Μετάβαση στο περιεχόμενο

Γλώσσα και εκπαιδευτική πολιτική


AlexisPap

Recommended Posts

Διάβαζα χθές αυτή την είδηση και αναρωτήθηκα τί ήθελε να πει ο ποιητής - δημοσιογράφος με την λέξη "ρωγμάτωση"...

 

Ξέρω την λέξη "ρηγμάτωση" που είναι ουσιαστικό, παραγόμενο εκ του ρήματος "ρηγματώνω" (όπως "ράγισμα" εκ του "ραγίζω")... Προσπάθησα να φέρω στον νού μου το ρήμα "ρωγματώνω", αλλά μου φάνηκε απίστευτα ανοίκειο. Τα λεξικά (Μπαμπινιώτης, Φυτράκης και το πανεπιστημιακό της Κ.Ν.) επιβεβαίωσαν του φόβους μου: τέτοιο ρήμα δεν υπάρχει.

 

Ψάχνοντας στο google εντυπωσιάστηκα με την έκταση που έλαβε η δημοσιότητα της εν λόγω είδησης (αλήθεια, γιατί έχουμε τόσα ΜΜΕ αφού όλα μεταδίδουν τα ίδια ρεπορτάζ των ίδιων πρακτορείων; )... Αλλά βρήκα και αυτή την παραπομπή στο michanikos που με ώθησε να κάνω αυτό το θέμα.

 

Γιατί αυτό το μπέρδεμα; Ποιός είναι αυτός που -κάθε τρεις και λίγο- μας μπερδεύει εφευρίσκοντας νέους γραμματικούς τύπους, νέες λέξεις, νέους κανόνες;

 

Ξεκίνησα το δημοτικό μαθαίνοντας πολυτονικό. Στην τρίτη τάξη έμαθα ότι τελικά δεν έχουμε πολυτονικό. Στο γυμνάσιο έμαθα ότι καταργούνται κάποια διπλά σύμφωνα. Μετά έμαθα ότι απλοποιούνται τα γλωσσικά δάνεια και θα γράφονται όλα με "ι" και "ο". Σήμερα τα παιδιά μου μαθαίνουν να κλίνουν ουσιαστικά, επίθετα και μετοχές χωρίς το άρθρο.

Τώρα γράφω και, ενώ είμαι βέβαιος ότι δεν γράφω στην δημοτική του Τριανταφυλλίδη, δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν γράφω στην κοινή Νεοελληνική...

 

Λοιπόν, ποιός είναι αυτός που αποφασίζει για εμάς πως θα μιλάμε και πως θα γράφουμε; Για ποιόν λόγο κάθε τρεις και λίγο αλλάζει κάτι;

(και μη μου πει κανείς ότι η γλώσσα ή γλωσσική επιστήμη εξελίσσεται τόσο γρήγορα, θα είναι ο μόνος τομέας που η ελληνική επιστήμη τρέχει γρηγορότερα απ' την αμερικάνικη)

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 41
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Τώρα γράφω και, ενώ είμαι βέβαιος ότι δεν γράφω στην δημοτική του Τριανταφυλλίδη, δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν γράφω στην κοινή Νεοελληνική...

Πρώτα απ' όλα δε χρειάζεται το τελικό "ν", σ' αυτήν την περίπτωση. :mrgreen:

 

Τα παραδείγματα που αναφέρεις είναι λίγα και λέω να προσθέσω κι εγώ μερικά.

Φαινόμενα όπως η έκθλιψη, η αποκοπή κ.τ.λ.χρησιμοποιούνται λάθος.

Υπό κατάργηση η γενική πληθυντικού.

Οι μετοχές υπό κατάργηση, καθώς όλο και περισσότερο χρησιμοποιούμε τα ρήματα για να περιγράψουμε.

 

Όλο και συχνότερα συναντώ ανθρώπους που αδυνατούν να συντάξουν σωστά ή να γράφουν ανορθόγραφα συστηματικά. Δεν κάνω κάποιο σενάριο συνωμοσίας, αλλά τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τον τρόπο σκέψης;

Link to comment
Share on other sites

Μπορεί να είναι και απλό το θέμα...

 

Κάποιος με...ρήγμα στον εγκέφαλο σκέφτηκε ότι η λέξη ρωγμή πρέπει να έχει και αυτή ένα πατρώον ρήμα και αυτό είναι το ρωγματώνω! Και αφού υπάρχει το ρωγματώνω υπάρχει και η ρωγμάτωση!!!

 

Στο google σε αναζήτηση της λέξης ρωγμάτωση στην προτελευταία σειρά έχει την μετάφραση της ρωγμάτωσης στα γερμανικά

αλλά εδώ τα πράγματα δεν...άλλαξαν

rissbildung: bildung ο σχηματισμός και riss το σχίσιμο, η σχισμή, το ρήγμα, η ρωγμή κλπ.

 

Άλλη εκδοχή είναι να ήθελε... ο ποιητής να καταλαβαίνουμε αμέσως διαβάζοντας την λέξη ρωγμάτωση ότι πρόκειται για κάποια συγκεκριμένη τεχνική απελευθέρωσης...κλπ.

 

Μόνο πού το κείμενο δεν είναι ποιητικό και δεν πρέπει να του το επιτρέψουμε!

 

Κατά τα άλλα ας είναι καλά ο Μπαμπινιώτης και οι συν αυτώ...

Edited by georg coco
Link to comment
Share on other sites

Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, της πτώσης του επιπέδου εκπαίδευσης στο δημοτικό, είναι τα ορθογραφικά και νοηματικά κάλλη που προκύπτουν από την ταύτιση ενεργητικής και παθητικής φωνής, όλο και πιο συχνά, ακόμα και σε επίσημα έγγραφα, μεταφράσεις σε ταινίες, κτλ και ακόμα και σε αυτόν τον χώρο.

 

Υπάρχει διαφορά, στο νόημα της λέξης "γράφεται" από την λέξη "γράφετε".

 

Η άλλη γελοιότητα της συνύπαρξης στοιχείων της καθαρεύουσας με την δημοτική? Στον στρατό απευθύνθηκα σε ανθυπασπιστή, ως "κύριε ανθυπασπιστή" και με αυστηρότητα με διόρθωσε, πώς το ορθό είναι "ανθυπασπιστά" κάνοντας και σχόλιο για την μόρφωσή μου. Απαντώντας ότι εγώ την δημοτική διδάχθηκα στα σχολικά μου χρόνια, επακολούθησαν πολλά ευχάριστα :mrgreen: .

Edited by nikmmech
Link to comment
Share on other sites

...

Λοιπόν, ποιός είναι αυτός που αποφασίζει για εμάς πως θα μιλάμε και πως θα γράφουμε; Για ποιόν λόγο κάθε τρεις και λίγο αλλάζει κάτι;

...

 

Καθώς η ελληνική γλώσσα δεν είναι ρυθμιζόμενη γλώσσα, δεν υπάρχει ένας αποκλειστικός φορέας που να αποφασίζει πώς θα μιλάμε και θα γράφουμε. Υπάρχουν πολλοί, και αυτοί είναι κυρίως όσοι παράγουν προφορικό λόγο στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο, και όσοι παράγουν γραπτό λόγο, έντυπο ή ηλεκτρονικό.

Ειδικά βέβαια για το "ρωγμάτωση", αμφιβάλλω εάν αυτός που το έγραψε θα τολμούσε να το προφέρει έτσι (ως ρωγμάτωση) μπροστά σε μια ομάδα ανθρώπων. Δεν ακούγεται σωστά. Ολο και κάποιος θα του έκανε μία ερώτηση/παρατήρηση. Αλλά στον γραπτό λόγο (να ένα κακό του γραπτού λόγου), δεν υπάρχει άμεσος και αναπόφευκτος αντίλογος.

Edited by CostasV
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Το πρόβλημα όμως δεν είναι ότι βρέθηκε κάποιος βλάξ που έγραψε "ρωγμάτωση"...

 

Το πρόβλημα είναι ότι η λέξη μεταφράστηκε στα Γερμανικά, μπήκε σε ηλεκτρονικά λεξικά, απέκτησε "θεωρητικό υπόβαθρο" και τελικά δημιούργησε ζήτημα εδώ μέσα -πριν 2,5 χρόνια...

Πως έγινε όλο αυτό; Μάλλον όχι λόγω της βλακείας ενός και μόνο...

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

Είναι μεγάλο το πρόβλημα του χειρισμού της γλώσσας στις νεότερες γενιές .

Δυστυχώς στο δημοτικό δεν γίνεται σωστή εκμάθηση της γλώσσας και της ορθογραφίας .

Εκοψαν και την αντιγραφή που βοηθούσε σε αυτά και τελικά βλέπουμε τόσες πολλές ανορθογραφίες που αρχίζω να αμφιβάλλω γιά την ορθογραφία μου .

Link to comment
Share on other sites

AlexisPap

Θίγεις ένα θέμα που πονάει. Το θέμα της γλώσσας μας. Και δεν εννοώ τις αρλούμπες που γράφονται στο διαδίκτυο για τα εκατομμύρια τύπους της Ελληνικής γλώσσας, αλλά τον τρόπο που μεταχειριζόμαστε εμείς οι ίδιοι τη γλώσσα μας. Διαθέτουμε μία γλώσσα από τις λίγες στον κόσμο. Η δομή της, οι λεπτές αποχρώσεις της, η πλαστικότητά της και άλλα πολλά χαρακτηριστικά της, της δίνουν μια εξέχουσα θέση. Δυστυχώς οι συνεχείς παρεμβάσεις (καθαρεύουσα, δημοτική, πολυτονικό, μονοτονικό κλπ.) την διαβρώνουν, με αποτέλεσμα ελάχιστοι να μπορούν να την μιλήσουν σωστά.

Τα τελευταία χρόνια τα παντοδύναμα ΜΜΕ της δίνουν την χαριστική βολή. Αγράμματοι φωστήρες με ένα μικρόφωνο στο χέρι, νομίζοντας πως αν χρησιμοποιήσουν μια "περίεργη" λέξη δίνουν κύρος στον εαυτό τους και σε αυτό που λένε, κατασπαράζουν τις σάρκες της γλώσσας μας και με τη δύναμη του γυαλιού επιβάλλουν τα γλωσσικα τους τερατουργήματα στον κόσμο. Θα χρησιμοποιήσω δύο παραδείγματα (αν λίγο μακάβρια).

1. Ακούω πολύ συχνά τη φράση " Θερμά συλλυπητήρια". Τραγέλαφος. Τα συλληπητήρια είναι ειλικρινή (= συμπάσχω ειλικρινά μαζί σας), δεν είναι θερμά (=συμμετέχω με ένταση στην χαρά σας).

2. Ακούω επίσης " η κηδεία θα γίνει ΑΠΟ τον ναό...." . Φυσικά η κηδεία γίνεται ΣΤΟΝ ναό... (η εκφορά της σωρού γίνεται ΑΠΟ)

Απλώς οι φωστήρες επέβαλλαν τις απόψεις τους

Υ.Γ. Συγνώμην για το ξέσπασμα (που πιθανόν να είναι και εκτός θέματος) και για το μακάβριο των παραδειγμάτων.

Edited by arcgeo
Link to comment
Share on other sites

crack, cracking, rupture, ρωγμή, ρηγμάτωση, ρήγμα όροι στην μηχανική Θραυσεων, fracture mechanics πάντως το καλύτερο που άκουσα είναι

 

dislocation in materials science = καταναγκασμός!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.