stayros Δημοσιεύτηκε October 6, 2010 at 08:12 μμ Δημοσιεύτηκε October 6, 2010 at 08:12 μμ Αν σε μία εγκατάσταση με φορτία σε μακρινές και κοντινές αποστάσεις ασφαλίζουμε με βάση το καλώδιο μόνο και όχι το φορτίο, δεν μπορούμε να έχουμε επιλεκτικότητα. Κατά τα άλλα δεν έχεις πρόβλημα να ασφαλίζεις με βάση τη διατομή του αγωγού καθώς το θερμικό προστατευει το καλώδιο από υπερθέμανση και το μαγνητικό την εγκατάσταση και το χρήστη από το βραχυκύκλωμα.
GeorgeS Δημοσιεύτηκε October 6, 2010 at 10:47 μμ Δημοσιεύτηκε October 6, 2010 at 10:47 μμ Παιδιά προσέξτε για να μην μπερδευόμαστε. Το ρεύμα του φορτίου σε κάθε περίπτωση παραμένει σταθερό. Αυτό που αλλάζει είναι η διατομή και η ασφάλεια αναλόγως συνθήκες εγκατάστασhς. Η ασφάλεια ΔΕΝ έχει να κάνει με τη προστασία του φορτίου. Πάμε να το δούμε στη πράξη. Α περίπτωση Φορτίο : 20 kW/cosf=1, 3φασικό, απόσταση 10 μέτρα, θερμοκρασία περιβάλλοντος (καλωδίου) 25'C I = 20000/1.73*400 = 29A , καλώδια 5x10mm2 (έστω εντιχοισμένο), τι ασφάλεια ? προφανώς 3x35A . Γιατί όμως ? διότι η μέγιστη επιτρεπόμενη φόρτιση του καλωδίου αυτού είναι 45Α. Δηλαδή θα μπορούσα να βάλω και ασφάλεια 40Α ? η απάντηση είναι "ναι". Β Περίπτωση Φορτίο : 20 kW/cosf=1, 3φασικό, απόσταση 10 μέτρα, θερμοκρασία περιβάλλοντος (καλωδίου) 50-60'C Ι=29Α (σταθερό πάντα) σθ = 0.58 (διόρθωση θερμοκρασίας) Ι' = 29/0.58 = 50Α Πάει λοιπόν κάποιος στο πίνακα, βλέπει (ομάδα Ι) 16mm2, λέει, ωραία καλό είναι το 16mm2. Τι ασφάλεια θέλει ? 50/63Α λέει ο πίνακας. Καλά είμαστε. ΛΑΘΟΣ (πολύ συνηθισμένο) . Πρέπει εδώ να δούμε την επιτρεπόμενη φόρτιση. Δηλαδή το 16mm2 έχει Imax=60A (σε κανονικές συνθήκες) , όμως το Ιz (επιτρεπόμενη φόρτιση) είναι Iz = Imax*k=60A*0.58 = 35A , . Τι ασφάλεια όμως ? 63Α που λέει ο πίνακας για 16mm2 ?, προφανώς όχι. . ΔΙΟΤΙ Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΟ ΚΑΛΩΔΙΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ. Άρα θα θέλαμε ασφάλεια με ονομασιτκό ρεύμα In < Ιz =< 35Α (που είναι το επιτρεπόμενο ρεύμα φόρτισης). Επιλέγουμε ασφάλεια τήξεως 3x35Α Η ασφάλεια λοιπόν ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΦΟΡΤΙΟ, αυτό μπορεί να τραβά ότι ρεύμα θέλει, από 0 εως ονομαστικό. Η ασφάλεια έχει να κάνει ΜΟΝΟ με το καλώδιο και την προστασία του και επιλέγετια με βάση το επιτρεπόμενο κάθε φορά ρεύμα από το καλώδιο. Στο παραπάνω παράδειγμα θα πρέπει επίσης να γίνει και έλεγχος για αντοχή σε βραχυκύκλωμα ή/και ψυχρής εκκίνησης αν πρόκειται για κινητήρα. (Σημ : οι επιτρεπόμενες εντάσεις - συντελεστές διόρθωσεις δεν θυμάμαι αν είναι σύμφωνες με το HD 384, είναι μάλλον από τον ΚΕΗΕ όπως τον θυμάμαι τώρα, αλλά σημασία έχει η φιλοσοφία).
maneni Δημοσιεύτηκε October 7, 2010 at 11:19 πμ Δημοσιεύτηκε October 7, 2010 at 11:19 πμ οταν διαστασιολογεις ενα καλωδιο προφανως καλυπτει το φορτιο. Οπως πολυ σωστα ανεφερες στο παραδειγμα, στη συγκεκριμενη περιπτωση θα βαλουμε μικροτερη ασφαλεια απο οτι κανονικα θα βαζαμε βαση διατομης και μονο. Με λιγα λογια το μεγεθος της ασφαλειας καθοριζεται απο το υπολογιζομενο ρευμα (αρα φορτιο) με μεγιστο μεγεθος αυτο που προστατευει το καλωδιο. Η ουσια ειναι οτι ο μελετητης μπορει να καθορισει το μεγεθος της ασφαλειας και δεν ειναι τυποποιημενο. ΤΟ θεμα ειναι να ξερει τι κανει και γιατι.
rover12 Δημοσιεύτηκε January 17, 2012 at 04:53 πμ Δημοσιεύτηκε January 17, 2012 at 04:53 πμ Καλημέρα Είπα να αρχίσω να ασχολούμαι με συνδέσεις μοτέρ και με έτυχε μοτέρ 110 kw με 191 A η ρωτήσει είναι 1. τη καλώδιο θα χρησιμοποιήσω 2. τη ασφάλεια θα βάλω 3. ποια είναι η ένταση σε κάθε αγωγό.
ΝΙΚΟΣΤΡΙ Δημοσιεύτηκε January 17, 2012 at 06:30 πμ Δημοσιεύτηκε January 17, 2012 at 06:30 πμ @rover12 Στο συγκεκριμένο κινητήρα (150 ΗΡ) θα πρέπει να δεις τη εκκίνηση έχει D.O.L / Υ.Δ και επίσης πια θα είναι η εργασία που θα εκτελεί π.χ αν υποβρύχια αντλία αύτη έχει σταθερό cosφ αν όμως επεξεργασία πέτρας (δίσκος κοπής) εδώ το cosφ μπορεί να το δεις 0,20 και στις 2 περιπτώσεις σου προτείνω αντιστάθμιση άεργου και εκκίνηση /λειτουργιά με inverter, όπως καταλαβαίνεις, καλώδια& ασφάλειες διαφοροποιούνται.
gnusselt Δημοσιεύτηκε February 5, 2012 at 09:51 πμ Δημοσιεύτηκε February 5, 2012 at 09:51 πμ (edited) Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει, ανάλογα τη χρήση ενός τριφασικού κινητήρα (υποβρύχιος, επίγειος κτλ) που κινεί ένα φορτίο, πότε έχει 4 ή 5 αγωγούς το καλώδιο τροφοδοσίας του (π.χ. 4x10 mm2 ή 5x10mm2); Για 5 αγωγούς είναι: L1-L2-L3-N-PE. Με 4 αγωγούς δεν έχω γείωση; Επίσης σε μη επαγωγικά φορτία τί διαφορές υπάρχουν στη λογική διαστασιολόγησης; Έχω μπερδευτεί Edited February 5, 2012 at 09:53 πμ by gnusselt
gibsonlp Δημοσιεύτηκε February 6, 2012 at 12:33 πμ Δημοσιεύτηκε February 6, 2012 at 12:33 πμ ως φοιτητης ακομα μπορω να σου πω οτι το 4χ10 εχει 3 φασεις κ γειωση.το δευτερο ερωτημα σου δεν το γνωριζω.τι ακριβως εννοεις..
sonick Δημοσιεύτηκε February 6, 2012 at 09:52 πμ Δημοσιεύτηκε February 6, 2012 at 09:52 πμ Στις Ε.Η.Ε, στον πίνακα διανομής που έχουμε στα σπίτια μας, οι αυτόματες ασφάλειες τι χαρακτηριστικής πρέπει να είναι και τι ισχύς βραχυκύκλωσης επιλέγεται συνήθως; Ευχαριστώ!
ΝΙΚΟΣΤΡΙ Δημοσιεύτηκε February 6, 2012 at 06:17 μμ Δημοσιεύτηκε February 6, 2012 at 06:17 μμ @gnusselt Στου 3φ υποβρύχιους κινητήρες τα καλώδια που βγαίνουν είναι τύπου πλακέ , μπορεί να είναι 1 πλακέ που έχει 4 αγωγούς ( 3 ρευματοφόρους+PE) που σημαίνει ότι έχει απευθείας εκκίνηση DIRECT-ON-LINE (DOL) ή 2 πλακέ, 1 με 4 αγωγούς(3 ρευματοφόρους,&PE) κ 1 με 3 αγωγούς (3 ρευματοφόρους) κ έχει εκκίνηση STAR-DELTA (Υ/Δ), αγωγός Ν δεν υπάρχει στους 3 φ κινητήρες , αντίθετα στους 1 φ υπάρχει ο Ν για τη δημιουργία του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου που χρειάζεται για την περιστροφή του. Επίσης, σε αρκετά 1φ υποβρύχια βλέπουμε ότι εκτός τα L,N,PE, και άλλα 2 καλώδια, σε αυτά κουμπώνουμε τον πυκνωτή εκκίνησης-λειτουργιας Σχετικά με τη διαστασιολόγιση στα μη επαγωγικά φόρτια δεν καταλαβαίνω τη ακριβώς ζητάς @sonick Τύπου Β 6kA έως 10kA εκτός από τη γενική που είναι τύπου C , 10kA έως 16 kA
gnusselt Δημοσιεύτηκε February 7, 2012 at 02:40 μμ Δημοσιεύτηκε February 7, 2012 at 02:40 μμ Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Στους τριφασικούς κινητήρες με απευθείας κίνηση το κατάλαβα. Με αστεροτρίγωνο οι άλλοι τρεις αγωγοί που συνδέονται πάνω στον κινητήρα; Μαζί με τους άλλους και όταν αλλάξει η σύνδεση αστερα-τριγωνο το ρεύμα περνά από αυτούς; Στους μονοφασικούς κινητήρες ο πυκνωτής εκκίνησης-λειτουργίας είναι ένα "βαρελάκι" που δένεται στο κέλυφος του κινητήρα; Ποιά η λειτουργία του; Αυτά τα δύο καλώδια που συνδέονται επάνω του είναι για L-N ; Μη επαγωγικά τριφασικά φορτία εννοώ τριφασικά φορτία που δεν έχουν πηνία, ωμικά ή χωρητικά. Δεν μπορώ να σκεφτώ τώρα βέβαια χωρητικά φορτία, όμως θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε λάμπες φωτισμού (συνδυασμός ωμικών+χωρητικών φορτίων). Ένα καθαρό ωμικό φορτίο θα ήταν ένας θερμαστής σε βιομηχανικό φούρνο.
Recommended Posts
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα