Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Γεια! :) Μήπως γνωρίζει κανείς αν υπάρχουν Φορουμ - Online chat Rooms για συζητήσεις-debate πάνω σε αρχιτεκτονικές μελέτες; Κάτι που να βασίζεται πιο πολυ σε ιδέες κι όχι σε νομοθετικά ... Λέω μήπως...

Δημοσιεύτηκε

όλο και κάτι υπάρχει. κάνε μια αναζήτηση και πιθανώς να βρεις. μην περιοριστείς στην κατηγορία "αρχιτεκτονικά", τέτοια θέματα ανοίγονται συνήθως στις ειδήσεις, στις συζητήσεις και τα θέματα ιδιωτών, παρά στα "αρχιτεκτονικά". μπορείς επίσης να ανοίξεις νέο θέμα.

επ ευκαιρία, θέτω εγώ ένα θέμα, μπορεί να μην αφορά νέες ιδέες, αλλά στην κατανόηση των παλαιών, από τις οποίες όμως θα προκύψουν και οι νέες:

επί πολύ καιρό με απασχολεί ένα ερώτημα, αν έχει μελετηθεί ο αρχιτεκτονικός ρυθμός της νεοελληνικής οικοδομής. δηλαδή αυτό που συνήθως καταδικάζουμε ως τσιμεντένιο κουτί, πολυκατοικία κλπ, αν εμπίπτει σε κάποια "σχολή" ας πούμε. καλώς ή κακώς κάπου θα πρέπει να εμπίπτει κι αυτό. και επίσης αν υπάρχει τυποποίηση στα διάφορα στοιχεία που συναντάμε, με έμφαση στα αισθητικά, έστω κι αν περιορίζονται στο μικρό κομμάτι της εισόδου. με ενδιαφέρει κυρίως η φάση ανάμεσα στα τέλη του 70 και αρχές του 80.

  • Like 1
Δημοσιεύτηκε
19 hours ago, georgios_m said:

όλο και κάτι υπάρχει. κάνε μια αναζήτηση και πιθανώς να βρεις. μην περιοριστείς στην κατηγορία "αρχιτεκτονικά", τέτοια θέματα ανοίγονται συνήθως στις ειδήσεις, στις συζητήσεις και τα θέματα ιδιωτών, παρά στα "αρχιτεκτονικά". μπορείς επίσης να ανοίξεις νέο θέμα.

επ ευκαιρία, θέτω εγώ ένα θέμα, μπορεί να μην αφορά νέες ιδέες, αλλά στην κατανόηση των παλαιών, από τις οποίες όμως θα προκύψουν και οι νέες:

επί πολύ καιρό με απασχολεί ένα ερώτημα, αν έχει μελετηθεί ο αρχιτεκτονικός ρυθμός της νεοελληνικής οικοδομής. δηλαδή αυτό που συνήθως καταδικάζουμε ως τσιμεντένιο κουτί, πολυκατοικία κλπ, αν εμπίπτει σε κάποια "σχολή" ας πούμε. καλώς ή κακώς κάπου θα πρέπει να εμπίπτει κι αυτό. και επίσης αν υπάρχει τυποποίηση στα διάφορα στοιχεία που συναντάμε, με έμφαση στα αισθητικά, έστω κι αν περιορίζονται στο μικρό κομμάτι της εισόδου. με ενδιαφέρει κυρίως η φάση ανάμεσα στα τέλη του 70 και αρχές του 80.

Eυχαριστώ πολύ! Εχω ψάξει αρκετά , δεν ήξερα πού αλλού να απευθυνθώ...

Αυτό το εύλογο ερώτημα το έχουν πολλοί , γενικά δεν εμπίπτει σε κάποια σχολή - και μάλιστα οι αρχιτεκτονικές σχολές πλέον παραπέμπουν στο σχεδιασμό σύγχρονων κατασκευών που ουσιαστικά έχουν και κάποια αισθητική πέραν της λειτουργικότητας (ενθαρρύνουν τον οικολογικό σχεδιασμό και το 'πάντρεμα του παλαιού με το σύγχρονο''). Τα '' κουτιά '' του μπετον αρμέ είναι κατάληξη (αποφεύγω να χρησιμοποιήσω τη λέξη 'εξέλιξη' γιατί τη θεωρώ ιερή) της τάσης του μοντερνισμού που ουσιαστικά 'απλοποίησε κάθε αρχιτεκτονικό ρυθμό' προκειμένου να απεμπλακούν από την καταπίεση του 'δάκοσμου' και για να βασιστούν στην αυστηρή λειτουργικότητα  (αρχές 20ου αι) και στη μαζική παραγωγή που προέκυψε ως κατασκευαστική λύση για τη γρήγορη και οικονομική ανάκτηση των οικοδομών μετά τις καταστροφές του Α'Παγκοσμιου Πολέμου.  Η ίδια λογική συνεχίστηκε και στην Ελλάδα με ''κτίρια μαζικής παραγωγής'' (που λόγω προχειρότητας κατέληξε σε μάζες από τσιμέντο, μαρμαράκι όπου ναι 'ναι και μωσαϊκό , εξώστες 0,80 με κάγκελα φυλακών, ανοίγματα ίσα να μπαίνει λίγο φως , καταθλιπτικούς φωταγωγούς - ''περιστερώνες''  ( :D ) -που προορίζονται για επιπλέον κλείσιμο στο μέλλον ώστε να πάει ο φουκαράς απόφοιτος να κάνει την τακτοποίηση της επιπλέον δόμησης, οι αναμονές των δομικών στοιχείων στις ταράτσες που τις στοιχειώνουν μέχρι και σήμερα.... κι η τάση , που ενδεχομένως να ενθαρρύνεται από αυτού του είδους τις κατασκευές (δεν είμαι κι απόλυτα σίγουρη) ,να εκθέτουν την ''προσωπική τους προχειρότητα'' - το ντεποζιτακι στην ταράτσα, η τέντα ( αχ αυτές οι τέντες...! :) ) , τα πλαστικά διαχωριστικά στους εξώστες και τις αυλές, οι υδρορροές στις όψεις... Κι όλα αυτά μέσα σε μια άναρχη δόμηση (ας μην επεκταθούμε όλοι τα γνωρίζουν τα πολεοδομικά σχέδια των δεκαετιών αυτών). Πιστεύω πως η εικόνα αυτών των κατασκευών είναι αυτή που κάποιοι στα κείμενά τους χαρακτηρίζουν πόλεις σαν την Αθήνα και το Ηράκλειο ως 'κουασιμόδιες'. Δεν πρόκειται για σχολή. Πρόκειται για μια ανάγκη στην πορεία της κατασκευής που ξεκίνησε με σωστή αφετηρία αλλά πήρε κακό παράδρομο κι έκανε μια θεωρητικά προσωρινή λύση στο πρόβλημα της φτώχειας, κοινή λογική - συνήθειο για την οικοδομή (φυσικά με σκοπό το κέρδος πλέον και δε συμμαζεύεται!)  

Ωστόσο , (γιατί κάτι μου λέει οτι ίσως αναφέρεσαι και σε αυτό), αν πάμε λίγο πριν τη μαζική παραγωγή, ίσως στο σημείο όπου ξεκίνησε η λογική του μοντερνισμού και της λογικής '' Less is more '' ίσως μπορέσουμε να δούμε αισθητικά στοιχεία που μετέπειτα όντως τα συναντάμε σε κτίρια των δεκαετιών '70-'80, τα οποία όμως δε θα τα αποκαλούσα προσωπικά 'τυποποίηση' και μέσα από μια προσεκτική ματιά σε μια βόλτα στην Αθήνα, μπορεί να διακρίνει κανείς τέτοια παραδείγματα. Το καθένα από αυτά τα συγκεκριμένα μέσα στον 'ιστο των τυποποιημενων' έχει δικό του σχεδιασμό που ίσως παραπέμπει σε 'στυλ' (δηλ. το μοντερνο ) κι όχι τυποποίηση. Απλά μοιράζονται κάποια χαρακτηριστικά (υλικά μπετού -  χάλυβα, ευθύγραμμα κτίρια με στενά παράθυρα από μέταλλο , ίσως και με κάποια καμπύλη στους εξώστες, μια συμπαθητική πόρτα εισόδου με κάποια λεπτομέρεια κτλ).  Και είναι ακριβώς αυτά που αγαπήθηκαν από αρκετούς γιατί σηματοδοτούν μια εποχή που εξελίχθηκε στο σύγχρονο σχεδιασμό. Είναι μεγάλο το ζήτημα. Αυτή είναι η δική μου οπτική μέχρι τώρα, ελπίζω να απαντάει σε ένα βαθμό κι ίσως προκαλούν κάποια σημεία - και μακάρι , θα ήθελα να ακούσω γνώμες και πληροφορίες πάνω στο θέμα. 

Δημοσιεύτηκε

Πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις. Ωστόσο εσύ λες ότι τα καλά στοιχεία ξεκινούν να εμφανίζονται από το 80 και μετά η αρχιτεκτονική αρχίζει να βελτιώνεται; Γιατί εγώ θα έλεγα μάλλον το αντίθετο..

 

 

Δημοσιεύτηκε
On 11/14/2020 at 3:58 AM, georgios_m said:

Πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις. Ωστόσο εσύ λες ότι τα καλά στοιχεία ξεκινούν να εμφανίζονται από το 80 και μετά η αρχιτεκτονική αρχίζει να βελτιώνεται; Γιατί εγώ θα έλεγα μάλλον το αντίθετο..

 

 

Ουσιαστικά τα ''καλά στοιχεία'' εμφανίζονται αργότερα πλησιάζοντας τη νέα χιλιετία (τότε απλά έκαναν πιο αισθητή την παρουσία τους) όπου ενθαρρύνεται περισσότερο η μελέτη πάνω σε οικολογικά, τη χρήση εναλλακτικών υλικών που να θυμίζουν φυσικό περιβάλλον (βλ. βιοφιλικο σχεδιασμό σε αντίθεση με τα μπρουταλ κτίρια του 20ου αι. που επικεντρώνονταν στην κατασκευή με μπετό) , τα μεγάλα ανοίγματα ώστε να κυριαρχεί ο φυσικός φωτισμός, ο φυσικός εξαερισμός , αλλά και ο ίδιος ο σχεδιασμός που βασίζεται σε ένα πιο ενδιαφέρον συνδυασμό των όγκων. Στο εξωτερικό ενθαρρύνεται πολύ μάλιστα η τάση για το πράσινο δώμα αλλά είναι κάπως δύσκολο να εφαρμοστεί στην Ελλάδα τόσο λόγω κλίματος.  Επίσης πέρα από τα οικολογικά, άλλη κατασκευή - επέμβαση είναι το ότι στράφηκε αρκετά το ενδιαφέρον στο πάντρεμα του ''παλιού'' με το σύγχρονο (σε αντίθεση με τις εμονικές τάσεις του 20ου αι. για 'ανοικοδόμηση' και κατεδάφιση των παλαιών μέχρι και αρκετών ιστορικών μνημείων δυστυχώς). Εκεί ειλικρινά γίνεται αρκετή επεξεργασία υλικών , όγκων, τεχνολογιών κτλ ώστε να υπάρξει ένα αισθητικά καλό αποτέλεσμα για να αναδειχτεί με σεβασμό το μνημείο ( ή το κάθε πετρόχτιστο με κάποιο χαρακτηριστικό - π.χ. χαγιατι) που  κατάφερε να διασωθεί μέχρι σήμερα. Αυτό που εύλογα ''ενοχλεί'' και νομίζουμε ότι τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο είναι για αρχή η κληρονομική νοοτροπία προχειρότητας που μεταλαμπάδευσε η τάση της μαζικής παραγωγής στις επόμενες δεκαετίες και που βλέπουμε μέχρι και σήμερα και που φυσικά είναι οι κατασκευές της γρήγορης λύσης που απλά πληρούν τις πολεοδομικές διατάξεις για να είναι στα όρια...Υπάρχει πάντα ένας πελάτης που ξύπνησε και θέλει τη μελέτη 'χτες' με μικρό μπάτζετ, περιορισμένος χρόνος μέσα στον οποίο πρέπει να βγει κάποιο κέρδος άρα πολλές φορές καταλήγει σε ένα αποτέλεσμα με κανένα αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον μέσα σε πόλεις με άναρχη δόμηση. Αλλά αισθητικές βελτιώσεις υπάρχουν. 

Δημοσιεύτηκε (edited)

Σου θυμίζω ότι μιλάω πάντα για πολυκατοικίες, οπότε τυχόν πετρόχτιστα εξοχικά ή πρωτοποριακά δημόσια κτίρια αποκλείονται ως παραδείγματα. Στις πολυκατοικίες, η μόνη βελτίωση που βλέπω είναι η καλύτερη χωρητικότητα των διαμερισμάτων και μια πιο προσεγμένη γεωμετρία. Στα παλιά βλέπεις κάτι στραβούς τοίχους, κάτι περίεργα σκαλοπάτια, κάτι χάλια προεξοχές στις πίσω όψεις.. Και ότι νοικοκυρεύτηκαν κάπως οι ταράτσες. Δηλαδή τεχνολογικές αλλαγές (ανοίγματα, μπαλκόνια κλπ). Από πλευράς αρχιτεκτονικού ρυθμού, προσωπικά βλέπω χειροτέρευση, με πιο χονδροκομμένους όγκους, με διακόσμηση που θυμίζει παιδικούς κύβους τοποθετημένους όπως να ' ναι (τετράγωνα, τρίγωνα, στρογγυλά), κάγγελα σε ότι γεωμετρικό σχήμα μπορεί να βγει.. πάντα όμως γεωμετρικό σχήμα και το μόνο κόσμημα οι σκοτίες στα εμφανή μπετά, πάντα σε γεωμετρικό σχήμα. (αυτουνού του πράγματος τον αρχιτεκτονικό ρυθμό προσπαθώ με κάποιο όνομα να προσδιορίσω).

Οι παλιότερες πολυκατοικίες, ασχέτως του ότι ήταν λειτουργικά υποδεέστερες, νομίζω είχαν μια πιο προσεγμένη μορφή, τουλάχιστον στην πρόσοψη, η οποία είναι πιο κοντά στο "κλασικό" από ότι στις σημερινές πολυκατοικίες. "Απλουστευμένο κλασικισμό" είδα σαν όρο σε βιβλίο για μια πολυκατοικία του 60 στο πεδίο του άρεως. Σε ορισμένες βλέπεις και στοιχεία μπαουχάουζ, υπάρχει ντιζάιν στην πόρτα και το κλιμακοστάσιο πχ κουρμπαρισμένες χειρολαβές, κάποια προσεγμένη ορθομαρμάρωση (έστω τοπική), ο σοβάς έξω είναι με ανάγλυφη υφή, μπορεί να δεις τζαμένιο κάγκελο και μάλιστα έγχρωμο και γενικώς πράγματα που θέλουν κάποια δουλειά να γίνουν, ακόμα και από την πλευρά του μάστορα. Για την πίσω πλευρά δε συζητάμε, ήταν μια αηδία και μισή. Προσωπική πάντα άποψη.

Edited by georgios_m

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.