Earl Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2015 Τι ακριβώς είναι οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.), που δήλωσε ότι ανασυγκροτεί ο Πάνος Καμμένος; Ποια η προσφορά τους και γιατί καταργήθηκαν; (Για να θυμούνται οι παλαιότεροι και να μαθαίνουν οι νεαρότεροι). «Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη η χώρα κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949), το 1957 κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της. Γι αυτό το σκοπό συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως. Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις Ιωάννινα (1η), Λάρισα (2η), Θεσσαλονίκη (3η), Λαμία (4η), Πάτρα (5η), Αθήνα (6η), Ηράκλειο Κρήτης (7η). Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά όπλα του Στρατού (κυρίως Τεχνικό) ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π). Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν: Σε περίοδο ειρήνης με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών. Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές. Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπιπταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.), Ο απολογισμός των έργων των ΜΟΜΑ Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν. Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων. Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης. Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν προκατασκευασμένα σπίτια. Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π. Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους. Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το «παρών» σε όλες τις συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.).» Εργασίες 2ης ΜΟΜΑ στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα Διάνοιξη οδού Άνω Αμφείας Πολιάνης Διάδρομος αποπροσγειώσεων κατασκευής ΜΟΜΑ Η κατάργηση τους Αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε; Η απάντηση σύμφωνα με την ιστοσελίδα του «Συνδέσμου Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Τάξεως 1976» απ’ όπου και αλιεύσαμε το κείμενο, πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης. Από τη δεκαετία του ’80 ζητούταν από τις κυβερνήσεις, η περικοπή πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. Στη συνέχεια άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ ο διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα εκτέλεση πολλών εξ αυτών, να μην θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα. Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετά από έντονες πιέσεις μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ. Download attachment: 3h moma.jpg Download attachment: 1.jpg Download attachment: 2.jpg Download attachment: 3.jpg Download attachment: gefyraMOMAPlakaAraxthosArta.jpg Πηγή: http://www.topontiki...githikan-Photos Click here to view the είδηση 4
Konstantinos IB Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2015 Αυτό σημαίνει ότι δημόσιο "δωρεάν" χρήμα σε πολιτικούς και μεγαλοεργολάβους τέλος. 1
kostas_super_3 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Ευτυχώς που πρόλαβα και τέλειωσα τη θητεία μου στο μηχανικό πριν πολλά χρόνια.
imhotep Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 όλα είναι καλά όταν λειτουργούν σωστά οι αναμνήσεις από την δραστηριότητά τους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και σε έργα (ειδικά σε απομακρυσμένες τοποθεσίες) που οι "εργολάβοι" δεν αναλάμβαναν ποτέ, είναι καλές το πρόβλημα της καταναγκαστικής εργασίας βέβαια παραμένει και υπάρχει και το πρόβλημα του επανεξοπλισμού των μονάδων αυτών αλλά το γενικό μήνυμα είναι ελπιδοφόρο .. και ο κίνδυνος να αρχίσουμε αντροκουβέντες για τη θητεία ελλοχεύει 2
Evan Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Μητσοτακης..... Που εκανε το νομο που απαγορευε στον οτε να κανει κινητη τηλ για δυο χρονια απο την ψηφιση του νομου για τις συχνοτητες ωστε να αβανταρει την παναφον 1
BAS Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Προχτές σε ένα Δήμο -τἐρας ,με 105 χωριά , αποφασίστηκε να δοθούν γιά έργα στα χωριά 7000 (επτά χιλιάδες) ευρώ . Τι θα κάνεις με 7000 είναι προφανές Από την άλλη , πριν τις εκλογές είχε μιλήσει στο μέγκα ο Γκλέτσος και έλεγε πως του είχαν μάθει τα κόλπα . "Φτιάχνεις" είπε έναν αγροτικό δρόμο , αξίας 100.000 που δυστυχώς μετά τις βροχές , τον πήρε το νερό ....... Γιά την ΜΟΜΑ πάντως όσοι θυμόμαστε και ζήσαμε πράγματα , έχουμε θετική άποψη . Τώρα το πως θα δουλέψει θα δούμε . 3
george68 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 δεν την ξερω την περιπτωση και δεν την εχω ζησει ... απο κατι γεροντακια χουντικους ακουω καλα πραγματα ... θα δηξει ... γενικα καλο ειναι να γυρνας στο παρελθον... μονο ετσι θα παμε πραγματικα πισω... μπραβο... 2 1
Earl Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Συγγραφέας Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Εμένα πάντως ως κίνηση μου φαίνεται πολύ καλή! Ειδικά αν έχει τη παλιά της μορφή, όπου εργάζονταν και ιδιώτες μηχανικοί, εργοδηγοί, τεχνικοί, σε αυτές (δεν τις έχω ζήσει ούτε και εγώ). Αναφορικά με τον εξοπλισμό τους, ένα σωρό μηχανήματα "ξεκουράζονται" σε αλάνες στην εποχή της καπιταλιστικής κρίσης.. Επίσης πολλά έργα θα γίνονται με σημαντικά μικρότερο κόστος απ' ότι σήμερα. Υπάρχει θεωρώ η δυνατότητα οι ΜΟΜΑ να βγάζουν τους προϋπολογισμούς και διεξάγουν δημοπρασίες όπου ιδιωτικές εταιρείες θα χτυπούν με καλύτερη προσφορά (νομίζω απίθανο, αλλά και πάλι με τις ΜΟΜΑ πάντα στη γενική επίβλεψη των έργων). Όσο για τα υλικά κατασκευής, οι ΜΟΜΑ τα προμηθεύονταν μέσω ανοιχτών μειοδοτικών διαγωνισμών! Συνοψίζοντας, οι υπηρεσίες αυτές προσέφεραν σημαντικά, ποσοτικά και ποιοτικά έργα με χαμηλό κόστος.. ..Και το καλύτερο; Το τμήμα εκβραχισμών τους θα μπορούσε να ξεκινήσει δουλειά από τα διόδια!! 1
Popular Post AlexisPap Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Popular Post Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 (edited) Παίδες, μία απορία: Η ΜΟΜΑ ήταν καλή και άγια... Σε μία εποχή που -στην επαρχία- το μεγαλύτερο χωματουργικό μηχάνημα ήταν το ιππήλατο άροτρο, που ο στρατός αντιπροσώπευε το 50% της δημόσιας διοίκησης, που η θητεία ήταν 24 μήνες και βάλε. Και, που οι απαιτήσεις από τα έργα ήταν μηδαμινές, διδασκόσουν σιγμοειδείς και βέλτιστη υγρασία και έβγαινες στα βουνά να κάνεις δρόμους. Σήμερα που σε κάθε χωριουδάκι έχει τουλάχιστον έναν εκσκαφέα, που ο τόπος είναι γεμάτος με εργολάβους που κάθονται, που οι τεχνικές απαιτήσεις των έργων είναι τόσο υψηλές που καμία τεχνική υπηρεσία δεν μπορεί να μελετήσει κάτι περισσότερο από ένα πεζοδρόμιο ή ένα παρκάκι, τί δουλειά έχει μία ΜΟΜΑ; Edited Φεβρουάριος 8 , 2015 by AlexisPap 19 1
EL111 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 8 , 2015 φυσικα και ηταν καλη η ΜΟΜΑ και φυσικα μπορει να προσφερει πολλα και σημερα(αγροτικη οδοποιια κλπ κλπ κλπ) παρακαμπτοντας τις χρονοβορες γραφειοκρατικες διαδικασιες.
Recommended Posts
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα