Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Κατά περίπου 3 δισ. ευρώ αυξήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σχέση με το τέλος 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των 5 μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, βάσει των ανακοινώσεων τους με αφορμή τα ετήσια και εξαμηνιαία αποτελέσματα.

Οι υπογεγραμμένες συμβάσεις και οι προς υπογραφή των ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ (Ελλάκτωρ), Άβαξ, Intrakat και Μυτιληναίου, στο τέλος Ιουνίου ήταν αξίας 16 δισ. ευρώ όταν στο τέλος Δεκεμβρίου ήταν 13,1 δισ. ευρώ (σ.σ.: πέρυσι το ανεκτέλεστο αυξήθηκε 60% σε σχέση με ένα χρόνο πριν).

Όπως σημείωσε σε πρόσφατο συνέδριο του κλάδου ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου «ο κατασκευαστικός κόσμος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών της σύγχρονης εποχής, έπειτα από μία δεκαετία κρίσης, περιορισμού των επενδύσεων και συρρίκνωσης του κλάδου και σε αυτό αναμένεται να προστεθούν έργα ύψους 40 δισ. ευρώ».

Με άλλα λόγια ο κατασκευαστικός κλάδος έχει δουλειά για τα επόμενα 10 – 15 χρόνια, τουλάχιστον, εφόσον εργαστεί χωρίς απρόοπτα, έχοντας ένα καλό επίπεδο συνεννόησης – συνεργασίας με το υπουργείο Υποδομών.

Κυρίαρχο πρόβλημα είναι η έλλειψη ανθρώπινων πόρων. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ Τέρνα, Γιώργος Περιστέρης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα σε ενημέρωση των Θεσμικών Επενδυτών, την προηγούμενη εβδομάδα, ανέφερε πως γίνεται προσπάθεια σε συνεργασία με την κυβέρνηση να επιλυθεί.

Συμπλήρωσε, ωστόσο, πως κάποια από τα μεγάλα έργα που θα προχωρούσαν, όπως το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, το οποίο δεν έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση, καθυστερούν και αυτό κάνει λιγότερο δύσκολο το πρόβλημα.

Οι προτεραιότητες

Γεγονός είναι ότι ο ρυθμός ανάθεσης έργων έχει επιβραδυνθεί του τελευταίους μήνες, μεταξύ άλλων, λόγω των εκλογών, αλλαγής του πολιτικού προσωπικού στο υπουργείο Υποδομών και των καταστροφών από τις φωτιές και τις πλημμύρες.

Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου «έτρεξε» τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η σημερινή, έπειτα και από την τραγωδία στη Θεσσαλία και τις ζημιές στις υποδομές μιας ολόκληρης περιφέρειας, καλείται να θέσει και τις προτεραιότητες.

Ειδικά τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης (ΤΑ), όπως είναι π.χ. ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης έχουν ορόσημα. Το τελευταίο τρίμηνο του 2025 ο ΒΟΑΚ θα πρέπει να έχει απορροφήσει το 60% της χρηματοδότησης του ΤΑ. Δεν δείχνει εύκολος στόχος.

Το μεγαλύτερο από τα τρία σχετικά έργα (Χανιά – Ηράκλειο) που θα εκτελεστεί με σύμβαση παραχώρησης είναι ακόμα σε διαγωνιστική διαδικασία η οποία έχει μέλλον μπροστά της. Θα είναι ήττα για τη χώρα αν χαθούν πόροι του ΤΑ. Και όχι μόνο αυτό. Καθώς τα περισσότερα από τα έργα θα έχουν ξεκινήσει, αν δεν δοθεί παράταση στο ΤΑ θα πρέπει να ολοκληρωθούν με δημόσιους πόρους… Το ΕΣΠΑ που χρηματοδοτεί τις τελευταίες δεκαετίες τις υποδομές της χώρας έχει συνέχεια και ό,τι δεν ολοκληρώνεται κατά την μια περίοδο παίρνει χρηματοδότηση από την επόμενη.

Τα νέα εργοτάξια που θα στηθούν το επόμενο διάστημα είναι πολλά, μεταξύ άλλων, για την περιφερειακή Θεσσαλονίκης – Flyover που θα εκτελέσουν οι Μέτκα (Μυτιληναίος) με την Άβαξ, το οδικό Μπράλος – Άμφισσα με ανάδοχο την Άβαξ και την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο του Ελληνικού, στο οποίο εργάζονται οι Άβαξ, Intrakat και ΓΕΚ Τέρνα.

Ανά όμιλο

Το ανεκτέλεστο της Άκτωρ στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ήταν 2,2 δισ., της Intrakat 2,1 δισ., της ΓΕΚ Τέρνα 5,7 δισ., του Μυτιληναίου 2,8 δισ. και της Άβαξ 3,2 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί πάντως ότι τα ανεκτέλεστα υπόλοιπα διαφέρουν από όμιλο σε όμιλο, ενώ  περί τα 2 δισ. ευρώ από τα 16 δισ. αφορά σε έργα, κυρίως ενεργειακά, που θα εκτελέσουν οι ελληνικές εταιρείες στο εξωτερικό.

Ο πρόεδρος της Άβαξ, Χρήστος Ιωάννου, σε δήλωση του για το ανεκτέλεστο του Ομίλου στον οποίο ηγείται, σημείωσε πως πρόκειται για το υψηλότερο συμβασιοποιημένο στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο, με το σύνολο του να είναι οι υπογεγραμμένες συμβάσεις με τρίτους.

Στη ΓΕΚ Τέρνα το 55% του ανεκτέλεστου αφορά σε έργα στα οποία ο Όμιλος συμμετέχει ή εκτελεί εξ ολοκλήρου ως επενδυτής και μόλις 28% αναφέρεται σε αμιγώς δημόσια έργα.


View full είδηση

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.