Engineer Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 6 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 6 , 2020 Το πρωί της Τετάρτης 15 Ιανουαρίου 2020 ξεκίνησε η διαδικασία της αφαψίδωσης στου κεντρικού τόξου της Ιστορικής Γέφυρας Πλάκας. Στην διαδικασία παρευρέθηκε εκ μέρους της Επιστημονικής Επιτροπής η Καθηγήτρια ΕΜΠ Ελισάβετ Βιντζηλαίου, ενώ εκ μέρους των μελετητών ήταν οι Παναγιώτης Πλαΐνης, Χ. Γιαννέλος και Χ. Τάκος. Επίσης, παρευρέθηκε ο αρμόδιος διευθυντής του ΥΠΟΜΕ Δημήτρης Τασιόπουλος, καθώς και στελέχη από την αρμόδια επιβλέπουσα υπηρεσία. Την Κυριακή 18 Ιανουαρίου επισκέφτηκε τη Γέφυρα για να ενημερωθεί για την εξέλιξη του φαινομένου ο Καθηγητής ΕΜΠ Δημήτρης Καλιαμπάκος, επικεφαλής της Ομάδας Έργου του ΕΜΠ για τη Γέφυρα Πλάκας. Η αφαψίδωση έγινε με μεγάλη προσοχή, ξεκίνησε σταδιακά από την περιοχή της κλείδας και συνεχίστηκε προς τα βάθρα ακολουθώντας επαναληπτική διαδικασία. Σε κάθε βήμα γινόταν έλεγχος των μετακινήσεων του τόξου σε χαρακτηριστικά σημεία με χρήση κατάλληλα διαμορφωμένου δικτύου μετρήσεων αλλά και ενσωματωμένους αισθητήρες. Το πρωί της Πέμπτης 16 Ιανουαρίου είχε αφαψιδωθεί το κεντρικό τόξο, καθόλο το μήκος της περιοχής με τη μεγαλύτερη καμπυλότητα (καμπούρα). Η μετρηθείσα παραμόρφωση, η οποία αντιστοιχεί στην ελαστική παραμόρφωση, ήταν μόλις 3 mm στην περιοχή της κλείδας, στα όρια δηλαδή του στατιστικού λάθους σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν στη μελέτη της γέφυρας, συμπεριλαμβανομένου του σφάλματος της μεθοδολογίας μετρήσεων. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό (και μια ελπιδοφόρα ένδειξη για την πορεία της κατασκευής), δεδομένου του πλήθους των αβεβαιοτήτων που υπεισέρχονται στους υπολογισμούς και της ελάχιστης εμπειρίας του σύγχρονου τεχνικού κόσμου σε κατασκευές πέτρινων γεφυριών τέτοιου μεγέθους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η τελευταία λίθινη γέφυρα με σχετικά μεγάλο άνοιγμα ξεκαλουπώθηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Η στενή παρακολούθηση της εξέλιξης του έργου είναι καθοριστικής σημασίας στη συνέχεια, καθώς αναμένεται η εκδήλωση των χρόνιων (ερπυστικών) παραμορφώσεων και μάλιστα στις συνθήκες του άγριου χειμωνιάτικου Άραχθου. Το μεγάλο crash test ξεκίνησε, αλλά το σύνολο των εμπλεκομένων στο έργο (ερευνητές, μελετητές, κατασκευαστές) περιμένουν με αισιοδοξία τα αποτελέσματα σε ένα στοίχημα που έτσι κι αλλιώς ήταν εξαρχής πολύ δύσκολο! Το ΕΜΠ, που βρέθηκε δίπλα στο Έργο από την πρώτη στιγμή, παρακολουθεί στενά την εξέλιξη του Έργου. View full είδηση
natsisb Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Ο πρωτομάστορας που την έχτισε είχε επιστημονικούς συνεργάτες τον τεχνίτη, τον παραγιό και τα τσιράκια. Τόση φασαρία για μια κατασκευή που στο παρελθόν ήταν ψωμοτήρι. Έλεος τα πάντα έχουν γίνει επικοινωνία.
pirsogiannis Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 8 λεπτά πριν, natsisb said: Ο πρωτομάστορας που την έχτισε είχε επιστημονικούς συνεργάτες τον τεχνίτη, τον παραγιό και τα τσιράκια. Τόση φασαρία για μια κατασκευή που στο παρελθόν ήταν ψωμοτήρι. Έλεος τα πάντα έχουν γίνει επικοινωνία. Κάπου στην μέση είναι η αλήθεια. Όντως το έχουν κουράσει επικοινωνιακά το παιχνίδι. Άκου αφαψίδωση. Έλεος, πες το ξεκαλούπωμα, αφαίρεση του ξύλο-μέταλλο τύπου κλπ κλπ. Πάντως ποτέ δεν ήταν ψωμοτύρι τέτοιου μεγέθους έργου. Δες ποιοι και πώς τα χρηματοδοτούσαν, δες πόσοι δούλευαν, δες πόσες φορές π.χ. είχε αστοχήσει ξυλότυπος του Ζώγα Φρόντζου στο γεφύρι της Κόνιτσας κλπ κλπ.
kan62 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 (edited) Σημειώστε, στα προηγούμενα σχόλιά σας, ότι η είδηση (και ο τίτλος της) είναι από ανάρτηση και δελτίο τύπου του ΕΜΠ. Επομένως οι εκπαιδευτικές προεκτάσεις ή σκόπιμες αναφορές για τη σωστή χρήση ελληνικών στην τεχνική ορολογία είναι θεμιτές. Όσο για τη διαφορά με το παρελθόν, άλλο είναι να υπάρχει η αγωνία για την επαλήθευση στην πράξη των μοντέλων προσομοίωσης της μελέτης και άλλο για να δεις αν στο επόμενο στήσιμο γεφυριού αρκεί η θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα ή θα χρειαστεί και κάτι παραπάνω. Edited Φεβρουάριος 7 , 2020 by kan62
pirsogiannis Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Για όποιον ενδιαφέρει το θέμα για περισσότερη εμβάθυνση, ο Σπ. Μαντάς εδώ έχει αφιερώσει τριάντα χρόνια από την ζωή του να μελετά την κατασκευή και διάσωση των ηπειρώτικων γεφυρών. Μελετά το θέμα -λιγότερο- από την τεχνική του πλευρά (χωρίς πάντως να απουσιάζει και αυτή...) και κυρίως από την ιστορική-πολιτισμική του διάσταση. Ο όγκος των πληροφοριών που παρέχει ΕΛΕΥΘΕΡΑ είναι εντυπωσιακός..
terry Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 7 , 2020 Παράθεση Επομένως οι εκπαιδευτικές προεκτάσεις ή σκόπιμες αναφορές για τη σωστή χρήση ελληνικών στην τεχνική ορολογία είναι θεμιτές. +1
Anton_civeng Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 (edited) Η λέξη - έννοια "αφαψίδωση" [απο-αψίδωση = βγάζω την αψίδα] είναι η μόνη που θα μπορούσε να αποδώσει την υποψιασμένη για την στατική λειτουργία της γέφυρας κατασκευή της σκαλωσιάς με την μορφή αψίδας κάτω από τον φορέα. Δεν πρόκειται απλά για ...... "μιά ακόμη "Ελληνικούρα" κι ας μη ταράζονται κάποιοι από την χρήση της...... Εξ΄άλλου ακόμη και η λέξη "καλούπωμα" , "ξεκαλούπωμα" πάλι Ελληνική ρίζα έχει από το αρχαίο "καλάπους" σημερινό "καλούπι". Καλούπι όμως είναι αυτό το οποίο χρησιμοποιείται για να χυθεί μέσα σε αυτό ένα ρευστό υλικό, να πήξει εκεί μέσα, ώστε να πάρει το συγκεκριμένο σχήμα για το οποίο σχεδιάστηκε, και μετά να αφαιρεθεί. Εδώ όμως ΔΕΝ πρόκειται για κατασκευή με χυτό επί τόπου υλικό (π.χ beton) αφού το γεφύρι είναι ΠΕΤΡΙΝΟ και άρα η αφαίρεση της υποδομής ΔΕΝ αφορά σε ξεκαλούπωμα. Πέραν αυτού και κυρίαρχα, η παρουσία του όρου "αψίδα" είναι ακριβώς το διακριτικό γνώρισμα της μορφής του στατικού φορέα για την λειτουργία τόξου με αποφυγή κάμψης για να εξασφαλίζει στον φορέα την απουσία εφελκυστικών τάσεων αφού αυτές ΔΕΝ θα μπορούσαν ποτέ να αναληφθούν από μία πέτρινη κατασκευή και με οποιοδήποτε συνδετικό κονίαμα. Τα moduls του φορέα της γέφυρας που είναι οι ειδικά πελεκημένες και τοποθετημένες πέτρες είναι υπολογισμένα να βρίσκονται υπό συνεχή θλίψη έστω και υπό ασύμμετρη φόρτιση (και εδώ είναι το μεγάλο στοίχημα των υπολογισμών). Κοντολογίς λοιπόν "ξεκαλούπωμα" θα μπορούσαμε να πούμε αν ο φορές ήταν από beton, αλλά βεβαίως τότε ΔΕΝ θα χρειαζόταν να έχει την μορφή τόξου (αψίδα) αφού μιά χαρά και καργαρισμένη από σιδηροπλισμό θα δούλευε μία κοινή ευθύγραμμη δοκός..... Η Ελληνική γλώσσα λοιπόν, ως η μόνη εννοιολογική γλώσσα, μπορεί και υποδεικνύει ακόμη και την στατική λειτουργία του φορέα για τον υποψιασμό μας........ ...... Υ.Γ Για την ιστορία, το παλιό γεφύρι χτίστηκε και έπεσε δυο φορές, το 1860 και το 1863. Το 1863 έπεσε την ημέρα των εγκαινίων του!! Τελικά ξαναχτίστηκε το 1866, με πρωτομάστορα τον Κώστα Μπέκα. Τρείς κτίστηκε, τις δύο έπεσε .....! (να 'ταν λέει το προαναφερόμενο ψωμοτύρι χαλασμένο?....). Edited Φεβρουάριος 9 , 2020 by Anton_civeng
theagpar Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 Ούτε μέσα στους καλαπόδες επεφτε κάτι ρευστό. Το καλούπι δεν μορφοποιεί αποκλειστικα κάτι ρευστό. Για τον όρο "αφαψίδωση" δεν εχω άποψη, αν και ακούγεται πολύ ασχημα, και κάποιες φορες αυτο ειναι και κριτήριο ορθότητας.
Anton_civeng Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 (edited) αυτό για τους υποδηματοποιούς: κι αυτό για τους μηχανικούς........: Όσο για το "αφαψίδωση" καθόλου άσχημα δεν ακούγεται αφού έρχεται μαζί με τα "αφύγρανση - αφυδάτωση - αφέψημα ή και εφίδρωση κ.λ.π) .... Μόνο Ελληνικά (και στατικά) ακούγεται..... Μακάρι όμως να είχαμε την ίδια ενδοτικότητα και ένθερμη αποδοχή για ένα "αφαψίδωση" όπως στην χρήση αναβαθμιστικών νεολογισμών στην σύγχρονη "καθομιλουμένη" όπως π.χ το "μπαρίστας" έναντι του παλιού "μπάρμαν" που "αναβαθμίζει " σε κάτι ας πούμε "αρτίστας" ή "σπεσιαλίστας" ...... Edited Φεβρουάριος 9 , 2020 by Anton_civeng
pirsogiannis Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 Δημοσιεύτηκε Φεβρουάριος 9 , 2020 Anton_civeng δυστυχώς δεν μπορώ να σου βάλω +1. Σε ευχαριστώ για την γλωσσολογική διευκρίνηση που κακώς και ατυχώς δεν έδωσα όση προσοχή έπρεπε εξαρχής στον επίμαχο όρο. Η διευκρίνηση σου είναι η ζωντανή απόδειξη του Γιανναρικού: "περί σημαινόντων και σημαινομένων".
Recommended Posts
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα