Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Θέλω πολύ να επισκεφτώ το νέο Μουσείο Ακρόπολης, το οποίο ομολογώ πως από μακέτες που είχα δει παλιότερα αλλά και όταν ήταν γιαπί, δεν με είχε εντυπωσιάσει. (Πολλά κτίρια, όπως του Frank Gehry για παράδειγμα, τα βρίσκω πολύ ποιο ενδιαφέροντα κατά την ανοικοδόμησή τους) Από φωτογραφίες που βλέπω τώρα φαίνεται εντυπωσιακό χωρίς όμως να "φωνάζει". Διακρίνω 2 χαρακτηριστικά που μου αρέσουν. Το σχετικά λιτό, μονολιθικό σχεδιασμό και το στυλ που νομίζω εκφράζει με διαχρονικό τρόπο ορισμένα "κλασσικά" στοιχεία της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Την αναχώρηση από τη συμμετρία η οποία χρησιμοποιείται κατά κόρον, ιδιαίτερα σε δημόσια κτίρια. Η γεωμετρία του μουσείου δανείζεται πολλά στοιχεία τόσο από το βράχο της Ακρόπολης όσο και από τον ιστό της πόλης που τη περιβάλλει και κατά τη γνώμη μου μοιάζει να τα καταφέρνει με μια σύγχρονη κομψότητα απελευθερωμένη από έντονα ιστορικά, εθνικά "φορτία".

  • Απαντήσεις 61
  • Created
  • Τελευταία απάντηση
Δημοσιεύτηκε

το μόνο που θα σχολιάσω με αφορμή τα λόγια σου

πρωτον, μπας και καταλαβει ο ελληνας ποσο δυνατες συγκινησεις μπορει να προκαλεσει η αρχιτεκτονικη,

έχεις πάει σε κάποια από τις διαλέξεις των star architects και ειδικά των Zaha Hadid και Rem Koolhaas

(για να μην αδικήσω κάποιον άλλο που παρακολούθησα πχ τον Steven Hall )

για εμένα ήταν πλήρης απομυθοποίηση

Δημοσιεύτηκε

απο οταν γυρισα στην ελλαδα οχι - οσο ημουν εξωτερικο ναι - δεν ηταν απογοητευση σχεδον κανεις, οπως και απο τις πιο εντυπωσιακες διαλεξεις που εχω ακουσει ηταν ο Τομπαζης στην ΑΑ οπου αφησε μαλακες 20 αγγλους που ειχαν μονο φιλοτιμηθει να ερθουν για τον..αγνωστο αυτο αρχιτεκτονα.

 

απογοητευση αντιθετα, δηλαδη καταθλιψη για αυτοκτονια, ηταν οταν τα πρωτα χρονια που ειχα γυρισει πηγαινα σε εκδηλωσεις με ομιλητες ελληνες αρχιτεκτονες και μαλιστα μερικους που θεωρουνταν και μεγιστοι θεωρητικοι. το τι μπουρδα ακουσα δεν λεγεται.

 

εν πασει περιπτωση, και το πως ακουει ο καθενας την ζαχα ειναι υποκειμενικο, δεν δινω εμφαση σε αυτο εγω, αυτα ειναι γνωμες - καποιους απο τους λεγομενους ομως σταρ τους ειχα καθηγητες, οπως τον λιμπσκιντ και την ζαχα, οποτε την αξια τους την ξερω απο πρωτο χερι. και συγκρινω με τα γυρω μου, και ειμαι μεταξυ γελιων και κλαματος.

 

να σου πω και κατι myri μου? δεν το εννοω αντι-ελληνικο ή οτι οι ξενοι ειναι και καλα καλυτεροι απο τους ελληνες. υπαρχουν και ελληνες επιτυχημενοι διεθνως, πχ ο πορφυριος ή παλιοτερα ο ζεγκελης στο πιο θεωρητικο. το προβλημα μου ειναι πως ζουμε ουσιαστικα σε ενα ΧΩΡΙΟ οσον αφορα την αρχιτεκτονικη, και δεν γνωριζουμε, ουτε θελουμε να μαθουμε τι συμβαινει στην ΠΟΛΗ. αυτο με ενοχλει στα αρχιτεκτονικα τεκταινομενα εδω. αντε με τα ιντερνετια ισως η κατασταση στα ελληνικα πανεπιστημια να εχει αλλαξει, δεν ξερω, αλλα το ελπιζω.

 

αληθεια, τι σε προβληματισε στη ζαχα ή στον κουλχαας? η μπουρδολογια που τους πιανει και ερμηνευουν κατοπιν εορτης δηθεν θεωρητικα καποια πραγματα που κανουν μπαμ οτι γιναν για φιγουρα? γιατι για μενα, το προβλημα με τους περισσοτερους σταρ αυτο ειναι.

Δημοσιεύτηκε

Η κριτική σ αυτή τη χώρα μια ζωη περισσεύει. Ο Έλληνας/ιδα έχει πάντα άποψη και κριτικάρει τα πάντα παρότι μπορεί να μην έχει καμία σχέση με το αντικείμενο. Δυστυχώς ή ευτυχώς στον τομέα της αρχιτεκτονικής η κριτική είναι ενα αναπόσπαστο κομμάτι. Σίγουρα δεν μπορούμε να δεχόμαστε την οποιαδήποτε αρχιτεκτονική ιδέα χωρις κριτική σκέψη και αντίλογο. Απ την άλλη όμως στην Ελλάδα εχουμε μαθει κυρίως να ΕΠΙκρίνουμε και να μην συνεκτιμούμε όλους τους παράγοντες που κρύβονται πίσω απο μια ιδέα. Προσωπικά αναγνωρίζω στους κ.κ. Τσουμί και Φωτιάδη το γεγονός οτι παρολα τα restraints που τους τεθηκαν(τοποθεσία, ιερότητα χώρου, σκοπός) κατάφεραν να προτείνουν κάτι το οποίο ξεχώρισε απο τις άλλες προτάσεις. Το οτι ο κ. Τσουμί δεν είναι Έλληνας δεν έχει καμια σημασία. Ζουμε άλλωστε σε εποχή ελεύθερου ανταγωνισμού και καθένας έχει δικαίωμα να προτείνει ελεύθερα. Το αν οι Έλληνες αρχιτέκτονες δεν είναι πια ανταγωνιστικοί παρα ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι κάτι που πρέπει να τους προβληματίσει ιδιαίτερα. Άποψη μου είναι οτι θα πρέπει πρώτα να κοιτάξουν τον εαυτό τους στον καθρέπτη της αυτοκριτικής και μετα να κρίνουν τους ξένους αρχιτέκτονες. Θα πρέπει να προβληματίσει το γεγονός οτι η χώρα που κάποτε δημιούργησε τον πολιτισμό, την δημοκρατία κλπ κλπ, δεν είναι σε θέση πια να προτείνει (για ενα τόσο σοβαρό και συνάμα εθνικό project) μια αξιοπρεπή και βιώσιμη λύση με αποτέλεσμα να έρχεται ο ξένος επαγγελμάτιας και να καλύπτει το κενό αυτό.

Πιστεύω οτι θα πρεπει όλοι μας πρώτα να επισκεπτούμε το νεο μουσειο και μετά να κάνουμε την κριτική μας έχοντας μια πλήρη άποψη τοσο για το εσωτερικό του οσο και για το εξωτερικό του..

Δημοσιεύτηκε

Το βάζω και εδώ μιας και είναι σχετικό με το θέμα

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ: Η ΤΕΛΕΤΗ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ ΖΩΝΤΑΝΑ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΜΕ ΥΨΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

 

Το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ ), σε συνεργασία με την ΕΡΤ και το Μουσείο της Ακρόπολης,

παρουσιάζει σε ζωντανή μετάδοση υψηλής ποιότητας το Σάββατο 20 Ιουνίου στις 18:00,

την κεντρική εκδήλωση για τα επίσημα εγκαίνια του Μουσείου.

 

Πληροφορίες και οδηγίες για την παρακολούθηση της μετάδοσης θα βρείτε στη διεύθυνση:

http://iptv.grnet.gr/acropolis

 

 

Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας

www.grnet.gr

Δημοσιεύτηκε

Myri, άλλο πράγμα η τέχνη, άλλο ο καλλιτέχνης και εντελώς άλλο η παρουσίαση του έργου / διάλεξη.

Δημοσιεύτηκε

Όπως είπε και ένας καθηγητής κάποτε (κάπου το έχω ξαναγράψει αυτό) η αρχιτεκτονική πρώτα γίνεται και μετά συζητιέται. Ας γίνονται μεγάλα έργα - κτήρια στην Ελλάδα και ας γκρινιάζουμε, προς όφελός μας είναι γιατί συζητάμε και ανοίγουμε το μυαλό και την φαντασία μας. Calatrava, Tschumi άντε και στους επόμενους. Και αν δεν "μου αρέσει" το κτήριο δεν πειράζει αρκεί "κάτι" να μου δώσει για προβληματισμό.

 

myri

Σε καταλαβαίνω, έχω απογοητευτεί κι εγώ από αναλύσεις μεγάλων ονομάτων αλλά έχω καταλήξει σε αυτό που έγραψα πριν. Το ζήτημα τελικά είναι τι μου δίνει το έργο τους.

 

elm46st

είμαι η πρώτη που δεν αντέχω την γκρίνια και την άδεια κριτική αλλά εδώ δεν είναι έτσι. Αν και οι αρχιτέκτονες δεν έχουν το δικαίωμα να κρίνουν την αρχιτεκτονική...... Και δεν είναι άδεια η κριτική μας έχουμε επιχειρήματα και άποψη. Παραπάνω είπα πως είναι άοσμο και άγευστο. Ίσως έχεις ένα δικιο γιατί δεν εξήγησα το γιατί.

 

Θεωρώ λοιπόν πως αυτό το κτήριο δεν έχει χαρακτήρα. Δεν ξέρω αν φταίει ο Tschumi ή οι όροι του διαγωνισμού αλλά κατά την ταπεινή μου άποψη πάντα, το κτήριο αυτό ή έπρεπε να μην φαίνεται καθόλου, να ενσωματώνεται στον ιστό ή έπρεπε να είχε τον χαρακτήρα πχ Guggenheim New York. Ο φόβος ήταν μην επισκιάσει την Ακρόπολη. Δεν καταλαβαίνω πώς ένα σύγχρονο κτήριο, με σύγχρονα υλικά και σύγχρονη μορφή μπορεί να επισκιάσει ένα μνημείο του μεγέθους της Ακρόπολης. Αντιθέτως πιστεύω πως ένα τέτοιο κτήριο της αξίζει. Το ΝΜΑ για τα δικά μου κριτήρια δεν είναι ένα τέτοιο κτήριο. Και δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες πχ. κολόνες vs κόρες γιατί θα βάλω τα κλάματα.

Για να πω και κάτι καλό, αν και ακόμα δεν πήγα ως επισκέπτης, από τις φωτογραφίες κρίνοντας, μετά το στήσιμο των εκθεμάτων είναι αρκετά καλύτερο.

Δημοσιεύτηκε

:) :) howard_roark τώρα σε καταλαβαίνω!

Ήρθες στην Ελλάδα και έπαθες πολιτισμικό σοκ!!! Σου ήρθε λίγο απότομα!

--------

Λοιπόν ναι για τη Ζαχα και Κουλχαας, όπως ακριβώς το λες, «η μπουρδολογια που τους πιανει και ερμηνευουν κατοπιν εορτης δηθεν θεωρητικα καποια πραγματα που κανουν μπαμ οτι γιναν για φιγουρα»

καλύτερα να μασούν παρά να μιλούν.

Ειδικά οι συγκεκριμένοι όχι όλοι

Και ναι από αυτούς έχω περισσότερες απαιτήσεις και προσδοκίες.

Δηλαδή αν αυτοί που έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ό,τι θέλουν μας δουλεύουν μες τη μούρη τι να κάνουμε και εμείς «οι πτωχοί συγγενείς του χωριού» που πρέπει να εξηγούμε κάθε τρείς και λίγο τι είναι ο Αρχιτέκτονας.

Δηλαδή ευτυχώς που υπάρχουν και οι σαπουνόπερες όπου το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα προβάλλεται και λίγο ως γκλαμουριά!!!!!

-------

Για εμένα η καλή Αρχιτεκτονική φαίνεται. Και στα μεγάλα έργα και στα μικρά ακόμη και σε λεπτομέρειες.

Προσωπικά για να ξεχωρίσω την καλή αρχιτεκτονική χρησιμοποιώ έναν πολύ απλό (και απλοϊκό τρόπο) αν αυτό που βλέπω νοιώθω πως θα ήθελα να το έχω σχεδιάσει εγώ (ή να είχα κάνει κάτι αντίστοιχο έστω σε παραλλαγή) σημαίνει πως καλά τα κατάφερε ο άνθρωπος.

Μπορεί ακόμη σε κάποια αρχιτεκτονική να μου αρέσει το αποτέλεσμα αλλά εγώ ποτέ να μη σχεδίαζα με αυτόν τον τρόπο

θέλω να πω πως μπορεί να μη μου ταιριάζει η συγκεκριμένη αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν τη θεωρώ καλή.

(αν και γενικότερα θεωρώ πως μπορείς να μάθεις πράγματα και από την κακή αρχιτεκτονική)

Ακόμη και όταν μου αρέσει το αποτέλεσμα που βλέπω ή όταν σχεδιάζω κάτι πάντα αναρωτιέμαι τελικά θα ήθελα να κατοικώ εκεί ή είναι απλά μια ωραία εικόνα;;;

---------

Θα σου πω και ένα μυστικό για τους θεωρητικούς που σε εξόργισαν Έλληνες και μη,.

Ο αρχιτέκτονας αρχιτεκτονεί. Η φιλοσοφία δε μπορεί να είναι αυτοσκοπός του (εκτός αν είναι αμιγώς θεωρητικός),

καταρχάς διότι είναι τόσο απορροφημένος στο έργο του που δεν προλαβαίνει. Όταν ο λόγος ξεπερνά τα έργα κάτι δεν πάει καλά.

Η θεωρία και η κριτική έχουν ως στόχο την αρχιτεκτονική πράξη όχι τον αρχιτεκτονικό λόγο.

Δυστυχώς αγνοείς το ελληνικό παρασκήνιο και τις προσδοκίες που μπορείς να έχεις για κάθε ομιλητή.

---------

Θεωρώ πως είναι πολύ σημαντική και αξιοζήλευτή εμπειρία να έχεις ως καθηγητές το Λιμπσκιντ και την Ζαχα.

Αλλά η εικόνα της Ζαχα, όπως εγώ τη βίωσα, με απογοήτευσε.

Και υπάρχουν μεγάλοι αρχιτέκτονες που δε δίνουν την ίδια εικόνα. Αυτός ο οποίος με εξέπληξε είναι ο Hertzberger και η αμεσότητά του και ο τρόπος που αντιμετώπιζε το κοινό. Είναι από αυτούς που θα τους χαρακτήριζες δάσκαλους.

Θα μου πεις άλλη γενιά. Μπορεί βέβαια αυτό να είναι το πρόβλημα άλλη γενιά, άλλη εποχή, άλλες αξίες.

------

Το θέμα ΧΩΡΙΟ-ΠΟΛΗ λέω να μη το σχολιάσουμε τώρα, κάποια άλλη φορά ίσως

(θα μας πέσει και πολύ βαρύ !!!!! :) :) )

Δημοσιεύτηκε
...το προβλημα μου ειναι πως ζουμε ουσιαστικα σε ενα ΧΩΡΙΟ οσον αφορα την αρχιτεκτονικη, και δεν γνωριζουμε, ουτε θελουμε να μαθουμε τι συμβαινει στην ΠΟΛΗ. αυτο με ενοχλει στα αρχιτεκτονικα τεκταινομενα εδω. αντε με τα ιντερνετια ισως η κατασταση στα ελληνικα πανεπιστημια να εχει αλλαξει, δεν ξερω, αλλα το ελπιζω...

 

...Το θέμα ΧΩΡΙΟ-ΠΟΛΗ λέω να μη το σχολιάσουμε τώρα, κάποια άλλη φορά ίσως...

 

Εγώ όμως θα το κάνω τώρα :). Από την περιορισμένη μου εμπειρία (χρονικά εννοώ και άρα θα σημαίνει κάτι - δεν μπορώ να πιστέψω ότι έπεσα σε...φάση) στη σχολή υπήρχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ''εκτός σχεδίου'' τεκταινόμενα. Το μισό υλικό των διαλέξεων ήταν εισαγωγής και η βιβλιοθήκη ήταν αξιοπρεπής. Μάλιστα όταν τελείωνα έβλεπα τα...πρωτάκια πολύ πιο εξελιγμένα συγκριτικά και φαντάζομαι είχε να κάνει με την εκπαιδευτική διαδικασία.

 

Εξάλλου όλοι γνωρίζουμε ότι ο καλός Αρχιτέκτονας ''μαθαίνει'' συνέχεια. Παρακολουθεί, ενημερώνεται και εμπλουτίζει τις εικόνες του. Αν δε θέλει δεν το κάνει (και ξέρω περιπτώσεις που...δεν). Αλλά η πλειοψηφία (που γνωρίζω) δρα σα σφουγγάρι. Τα πράγματα δεν είναι καθόλου τραγικά. Αλλά όταν όμως δεν έχεις ευκαιρίες να κάνεις δημόσια Αρχιτεκτονική πώς να δείξεις τα προσόντα σου? Εξάλλου δεν είναι σπάνιες οι επιτυχίες σε διαγωνισμούς του εξωτερικού!

 

Εμένα δε με ενοχλεί που δεν υπάρχει κάποιο γνωστό ελληνικό όνομα στο χώρο. Τόσες και τόσες χώρες είναι στην απ' όξω.

 

Η αναφορά στις πλατείες είναι κάτι σα χτύπημα κάτω απ' τη μέση. Οι πλατείες και τα πάρκα είναι από τις πιο δύσκολες περιπτώσεις και αυτό αφορά όλη την παγκόσμια κοινότητα. Στο Κολωνάκι χάσανε το παιχνίδι γιατί θέλησαν να χωρέσουν πολλά κεράσια σε μικρό καλάθι (αλλά θεωρώ κάθε στοιχείο από μόνο του πολύ καλά μελετημένο) και στην Ομόνοια την είδαν Blade Runner και κάναν το λάθος να επιλέξουν το φως και το βίντεο ως βασικά συνθετικά εργαλεία, κάτι εντελώς εκτός τόπου και χρόνου (αλλά μην ξεχνάμε ότι η αρχική μελέτη κατακρεουργήθηκε και ακρωτηριάστηκε). Και πού να δείτε τί γίνεται έξω!

 

Πάντως σε ξένα sites (Αρχιτεκτονικής και design) που έχουν παρουσίαση του Μ.Α. τα σχόλια είναι φίφτυ-φίφτυ. Και όσοι το κατέκριναν χρησιμοποίησαν τα ίδια επιχειρήματα με εδώ.

 

Και εννοείται ότι η κριτική (αλλιώς θάψιμο) είναι στο αίμα των Αρχιτεκτόνων! Εδώ το Falling Water κάποιοι το θάβουν (όχι ότι έχουν άδικο) επειδή είχε τέτοια προβλήματα στατικά (και εδώ βέβαια το φταίξιμο είναι του Π.Μ. :mrgreen: αλλά από την άλλη ο Wright τον υποστήριζε) που ο ιδιοκτήτης του αποφάσισε να το δωρίσει στο Κράτος γιατί κατάλαβε ότι οι εργασίες θα κόστιζαν άλλο τόσο!

Δημοσιεύτηκε

Σήμερα που είδα τα εγκαίνεια του ΝΜΑ πάντως δεν ήταν άσχημο μέσα. Από την τηλεόραση πάντα. Το αστείο ήταν που ξαφνικά η Ελλάδα κατάλαβε πως όταν έλεγαν για τα μάρμαρα δεν εννοούσαν όλο τον Παρθενώνα. Και ξεναγούσε ο Παντελά... και έλεγε "εδώ λείπει ένα πόδι, ένα χέρι......κτλ και για την ειλικρίνεια της επιλογής τοποθέτησης μελών που φαίνονται καινούργια" και οι δημοσιογράφοι σχολίαζαν "ρίσκο η επιλογή, βεβαίως...τα μέλη πρέπει να επιστραφούν...υπήρχε και αρχαϊκός Παρθενώνας, πολύ σημαντικό εύρημα". Μόνο για γέλια η δημοσιογραφική κάλυψη, ο Κωστάλας τους έλειπε!

 

Κατά τα άλλα εγώ βιώνω την ταύτιση από τους μισούς ανθρώπους, αυτή της διαφήμισης με τον Χαραλαμπόπουλο "που πήγε ο τοίχος?" και με ρωτάνε "αλήθεια συμβαίνουν αυτά?" και την άλλη με το noxzema (νομίζω) που οι δύο αρχιτεκτόνισες -ως άλλες Ζάχες- κόβουν την κορδέλα του έργου -με τα κρανάκια πάντα- και άπαντες τις συγχαίρουν -κανένας δε τις φτύνει- και αυτές απλώς ασχολούνται με τις μασχάλες τους. Δεν τροποποιούμε το θέμα να θυμηθούμε απίθανες διαφημίσεις και σαπουνόπερες που διαφημίζουν τη δουλειά μας? Η ας ανεβάσουμε νέο θέμα.

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.