτήτη) και ως μοχλός πίεσης για να εκδοθεί η απαιτούμενη οικοδομική άδεια (αν λόγω της έλλειψης αυτής κηρύχθηκε αυθαίρετο και κατεδαφιστέο).

Επίσης τα αυξημένα πρόστιμα αποσκοπούσαν στο να εξαναγκάσουν τον ιδιοκτήτη, σε περίπτωση πολεοδομικών παραβάσεων, να προτιμήσει τη λύση της κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευών ως πλέον συμφέρουσα οικονομικά από τη διατήρηση.

 

Και η δικαστική ανοχή στο σκέλος αυτό εξηγείται από το ότι η διατήρηση δεν θα μπορούσε να είναι συνεχής, αφού θα ισοδυναμούσε με νομιμοποίηση από το «παράθυρο» και μάλιστα πολλαπλά αντισυνταγματική, αφού θα ήταν εφικτή για τους οικονομικά ισχυρούς και ανέφικτη για τους υπολοίπους.

Δικαστικοί κύκλοι θεωρούν ότι δεν μπορεί να αξιοποιηθεί το νομοθετικό «μοντέλο» της τακτοποίησης των ημιυπαίθριων χώρων (όπου πρόκειται για μία μικρότερης σημασίας και έκτασης παράβαση), καθώς δεν είναι συνταγματικά ανεκτή η «άφεση αμαρτιών» για νέο προσδιορισμένο διάστημα για τα αυθαίρετ,α ούτε μπορούν να αναζητηθούν λύσεις με περιβαλλοντικό αντιστάθμισμα (ή ισοζύγιο) με άλλες περιοχές, κτίρια, κ.λπ.

Ρύθμιση

 

Αλλωστε η ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους είχε την τύχη ότι δεν προσβλήθηκε μέχρι τώρα δικαστικά από άλλους θιγόμενους πολίτες ή φορείς για να κριθεί η αμφισβητούμενη συνταγματικότητά της, ενώ στην περίπτωση των αυθαιρέτων είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει σωρεία προσφυγών και γρήγορη δικαστική απόφαση, μέσα από «δίκη-πιλότο», όπως προβλέπει η νέα νομοθεσία.

 

Συνταγματικά ανεκτή θα μπορούσε να ήταν ίσως μια νομοθετική ρύθμιση που θα μείωνε τα ισχύοντα πρόστιμα, όχι όμως σε βαθμό που να κάνει ελκυστική τη διατήρηση των αυθαιρέτων, ούτε να βεβαιώνει ότι μπορούν να παραμείνουν ως έχουν, γιατί θα οδηγούσε σε αντισυνταγματική νομιμοποίηση.

Η συγκεκριμένη λύση θα πρέπει να συνοδεύεται από τα εχέγγυα είσπραξης των επιβαλλομένων προστίμων, διαφορετικά το όλο ισχύον σύστημα, εφόσον διαπιστωθεί ότι έχει εισπρακτικό χαρακτήρα και έχει περιπέσει μάλιστα σε αχρησία (γιατί π.χ. δεν εισπράττεται σχεδόν τίποτα) θα μπορούσε επίσης να κριθεί στην πορεία ως αντισυνταγματικό, αφού στην πράξη λειτουργεί ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ για πολλά αυθαίρετα.

 

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΣτΕ

Πού προσκρούει η νομιμοποίηση

 

Η αδυναμία τακτοποίησης ή νομιμοποίησης αυθαιρέτων «νέας γενιάς» προκύπτει από αποφάσεις της Ολομέλειας ΣτΕ που έκριναν αντισυνταγματική την τελευταία σχετική νομοθετική πρωτοβουλία το διάστημα 2002-3. Κατά το ΣτΕ, είναι αντισυνταγματικός ο ν. 3044/02 γιατί κάθε προσπάθεια να εξαιρεθούν από την κατεδάφιση αυθαίρετα «νέας γενιάς», παραβιάζει όχι μόνο τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος (που επιβάλλουν τον ορθολογικό χωροταξικό - πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας και την προστασία του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος) αλλά και τις συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν την ισότητα, το κράτος δικαίου, τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξία και τη νομιμότητα.

Οι διαπιστώσεις αυτές (στην 3500/09 απόφαση που επαναλήφθηκαν σε νέα αυστηρότερη απόφαση της Ολομέλειας) καθιστούν απαγορευτική την τακτοποίηση, αφού επισημαίνεται ότι η διατήρηση νέων αυθαιρέτων νοθεύει τον συνταγματικά επιβεβλημένο ορθολογικό σχεδιασμό.

ΑΛ. ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ

 

 

Πηγή: ΕΘΝΟΣonline

Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 57
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Το θέμα θα μπορούσε κάλλιστα να πάει στα ανέκδοτα , μιά και ανέκδοτο και μάλιστα κακόγουστο είναι η χωροταξική πολιτική του κράτους διαχρονικά , αλλά και η προσπάθεια δημιουργίας κράτους δικαστών από κάποιους δημόσιους λειτουργούς του στε .

 

Δυστυχώς είναι ένας άλλος τομέας που ο κυρίαρχος λαός , έχει παραχωρήσει τα κυριαρχικά του δικαιώματα σε πολιτικούς και δικαστές , στερώντας από τον εαυτό του το δικαίωμα της άμεσης δημοκρατίας μέσω των δημοψηφισμάτων .

 

Πιστεύω ότι είναι κάτι που θα το αντιμετωπίσουμε στο σύντομο μέλλον , μιά και αυτοί που τους παραχωρήσαμε το δικαίωμα μας , φάνηκαν κατώτεροι των περιστάσεων .

Link to comment
Share on other sites

Μπιρμπίλη: «Δεν θα υπάρξει πολεοδομικός και περιβαλλοντικός μανδύας σε μία ρύθμιση που θα έχει μόνο μια εισπρακτική λογική»

 

http://www.enet.gr/?i=news.el.politikh&id=270356

Link to comment
Share on other sites

το καλό με το πασόκ είναι ότι δεν χρειάζεται να έχει αντιπολίτευση.

Τα παρέχει όλα σε συσκευασία του ενός...

 

Προβλέπω ότι δεν θα υπάρξει Μπιρμπίλη αν σταματήσει να παράγει περιβαλλοντικούς μανδύες σε εισπρακτικά μέτρα....

 

Κοντός ψαλμός αλληλούια

Μέχρι το καλοκαίρι κάτι θα έχει βγει

Link to comment
Share on other sites

Την αντίθεσή της σε τυχόν εισπρακτικού χαρακτήρα ρύθμιση των αυθαιρέτων εξέφρασε η Τίνα Μπιρμπίλη, χαρακηρίζοντας αντισυνταγματική τη νομιμοποίησή τους και τονίζοντας ότι «δεν πρόκειται να καλύψει με πολεοδομικό και περιβαλλοντικό μανδύα μια ρύθμιση που έχει μόνο εισπρακτική λογική».

Η υπουργός Περιβάλλοντος, μιλώντας στον ραδιοσταθμό ΒΗΜΑ 99,5 το πρωί σήμερα, δήλωσε πως αναμένει την πρόταση του υπουργείου Οικονομικών, ωστόσο τόνισε πως «δεν πρόκειται να καλύψει με πολεοδομικό και περιβαλλοντικό μανδύα μια ρύθμιση που έχει μόνο εισπρακτική λογική».

Παράλληλα, η Τίνα Μπιρμπίλη χαρακτήρισε αντισυνταγματική τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων, καθώς τίθεται θέμα ισονομίας μεταξύ των πολιτών. «Η Πολιτεία δεν μπορεί να αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο εκείνον που αυθαιρετεί κι εκείνον που λειτουργεί νομότυπα», τόνισε, ενώ σημείωσε πως το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν ετοιμάζει κάποιο νομοθετικό πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση.

Ερωτηθείσα για το θέμα των ημιυπαιθρίων, η υπουργός Περιβάλλοντος επισήμανε πως το ζήτημα επιλύθηκε εισάγοντας την έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου, ωστόσο σημείωσε πως «το θέμα της ισονομίας και σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει και είναι ανοιχτό»

 

Πηγη: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11378&subid=2&pubid=62977220

Link to comment
Share on other sites

μπραβο της της μπιρμπιλενιας. και μεχρι εδω που εφτασε παλι καλα να λεει.

 

τωρα ομως ερχονται οι μεγαλοι Τρισε, Σκισε, Σισε, Στρος Καν, Σκιστ΄ Καν και δεν συμμαζευεται και θα αρχισουν τα οργανα. Και ή θα πει ναι και θα αφησει τις μακακιες ή θα μας αφησει ησυχους (το εμας ειναι μεγαλοπρεπειας, εμενα προσωπικα στα υποδηματα μου τα σταν σμιθ τα λερωμενα).

 

θα γινει η "περαιωση ακινητων" - τι μεγαλοφυης τιτλος θεε μου. τι αστερια που μας κυβερνανε.

Link to comment
Share on other sites

......... Κατά το ΣτΕ, είναι αντισυνταγματικός ο ν. 3044/02 γιατί κάθε προσπάθεια να εξαιρεθούν από την κατεδάφιση αυθαίρετα «νέας γενιάς», παραβιάζει όχι μόνο τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος (που επιβάλλουν τον ορθολογικό χωροταξικό - πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας και την προστασία του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος) αλλά και τις συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν την ισότητα, το κράτος δικαίου, τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξία και τη νομιμότητα

 

Αν λοιπόν το ΣτΕ επιτρέψει την εξαίρεση από την κατεδάφιση των νέων αυθαιρέτων, ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΚΑΛΕΣΕΙ την 1828/2008 απόφασή του για τα ''τυφλά'' οικόπεδα σε οικισμούς < 2.000 κατοίκων, μιας κ η 1828/2008 βασίστηκε ακριβώς στον ''ορθό πολεοδομικό-χωροταξικό σχεδιασμό''.

 

Κανένας Στρος Καν δεν μπορεί να επιβάλλει αντισυνταγματικές διατάξεις, αλλά ο νεοέλληνας δεν μπορεί να το καταλάβει αυτό, γιατί μια ζωή βόδι θα παραμένει.

 

Εξάλλου ελάχιστοι είναι αυτοί που θα μπορούν να πληρώσουν τα πρόστιμα των αυθαιρέτων.

 

Γενικά νομίζω ότι ζούμε έναν νεοελληνικό παραλογισμό.Η κρίση-κρίση, αλλά η νεοελληνική ******* παραμένει *******.

Το πέος του νεοέλληνα από το πολύ παιχνίδι έχει βγάλει χειρολαβές, έτοιμο να υποδεχθεί το χέρι του κατόχου του.Ο έλληνας γουστάρει να σπέρνει τον πανικό στον εαυτό του.

Οκ, το ρευστό έχει σταματήσει στην αγορά, αλλά δεν υπάρχουν λόγοι για τέτοιους πανικούς.Φάτε όλοι την πίεσή σας, να μειώσουμε το έλλειμα (όχι το χρέος, το ΕΛΛΕΙΜΑ), να μπορέσουμε του παραχρόνου να συντηρούμαστε χωρίς δάνεια.Τί σχέση έχουν όλα αυτά με πολεοδομικούς πανικούς, κύριε Παπακωνσταντίνου?

Link to comment
Share on other sites

μα δεν θα "εξαιρεθούν από κατεδάφιση" τα αυθαίρετα...

θα "ρυθμιστούν" για 30-40 χρόνια όπως έγινε με τους ημιυπαίθριους...

Link to comment
Share on other sites

Ο επίσημος νομοτεχνικός όρος για τη ''ρύθμιση'' των ημιυπαιθρίων είναι ''προσωρινή αναστολή κατεδάφισης''.Υπήρχε παραθυράκι στον 1337 που το κράταγε για καβάτζα ο Σουφλιάς, άρθρο 17, διάβασέ το ολόκληρο το αναθεωρημένο να γελάσει η καρδιά σου.

 

Το ίδιο λοιπόν μπορεί πανεύκολα να γίνει με τα αυθαίρετα κτίρια.Μόνο που είναι αντισυνταγματικό....όπως κ οι ημιυπαίθριοι προφανώς, μόνο που εκεί τους έσωσε το ''εντός του νόμιμου κτιριακού όγκου'', μια ******* κ μισή που πρότεινε ο ΣΑΔΑΣ το 1985.Καλό βγήκε τότε (1985) εν τέλει το κολπάκι με τους ημιυπαίθριους, μιας κ φούσκωσε λίγο ακόμη τη φούσκα των ακινήτων, που αν δεν σκάσει επιτέλους κ εδώ, μαύρο σκοτάδι που μας έφαγε.

 

Δεν δικαιολογείται με ΚΑΝΕΝΑ τρόπο το κόστος της γής στην Ελλάδα, όσο ήλιο κ να έχουμε....Αλλά το τρελό είναι ότι αντί να καταρρεύσουμε κ εμείς από το real estate bubble, όπως οι ΗΠΑ, θα καταρρεύσουμε τελικά από τη μισθοδοσία των Δημοσίων Υπαλλήλων!!!!!!!Ελλάδα η χώρα, του πράσινου ήλιου......!!!!:lol::lol:

 

Εγώ πάντως βρήκα θέση μανάβη στο Borough Market, howard αν θες έλα να ψωνίζεις το πρωινό σου μπεργκεράκι από μένα!!!:lol:

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.