dimitris GM Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 4 , 2017 Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 4 , 2017 (edited) ΣτΕ 1433/2017 [Συνταγματικότητα της διάταξης που επιτρέπει ΑΠΕ σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας] Περίληψη -«Φυσικό περιβάλλον» εμπίπτον στην προστασία του άρθρ. 24 παρ. 1 του Συντάγματος αποτελούν όχι μόνο τα φυσικά οικοσυστήματα αλλά και τα τεχνητά, ιδίως δε η γεωργική γη, της οποίας η διατήρηση και ορθή διαχείριση είναι ουσιώδης όρος της βιώσιμου αναπτύξεως, ως αποτελούσα την αναντικατάστατη βάση του ανθρωπογενούς παραγωγικού συστήματος. Τα αυτά ισχύουν, κατά μείζονα λόγο, προκειμένου περί της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, της οποίας η διατήρηση και προστασία επιβάλλεται κατ’ αρχήν από την συνταγματικώς κατοχυρωμένη- αρχή της βιώσιμου αναπτύξεως. Επομένως, κατά την υπό του Κράτους άσκηση της χωροταξικής πολιτικής και της οικιστικής αναπτύξεως, η οποία πρέπει να είναι σύμφωνη προς τους κανόνες που απορρέουν από την ανωτέρω συνταγματική αρχή, απαιτείται να προστατεύεται και να διατηρείται η γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, η διαφύλαξη της οποίας εξυπηρετεί και αναπτυξιακούς στόχους. -Από το συνδυασμό των διατάξεων του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ και του .άρθρου 56 παρ. 6 περ. α του ν. 2637/1998 (άρθ. 25 παρ. 37 ν. 2945/2001), όπως ίσχυαν πριν τον ν. 3:851/2010, οι οποίες είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα, προκύπτει ότι δεν επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας είτε συμβατικών είτε από Α.Π.Ε. εντός περιοχών γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, τούτο δε εν όψει της σημασίας που αποδίδει ο συνταγματικός και ο κοινός νομοθέτης στη διατήρηση και την προστασία της ειδικής αυτής κατηγορίας γεωργικής γης. Προς τον κανόνα δε αυτό στοιχούν και οι προβλέψεις του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδίου Θεσσαλίας. -Με το άρθρο 9 παράγρ. 4 του ν. 3851/2010 αντικαταστάθηκε η διάταξη του άρθ. 56 περ. α’ του ν. 2637/1998 [άρθ. 24 ν. 2945/2001], ως εξής:; «6. α) Σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται από τη Διεύθυνση – Αγροτικής Ανάπτυξης του οικείου νομού ως -αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, απαγορεύεται η άσκηση οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας, εκτός από τη γεωργική εκμετάλλευση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε.». Περαιτέρω, με το άρθρο 9 παρ. 4 του ίδιου ν., καταργήθηκε η διάταξη του ΕΧΠ για τις Α.Π.Ε., ή οποία καθόριζε ως περιοχές αποκλεισμού τις περιοχές που υπάγονται σε ειδικό καθεστώς χρήσεων γης, .βάσει του οποίου δεν επιτρέπεται η εκεί χωροθέτηση αιολικών εγκαταστάσεων, συνεπώς δε και εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα, όπως η επίδικη. -Το προαναφερθέν ΕΧΠ/ΑΠΕ ερείδεται σε στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη, εγκρίθηκε δε μαζί με το ΕΧΠ με την προαναφερθείσα απόφαση. Η κατά τα ανωτέρω τροποποίηση όμως του ΕΧΠ/ΑΠΕ με τον ν. 3851/2010 δεν προκύπτει ότι έγινε κατόπιν νέας στρατηγικής μελέτης. Εξάλλου, από την συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της βιώσιμου αναπτύξεως επιβάλλεται, κατά την άσκηση της χωροταξικής πολιτικής από το Κράτος, η διατήρηση και προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, η διαφύλαξη της οποίας εξυπηρετεί και αναπτυξιακούς στόχους. Προς την συνταγματική αυτή επιταγή στοιχεί το Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο, το οποίο λαμβάνει ειδική μέριμνα για την διαφύλαξη της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας και ορίζει ότι η κατ’ εξαίρεση απόδοσή της σε άλλες χρήσεις πρέπει να γίνεται με φειδώ και κατόπιν ειδικής σταθμίσεως των παραγόντων κόστους-ωφέλειας σε κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό επίπεδο, το Περιφερειακό Χωροταξικό πλαίσιο Θεσσαλίας, στοιχούσε δε και το ΕΧΠ/ΑΠΕ καθ’ ο μέρος, πριν την τροποποίησή του με τον ν. 3851/2010, απαγόρευε την εγκατάσταση σταθμών ΑΓΙΕ σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητα. Κατά την κρατήσασα γνώμη, καθ’ ο μέρος το ΕΧΠ/ΑΠΕ, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 3851/2010, επιτρέπει την εγκατάσταση μονάδων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ειδικώς από βιομάζα σε γεωργική γη’ υψηλής παραγωγικότητας, στοιχεί κατ’ αρχήν προς τις ανωτέρω συνταγματικές διατάξεις εφ! όσον οι μονάδες αυτές είναι μικρές, χαμηλής οχλήσεως και χρησιμοποιούν πρώτη ύλη προερχόμενη από γεωργικές κλπ εκμεταλλεύσεις της περιοχής εγκαταστάσεώς τους συμβατές με τον χαρακτήρα της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, κατά την ειδικά αιτιολογημένη σχετική κρίση της Διοικήσεως. Κατά τη γνώμη όμως του Συμβούλου Θ. Αραβάνη, το ΕΧΠ/ΑΠΕ αντίκειται στις ανωτέρω Συνταγματικές περί προστασίας της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας και ορθολογικής χωροταξίας καί μετά την τροποποίησή του με τον ν. 3851/2010 Διότι επιτρέπει άνευ ετέρου και χωρίς τη θέσπιση κριτηρίων (φέρουσα ικανότητα, εναλλακτικές λύσεις κλπ) εγκατάσταση των εν λόγω μονάδων σε περιοχές γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας κατόπιν αφηρημένης, σε νομοθετικό επίπεδο, και όχι συγκεκριμένης, όπως επεβάλλετο από τις αρχές της ορθολογικής χωροταξίας, προκρίσεως του ενός αγαθού δημοσίου ενδιαφέροντος (προώθηση εγκαταστάσεώς σταθμών ΑΓΙΕ) εις βάρος άλλου συνταγματικώς προστατευόμενού αγαθού (γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας). Με τα δεδομένα αυτά ανακύπτει ζήτημα αντιθέσεως του ΕΧΠ/ΑΠΕ, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 παράγρ. 4 και 7 του ν. 3851/2010, προεχόντως προς την Οδηγία 2001/42, κατά την μειοψηφίσασα δε γνώμη και προς το Σύνταγμα. Το Τμήμα υπό την παρούσα σύνθεση κρίνει ότι πρέπει να αναβληθεί η εκδίκαση της υποθέσεως προκειμένου οι διάδικοι να λάβουν θέση επί των τιθεμένων ζητημάτων τα οποία ασκούν επιρροή στην έκβαση της δίκης δεδομένου ότι η επίμαχη μονάδα εγκαθίσταται σε περιοχή γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Περαιτέρω, εν όψει της σημασίας των εν λόγω ζητημάτων, η υπόθεση πρέπει να παραπεμφθεί στην επταμελή σύνθεση του Τμήματος. Πρόεδρος: Χρ. ΡάμμοςΕισηγητής: Θ. Αραβάνης Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή της από το Δικαστήριο. Edited Ιούνιος 4 , 2017 by dimitris GM 1
Pavlos33 Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 4 , 2017 Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 4 , 2017 "Με τα δεδομένα αυτά ανακύπτει ζήτημα αντιθέσεως του ΕΧΠ/ΑΠΕ, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 παράγρ. 4 και 7 του ν. 3851/2010, προεχόντως προς την Οδηγία 2001/42, κατά την μειοψηφίσασα δε γνώμη και προς το Σύνταγμα. Το Τμήμα υπό την παρούσα σύνθεση κρίνει ότι πρέπει να αναβληθεί η εκδίκαση της υποθέσεως προκειμένου οι διάδικοι να λάβουν θέση επί των τιθεμένων ζητημάτων τα οποία ασκούν επιρροή στην έκβαση της δίκης δεδομένου ότι η επίμαχη μονάδα εγκαθίσταται σε περιοχή γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Περαιτέρω, εν όψει της σημασίας των εν λόγω ζητημάτων, η υπόθεση πρέπει να παραπεμφθεί στην επταμελή σύνθεση του Τμήματος." Οι διάδικοι ποίοι είναι στην περίπτωση αυτή και γιατί θα πρέπει να λάβουν θέση επί των ζητημάτων, αφού τις θέσεις τους τις έχουν ήδη παρουσιάσει γραπτώς; Η απόφαση ΣτΕ 1433/2017 λέει ότι εκκρεμεί απόφαση η οποία μπορεί να είναι διαφορετική τελικά από την "κρατήσασα γνώμη";
dimitris GM Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 4 , 2017 Συγγραφέας Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 4 , 2017 προκειται για περιληψη αποφασης Το πληρες κειμενο θα το εχουμε μετα την καθαρογραφη Αυτο που προκυπτει ειναι οτι, α] -Από το συνδυασμό των διατάξεων του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ και του .άρθρου 56 παρ. 6 περ. α του ν. 2637/1998 (άρθ. 25 παρ. 37 ν. 2945/2001), όπως ίσχυαν πριν τον ν. 3:851/2010, οι οποίες είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα, προκύπτει ότι δεν επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας είτε συμβατικών είτε από Α.Π.Ε. εντός περιοχών γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, τούτο δε εν όψει της σημασίας που αποδίδει ο συνταγματικός και ο κοινός νομοθέτης στη διατήρηση και την προστασία της ειδικής αυτής κατηγορίας γεωργικής γης. Προς τον κανόνα δε αυτό στοιχούν και οι προβλέψεις του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδίου Θεσσαλίας. β]-Με το άρθρο 9 παράγρ. 4 του ν. 3851/2010 αντικαταστάθηκε η διάταξη του άρθ. 56 περ. α’ του ν. 2637/1998 [άρθ. 24 ν. 2945/2001], ως εξής:; «6. α) Σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται από τη Διεύθυνση – Αγροτικής Ανάπτυξης του οικείου νομού ως -αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, απαγορεύεται η άσκηση οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας, εκτός από τη γεωργική εκμετάλλευση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε.». Περαιτέρω, με το άρθρο 9 παρ. 4 του ίδιου ν., καταργήθηκε η διάταξη του ΕΧΠ για τις Α.Π.Ε., ή οποία καθόριζε ως περιοχές αποκλεισμού τις περιοχές που υπάγονται σε ειδικό καθεστώς χρήσεων γης, .βάσει του οποίου δεν επιτρέπεται η εκεί χωροθέτηση αιολικών εγκαταστάσεων, συνεπώς δε και εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα, όπως η επίδικη. γ] πλην ομως "Το προαναφερθέν ΕΧΠ/ΑΠΕ ερείδεται σε στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη, εγκρίθηκε δε μαζί με το ΕΧΠ με την προαναφερθείσα απόφαση. Η κατά τα ανωτέρω τροποποίηση όμως του ΕΧΠ/ΑΠΕ με τον ν. 3851/2010 δεν προκύπτει ότι έγινε κατόπιν νέας στρατηγικής μελέτης" [τα υπολοιπα μετα την καθαρογραφη] 1
Recommended Posts
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα