Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσιεύτηκε

Η πόλη των 15 λεπτών είναι μια ιδέα πολεοδομικού σχεδιασμού που, όπως υποδηλώνει το όνομά της, στοχεύει στη δημιουργία κοινοτήτων όπου οι άνθρωποι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε βασικές ανέσεις χωρίς να χρειάζονται περισσότερο από 15 λεπτά με τα πόδια ή με ποδήλατο.

Η ιδέα ενθαρρύνει την ανάπτυξη πόλεων με πολλαπλά κέντρα, με γραφεία, καταστήματα, εστιατόρια και ψυχαγωγία τοποθετημένα τοπικά, μειώνοντας την ανάγκη για οδήγηση. Αυτό το κάνει μέσω πολιτικών και αστικών παρεμβάσεων.

Μειώνοντας την εξάρτηση από τα οχήματα και ενθαρρύνοντας τα ενεργά ταξίδια, στοχεύει τόσο στη μείωση των εκπομπών άνθρακα και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης όσο και στη βελτίωση της υγείας των ανθρώπων.

Αν και πολλές από τις ιδέες που περιέχονται σε πόλεις 15 λεπτών υπάρχουν εδώ και πολύ καιρό, η ιδέα δημιουργήθηκε από τον Γαλλο-Κολομβιανό πολεοδόμο Carlos Moreno, ο οποίος τιμήθηκε το 2021 με το βραβείο Obel για τη δημιουργία του concept.

Μετά από πέντε χρόνια έρευνας, ο Moreno αποκάλυψε το concept, που ονομάστηκε ville du quart d'heure στα γαλλικά, στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP21) του Παρισιού το 2015.

Διαδόθηκε όταν η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo αγκάλιασε την ιδέα το 2019 και στη συνέχεια τη χρησιμοποίησε κατά την εκστρατεία επανεκλογής της το 2020, για την οποία ο Moreno ενήργησε ως επιστημονικός σύμβουλος.

Όμως τα οφέλη του να ζει κανείς σε απόσταση 15 λεπτών από ανέσεις όπως πάρκα, καταστήματα, εστιατόρια ή το σχολείο των παιδιών του δεν είναι το ίδιο προφανή για όλους.

15-minute-city-obel-award-carlos-moreno-

Σε μια εξέλιξη που ο Moreno χαρακτηρίζει «σοκαριστική», η ιδέα έχει γίνει η βάση μιας θεωρίας συνωμοσίας ότι οι πόλεις των 15 λεπτών αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου περιορισμού της κίνησης των ανθρώπων. Οι συνωμοσιολόγοι πιστεύουν ότι η πρόταση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αποτραπούν οι άνθρωποι από το να μετακινούνται περισσότερο από 15 λεπτά από τα σπίτια τους.

Αυτή η θεωρία απέκτησε μεγαλύτερη δυναμική πέρυσι, μετά από ένα σχέδιο του συμβουλίου της Οξφόρδης να περιορίσει τις μετακινήσεις σε έξι δρόμους κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων ωρών της ημέρας για να μειωθεί η συμφόρηση. Ένα αρκετά διαδεδομένο άρθρο πρότεινε ότι το σχέδιο θα «κλείδωνε τους κατοίκους σε μία από τις έξι ζώνες» και οδήγησε περίπου 2.000 διαδηλωτές κατά της πόλης των 15 λεπτών να βγουν στους δρόμους διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια του συμβουλίου.

Αν και καταρρίπτεται ευρέως, η θεωρία αποτελεί τη βάση για συνεχή κριτική των υφιστάμενων μέτρων μείωσης της κυκλοφορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η πόλη των 15 λεπτών έχει δεχθεί επίσης επίθεση από ορισμένους που πιστεύουν ότι στόχος της είναι να κάνει τη ζωή πιο δύσκολη για όσους θέλουν να οδηγήσουν. Καθώς η ιδέα περιλαμβάνει την ενθάρρυνση του περπατήματος και της ποδηλασίας, σε σύγκριση με την οδήγηση, μπορεί να περιλαμβάνει πολιτικές που στοχεύουν στην αποτροπή της χρήσης αυτοκινήτου – όπως πρόστιμα για οδήγηση σε ορισμένους οικιστικούς δρόμους.

15-minute-city-obel-award-carlos-moreno-news_dezeen_2364_col_5.thumb.webp.a834840206d845157d20a08772969514.webp

Στο πλαίσιο του σχεδίου του να παρεμποδίσει τα «μέτρα κατά του αυτοκινήτου», ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Rishi Sunak ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα «απαγορεύσει στα συμβούλια να εφαρμόζουν» πόλεις των 15 λεπτών.

Μαζί με το Παρίσι, η ιδέα της πόλης των 15 λεπτών επηρέασε την πολιτική σε πολλές αστικές περιοχές σε όλο τον κόσμο, όπως το Μπουένος Άιρες, η Μελβούρνη, η Σαγκάη και το Χιούστον. Το δίκτυο C40 Cities προώθησε την ιδέα ως τρόπο ανάκαμψης των μητροπολιτικών περιοχών από τον Covid-19.

Πηγή: https://www.dezeen.com/2023/10/16/15-minute-city-guide/


View full είδηση

Δημοσιεύτηκε

Πόλεις των 15 λεπτών;

Κατ αρχάς θα πρέπει να αναβαθμίσουν ποιοτικά τα ΜΜΜ. Ξέρετε πόσοι δεν παίρνουν ΜΜΜ ενώ υπάρχει δρομολόγιο έξω από την πόρτα τους επειδή αισθάνονται ότι κινδυνεύουν στα ΜΜΜ;

- Δεν υπάρχει στα ΜΜΜ η στοιχειώδη απαίτηση για καθαριότητα των επιβατών. Μπαίνει ο κάθε ζητιάνος, πρεζάκιας, Γύ... (συγνώμη, Ρο...), κλπ οι οποίοι κάποιες φορές βρωμάνε από μακρυά. Πολλοί φοβούνται για ασθένειες και προτιμάνε να ζορίζονται οικονομικά για να κυκλοφορούν με ΙΧ παρά να μπουν σε ΜΜΜ, αν και είναι πιο οικονομικά.

- Οι γυναίκες αισθάνονται μόνιμα ότι κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή. Κάποιες έχουν έρθει σε δύσκολη θέση από "πέφτουλες" οι οποίοι γίνονται χυδαίοι ή και βίαιοι. Συχνά μαθαίνουμε για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης σε ΜΜΜ.

- Πολλοί τσαντάκηδες πηγαίνουν από ΜΜΜ σε ΜΜΜ προσπαθώντας να κλέψουν πορτοφόλια, τσάντες, χρήματα, κλπ. Η μεταφορά ΜΜΜ είναι πολύ αγχωτική.

 

Πάμε τώρα στην απόσταση. Αν η μέγιστη απόσταση στην κάθε ζώνη θα είναι 15 λεπτά τότε αυτή θα είναι από άκρη σε άκρη.

Συνεπώς από την μέση της ζώνης μέχρι το όριο αυτής η απόσταση θα είναι 7.5. Η απόσταση αυτή είναι εξαιρετικά μικρή.

- Οι περισσότερες επιχειρήσεις επιβιώνουν εξυπηρετώντας πελάτες σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση.

- Οι εξειδικευμένες επιχειρήσεις εξυπηρετούν πελάτες από ολόκληρη την Ελλάδα. Σκεφτείτε ως μηχανικοί, υπάρχουν σε όλες τις πόλεις επιχειρήσεις με είδη (μετρητικά, λογισμικό) μηχανικού;

- Πολλοί δεν την παλεύουν στις μεγαλουπόλεις και κάνουν κάθε Σαββατοκύριακο εξορμήσεις στην εξοχή. Θα υπάρχει εξοχή στα 15 λεπτά;

 

Ωραία η ιδέα αλλά στο 95% της Ελλάδας δεν είναι υλοποιήσιμη.

Δημοσιεύτηκε (edited)
5 ώρες πριν, Engineer said:

Η ιδέα ενθαρρύνει την ανάπτυξη πόλεων με πολλαπλά κέντρα, με γραφεία, καταστήματα, εστιατόρια και ψυχαγωγία τοποθετημένα τοπικά, μειώνοντας την ανάγκη για οδήγηση. Αυτό το κάνει μέσω πολιτικών και αστικών παρεμβάσεων.

Ωραία ιδέα αλλά, ανάμεσα στα άλλα, ξεχνάει την ελευθερία του καταναλωτή...

Ωστόσο αναπτύσσονται διεθνώς κάποιες νέες μέθοδοι αξιολόγησης ακινήτων σε αστικές περιοχές (κυρίως κτιρίων γραφείων, εμπορικών και κατοικιών) που αξιολογούν το ακίνητο με βάση αυτή την ιδέα και κάποιες ακόμη παραμέτρους. Η μέθοδοι αυτοί αναπτύσσονται κυρίως στις ΗΠΑ και άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και βαθμολογούν το ακίνητο - αναλόγως της χρήσης του - με βάση την απόστασή του από σταθμούς μέσων μμ, τοπικών πάρκων, αγορών βασικών ειδών κλπ 

Edited by Konstantinos IB
Δημοσιεύτηκε (edited)

Χωρίς να είμαι πολεοδομος, φαντάζομαι το concept είναι για επεμβάσεις σε υπάρχουσες πόλεις, όπως είναι τέλος πάντων το concept περί κλιματικής αλλαγής. Το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να φαίνεται ουτοπικό αλλά το σχέδιο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση.

Και στην περίπτωση αυτη λέει ότι είναι ορθό και σωστό είναι να υπάρχει μίξη χρήσεων γης σε μια κοντινή περιοχή. Δεν είναι ωραίο-λογικό να μένεις πχ στα προάστια και για να πας σε ένα σούπερ μάρκετ να διανύεις 20χιλιομετρα ούτε να μένεις στο κέντρο και για να πας σε ένα πάρκο να θες 1ωρα. Άρα όλοι θέλουμε να έχουμε τα πράγματα δίπλα μας. Αυτό ειδικά εστιαζει και στη στείρα σχεδίαση, τύπου Ελληνικού, τα σπίτια από εδώ, τα άλλα από εκεί. Πρέπει να υπάρχει μια μίξη.

Τελος πάντων δεν βλέπω κάτι πρόβλημα στην ιδέα. Αν έχεις πάρκο στα 15 λεπτά δεν σου απαγορεύει να πας στο μεγάλο πάρκο σε απόσταση μιας ώρας. Αλλά το θέμα είναι να έχεις πάρκο στα 15 λεπτά.

Τελος όσο αφορά τα ΜΜΜ, προφανώς το πρόβλημα δεν είναι στο ποιος μπαίνει μέσα.. Έλεος. Το πρόβλημα είναι στις καθυστερήσεις (δεν υπάρχουν δεν τηρούνται οι λεωφορειόδρομοι) και άρα είναι αναξιόπιστο, και δεύτερον δεν υπάρχει ικανός αριθμός για να ικανοποίηση την ζήτηση. Εάν είχες πολλά λεωφορεία και άρα ποιο συχνά δρομολόγια, θα ειχες λιγότερους εεπιβάτες και άρα ποιο ποιοτικό μέσο.

Φυσικα αυτό θέλει επιτήρηση των λεωφοριοδρομων, επιτήρηση των δρόμων (παράνομο παρκάρισμα), περισσότερα λεωφορεία. Γίνεται; Ε στην Ελλάδα δεν γίνεται, και με αυτήν τη κυβέρνηση ουτε να το σκεφτομαδτε. Ας δούμε τι θα κάνει ο νεος δήμαρχος Αθηναίων που είναι και ειδικός, γιατί με τον προηγούμενο είδαμε μόνο χάος.

Edited by Apollon

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.