Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Νομίζω ότι δεν καταλαβαίνω απόλυτα τον τρόπο υπολογισμού σου για να καταλήξεις στο μέγεθος eur/cycle κυρίως γιατί το βάθος εκφόρτισης που θα φτάσει καθημερινά μια μπαταρία στην πραγματικότητα ΔΕΝ ελέγχεται. Εκτιμάται μόνο κατά μέσο όρο και όχι σε καθημερινή βάση. Η πράξη μπορεί να δείξει άλλα....

 

Ποιος ισχυρίστηκε ότι είναι φθηνή υπόθεση η αξιοποίηση ηλιακής ενέργειας σε σύστημα αυτόνομης ηλεκτροδότησης? Αλλά με τι την συγκρίνουμε?

Και η ενέργεια που αγοράζουμε από το δίκτυο δεν είναι φθηνή....Ίσως είναι φθηνότερη από τον μέσο όρο της Ευρώπης και μας ξεγελάει λίγο το γεγονός ότι την πληρώνουμε...σε δόσεις, όμως φθηνή δεν είναι.

 

Ένα σύστημα αυτόνομης ηλεκτροδότησης, ανάλογα το μέγεθός του, αποσβένει τον εαυτό του σε βάθος περίπου 10 - 15ετίας, λαμβάνοντας υπόψη τρέχουσες τιμές τους ηλ. ρεύματος και καλή ποιότητα εξοπλισμού.

Επειδή όμως πέρα από τα τεχνικοοικονομικά υπάρχουν και αρκετά ποιοτικά χαρακτηριστικά στην "εξίσωση", απάντηση στο "αν συμφέρει ή όχι" μπορεί να δώσει μόνο ο κάθε ενδιαφερόμενος για την περίπτωσή του (αφού ενημερωθεί σωστά). Από εμπειρία μπορώ να σου πω ότι μετά από κάποιο χρονικό διάστημα από την εγκατάσταση, δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το αρχικό κόστος του συστήματος όσο η ποιότητα λειτουργίας του και η απόδοσή του.

 

Άποψή μου είναι ότι ειδικά για τις μπαταρίες δεν έχει νόημα να προσπαθείς να υπολογίσεις κόστος σε βάθος 25ετίας. Οι εξελίξεις στις μπαταρίες θα είναι σημαντικές τα επόμενα 3 - 8 χρόνια κυρίως λόγω των μπαταριών τεχνολογίας λιθίου που αναπτύσσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Δημοσιεύτηκε

Φυσικά και πρόκειται για μέσο όρο, είναι το κόστος των μπαταριών διαιρεμένο με τον αναμενόμενο αριθμό κύκλων, κανονικοποιημένο ανά 3kWh τελικού έργου για να είναι δίκαιη η σύγκριση.

 

10.000 ευρώ σε μπαταρίες πρέπει να ξοδευτούν στα 25 χρόνια με τις σημερινές τεχνολογίες και τιμές. Mήπως καλύτερα να τα ξοδέψω σε πάνελ και να ξεχάσω τη νυχτερινή χρήση ή να τη μειώσω δραστικά αφήνοντας 1-2 μπαταρίες;

Δημοσιεύτηκε (edited)

Ακολουθώ μια λίγο πιο πρακτική οδό.

Χονδρικά λοιπόν επιλέγεις χωρητικότητα μπαταριών τέτοια που να έχει τουλάχιστον διπλάσια ικανότητα αποθήκευσης από την μέση ημερήσια κατανάλωση.

Π.χ. για 3kWh / ημέρα χρειάζεσαι μπαταρία που να μπορεί να σου δώσει τουλάχιστον 6kWh μετά από τις απώλειες.

Με αυτό τον τρόπο "διασφαλίζεις" ότι κατά μέσο όρο θα πηγαίνεις σε DOD της τάξης του 50% ή και λιγότερο.

Αν επιλέξεις μια μπαταρία με μεγάλη αντοχή σε βαθύς κύκλους τότε μπορείς να επιλέξεις και ελαφρά μικρότερη χωρητικότητα ενώ αν επιλέξεις μια μπαταρία με μικρή αντοχή σε βαθύς κύκλους θα πρέπει να αυξήσεις την χωρητικότητα ώστε να μειώσεις την συχνότητα βαθιών εκφορτίσεων.

Όλα τα παραπάνω με δεδομένο ότι έχεις θέσει ένα χρονικό διάστημα όπου η μπαταρία θα "εξαντλήσει" τον αναμενόμενο αριθμό κύκλων ανάλογα με το μέσο βάθος εκφόρτισης και την χρήση, π.χ. 8 χρόνια.

 

Είναι προφανές ότι η "φθηνή" μπαταρία της μικρής αντοχής σε κύκλων θα απαιτήσει περισσότερη χωρητικότητα συνολικά για να "βγάλει" τα 5 χρόνια ενώ η "ακριβή" μπαταρία με τους περισσότερους κύκλους θα σου δίνει το "δικαίωμα" να επιλέξεις μικρότερη χωρητικότητα για να "βγάλει" το ίδιο χρονικό διάστημα.

Το τελικό κόστος μπορεί να είναι συγκρίσιμο ή και μεγαλύτερο για την "φθηνή" μπαταρία.

 

Το σύστημα θα πρέπει να έχει κάποια "ισορροπία" στα μεγέθη του ώστε να λειτουργεί αποδοτικά και να αξιοποιεί στο έπακρο την ενέργεια των Φ/Β.

Εννοείται ότι αν η διαχείριση της ενέργειας είναι προσεκτική μπορεί να μειωθεί η χωρητικότητα της μπαταρίας ή πιο σωστά να μειωθεί το μέσο βάθος εκφόρτισής τους.

Θεωρώ ότι το 2 χ μέση ημερήσια κατανάλωση είναι το λιγότερο που μπορείς να βάλεις σε μπαταρίες.

Edited by genesis
Δημοσιεύτηκε

Το σωστό είναι να αναζητηθεί ο συνδυασμός που επιτυγχάνει το επιθυμητό έργο με το μικρότερο κόστος μακροχρόνια. Δηλαδή να επαναληφθεί ο υπολογισμός με διάφορους συνδυασμούς, πχ 50%, 40%, 30% κλπ, AGM, GEL, υγρές κλπ. Από τέτοιους υπολογισμούς άλλοι έχουν ήδη βγάλει το βέλτιστο σημείο, που είναι στα 20% για AGM, 50% για GEL, κάτι άλλο για υγρές ναυτιλιακές, και κάτι άλλο για υγρές αυτοκινήτου.

Δημοσιεύτηκε

Εφόσον ορίσεις και ελάχιστη διάρκεια ζωής για την μπαταρία θα καταλήξεις ότι η μπαταρία που θα σου κάνει την δουλειά φθηνότερα θα είναι τελικά αυτή με την μεγαλύτερη αντοχή σε κύκλους.

Όταν μιλάμε για συστήματα αυτόνομης ηλεκτροδότησης σε οικίες ο υπολογισμός σε θεωρητικό επίπεδο πολύ συχνά ακυρώνεται στην πράξη γιατί σε καθημερινή βάση έχεις να κάνεις με πολλούς αστάθμητους παράγοντες.

Μόνο όταν έχουμε να κάνουμε με συγκεκριμένες εφαρμογές όπου τουλάχιστον η κατανάλωση είναι σταθερή ή προβλέψιμη μπορούμε να είμαστε λίγο πιο σίγουροι.

 

Είναι επίσης αναμφισβήτητο ότι για την ίδια τιμή μια μπαταρία κλειστού τύπου είναι χειρότερη σε κύκλους από μια ανοιχτού τύπου.

 

Μπορεί ο ελεγκτής φόρτισης να οδηγήσει απευθείας το inverter και το τελικό φορτίο με μόνο μία μικρή μπαταρία;

Δεν μπορεί να γίνει αυτό που λες για πολλούς λόγους, τουλάχιστον όχι για το φάσμα ισχύος και για την διάρκεια που απαιτείται για ένα έστω εξοχικό σπίτι....ίσως αν εφεύρουμε κάποτε την "ιδανική μπαταρία" με την μηδενική εσωτερική αντίσταση.

Μην προσπαθείς να "αποφύγεις" την μπαταρία.....είναι λάθος. Η μπαταρία είναι αναπόσπαστο κομμάτι ενός τέτοιου συστήματος και η ποιότητά της καθορίζει την ποιότητα λειτουργίας όλου του συστήματος.

Το "κλειδί" είναι να φροντίσουμε ώστε να διαστασιολογήσουμε, να επιλέξουμε, να διαχειριστούμε και να συντηρήσουμε την μπαταρία έτσι ώστε να έχουμε μέγιστη απόδοση και διάρκεια ζωής για την ίδια αλλά και για ολόκληρο το σύστημα.

Δημοσιεύτηκε (edited)
Μην προσπαθείς να "αποφύγεις" την μπαταρία.....είναι λάθος. Η μπαταρία είναι αναπόσπαστο κομμάτι ενός τέτοιου συστήματος και η ποιότητά της καθορίζει την ποιότητα λειτουργίας όλου του συστήματος.

 

Αυτοί που πουλάνε ρεύμα στη ΔΕΗ έχουν μπαταρίες με χωρητικότητα για να πουλάνε ρεύμα και τη νύχτα;

 

Δεν μπορεί να γίνει αυτό που λες για πολλούς λόγους, τουλάχιστον όχι για το φάσμα ισχύος και για την διάρκεια που απαιτείται για ένα έστω εξοχικό σπίτι....ίσως αν εφεύρουμε κάποτε την "ιδανική μπαταρία" με την μηδενική εσωτερική αντίσταση.

 

Δεν είπαμε να διώξουμε τις μπαταρίες αλλά να βάλουμε πολύ λιγότερες από το απαιτούμενο έργο, και περισσότερα πάνελ, με σκοπό μέρος από το ρεύμα που θα πήγαινε για φόρτιση να πηγαίνει στο φορτίο. Ποιο είναι το πρόβλημα αν την ώρα που φορτίζεται μια μπαταρία βάλουμε φορτίο στους πόλους της;

Edited by Οδυσσέας
Δημοσιεύτηκε
Αυτοί που πουλάνε ρεύμα στη ΔΕΗ έχουν μπαταρίες με χωρητικότητα για να πουλάνε ρεύμα και τη νύχτα;

Αυτά είναι διασυνδεδεμένα Φ/Β συστήματα (ΔΦΣ)....δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τα συστήματα αυτόνομης ηλεκτροδότησης (ΣΑΗ)....εκτός από το ότι και τα δύο είδη χρησιμοποιούν Φ/Β....μέχρι εκεί όμως....δεν υπάρχει καμία άλλη σχέση.

 

Δεν είπαμε να διώξουμε τις μπαταρίες αλλά να βάλουμε πολύ λιγότερες από το απαιτούμενο έργο, και περισσότερα πάνελ, με σκοπό μέρος από το ρεύμα που θα πήγαινε για φόρτιση να πηγαίνει στο φορτίο.

Αυτό είναι ένας μόνιμος στόχος για τον σχεδιαστή / μελετητή ενός ΣΑΗ αλλά δυστυχώς για οικιακές εφαρμογές όπου η κατανάλωση δεν είναι ελεγχόμενη, η πράξη αποδεικνύει ότι αν μειώσεις την χωρητικότητα σε λιγότερο από 2 X μέση ημερήσια κατανάλωση, είναι σχεδόν δεδομένο ότι θα "ζορίσεις" τις μπαταρίες.

Μπορεί εσύ να σκέφτεσαι ότι θα ελέγχεις απόλυτα τα φορτία σου και πότε τα χρησιμοποιείς έτσι ώστε να συμπίπτουν με την παραγωγή από τα Φ/Β, κλπ. όμως αυτό δεν είναι ο μέσος όρος χρήσης ενός σπιτιού. Οι χρήστες μπορούν σε βάθος χρόνου να μάθουν να διαχειρίζονται σωστότερα την χρήση ενέργειας αλλά νοιώθουν καταπίεση (δικαιολογημένα) αν πρέπει να έχουν συνέχεια αυτό στο μυαλό τους.

 

Ποιο είναι το πρόβλημα αν την ώρα που φορτίζεται μια μπαταρία βάλουμε φορτίο στους πόλους της;

Κανένα!....απλά μειώνεται ο ρυθμός φόρτισης ανάλογα με το φορτίο που θα βάλουμε....Που είπα εγώ ότι είναι πρόβλημα?

Δημοσιεύτηκε

OK. Ξέχασα να πω πως το μοναδικό φορτίο προς το παρόν είναι μία αντλία 730W που δουλεύει με διακοπές. Αν δουλεύει μόνο την ημέρα, με χρονοδιακόπτη, τι αριθμό πάνελ προτείνεις;

Guest
Αυτό το θέμα πλέον έχει κλείσει για περαιτέρω απαντήσεις.
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.