Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε (edited)

ΕΛΟΤ HD 384
Το σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων TN-C, στο οποίο ο ίδιος αγωγός µπορεί να χρησιµοποιείται ταυτόχρονα και ως αγωγός προστασίας και ως ουδέτερος, µπορεί να εφαρµόζεται µόνο στα τµήµατα των εγκαταστάσεων µε σταθερές ηλεκτρικές γραµµές, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι απαιτήσεις του άρθρου 546.2. Το σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων TN-S, στο οποίο ο αγωγός προστασίας είναι χωριστός από τον ουδέτερο αγωγό, εφαρµόζεται τόσο στα τµήµατα των εγκαταστάσεων που έχουν µόνο σταθερές γραµµές, όσο και σε εκείνα στα οποία υπάρχουν και κινητές γραµµές. Στην ίδια εγκατάσταση µπορούν να εφαρµόζονται τα δύο συστήµατα σύνδεσης των γειώσεων TNC και TN-S (σύστηµα TN-C-S), αλλά πάντοτε το σύστηµα TN-C πρέπει να βρίσκεται προς την πλευρά της πηγής και το σύστηµα TN- S προς την πλευρά του φορτίου. Όταν χρησιµοποιείται διάταξη προστασίας διαφορικού ρεύµατος (βλ. παράγραφο 413.1.3.3) δεν µπορεί να χρησιµοποιηθεί αγωγός PEN προς την πλευρά φορτίου της. Κατά συνέπεια µία τέτοια διάταξη προστασίας µπορεί να προτάσσεται µόνο σε τµήµατα της εγκατάστασης στα οποία εφαρµόζεται το σύστηµα TN-S. Σηµείωση: - Στο σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων TN-C τα εκτεθειµένα αγώγιµα στοιχεία είναι ενδεχόµενο να αποκτήσουν επικίνδυνη τάση επαφής ακόµη και χωρίς να υπάρχει σφάλµα, σε περίπτωση διακοπής του αγωγού PEN. Επίσης στο σύστηµα αυτό δεν είναι δυνατή η προσθήκη διάταξης προστασίας διαφορικού ρεύµατος αν αυτό κριθεί σκόπιµο, για λόγους επαύξησης του βαθµού ασφαλείας. Για αυτούς τους λόγους το σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων TN-C δεν εφαρµόζεται πλέον στην Ελλάδα στις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις που τροφοδοτούνται από ένα δηµόσιο δίκτυο διανοµής. Εγκαταστάσεις που έχουν κατασκευασθεί στο χρονικό διάστηµα στο οποίο εφαρµοζόταν αυτό το σύστηµα, µπορούν να διατηρηθούν, µέχρι την ανακατασκευή τους. Πάντως συνιστάται, όταν γίνεται οποιαδήποτε επέµβαση για την τροποποίηση, επέκταση ή επισκευή της εγκατάστασης, να µετατρέπεται το σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων σε TN-S.

546.2 Αγωγοί ΡΕΝ 546.2.1 Στο σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων ΤΝ σε µόνιµες εγκαταστάσεις στις οποίες ο αγωγός προστασίας έχει διατοµή όχι µικρότερη των 10mm2 για χαλκό ή 16mm2 για αλουµίνιο, ο ίδιος αγωγός µπορεί να χρησιµοποιείται και ως ουδέτερος, µε την προϋπόθεση ότι το υπόψη τµήµα της εγκατάστασης δεν προστατεύεται από διάταξη προστασίας διαφορικού ρεύµατος διαφυγής. Κατí εξαίρεση η ελάχιστη διατοµή του αγωγού ΡΕΝ επιτρέπεται να είναι 4mm2 , στην περίπτωση συγκεντρικών καλωδίων που είναι σύµφωνα µε τα Πρότυπα IEC και εφόσον υπάρχουν διπλές συνδέσεις που θα εξασφαλίζουν την ηλεκτρική συνέχεια σε όλη τη διαδροµή των συγκεντρικών καλωδίων. Σηµείωση: Κοινός αγωγός που χρησιµεύει συγχρόνως ως ουδέτερος και ως αγωγός προστασίας ( αγωγός ΡΕΝ) χρησιµοποιείται στο σύστηµα σύνδεσης των γειώσεων ΤΝ-C. Σχετικά µε την εφαρµογή αυτού του συστήµατος βλ. τη σηµείωση της παραγράφου 413.1.3.2 © ΕΛΟΤ ΕΛΟΤ HD 384 103 546.2.2 Ο αγωγός ΡΕΝ πρέπει να είναι µονωµένος για την υψηλότερη τάση στην οποία είναι δυνατό να βρεθεί, για να αποφεύγεται η κυκλοφορία ρευµάτων σκέδασης. Σηµείωση: Ο αγωγός ΡΕΝ δεν απαιτείται να µονώνεται εντός των ερµαρίων οργάνων ελέγχου και διακοπής. 546.2.3 Αν από οποιοδήποτε σηµείο της εγκατάστασης οι λειτουργίες προστασίας και ουδετέρου προβλέπεται να γίνονται µε χωριστούς αγωγούς, δεν είναι επιτρεπτό να συνδέονται οι αγωγοί αυτοί µεταξύ τους από το σηµείο αυτό και µετά. Στο σηµείο διαχωρισµού πρέπει να προβλέπονται χωριστοί ακροδέκτες ή ζυγοί για τον αγωγό προστασίας και για τον ουδέτερο αγωγό. Οι αγωγοί ΡΕΝ πρέπει να συνδέονται στον ακροδέκτη ή τον ζυγό που έχει προβλεφθεί για τον αγωγό προστασίας.

Edited by Varemara
Δημοσιεύτηκε

Καλημέρα και από εμένα.

 

Δεν επιτρέπεται η σύνδεση ουδέτερου αγωγού και αγωγού γείωσης στην εσωτερική εγκατάσταση (παρά μόνο στο κιβώτιο του μετρητή) για τον απλό λόγο ότι κατά την λειτουργία, στην σύνδεση στο εσωτερικό το ρεύμα θα διαχωρίζεται σε δυο κλάδους (βρόχος), ένας από τον αγωγό του ουδετέρου και ένας στον αγωγό της γείωσης. Η τιμή του ρεύματος σε κάθε αγωγό θα εξαρτάτε από την τιμή της αντίστασης σε κάθε διαδρομή. Άρα σίγουρα θα υπάρχει διέλευση ρεύματος από τα μεταλλικά μέρη. Η τιμή παραμένουσας τάσης (ίσως και θανατηφόρα) εξαρτάτε από τις τιμές των αντιστάσεων. Αν κάνει κάποιος ανάλυση στο κύκλωμα (δεν κρίνεται απαραίτητο να το αναλύσω) μπορεί να καταλάβει τι εννοώ.

  • Upvote 1
  • 1 year later...
Δημοσιεύτηκε

Γεια σας,

 

 μόλις είδα ότι ηλεκτροσυγκολλητής που έστειλε ο "υπεύθυνος" μηχανικός σύνδεσε τον ουδέτερο της πρίζας (που πέρασε για να κάνει την δουλειά του) στον κόμβο της γείωσης του ηλεκτρολογικού πίνακα! Δεν σύνδεσε καθόλου την γείωση της πρίζας αφού είχε διπολικό και όχι τριπολικό καλώδιο ο άνθρωπος και ο αγωγός που φέρει την φάση στην πρίζα έχει χρώμα μπλε! Στο παράπονο μου και κλήση για διόρθωση στον "υπεύθυνο" μηχανικό αντί να με ευχαριστήσει μου είπε θα το δούμε... δεν είναι επικίνδυνο....

 

 Ξέρω πόσο επικίνδυνο είναι η κρυφή αφαίρεση γείωσης από πρίζα, αλλά η σύνδεση του ουδετέρου της πρίζας στην γείωση τί προβλήματα μπορεί να κάνει; Ξέρω ότι θα μπορούσε να ρίχνει το αντιηλεκτροπλησιακό ρελέ, αν υπήρχε, κάθε φορά που λειτουργούσε μια συσκευή στην πρίζα. Όμως επειδή ο αγωγός γείωσης και ο ουδέτερος αν και έχουν κοινό κόμβο το ηλεκτρόδιο στην γη είναι ξεχωριστοί αγωγοί και έχουν και αντίσταση, πράγματα που νομίζω μπορούν να φέρουν επικίνδυνες καταστάσεις σε διακοπές αγωγών ή βραχυκυκλώματα.

Δημοσιεύτηκε

Το μεγαλύτερο από τα προβλήματα είναι η ανυπαρξία διαφορικού ρελέ στην ηλεκτρική εγκατάσταση. Η έλλειψη αυτή, επιτρέπει στον καθένα να κάνει ότι επικίνδυνη βλακεία θέλει, όπως αυτήν που αναφέρεις. Υπόψη ότι, με την συνδεσμολογία που έκανε ο τεχνίτης, με την ανοχή του ανεύθυνου μηχανικού[?], αν συνέβαινε σφάλμα μόνωσης στην ηλεκτροσυγκόλληση θα σκοτωνόταν  ακαριαία. Την ευθύνη για το θάνατο την έχει ο ιδιοκτήτης της ηλεκτρικής εγκατάστασης επειδή δεν μερίμνησε για το ρελέ και ο ηλεκτρολόγος που υπόγραψε την τελευταία ΥΔΕ.

  • Upvote 2
Δημοσιεύτηκε

αν και απο την στιγμη που εχει ανοιχτει ο πινακας και γινονται εργασιες μεσα στο ακινητο,την ευθυνη την εχει ο επιβλεπων.

Δημοσιεύτηκε

 Η πρίζα περάστηκε στο μηχανοστάσιο του ανελκυστήρα. Η ειρωνία είναι ότι τα έργα γινόταν "για την επιπλέον ασφάλεια μας" σύμφωνα με τον νόμο για την τήρηση μητρώου ανελκυστήρα στους δήμους. Ο μηχανικός-συντηρητής έστειλε τον τεχνίτη-ηλεκτροσυγκολλητή εκεί. Πήρα τηλέφωνο για παράπονο γιατί εγώ ήμουν τυχερός αφού είδα μετά όταν έφυγαν ότι άφησαν τον ηλεκτρολογικό πίνακα μισάνοιχτο και πήγα να τον κλείσω μην πάθει κανείς ηλεκτροπληξία, έτσι είδα και την συνδεσμολογία της πρίζας μήπως έγινε παρόμοια δουλειά άρπα-κόλλα. Πήρα τηλέφωνο για παράπονο γιατί αν ας πούμε διόρθωνα εγώ το λάθος του, αυτός αφού δεν του βάζει χέρι κανείς μπορεί να συνεχίσει να το κάνει σε 10-20 ή και παραπάνω πολυκατοικίες ή αλλού μέχρι να συμβεί κανένα ατύχημα....

 

Ίσως στο μηχανοστάσιο του ανελκυστήρα, στον πίνακα για τα φώτα του, να μην είναι ακόμα υποχρεωτικό το αντιηλεκτροπληξιακό ρελέ ακόμα, δεν ξέρω. Η πρίζα παραμένει ως έχει μετά και την ενημέρωση μου "θα το δούμε...  δεν είναι επικίνδυνο". Εγώ άφησα σχετικό σημείωμα επικινδυνότητας πάνω στην πρίζα πάντως.

 

Τα παραπάνω περί ευθύνης ενώ ο ίδιος ο τεχνίτης την πέρασε και ο συντηρητής μπορεί και να την αφήσει έτσι, με φοβίζουν γιατί ίσως να υπογράφω και ως διαχειριστής της πολυκατοικίας που και που...

  • 4 weeks later...
Δημοσιεύτηκε (edited)

Τελικά με ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχει καν ουδέτερος στο μηχανοστάσιο του ανέλυστήρα γι' αυτό έγινε ότι έγινε (η ουδετερογείωση). Το συνήθιζαν να το κάνουν μου είπαν (πολυκατοικία του 1990). Δεν είχα κατσαβίδια και δεν μπορούσα να το δω εγώ πριν αλλά έτσι είναι! Έχει μόνο τρεις φάσεις και γείωση ο πίνακας.
 

Το να βραχυκυκλωθεί ας  πούμε ο ουδέτερος ακροδέκτης της πρίζας με τον ακροδέκτη γείωσης όπως μου πρότιναν, ίσως να είναι πιο επικίνδυνο γιατί στις περιπτώσεις που από λάθος ή ανοιχτό κύκλωμα εμφανιστεί τάση στον ουδέρο θα εμφανιστεί και τάση και στην γείωση συκευής!

 

Μου είπαν επίσης αφού είχα αναφέρει το αντίθετο, ότι μπορεί και πάλι σ'αυτό το σύστημα ουδετερογείωσης να μπει αντιηλεκτροπλησιακό ρελέ στην γείωση και στις φάσεις. Δεν μου είπαν βέβαια ότι έτσι αφού δεν υπάρχει γείωση στις συσκευές δεν θα πέφτει το ρελέ από αυτόν τον λόγο (διαρροή ρεύματος προς την γείωση) και αν βραχυκυκλωθεί ο ουδέτερος με την γείωση στις πρίζες πάλι προφανώς δεν θα πέφτει παρά μόνο αν κλείσει το κύκλωμα πχ με έναν άνθρωπο που πιάνει την συσκευή που μπορεί να είναι σε τάση το περίβλημα της για ώρες και πατάει στην γη (ο άνθρωπος).

 

1991 και να κατασκευάζουν ακόμα ηλεκτρικές εγκαταστάσεις χωρίς ουδέτερο! Στο πολυτεχνίο εγώ είχα μάθει μόνο για παλιά σπίτια του 1960. Θα γλιτώνουν έτσι το καλώδειο του ουδετέρου ως έξοδο και τον παραπάνω κόπο να έχουμε αγωγό γείωσης και ουδετέρου σε αντίτιμο απλώς τον αυξημένο κίνδυνο ηλεκτροπληξίας...

Edited by Homer
Δημοσιεύτηκε

υπάρχει η λύση δημιουργίας τεχνητού ουδετέρου μέσω Μ/Σ όπως γίνεται σε μηχανήματα που δεν έχουν ουδέτερο στην παροχή τους

  • Upvote 2
Δημοσιεύτηκε

υπάρχει η λύση δημιουργίας τεχνητού ουδετέρου μέσω Μ/Σ όπως γίνεται σε μηχανήματα που δεν έχουν ουδέτερο στην παροχή τους

 

Ισως θα είναι αναγκαίο να εξηγήσεις στον Homer πως είναι δυνατό να γίνει κάτι τέτοιο.

 

Ιδιαίτερα σε υποβρύχιες παροχές σε νησίδες εργασίας το συναντάμε αυτό.

Μα στην περίπτωση αυτή πως είναι δυνατόν να φέρεις ουδέτερο τη στιγμή που το υποβρύχιο καλώδιο σου παρέχει 3 φάσεις και μια γείωση?

 

Όποιος συνάδελφος έχει εμπειρία επί του θέματος ας την πει.

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.