Μετάβαση στο περιεχόμενο

Βροχή τα ευρωπρόστιμα για χωματερές, απόβλητα


Engineer

Recommended Posts

Περί τα 51 εκατ. ευρώ έχει μέχρι στιγμής καταβάλει η χώρα μας σε ευρω-πρόστιμα για τις χωματερές και την απουσία βιολογικών καθαρισμών σε μεγάλες πόλεις. Το μεγαλύτερο μερίδιο αυτών βέβαια αντιστοιχεί στην Πελοπόννησο, όπου εξακολουθούν να λειτουργούν οι 13 από τις 37 χωματερές της χώρας. Εν τω μεταξύ, την προηγούμενη εβδομάδα ήρθε να προστεθεί νέο βαρύ πρόστιμο, αυτή τη φορά για τα επικίνδυνα απόβλητα, ενώ έπεται ανάλογη απόφαση και για τα λύματα στο Θριάσιο. Με δεδομένο ότι τα πρόστιμα αυτά αφορούν στην πλειονότητά τους υποδομές που δεν υπάρχουν, όλα δείχνουν ότι η χώρα μας θα εξακολουθήσει να καταβάλλει το μεγαλύτερο μέρος των προστίμων για αρκετά χρόνια.

 

Την προηγούμενη εβδομάδα, λοιπόν, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επέβαλε στη χώρα μας πρόστιμο 10 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα αυξάνεται κατά 30.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης στην εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας για τα επικίνδυνα απόβλητα. Το πρόβλημα συνοψίζεται στο «κλασικό» για τη χώρα μας δίπολο: έλλειψη σχεδιασμού, έλλειψη υποδομών. Το νέο πρόστιμο είναι το τρίτο κατά σειρά που επιβλήθηκε στη χώρα μας από τον Δεκέμβριο του 2014 έως σήμερα, ως αποτέλεσμα της μακράς (υπερεικοσαετούς) αδράνειας και ανικανότητας των αρμόδιων αρχών (υπουργείων και δήμων). Ας δούμε τις υποθέσεις που προηγήθηκαν και πού βρίσκονται σήμερα:

 

1. Χωματερές: Στις 2 Δεκεμβρίου 2014, η Ελλάδα υποχρεώθηκε στην άμεση καταβολή προστίμου 10 εκατ. ευρώ, το οποίο αυξάνεται κατά 14,5 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο. Το πρόστιμο μειώνεται κατά 40.000 ευρώ για κάθε χωματερή που κλείνει και κατά 80.000 ευρώ για κάθε χωματερή που αποκαθίσταται.

 

Posted Image

 

Το αρχικό πρόστιμο αφορούσε 293 χωματερές με συνολικά 363 παραβάσεις. Ενα εξάμηνο μετά (2 Ιουνίου 2015) η χώρα κατέβαλε 10,4 εκατ. ευρώ, έχοντας μειώσει κατά 103 τις παραβάσεις.

 

Το δεύτερο εξάμηνο (2.12.2015), η χώρα κατέβαλε 9,8 εκατ. ευρώ, έχοντας μειώσει κατά 20 τις παραβάσεις. Τέλος, στις 2 Ιουνίου 2016 η χώρα κατέβαλε 7 εκατ. ευρώ, καθώς οι παραβάσεις είχαν μειωθεί περαιτέρω κατά 72. Συνολικά, λοιπόν, για τις παράνομες χωματερές μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 37.280.000 ευρώ (10 εκατ. εφάπαξ συν 27,2 εκατ. στα τρία εξαμηνιαία πρόστιμα).

 

Ας δούμε πώς επιμερίζονται τα πρόστιμα αυτά. Τα «σκήπτρα» κρατά ακόμα η Περιφέρεια Πελοποννήσου, που διαθέτει 13 χωματερές σε λειτουργία και 35 που δεν έχουν αποκατασταθεί. Ετσι στην Πελοπόννησο αντιστοιχούν 10,4 εκατ. ευρώ από τα 27,2 εκατ. των εξαμηνιαίων προστίμων (τα οποία κανονικά θα έπρεπε να είχαν επιμεριστεί στους δήμους, ως μοχλός πίεσης καθώς ανάλογη δυνατότητα προβλέπεται από τον νόμο). Ακολουθεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία δεν έχουν ακόμα αποκατασταθεί 23 (κλειστές) χωματερές (αντιστοιχία προστίμου 4,4 εκατ. ευρώ) και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπου εξακολουθούν να λειτουργούν 9 χωματερές και ακόμα 15 να μην έχουν αποκατασταθεί (πρόστιμο 4,3 εκατ. ευρώ). Απόλυτα «καθαρές» είναι οι Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας, που έχουν λύσει το πρόβλημα, στις οποίες προστέθηκε εδώ και ένα έτος η Ηπειρος.

 

2. Λύματα: Στις 15 Οκτωβρίου του 2015 το Ευρωδικαστήριο επέβαλε νέο πρόστιμο στην Ελλάδα, αυτή τη φορά για την απουσία αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών σε 5 πόλεις, όλες στην Ανατολική Αττική. Το πρόστιμο ήταν 10 εκατ. ευρώ, συν 3.640.000 ευρώ ανά εξάμηνο. Επειδή στις 14 Μαρτίου (οπότε και συμπληρώθηκε το πρώτο εξάμηνο) δεν είχε σημειωθεί πρόοδος, η χώρα κατέβαλε το σύνολο του οριζόμενου προστίμου.

 

Το μεγάλο αγκάθι παραμένουν οι βιολογικοί καθαρισμοί Ραφήνας-Αρτέμιδας και Νέας Μάκρης, όπου δεν έχουν καν ξεκινήσει τα έργα. Στην πρώτη περίπτωση η ΕΥΔΑΠ προχωράει τις μελέτες ώστε ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί τον Μάρτιο του 2017, ενώ στη δεύτερη ο Δήμος Μαραθώνα εκπονεί τις οριστικές μελέτες.

 

Στο Κορωπί τα έργα βρίσκονται υπό κατασκευή και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του 2017. Ενώ στο Μαρκόπουλο τα έργα έχουν ολοκληρωθεί, ο αριθμός των συνδέσεων των κατοικιών παραμένει για τους γνωστούς λόγους πολύ χαμηλός (περί το 20%). Υπό κατασκευή βρίσκεται η αποχέτευση του Πόρτο Ράφτη (θα συνδεθεί στο Μαρκόπουλο).

 

Τα προβλήματα δεν τελειώνουν εδώ. Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται νέα καταδικαστική απόφαση και πρόστιμο για τα λύματα στο Θριάσιο Πεδίο, όπου οι υποδομές έχουν (σε μεγάλο βαθμό) κατασκευαστεί, αλλά ο αριθμός των συνδέσεων παραμένει πολύ χαμηλός.

 

Πηγή: http://www.kathimeri...ateres-apovlhta

 

Click here to view the είδηση

Link to comment
Share on other sites

Όσο αφορά τις χωματερές βέβαια τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα από ότι παρουσιάζονται. Για να γλιτώσουμε τα πρόστιμα κλείσαμε τις χωματερές και ανοίξαμε ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ. Λάθος ανοίξαμε πάλι χωματερές! Στα ΧΥΤΑ ή στα ΧΥΤΥ υπάρχει κανονικά ολόκληρο σύστημα συγκέντρωσης των διασταλλαγμάτων (τοποθέτηση μεμβρανών. στρωμάτων αργίλου, αντλίες και σωλήνες συλλογής κτλ), τα οποία όμως σε αρκετά νέα ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ δεν υπάρχουν! Δηλαδή ανοίξαμε ξανά χωματερές!

Link to comment
Share on other sites

Βέβαια πληρώθηκαν όλα τα παραπάνω στο έπακρο.

Link to comment
Share on other sites

Σίγουρα... απλά αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι η προχειρότητα μας δεν έχει όριο. Εφόσον κάνεις κάτι κάνε το σωστά. Το θέμα είναι ότι με τη σωστή διαχείριση τους κερδίζουμε διπλά. Πρώτον έχουμε ανάκτηση υλικών και ενέργειας και δεύτερον ρυπαίνουμε λιγότερο με αποτέλεσμα να έχουμε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο περιβάλλον (ακόμα και στον τουρισμό διαδραματίζει ρόλο). Το διάγραμμα αυτό δείχνει τον δρόμο που έχουμε ακόμα μπροστά μας.

 

Ας δει κάποιος μερικές φωτογραφίες του Σηκουάνα, του Σπρέε και μετά του Κηφισού και θα καταλάβει τι εστί Ελληνική νοοτροπία.

Link to comment
Share on other sites

Για όλα αυτά υπάρχουν λύσεις. Ανακύκλωση κομποστοποίηση, παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα κ.α. πολλά. 

Η πρώτη προτεραιότητα των Δήμων θα έπρεπε να είναι η ανακύκλωση, η διαχείριση απορριμμάτων και οι μονάδες βιολογικού καθαρισμού.

Αυτό όμως σημαίνει ριζική αλλαγή νοοτροπίας κυρίως των ψηφοφόρων...

Link to comment
Share on other sites

Ακριβώς Κωνσταντίνε, είναι θέμα νοοτροπίας. Σίγουρα η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μία νύχτα αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να ξεκινήσουμε να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός. Σε άλλες χώρες πραγματοποιείται διαχωρισμός των υλικών από το σπίτι (διαφορετικές σακούλες) με αποτέλεσμα η ανακύκλωση να είναι εφικτή σε μεγάλο ποσοστό και με μικρό κόστος. Κατά συνέπεια δύναται να υπάρχουν μικρότερα δημοτικά τέλη κ.ο.κ.

Link to comment
Share on other sites

Τα προηγούμενα καλοκαίρια που έκανα τις διακοπές μου στο εξοχικό, εφαρμόσαμε ένα δικό μας σύστημα κομποστοποίησης. Τσάμπα λίπασμα. Μειώθηκε στο μισό ο όγκος των απορριμάτων και από αυτά τα μισά ήταν ανακυκλώσιμα. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτό το πολύ ωραίο χωριό έχει 12 κάδους σκουπιδιών και κανέναν για ανακύκλωση.

Όμως το ενθαρρυντικό είναι ότι βλέπω σε πολλές περιοχές της χώρας μας μερικές μικρές ιδιωτικές μονάδες ανακύκλωσης (από μόνιμους κατοίκους των περιοχών αυτών) που μέχρι σήμερα κινούνται πάρα πολύ καλά. Πιο πολλά περιμένω από αυτές παρά από τους Δήμους.  

Link to comment
Share on other sites

Ακριβώς! Πριν μερικούς μήνες ήρθε στο πανεπιστήμιο ένας καθηγητής από την Ιταλία που ειδικεύονταν πάνω σε αυτά τα θέματα και μας είπε στη παρουσίαση του ότι σε κάποια χωριά της Ιταλίας (έως 10000 κατοίκους) από 0% ανακύκλωση πήγαν στο 70% μέσα σε 1 μέρα! Όταν τελείωσε τη παρουσίαση τον ρώτησα πως το πέτυχαν αυτό και μου είπε το εξής: στις χωριά και στις μικρές πόλεις οι κάτοικοι νοιάζονται περισσότερο και ευαισθητοποιούνται σε τέτοια θέματα. Έτσι τη μία ημέρα μοίρασαν σε φυλλάδια και ενημέρωσαν τον κόσμο ότι σε 1 εβδομάδα από σήμερα θα σταματήσουν το κλασσικό σύστημα και θα εφαρμόσουν ανακύκλωση (χονδρικά το γράφω). Ενώ φαίνεται τόσο απλό πέτυχε! Για να καταλάβει κανείς τη χαώδη διαφορά με κοινωνίες που είναι ευαισθητοποιημένες σε μεγάλο βαθμό, στην Δανία έχουν σε ολόκληρη τη χώρα 6 ΧΥΤΥ. Φυσικά το οικονομικό σκέλος διαδραματίζει το σημαντικότερο ρόλο αφού τα κέρδη είναι τεράστια. Η βιομηχανία σκουπιδιών είναι η 4η μεγαλύτερη στον κόσμο (αν δεν έχει αλλάξει κάτι πρόσφατα).

Link to comment
Share on other sites

Τρόποι υπάρχουν, τεχνογνωσία απο Έλληνες μηχανικούς υπάρχει, πολιτική βούληση δεν υπάρχει διότι ούτε θέλουν να δώσουν λεφτά για τα σκουπίδια, ούτε θελουν να πάρουν το πολιτικό κόστος κατασκευής των εγκαταστάσεων (αφού σίγουρα θα εναντιωθούν όλοι όσοι μένουν τριγύρω).

Στην Γερμανία παίρνεις 25 λεπτά αν επιστρέψεις ένα απλό μπουκάλι νερού (μια εξάδα σου δίνει 1.50 ευρώ!).

Η αξία του φυσικά είναι μικρότερη, αλλά ακριβώς επειδή έχεις προπληρώσει το ακριβό αντίτιμο θα αναγκαστείς να ανακυκλώσεις το μπουκάλι.

Αλλά πάντα θα μας φταίνε οι ξένοι, ποτέ εμείς.

Link to comment
Share on other sites

Το ερώτημα είναι το εξής: Υπάρχουν ιδιωτικές εταιρείες ανακύκλωσης; Ποιες και πόσες. Λίγες. Γιατί; Γιατί σε ποιους πολίτες θα βασιστούν; Οι κάδοι των σκουπιδιών είναι γεμάτοι από προϊόντα ανακυκλώσιμα και οι κάδοι ανακύκλωσης από σκουπίδια.

Υπάρχει μια καμπάνια, έστω και εθελοντική, για την ανακύκλωση; Μπορούμε να συγκροτήσουμε κάτι τέτοιο; Υπάρχουν επιδοτήσεις για εταιρείες που θα ασχοληθούν με την ανακύκλωση ή την κομποστοποίηση;

 

Ας αρκεστούμε, τουλάχιστον για την ώρα, στις περιβαλλοντικές αναφορές στα πρωτοσέλιδα του φόρουμ...Κάτι είναι κι αυτό.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.