Μετάβαση στο περιεχόμενο

Τα προσφυγικά απόβλητα περιβαλλοντική «βόμβα» στα νησιά


Engineer

Recommended Posts

Μια αειφόρο και περιβαλλοντικά βιώσιμη λύση στο οξύτατο πρόβλημα των προσφυγικών αποβλήτων προσπαθούν να βρουν υπουργείο Περιβάλλοντος, Εθνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) και οι αυτοδιοικητικές αρχές των περιοχών που υποδέχονται τα μεταναστευτικά ρεύματα.

 

Σύμφωνα με ενημέρωση του προέδρου του ΕΟΑΝ κ. Δημήτρη Πολιτόπουλου, υπολογίζεται ότι μόνο στη Λέσβο υπάρχουν 4.000 κυβικά μέτρα αποβλήτων. Τα απόβλητα έχουν αποτεθεί σε στεγασμένο οικόπεδο, αλλά αποτελούν μια υγειονομική «βόμβα» δεδομένου ότι τα παλαιότερα από αυτά έχουν ήδη αρχίσει να αλλοιώνονται.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, από τον Μάιο του 2015 ως τον Φεβρουάριο του 2016 είχαν περάσει από τη Λέσβο περίπου 550.000 πρόσφυγες.

 

Το νησί του Βόρειου Αιγαίου έχει υποδεχτεί 60%-65% του συνόλου των προσφυγικών ροών, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 550.000 ανθρώπους, πολλαπλάσιοι των 75.000 τουριστών που το επισκέπτονται κάθε χρόνο.

 

Κατά τη διάρκεια αυτού του δεκαμήνου, έφταναν με βάρκες στη Λέσβο 1667 άτομα ημερησίως. Έμεναν εκεί από τρεις έως έξι ημέρες με τον μέσο όρο των αποβλήτων να φτάνει τα τρία κιλά ανά άτομο.

 

Το συνολικό βάρος των αποβλήτων του δεκαμήνου, εκτός από τις πλαστικές βάρκες, ανέρχεται στους 4.500 τόνους. Υπολογίζεται ότι οι βάρκες που μετέφεραν τους πρόσφυγες ήταν περίπου 10.000 με συνολικό βάρος 2.000 τόνων.

 

Κάθε μέρα παράγονται 20 και πλέον τόνοι προσφυγικών αποβλήτων σε όλη την Ελλάδα.

 

Τα είδη αυτών των αποβλήτων εκτός από τα σκάφη και τα σωσίβια είναι σκηνές, στρώματα, κλινοσκεπάσματα, ισοθερμικές ενδυμασίες, εξωλέμβιες μηχανές και κατεστραμμένα ήδη ρουχισμού. Επίσης είναι κοινά απόβλητα όπως φάρμακα, υπολείμματα τροφών και άλλα σκουπίδια που παράγουμε όλοι καθημερινά (πχ πλαστικά μπουκάλια με νερό).

 

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Υπουργείου από το σύνολο των αποβλήτων του δεκαμήνου Μάιος 2015-Φεβρουάριος 2016 οι 6.500 τόνοι ήταν ανακυκλώσιμα υλικά.

 

Παρόλα αυτά ορισμένα από αυτά δεν είναι εύκολο να ανακυκλωθούν, όπως τα σωσίβια που απαιτούν τον διαχωρισμό τεσσάρων με πέντε διαφορετικών υλικών.

 

Όσον αφορά στις λέμβους, εξετάζεται η λύση της μεταφοράς τους σε εργοστάσιο της Ιταλίας, το οποίο όμως ζητά 500 ευρώ ανά τόνο και προεπεξεργασία των αποβλήτων.

 

Το συνολικό κόστος για τη μεταφορά και την επεξεργασία των λέμβων ανέρχεται σε 50.000 Ευρώ δεδομένου ότι μόνο στη Λέσβο υπολογίζεται ότι είναι συγκεντρωμένοι 100 τόνοι.

 

Αν και η ηγεσία του ΕΟΑΝ θα προτιμούσε η διαχείριση να γίνει εντός ελληνικού εδάφους, δεν υπάρχει στη χώρα μας ο κατάλληλος εξοπλισμός, ενώ μια επένδυση γι΄αυτό το σκοπό θεωρείται οικονομικά ασύμφορη.

 

Όσον αφορά στα υπόλοιπα απόβλητα της Λέσβου η διαδικασία διαχείρισης, από τη μεταφορά έως και την υγειονομική ταφή, κοστίζει από 1.800 ως 2.000 ευρώ ημερησίως.

 

—Η πρόταση του Δήμου Λέσβου για τα προσφυγικά απόβλητα

 

Στις 29 Ιανουαρίου 2016 πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο ΥΠΕΝ μεταξύ του αναπλ. υπουργού Γιάννη Τσιρώνη, του δημάρχου Λέσβου Σπύρου Γαληνού και του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ Τέρενς Κουίκ.

 

Εκεί ο κ. Γαληνός παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης και μεταποίησης των αποβλήτων (από σωσίβια μέχρι διαλυμένα αντίσκηνα και από σπασμένες φουσκωμένες βάρκες μέχρι κατεστραμμένα πάσης φύσεως είδη ιματισμού).

 

Βασικό χαρακτηριστικό του σχεδίου είναι η δημιουργία τοπικών μεταποιητικών μονάδων, οι οποίες θα λειτουργούν υπό την εποπτεία του δήμου, προς όφελος της τοπικής οικονομίας σε ό,τι αφορά και τις θέσεις εργασίας που πρόκειται να δημιουργηθούν, και με ταυτόχρονα ανταποδοτικά έσοδα για τις κοινωνικές δημοτικές δράσεις.

 

Εκεί, μια πλαστική βάρκα θα μετατρέπεται σε τσάντα ή ένα σωσίβιο σε πορτοφόλι. Η ιδέα είναι να δημιουργηθεί ένα «brand» όπου ο καταναλωτής θα γνωρίζει ότι το πορτοφόλι που αγοράζει προέρχεται από το σωσίβιο ενός πρόσφυγα.

 

Ωστόσο σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος θα τηρηθεί η πυραμίδα διαχείρισης των απορριμμάτων και ό,τι μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί θα επιδιορθώνεται και θα επαναχρησιμοποιείται. Μια πλαστική βάρκα για παράδειγμα που επιδέχεται επιδιόρθωσης θα έχει την ίδια χρήση. Μάλιστα έπεσε στο τραπέζι η πρόταση της δωρεάς τέτοιων προϊόντων σε χώρες της Αφρικής που αντιμετωπίζουν αντίστοιχες κρίσεις.

 

Τα επιπρόσθετα απόβλητα από τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές είναι πλαστικά. Για αυτό το λόγο ο δήμαρχος πιέζει για τη μεταποίηση και επαναχρησιμοποιήσή τους καθώς μια ενδεχόμενη ταφή τους θα προκαλέσει τεράστια περιβαλλοντική βλάβη στο νησί.

 

Σε αυτή την προσπάθεια συνδράμει και η πρωτοβουλία «Πρεσβεία για τους Εκτοπισμένους» (Embassy for the Displaced) η οποία ανακυκλώνει και μετατρέπει πεταμένες πλαστικές βάρκες και σωσίβια σε αδιάβροχα σακίδια πλάτης. Η πρωτοβουλία αναζητά μικροχρηματοδότηση στην πλατφόρμα IndieGoGo με στόχο να συγκεντρώσει 17.000 δολάρια.

 

Καταβάλλεται επίσης προσπάθεια να ανελκυθούν τα βυθισμένα σκάφη και οι ντιζελομηχανές από το βυθό του νησιού ώστε να προστατευτεί το θαλάσσιο και παράκτιο οικοσύστημα.

 

Ο Γιάννης Τσιρώνης εξέφρασε τη στήριξη της κυβέρνησης στο εγχείρημα με τη συνδρομή του ΕΟΑΝ και χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και άλλες πηγές, εθνικές και κοινοτικές.

 

Πηγή: http://www.econews.g...-lesvos-129114/

 

Click here to view the είδηση

Link to comment
Share on other sites

Τσιρωνης, σημερα

 

"Ο Γιάννης Τσιρώνης εξέφρασε τη στήριξη της κυβέρνησης στο εγχείρημα με τη συνδρομή του ΕΟΑΝ και χρηματοδότηση

από το Πράσινο Ταμείο και άλλες πηγές, εθνικές και κοινοτικές."

 

πριν ενα χρονο

 

Τσιρώνης:Το Πράσινο Ταμείο δεν είναι μαξιλάρι του υπουργείου Οικονομικών
Ζητεί πίσω την «περιουσία του πράσινου κουμπαρά»
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  18/02/2015 05:45
Τσιρώνης:Το Πράσινο Ταμείο δεν είναι μαξιλάρι του υπουργείου Οικονομικών
«Μόλις ξεμπερδέψουμε από τα μνημόνια, θα το συζητήσω με το υπουργείο Οικονομικών» λέει ο κ. Τσιρώνης σχετικά με την τύχη του Πράσινου Ταμείου

2

emailεκτύπωση

Την «προίκα» του Πράσινου Ταμείου, ή τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος της, σκοπεύει να ζητήσει πίσω ο νέος αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιάννης Τσιρώνης. 
Σήμερα, μόλις το 2,5% των αποθεματικών του πηγαίνει για έργα αναβάθμισης του περιβάλλοντος. Οπως αναφέρει ο κ. Τσιρώνης μιλώντας στο «Βήμα» «το Πράσινο Ταμείο δεν είναι "μαξιλάρι" του υπουργείου Οικονομικών» και προσθέτει ότι «μόλις ξεμπερδέψουμε από τα μνημόνια, θα το συζητήσω με το υπουργείο Οικονομικών», καθώς η βούληση είναι να επιστρέψει βαθμιαία στους πολίτες και στους επιχειρηματίες ως πυλώνας βιώσιμης παραγωγικής ανασυγκρότησης.

Η λεηλασία του «πράσινου κουμπαρά»

Η περιουσία του «πράσινου κουμπαρά» είχε λεηλατηθεί δύο φορές από τις προηγούμενες κυβερνήσεις για να καταλήξει τελικά στη... μαύρη τρύπα του προϋπολογισμού. Μάλιστα, το 2012 η αφαίμαξη έγινε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, με την οποία αποφασίστηκε ότι σε περιβαλλοντικές δράσεις θα διατίθεται μόλις το 2,5% του αποθεματικού του.

Το Πράσινο Ταμείο δημιουργήθηκε το 2010 από την τότε υπουργό Περιβάλλοντος κυρία Τίνα Μπιρμπίλη - αντικαθιστώντας το «αμαρτωλό» ΕΤΕΡΠΣ - προκειμένου να συγκεντρώνει τα πρόστιμα από περιβαλλοντικές παραβάσεις και να χρηματοδοτεί προγράμματα ανάπλασης.  Στόχος ήταν να λειτουργεί ως ένας μηχανισμός που θα «αποζημίωνε» για τις περιβαλλοντικές ζημιές.

Ετσι, το Πράσινο Ταμείο είχε εισαχθεί στον περίφημο νόμο για τους ημιυπαιθρίους (3843/2010) ως περιβαλλοντικό ισοζύγιο στην τακτοποίηση των αυθαίρετων χώρων. Με άλλα λόγια, τα έσοδα από τα πρόστιμα θα χρησιμοποιούνταν για περιβαλλοντικά έργα στις περιοχές όπου υπήρχε επιβάρυνση από τις αυθαίρετες κατασκευές.

Χρήση του Πράσινου Ταμείου ως «περιβαλλοντικού ισοζυγίου» έγινε και στους επόμενους νόμους τακτοποίησης αυθαιρέτων, στον αντισυνταγματικό 4014/11 και στον 4178/2013, ο οποίος βρίσκεται ακόμη σε ισχύ. «Υπάρχει μια κριτική από πολεοδόμους όσον αφορά το περιβαλλοντικό αντιστάθμισμα. Αν ο νόμος 4178/2013 λειτουργήσει χωρίς πολεοδομικό αντιστάθμισμα, συνεπάγεται ότι η πόλη γίνεται αφόρητη. Οι πόλεις πρέπει να ανασάνουν» σημειώνει ο κ. Τσιρώνης.

Το Πράσινο Ταμείο δεν είναι για την αποπληρωμή των δανειστών

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, υπάρχει η βούληση να αυξηθεί το ποσοστό των πόρων του Πράσινου Ταμείου που θα πηγαίνει σε πράσινες δράσεις. «Δεν είναι φόρος το Πράσινο Ταμείο για να αποπληρώνονται οι δανειστές. Είναι ένα συγκεκριμένο τέλος το οποίο καταβάλλουν οι πολίτες σαν αντιστάθμισμα σε πολεοδομικές παραβάσεις  ή, αν μιλάμε για ρύπανση,  για αποκατάσταση της ρύπανσης» αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός.
Οσον αφορά το ΕΠΕΕΡΑΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη» που εντάσσεται στο ΕΣΠΑ), ο κ. Τσιρώνης, από το βήμα της Βουλής αναφέρθηκε στη «σκανδαλώδη και επικίνδυνη για το υπουργείο υπαγωγή του στο υπουργείο Ανάπτυξης με απόφαση που ψηφίστηκε λίγες ημέρες πριν από τη διάλυση της απελθούσας Βουλής».

Οπως επισημαίνει στο «Βήμα», «είναι παράλογο το υπουργείο Περιβάλλοντος να μην έχει επιχειρησιακό πρόγραμμα».

Μάλιστα, ο ίδιος καταγγέλλει ότι «η προηγούμενη κυβέρνηση ήθελε να μεγαλώσει τον κουμπαρά των μεγαλοεργολάβων στα οδικά έργα. Τα μεγάλα έργα των αυτοκινητοδρόμων είναι πολύ πιο ώριμα, με κίνδυνο τα ευρωπαϊκά κονδύλια να οδηγηθούν σε αυτά. Θα δούμε πώς αυτό μπορεί να αλλάξει έτσι ώστε να μην υπάρξει και καθυστέρηση στα προγράμματα».

Edited by dimitris GM
Link to comment
Share on other sites

μην ξεχάσει (ο  "μόλις ξεμπερδέψουμε με τα μνημόνια" τσιρώνης) να ζητήσει και τα λεφτά του ΕΤΕΡΠΣ  (  :shock: ) πίσω  :mrgreen:  :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Μράβο τα παλικάρια, ωραίο σχέδιο: Αν είναι καλά τα φουσκωτά θα τα επισκευάζουμε και θα τα στέλνουμε πίσω (στους διακινητές; ), αν όχι θα φτιάχνουμε με αυτά τσάντες...

 

Δήμαρχε, πόλεμος γίνεται, άνθρωποι πνίγονται, το ΝΑΤΟ μπήκε να φυλάει το Αιγαίο, κι εσείς ασχολείστε με την κοπτοραπτική...

Ήμουν στο νησί το καλοκαίρι, και είδα πως ξυνόταν ο δήμος, οι αρχές και οι φορείς.

 

Πέρασε ένας χρόνος κι ακόμη δεν μάζεψαν τα περυσινά σωσίβια!

Θα 'ρθει το καλοκαίρι και λένε πάλι τον νταλκά τους οι μαγαζάτορες, πως οι πρόσφυγες χαλάνε την μόστρα και διώχνουν τον τουρισμό...

  • Upvote 2
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.