Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Γεια σας.

Χρειάζομαι τη βοήθειά σας σχετικά με το που και εάν τοποθετείται ΔΔΕ στις εξής περιπτώσεις:

Η πιο κάτω ηλ εγκατάσταση υπάρχει και λειτουργεί χωρίς να υπάρχουν αρκετά απο αυτά που επιβάλλει πλέον το ΗD384 και κυρίως ΔΔΕ.

Υπάρχει μια παροχή απο τη ΔΕΗ 150Α

Από αυτή τροφοδοτούνται δυο ηλ πίνακες παράλληλα που βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία ενός εργοστασίου. Από κάθε ένα απο αυτούς τους πίνακες τροφοδοτούνται σε σειρά, απο τον πρώτο 8 ηλ πίνακες και απο τον δεύτερο 12 ηλ πίνακες. Οι διατομές των καλωδίων απο πρώτη ματιά φαίνονται να είναι ικανές για τα φορτία που υπάρχουν.

Προστασία απο ηλεκτροπληξία με ΔΔΕ, υπάρχει μόνο σε 5 απο αυτούς τους πίνακες για τα τοπικά φορτία και όχι στους 2 πρώτους.

Τα ερωτήματα που έχω και συγγνώμη αν σας κουράσω, είναι:

Ο παραλληλισμός της κεντρικής παροχής πρέπει να γίνεται πίσω απο το ρολόι της ΔΕΗ πάνω σε μπάρες που είναι μέσα σε κουτί ηλεκτρικού πίνακα ή να υπάρχουν αμέσως μετά το ρολόι και στην έξοδο των δυο γραμμών ασφαλειοαποζεύκτες; Εδώ μπαίνει ΔΔΕ;

Στην είσοδο του πρώτου και δεύτερου ηλ πίνακα πρέπει να μπεί ΔΔΕ ή όχι;

Όταν η παροχή φεύγει απο τον προηγούμενο ηλ πίνακα και πηγαίνει στον επόμενο, πρέπει να περνά απο κατάλληλο διακόπτη και ασφάλεια ή μόνο απο διακόπτη ή ασφάλεια ανάλογης τιμής με το φορτίο που τροφοδοτεί;

Πρέπει επίσης η παροχή αυτή να περνά πρίν απο ΔΔΕ ή όχι και αν όχι τότε πως προστατεύονται σε περιπτώσεις ηλεκτροπληξίας οι γραμμές που είναι υπόγειες μέσα σε φρεάτια, εναέριες, πάνω σε μεταλικές σχάρες και με καρφωμένα καλώδια στους τοίχους και το μήκος τους είναι αρκετές εκατοντάδες μέτρα;

 

Σας ευχαριστώ

Βασίλης

Δημοσιεύτηκε

1. Στο ερώτημα:

Ο παραλληλισμός της κεντρικής παροχής πρέπει να γίνεται πίσω απο το ρολόι της ΔΕΗ πάνω σε μπάρες που είναι μέσα σε κουτί ηλεκτρικού πίνακα ή να υπάρχουν αμέσως μετά το ρολόι και στην έξοδο των δυο γραμμών ασφαλειοαποζεύκτες;

Άπάντηση: Οι αναχωρήσεις για τους δυο βασικούς αυτούς πίνακες θα πρέπει να ασφαλιστούν και να μπορούν να απομονωθούν στην αρχή τους, άρα κοντά στον μετρητή της ΔΕΗ. Οι ασφάλειες (αυτόματες ή τήξεως) θα πρέπει να επιλεγούν με βάση τα μέγιστα επιτρεπτά ρεύματα που προκύπτουν από την διατομή και τον τρόπο εγκατάστασης των γραμμών αυτών όπως απαιτείται στο κεφάλαιο 52 του ΕΛΟΤ HD 384.

2. Στο ερώτημα: Εδώ μπαίνει ΔΔΕ;

Απάντηση: Με βάση την ισχύουσα ελληνική ηλεκτρολογική νομοθεσία(1) και ΟΧΙ από το ΕΛΟΤ HD 384, ‘’όλα τα κυκλώματα ισχύος θα πρέπει να καλύπτονται με διατάξεις διαφορικού ρεύματος (ΔΔΡ) με διαφορικό ρεύμα 30mA ή με αντίστοιχη προστασία’’. Άρα, θα πρέπει η ΔΔΡ να τοποθετηθεί εκεί στην αρχή κάθε αναχώρησης για να καλύπτει και την παροχή. Όμως στην πράξη, αν δεν γίνει με προσοχή η επιλογή της (υπάρχουν οι τύπου AC, A & B με και χωρίς χρονική καθυστέρηση) και αν δεν γίνουν και μερικοί έλεγχοι για υπάρχοντα πιθανά ρεύματα διαρροής, μπορεί να προκύψουν προβλήματα με ανεπιθύμητες αποζεύξεις.

3. Στο ερώτημα: Στην είσοδο του πρώτου και δεύτερου ηλ πίνακα πρέπει να μπεί ΔΔΕ ή όχι;

Απάντηση: Αν καλύπτονται από ΔΔΡ στην παροχή τους δεν απαιτείται. Η χρήση ΔΔΡ εν σειρά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, ιδιαίτερα με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (1).

4. Στο ερώτημα: Όταν η παροχή φεύγει απο τον προηγούμενο ηλ πίνακα και πηγαίνει στον επόμενο, πρέπει να περνά απο κατάλληλο διακόπτη και ασφάλεια ή μόνο απο διακόπτη ή ασφάλεια ανάλογης τιμής με το φορτίο που τροφοδοτεί;

Απάντηση: Εφόσον η γραμμή παροχής που τροφοδοτεί τον υποπίνακα ασφαλίζεται στην αρχή της (όπως έχει αναφερθεί στην απάντηση του ερωτήματος 1) δεν απαιτούνται πρόσθετες διατάξεις (αυτόματες ή τήξεως) στην είσοδο του υποπίνακα εκτός αν υπάρχουν ειδικές απαιτήσεις. Εκεί όμως στην είσοδο, είναι απαραίτητη μια διάταξη για διακοπή και απομόνωση που πρέπει να επιλεγεί με βάση τον τύπο του δικτύου (ΤΤ ή ΤΝ) και το μέγεθος των φορτίων.

5. Για το ερώτημα: Πρέπει επίσης η παροχή αυτή να περνά πρίν απο ΔΔΕ ή όχι και αν όχι τότε πως προστατεύονται σε περιπτώσεις ηλεκτροπληξίας οι γραμμές που είναι υπόγειες μέσα σε φρεάτια, εναέριες, πάνω σε μεταλικές σχάρες και με καρφωμένα καλώδια στους τοίχους και το μήκος τους είναι αρκετές εκατοντάδες μέτρα; Έχει αναφερθεί στην απάντηση του ερωτήματος 2.

(1)Θα την βρείτε αναλυτικά στο http://www.sarrisg.gr

Δημοσιεύτηκε

Κύριε Σαρρή

ευχαριστώ πολύ για τις απάντησεις σας που ήταν κατατοπιστικότατες.

Πιστεύω ότι με αρκετή προσοχή θα μπορέσω να εφαρμόσω όσο γίνεται περισσότερες από τις πληροφορίες που μου δώσατε.

Είσαστε απο τους Συναδέλφους, που με τις γνώσεις σας βοηθάτε πάρα πολύ να γίνονται πιο ασφαλείς οι ηλεκτρικές εγκαταστασεις και όχι μόνο.

Σας ευχαριστώ και πάλι

 

Βασίλης

Δημοσιεύτηκε

Να συμπληρώσω σχετικά με το ερώτημα 1 ότι πρέπει να μπει και γενική ασφάλεια που αντιστοιχεί στην παροχή της εγκατάστασης. Δηλαδή πρέπει να γίνει πινακάκι με διακόπτη-ασφάλεια-ΔΔΕ και μετά να παίρνουν ρεύμα οι ασφάλειες των γραμμών των δύο πινάκων. Αυτό προκύπτει από τη ΔΕΗ και όχι από τον 384.

 

Θα ήθελα να ρωτήσω αν επιτρέπεται από κάποιον πίνακα να στέλνουμε γραμμές σε υποπίνακες χωρίς ασφάλιση στην αναχώρηση. Εννοείται ότι θα υπάρχουν ασφάλειες στους υποπίνακες. Οι ασφάλειες αυτές προστατεύουν τις γραμμές από υπερφόρτιση. Η προστασία των γραμμών αυτών από βραχυκυκλώματα θα γίνεται από τις γενικές ασφάλειες του γενικού πίνακα, εφόσον πληρούνται φυσικά οι προυποθέσεις.

Δημοσιεύτηκε

Μίλτο

πιστεύω ότι είναι σωστό να υπάρχουν διακόπτες κι ασφάλειες στις αναχωρήσεις για τις δυο γραμμές που πάνε στους 2 πρώτους πίνακες. Με δεδομένο όμως ότι πρόκειται για ηλ εγκατάσταση που δουλεύει εδώ και 4 περίπου χρόνια, πιστεύω ότι αν δεν γίνει πλήρης έλεγχος όλης της εγκατάστασης για τυχόν διαρροές, ένας ΔΔΕ στην αρχή της γραμμής θα έπεφτε συνέχεια.

Η πρόκληση σε αυτή τη περίπτωση είναι να αρχίσει λεπτομερής έλεγχος με το κατάλληλο όργανο και μετά να συμπληρωθούν όλοι οι ηλ πίνακες με ότι πρέπει, όπως πχ σωστά λές ότι πρέπει να υπάρχει ασφάλιση στην αναχώρηση κάθε παροχής απο ένα πίνακα προς έναν άλλον. Στην εγκατάσταση αυτή, στην αναχώρηση, άλλοτε υπάρχει διακόπτης, άλλοτε υπάρχει μόνο αυτόματη ασφάλεια και άλλοτε συνδέεται η είσοδος με την έξοδο απευθείας!!! και έτσι υπάρχουν τοπικά φορτία που αυτή την στιγμή έχουν παροχή απευθείας απο τον μετρητή της ΔΕΗ! μέσω κάποιας τοπικής ασφάλειας αλλά πουθενά δεν παρεμβάλεται ΔΔΕ.

Σε ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις σου

  • 1 month later...
Δημοσιεύτηκε

 

Θα ήθελα να ρωτήσω αν επιτρέπεται από κάποιον πίνακα να στέλνουμε γραμμές σε υποπίνακες χωρίς ασφάλιση στην αναχώρηση. Εννοείται ότι θα υπάρχουν ασφάλειες στους υποπίνακες. Οι ασφάλειες αυτές προστατεύουν τις γραμμές από υπερφόρτιση. Η προστασία των γραμμών αυτών από βραχυκυκλώματα θα γίνεται από τις γενικές ασφάλειες του γενικού πίνακα, εφόσον πληρούνται φυσικά οι προυποθέσεις.

 

Λίγο καθυστερημένα. Φίλε Μίλτο αν οι γραμμές προς τους υποπίνακες δεν ασφαλίζονται στην αναχώρηση, δηλ. αφήνουμε την προστασία απο βραχυκύκλωμα στις γενικές ασφάλειες του πίνακα (γενικού πίνακα), τότε στη περίπτωση όπου θα είχαμε ένα σφάλμα βραχυκυκλώματος στη παροχική γραμμή προς τον υποπίνακα (σπάνιο μεν, όχι αδύνατο δε) θα έπεφταν οι ασφάλειες του γενικού πίνακα, άρα θα ετίθεντο εκτός και όλοι οι άλλοι υποπίνακες. Εκτιμώ λοιπόν ότι καλό είναι να ασφαλίζονται οι αναχωρήσεις είτε πρέπει είτε δεν είναι αναγκαίο.

Επίσης, το Γερμανικό μοντέλο προτείνει το εξής. Ασφάλειες ή αυτόματοι διακόπτες στην αναχώρηση και ΜΟΝΟ διακόπτης φορτίου στην είσοδο του υποπίνακα.

Πάντως σε αυτό που λες υπάρχει μια λογική, ότι αν το βραχυκύκλωμα γίνει ακόμα και μέσα στις μπάρες του υποπίνακα θα πέσουν οι εκεί ασφάλειες. Η ασφάλιση στην αναχώρηση έχει νόημα μόνο για τη περίπτωση σφάλματος στο καλώδιο παροχής προς τον υποπίνακα ώστε να μην πέσουν οι γενικές του πίνακα διανομή (και κατά συνέπεια όλα τα φορτία) αλλά μόνο αυτές της συγκεκριμένης αναχώρησης.

 

Στη Γερμανική βιβλιογραφία πάντως που ανέφερα παραπάνω αν γίνει το βραχυκύκλωμα στις μπάρες του υποπίνακα πέφτουν μόνο οι ασφάλειες της αναχώρησης καθώτι δεν προτείνονται γενικές ασφάλειες στους υποπίνακες. Κάθε λύση έχει θετικά και αρνητικά και οι διαφορές είναι μόνο στις ειδικές περιπτώσεις (σφάλμα σε μπάρες, ή σε καλώδιο παροχής και μόνο). Εγώ, όπως και πολλοί ασφαλίζω και στην αναχώρηση και στην άφιξη με τις τελευταίες να έχουν ταχύτερες καμπύλες ενεργοποίησης (επιλογική συνεργασία).

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.