Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε (edited)

Πριν μια βδομάδα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, πήρε φωτιά ένας μετασχηματιστής στο διυλιστήριο της ΕΥΑΘ που τροφοδοτεί την Θεσσαλονίκη με νερό από τον Αλιάκμονα.

 

Κάποιες φωτογραφίες φαίνονται στην ανακοίνωση του σωματείου της ΕΥΑΘ.

 

Ξέρει κανείς κάτι σχετικό με τον εξοπλισμό και τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτιά;

1. Υπήρχε μόνο φωτιά λαδιού ή προηγήθηκε και έκρηξη πριν την φωτιά;

2. Αν υπήρχε μόνο φωτιά λαδιού θα πρέπει να υποθέσω ότι δεν λειτούργησε ο Buchholz, σωστά;

2α. Αν δεν λειτούργησε ο Buchholz, τι μπορεί να έφταιξε; Είναι πιθανό να μην προλάβει ο Buchholz την έκρηξη; Μαθαίνω από συναδέλφους ειδικότερους από μένα στα ηλεκτρολογικά, ότι είναι πολύ πιθανό.

3. Όσοι έχουν στην ευθύνη τους Μ/Σ, κάθε πότε ελέγχετε τον Buchholz;  Είναι εύκολο να λέει κάποιος να ελέγχεται κάθε 1-3-5 ή δεν ξέρω γω πόσα έτη, αλλά ρωτώ τι κάνετε εσείς; Π.χ. Τι κάνει η  ΔΕΗ με τόσους Μ/Σ; Από όσο ξέρω, δεν προβλέπεται από κανονισμό ή πρότυπο (επαναλαμβάνω, όχι από εγχειρίδια κατασκευαστών, διότι ο συγκεκριμένος κατασκευαστής του Buchholz μπορεί να μην απαιτεί περιοδικό έλεγχο) απαίτηση για περιοδικότητα ελέγχου του Buchholz; Μου διαφεύγει κάτι;

Edited by Γιάννης
Δημοσιεύτηκε

εχει φωτογραφιες απο το εσωτερικο;

αυτόματο συστημα κατασβεσης;

το buchholz θεωρητικα ελεγχεται στην ετησια συντηρηση.

Δημοσιεύτηκε (edited)

Δεν φαίνεται να υπάρχει σύστημα καταιονισμού, αλλά και να υπήρχε δεν θα βοηθούσε πολύ στην κατάσβεση φωτιάς τέτοιου είδους που φαίνεται στην φωτογραφία.

 

Υπάρχει κάποιο σχόλιο για τα 3-4 ερωτήματα του πρώτου μηνύματος;

Edited by CostasV
Δημοσιεύτηκε

Μπορώ να σου δώσω μια έμμεση απάντηση.

 

Στην εταιρεία που εργάζομαι σχεδιάζουμε ηχομονωτικούς κλωβούς για μετασχηματιστές. Πάντα παρέχουμε θυρίδες επισκεψιμότητας στην οροφή ώστε να υπάρχει πρόσβαση για συντήρηση σε συγκεκριμένους αισθητήρες και όργανα όπως το Tap Changer ( δεν ξέρω πως λέγεται στα ελληνικά, αναφέρομαι σε αυτό το εξάρτημα: https://en.wikipedia.org/wiki/Tap_changer ) αλλά ποτέ δεν μας έχει ζητηθεί από κανέναν να παρέχουμε πρόσβαση για το Buchholz Relay.

Δημοσιεύτηκε (edited)

Με την [ημι]υπαίθρια εγκατάσταση των ΜΙ, πιθανότερο είναι να έχει συμβεί βραχυκύκλωμα [από κάποιο "ζωντανό" ή ρύπανση] στους διαπεραστήρες ΜΤ ή ΧΤ, παρά εσωτερικό σφάλμα.  Ο κατεστραμμένος ΜΙ είναι μικρός και είναι πολύ πιθανό να μην διέθετε προστασία Buchholz [στη φωτο, δεν φαίνεται να έχει]. Πάντως, με τόσους ΜΙ συγκεντρωμένους και παραλληλισμένους στην ΧΤ, η στάθμη βραχυκυκλώματος είναι πολύ μεγάλη στην ΧΤ και τα σφάλματα, παντού, δίνουν έντονα φαινόμενα.Έκρηξη, πάντως, δεν έχει γίνει.

Τώρα, όσον αφορά στον προληπτικό έλεγχο του Buchholz, προφανώς γίνεται σε κάθε προγραμματισμένη διαδικασία συντήρησης του υποσταθμού και έχει νόημα, μόνο αν το ρελέ buchholz συνεργάζεται με τους διακόπτες του μετασχηματιστή [ΜΤ και ΧΤ] για να δώσει trip [ή και σήμα για πρόβλημα στον ΜΙ].

Ο χρόνος περιοδικού ελέγχου του υποσταθμού, είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και δεν έχει οριζόντια/ενιαία απάντηση.

Με την ευκαιρία, τι ισχύος είναι οι ΜΙ; [κάπου 600KVA φαίνονται οι μεγάλοι, γύρω στα 300 ο κατεστραμμένος]

Ο συν. rootbreaker που αναφέρθηκε σε ηχομονωτικούς κλωβούς, μπορεί να στείλει σχετικό σύνδεσμο; Πώς η ηχομόνωση, συνεργάζεται με την ψύξη του ΜΙ; Επίσης, μου προκαλεί εντύπωση η μη πρόβλεψη ύπαρξης θυρίδας επίσκεψης για το Buchholz. Βέβαια, η στάθμη του λαδιού μπορεί να ελεγχθεί κι από αλλού, όχι όμως ο εγκλωβισμός αερίων στο ρελέ.

Edited by Πέτρανθος
Δημοσιεύτηκε (edited)

Εάν το ψυγείο του μετασχηματιστή δεν είναι ενσωματωμένο στο κύριο σώμα του μετασχηματιστή, τότε έχουμε μια λύση σαν και αυτή:

smittransformers1_Header.jpg(Δεν πρόκειται για κλωβό που έχουμε σχεδιάσει εμείς, αλλά για παράδειγμα από το internet πολύ κοντά σε αυτό που κάνουμε εμείς)

Σε αυτή την περίπτωση το Buchholz είναι εκτεθειμένο οπότε μπορεί να ελεγχθεί. Φαίνονται καθαρά οι θυρίδες στην οροφή.

Συνήθως σε αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω για ψύξη, αλλά σε περίπτωση που ο κατασκευαστής του μετασχηματιστή το απαιτήσει, τότε είτε θα έχουμε φυσική κυκλοφορία αέρα με γρίλιες σε σημεία που να βολεύει (το βρίσκω με CFD) ή σε δύσκολες περιπτώσεις με εξαναγκασμένη κυκλοφορία αέρα.

 

Εάν τώρα το ψυγείο είναι επάνω στον μετασχηματιστή, όπως στη φωτό παρακάτω, τότε σίγουρα θα έχουμε εξαναγκασμένη κυκλοφορία αέρα για ψύξη.

Produktfoto_PT_Medium__l.png

post-44472-0-32057600-1496569391_thumb.jpg

Το παραπάνω είναι κανονικό δικό μας σχέδιο

Edited by rootbreaker
Δημοσιεύτηκε

Έχει οριστεί Πραγματογνώμονας από την Πυροσβεστική ? Αν όχι θα έπρεπε.

Έκ μακρόθεν δεν μπορούμε να τεκμηριώσουμε τίποτα. Σε κάθε περίπτωση το εξωτερικό αίτιο φαίνεται πιθανότερο, εάν λειτουργούσε υπό κανονικές συνθήκες φορτίου. Συντήρηση σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Είχε γίνει όμως ? έγινε σωστά ? ή τα αφήνουμε στην τύχη τους λόγω έλλειψης χρημάτων. Υπάρχει υπεύθυνος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ως απαιτείται εκ της νομοθεσίας ? ή έχει ανατεθεί σε "εξωτερικό" συνεργείο "μαστόρων" ?

  • Upvote 1
Δημοσιεύτηκε

Μα φυσικά και δεν τεκμηριώνουμε τίποτα για το συγκεκριμένο συμβάν και ούτε είναι η δουλειά μας.

 

Το συμβάν αυτό ήταν η αφορμή για συζήτηση με συναδέλφους, και η συζήτηση έφτασε στα 4 παραπάνω ερωτήματα.

Η βασική υπόθεση που κάναμε στην συζήτηση, ήταν ότι ο καπνός προέρχονταν από το λάδι που καίγονταν. Και ότι για να καεί το λάδι, θα πρέπει για πολύ ώρα να θερμαίνονταν, και να παρήγαγε ατμούς που  θα έπρεπε να κάνουν τον Buchholz να τριπάρει.

 

Αν θεωρήσουμε ότι το παραπάνω σκεπτικό ισχύει, τότε όποιος θέλει ας συνεισφέρει στην συζήτηση. Εννοείται φυσικά ότι δεν κάνουμε πραγματογνωμοσύνη. Με αφορμή ένα περιστατικό, συζητάμε για το τι μπορεί και υπό ποιες συνθήκες μπορεί να συμβεί. Όχι το τι συνέβη.

 

Επαναφέρω τα ερωτήματα, και αφήνω το πρώτο γιατί αφορά μόνο την συγκεκριμένη περίπτωση (ενώ τα υπόλοιπα όχι):

2. Αν υπήρχε μόνο φωτιά λαδιού θα πρέπει να υποθέσω ότι δεν λειτούργησε ο Buchholz, σωστά;

2α. Αν δεν λειτούργησε ο Buchholz, τι μπορεί να έφταιξε; Είναι πιθανό να μην προλάβει ο Buchholz την έκρηξη; Μαθαίνω από συναδέλφους ειδικότερους από μένα στα ηλεκτρολογικά, ότι είναι πολύ πιθανό.

3. Όσοι έχουν στην ευθύνη τους Μ/Σ, κάθε πότε ελέγχετε τον Buchholz;  Είναι εύκολο να λέει κάποιος να ελέγχεται κάθε 1-3-5 ή δεν ξέρω γω πόσα έτη, αλλά ρωτώ τι κάνετε εσείς; Π.χ. Τι κάνει η  ΔΕΗ με τόσους Μ/Σ; Από όσο ξέρω, δεν προβλέπεται από κανονισμό ή πρότυπο (επαναλαμβάνω, όχι από εγχειρίδια κατασκευαστών, διότι ο συγκεκριμένος κατασκευαστής του Buchholz μπορεί να μην απαιτεί περιοδικό έλεγχο) απαίτηση για περιοδικότητα ελέγχου του Buchholz; Μου διαφεύγει κάτι;

Δημοσιεύτηκε

O.K. αντιληπτό

Δια της οφθαλμοσκοπικής :smile: λοιπόν, εκτιμώ ότι όντως είναι πυρκαγιά προερχόμενη από καύση λαδιών. Για να γίνει καύση θα πρέπει να υπήρξε υπερθέρμανση αυτών, πιθανά λόγω υπερφόρτωσης ή άλλου προβλήματος. Όντως δεν πρέπει να δούλεψε ο Buchholz λόγω κάποιου προβλήματος (όχι όμως ότι δεν πρόλαβε). Η συντήρηση (από προσωπική εμπειρία) είναι ετήσια. Μήπως είχε ελαττωθεί η διηλεκτρική αντίσταση του λαδιού ?

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.