Μετάβαση στο περιεχόμενο

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Απαντήσεις 53
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Δημοσιεύτηκε

απο ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ

 

Οι εργολάβοι (η αφρόκρεμα του εγχώριου συναφιού) γνώριζαν πως η γιγαντιαία κατολίσθηση στα Τέμπη, η οποία στοίχισε τη ζωή του διευθυντή του έργου Σέρτζιο Σιάνι και έκοψε για άγνωστο χρονικό διάστημα την Ελλάδα στα δύο, ήταν θέμα χρόνου να συμ βεί. Παρ’ όλα αυτά αποφάσισαν να παίξουν ρώσικη ρουλέτα εν αγνοία των πολιτών.

 

Το «Π» αποκαλύπτει ότι οι εργολάβοι έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια το υπουργείο Υποδομών και ρίσκαραν εδώ και 10 μήνες τη ζωή πολιτών και εργαζομένων, την ίδια ώρα που εισπράττουν καθημερινά εκατομμύρια ευρώ από τα διόδια που τους έχουν παραχωρηθεί για 30 χρόνια!

 

Αλληλογραφία«φωτιά» (που έχει υπόψη του το «Π») μεταξύ της εταιρείας του Δημοσίου Εγνατία Α.Ε., του διεθνούς φήμης οίκου Parsons Ltd – που έχει τον ρόλο του ανεξάρτητου συμβούλου μηχανικού – και της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο, αποκαλύπτει ότι οι εργολάβοι εν γνώσει τους και κατά παράβαση της σύμβασης παραχώ ρησης δεν εκτέλεσαν τα απαραίτητα έργα στην περιοχή των Τεμπών για την προστασία πολιτών και εργαζομένων. Και δεν τα εκτέλε σαν παρά τις επανειλημμένες συστάσεις του υπουργείου Υποδομών.

 

Κατά παράβαση

 

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, μέχρι τον Μάρτιο του 2009 η εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο θα έπρεπε να είχε τοποθετήσει στην επικίνδυνη περιοχή των Τεμπών πλέγματα και να είχε προ χωρήσει σε «βαρείς αποβραχισμούς», σε απομάκρυνση, δηλαδή, των βράχων εκείνων που θεωρούνται σύμφωνα με τους ειδικούς άκρως επικίνδυνοι για να καταρρεύσουν ανά πάσα στιγμή.

 

Οι εργολάβοι, όμως, περιορίστηκαν μόνο στην τοποθέτηση των πλεγμάτων και δεν έκαναν τον αποβραχισμό!

 

Καλά γνωρίζοντες την υπόθεση επεσήμαναν στο «Π» ότι η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» είχε μια ιδιότυπη ασυλία, ενώ ο ανεξάρτητος σύμβουλος μηχανικός είχε αποκτήσει τη συνήθεια να «αλληθωρίζει» προς τους εργολάβους.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι και τις εκλο γές της 4ης Οκτωβρίου, αν και η Εγνατία Α.Ε. πίεζε τον ανεξάρτητο σύμβουλο να κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου οι εργολάβοι να προχωρήσουν στην απομάκρυνση των βράχων και να τηρήσουν τη σύμβαση που είχαν υπογράψει και για την οποία εισέπρατταν καθημερινά ζεστό χρήμα, ο σύμβουλος σφύριζε αδιάφορα!

 

Το καταπληκτικό είναι ότι οι συνεννοήσεις για ένα από τα μεγαλύτερα έργα της χώρας, το οποίο βρισκόταν στα χέρια εργολάβων που πληρώνονται προκαταβολικά για την κατασκευή του, γίνονταν προφορικά (!), διαδικασία που δεν ακολουθείται ούτε για την αλλαγή λάμπας...

 

Έπειτα από αλλεπάλληλες πιέσεις η Parsons, τελικά, υπέκυψε, μας έκανε τη χάρη και με έγγραφό της στις 10 Νοεμβρίου ενημέρωσε την Εγνατία Α.Ε. ότι η εταιρεία δεν προχωράει στις εργα σίες και υπάρχει κίνδυνος για την εθνική οδό. Η Εγνατία Α.Ε. παρέλαβε το έγγραφο στις 12 Νοεμβρίου και το απέστειλε στους εργολάβους με ημερομηνία 20 Νοεμβρίου.

 

Στο έγγραφο η εταιρεία του Δημοσίου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους εργολάβους και τους καλεί να μεριμνήσουν για την άμεση λήψη μέτρων στην περιοχή των Τεμπών, γιατί υπάρχει μεγάλος κίνδυνος. Στο έγγραφο δίνεται και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ότι τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου.

 

Η εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο δεν κάνει τίποτε και η Εγνατία Α.Ε. επανέρχεται με νέο έγγραφό της στις 27 Νοεμβρίου, με το οποίο και πάλι διαμαρτύρεται γιατί δεν έχει γίνει τίποτε και επισημαίνει για μία ακόμα φορά τον μεγάλο κίνδυνο.

 

Οι υπεύθυνοι της κοινοπραξίας, όμως, επέλεξαν να ρισκάρουν, παρά το γεγονός ότι κομμάτια από βράχους έπεφταν σαν το χαλάζι καθημερινά. Και επέλεξαν να ρισκά ρουν γιατί φοβήθηκαν ότι θα έπρεπε να διακόψουν τις εργασίες για την κατασκευή των σηράγγων και με την όποια καθυστέρηση θα καθυστερούσε και το «μπαγιόκο».

Δημοσιεύτηκε

Πολυπαραγοντική η κατολίσθηση στα Τέμπη

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδας, η πρόσφατη κατάπτωση οφείλεται σε διάφορους παράγοντες που μείωσαν την αντοχή του εδάφους.

 

«Για την εκδήλωση του φαινομένου των καταπτώσεων στην κοιλάδα των Τεμπών πιστεύουμε ότι δεν είναι ικανή η παρουσία ενός και μόνο παράγοντα. Απαιτείται η συνύπαρξη πολλών παραγόντων, που έχουν σχέση τόσο με τις γεωλογικές, γεωτεχνικές και μορφολογικές συνθήκες όσο και με τις περιβαλλοντικές συνθήκες και ανθρώπινες παρεμβάσεις και δραστηριότητες».

 

Το παραπάνω, επισημαίνονται σε ανακοίνωση του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδας που υπογράφει ο πρόεδρος Κώστας Σκόρδας, γεωλόγοι του οποίου, επισκέφθηκαν το σημείο που έγιναν οι κατολισθήσεις στα Τέμπη. Μάλιστα, ως τέτοιο παράγοντα, αναφέρει και τη συνεχή επαναλαμβανόμενη καταπόνηση από τις εκρήξεις στα μέτωπα διάνοιξης της σήραγγας, τονίζοντας πάντως ότι είναι ένα θέμα που πρέπει να διερευνηθεί.

 

Όπως επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση, στην περιοχή των Τεμπών δεν έχουμε να κάνουμε με τυπική περιστροφική ολίσθηση, αλλά με κατάπτωση βραχωδών τεμαχών από κλιτείες μεγάλης μορφολογικής κλίσης. Και ως εκ τούτου, παρατηρεί το ΓΕΩΤΕΕ, ο κίνδυνος κατά τη διέλευση από την κοιλάδα των Τεμπών υπήρχε ήδη από παλιά. Η ιδιαιτερότητα της πρόσφατης κατάπτωσης είναι ότι αφορούσε έναν ιδιαίτερα μεγάλο όγκο από μεγάλο ύψος και ότι προκάλεσε την απώλεια ανθρώπινης ζωής.

 

Αναφερόμενο το ΓΕΩΤΕΕ στους παράγοντες που πιθανά συνέβαλλαν στη μείωση της διατμητικής αντοχής αναφέρει ως τέτοιους: τη δράση χλωρίδας, φυσικοχημικές διεργασίες (αποσάθρωση. κ.ά.), παρουσία νερού (έντονες βροχοπτώσεις, χιονοπτώσεις κ.ά.), υφιστάμενη γεωλογική δομή (έντονα κερματισμένοι ασβεστόλιθοι - φτωχή ποιότητα βραχομάζας), συνεχής επαναλαμβανόμενη καταπόνηση από τις εκρήξεις στα μέτωπα διάνοιξης της σήραγγας (όπως μένει να διερευνηθεί).

 

Πιστεύουμε, επισημαίνεται στο πόρισμα, ότι οι παραπάνω παράγοντες άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο συνέβαλαν στη μείωση της διατμητικής αντοχής του εδάφους με αποτέλεσμα την εκδήλωση των καταπτώσεων.

 

Το ΓΕΩΤΕΕ επισημαίνει κατόπιν τούτων ότι:

 

Καλό θα ήταν να γίνεται έλεγχος της ζώνης επιρροής και της έντασης των δονήσεων από τις εκρήξεις για να εξασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεάσουν την υπάρχουσα επισφαλή ισορροπία σε θέσεις όπου η σήραγγα θα πλησιάσει τα πρανή της οδού.

 

Επίσης προτείνεται να γίνει έλεγχος των Γεωλογικών - Γεωτεχνικών μελετών στα πλαίσια σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου.

 

Απαιτείται η αυστηρή εφαρμογή μέτρων ασφαλείας κατά την εξέλιξη των έργων.

 

Επισημαίνεται ότι σε έργα τέτοιας κλίμακας και σε περιοχές με έντονη μορφολογία αναμένονται κάποιες αστοχίες. Τονίζεται όμως ότι σε ένα τέτοιο έργο από όπου διέρχεται η Εθνική οδός, έπρεπε να είχαν διερευνηθεί πιθανές αστοχίες και να είχαν ληφθεί πρόσθετα μέτρα ασφαλείας.

 

Οι προτάσεις του ΓΕΩΤΕΕ

 

Οι προτάσεις δε, που διατυπώνει το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Ελλάδος για την αντιμετώπιση του προβλήματος όπως είναι σήμερα είναι οι ακόλουθες:

 

Χαρτογράφηση κατά μήκος της οδού στην κοιλάδα των Τεμπών των περιοχών με επικρεμάμενους βράχους, και τεχνικογεωλογική χαρτογράφηση περιοχών όπου η βραχομάζα είναι ιδιαίτερα καταπονημένη με έντονο κερματισμό, πολλά συστήματα ασυνεχειών αλλά συχνά και με σημαντική αποσάθρωση.

 

Στόχος θα είναι τι ειδικά έργα μπορούν να εκτελεστούν όπως: Πλέγματα ενισχυμένα κατακόρυφα ή οριζόντια, αγγυρώσεις, ηλώσεις, στέγαστρα. κ.ά.

 

Προτείνεται η δημιουργία συστήματος παρακολούθησης της έντασης των δονήσεων από τις εκρήξεις, με ειδικά όργανα που θα τοποθετηθούν σε διάφορες θέσεις της κοιλάδας.

 

Άμεσα προτείνεται η καθαίρεση βραχωδών τεμαχών που παρουσιάζουν αυξημένη πιθανότητα κατάπτωσης.

 

Πηγή:kathimerini.gr

 

Edit: Παράρτημα ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Ελλάδας: Δελτίο Τύπου για την Κατολίσθηση Τεμπών

http://www.geotee.gr/lnkFiles/20100104_PKE-Temph.pdf

Δημοσιεύτηκε

Εσπευσμένο άνοιγμα των Τεμπών

 

Η πολιτεία σκέφτεται να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία ακόμα και σε διάστημα ενός μηνός

 

Με δύο πορίσματα για τα Τέμπη έως το τέλος της εβδομάδας πρόκειται να βρεθεί το υπουργείο Υποδομών. Πρόκειται για τα πορίσματα της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που έχει την ευθύνη του δρόμου, αλλά και της ομάδας Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, που όρισε το υπουργείο. Ενα από τα σενάρια που εξετάζει πλέον ρεαλιστικά η πολιτεία είναι ο δρόμος να δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία πολύ νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν αρχικά, ακόμα και σε διάστημα ενός μηνός, μετά την ολοκλήρωση κάποιων βασικών παρεμβάσεων.

 

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών εκτιμά ότι θα έχει την πλήρη εικόνα για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην κοιλάδα των Τεμπών μέχρι τα τέλη της εβδομάδας. Από την πλευρά της εταιρείας που έχει την ευθύνη του δρόμου αναμένεται έκθεση η οποία θα αφορά την παρουσίαση της κατάστασης, προτάσεις για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν με χρονοδιάγραμμα και κόστος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» τηρεί σιγή ιχθύος για το θέμα, ενώ ακόμα και ανώτερα διευθυντικά στελέχη της υποστηρίζουν... ότι δεν έχουν γνώση την κατάστασης! Ο δρόμος πάντως έχει αφεθεί όπως ήταν το πρωί της 17ης Δεκεμβρίου, προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο των εμπειρογνωμόνων, ενώ οι εργασίες καθαρισμού του θα ξεκινήσουν μόλις δοθεί το «πράσινο φως» από το υπουργείο.

 

Το υπουργείο Υποδομών αναμένει και δεύτερο πόρισμα, αυτή τη φορά από τη δική του ομάδα εμπειρογνωμόνων (με επικεφαλής τον καθηγητή τεχνικής γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών κ. Δ. Κούκη και μέλη τρεις ειδικούς από Αυστρία, Γαλλία και Καναδά).

Επί του πρακτέου, το υπουργείο Υποδομών εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία πολύ νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά ανακοινωθεί: ακόμα και σε διάστημα ενός μηνός. Κι αυτό γιατί, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει τρόπος να αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο μιας νέας κατάπτωσης βράχων στα Τέμπη.

 

Κίνδυνος κατάπτωσης

Οπως τονίζουν οι ειδικοί, η κοιλάδα των Τεμπών αποτελείται κυρίως από ασβεστολιθικά πετρώματα που έχουν υποστεί πλήθος τεκτονισμών, δηλαδή «κόβονται» από πολλά μικρά ρήγματα. Ο παράγοντας αυτός, σε συνδυασμό με τον τρόπο κατασκευής του δρόμου τη δεκαετία του '50 (δηλαδή κόβοντας τη βάση του βράχου, με τα ύψη των πρανών να φθάνουν και τα εκατό μέτρα) και τη διαβρωτική επίδραση του νερού και του παγετού οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο κίνδυνος μιας νέας κατάπτωσης βράχων δύσκολα θα αποκλειστεί 100%.

 

Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, μια από τις προτάσεις των επιστημόνων στο υπουργείο είναι τελικά να πραγματοποιηθεί περιορισμένη απομάκρυνση «επικίνδυνων» βράχων από τα πρανή (μια πιο γενικευμένη κατεδάφιση των πρανών θα απαιτούσε τη χρήση εκρηκτικών, απαγορευτική στη συγκεκριμένη περίπτωση) και την τοποθέτηση πλεγμάτων συγκράτησης βράχων. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογης έκτασης φαινόμενο στα Τέμπη είχε ξανασυμβεί το 1977 και τα μέτρα αντιμετώπισής του είχε τότε μελετήσει και πάλι ο κ. Κούκης, σήμερα επικεφαλής των εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υποδομών.

 

Πηγή: kathimerini.gr

Δημοσιεύτηκε
...Κι αυτό γιατί, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει τρόπος να αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο μιας νέας κατάπτωσης βράχων στα Τέμπη.

 

Κίνδυνος κατάπτωσης

Οπως τονίζουν οι ειδικοί, η κοιλάδα των Τεμπών αποτελείται κυρίως από ασβεστολιθικά πετρώματα που έχουν υποστεί πλήθος τεκτονισμών, δηλαδή «κόβονται» από πολλά μικρά ρήγματα. Ο παράγοντας αυτός, σε συνδυασμό με τον τρόπο κατασκευής του δρόμου τη δεκαετία του '50 (δηλαδή κόβοντας τη βάση του βράχου, με τα ύψη των πρανών να φθάνουν και τα εκατό μέτρα) και τη διαβρωτική επίδραση του νερού και του παγετού οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο κίνδυνος μιας νέας κατάπτωσης βράχων δύσκολα θα αποκλειστεί 100%.

 

Δηλαδή, υπάρχει κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας που να έχει πλαγιές, και που μπορεί να αποκλειστεί κατά 100% ο κίνδυνος κατάπτωσης βράχων; Το ρωτώ αυτό, αφού έχω μόλις γυρίσει από μία πολύ ωραία εκδρομή στα Τζουμέρκα, όπου βράχοι διαφόρων μεγεθών (από μερικά κιλά, μέχρι και μερικές εκατοντάδες κιλά) ήταν διάσπαρτοι μέσα στον δρόμο. Εκεί ισχύουν άλλοι νόμοι και κανόνες;

Γιατί προσπαθούν για το 100%; Το 99.99% δεν είναι αρκετό;

Δημοσιεύτηκε

Σε διεθνή διαιτησία οδεύει η υπόθεση των Τεμπών. Το θέμα του καταλογισμού των ευθυνών -και κυρίως της ανάληψης του οικονομικού κόστους- για την κατάπτωση βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών πρόκειται να παραπεμφθεί σε διεθνή οίκο διαιτησίας, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η πολιτεία με την εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

 

Χθες πάντως η εταιρία επιχείρησε να αποποιηθεί πλήρως των ευθυνών της, υποστηρίζοντας ότι δεν προχώρησε στις απαραίτητες παρεμβάσεις για τη στήριξη των πρανών επειδή... της το απαγόρευσε το κράτος, ισχυρισμό που διαψεύδει ανεπισήμως το υπουργείο Υποδομών.

 

Οπως διευκρίνιζαν χθες στελέχη της ηγεσίας του υπουργείου, όλα δείχνουν ότι η υπόθεση θα οδηγηθεί σε εξωτερικό διαιτητή, όπως προβλέπει η σύμβαση σε περίπτωση διαφωνίας. Ως διαιτητής θα οριστεί κοινή συναινέσει διεθνής οίκος του εξωτερικού, ωστόσο σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν (λ. χ. στην Αττική Οδό) είχε χρησιμοποιηθεί επιτροπή Ελλήνων επιστημόνων. Αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι ποια επίπτωση θα έχει η προσφυγή στη διαιτησία στο χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στα Τέμπη, αλλά και στην απόδοση ποινικών ευθυνών για τον θάνατο του άτυχου Ιταλού μηχανικού.

 

Χθες πάντως η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» επιχείρησε με ανακοίνωσή της να αποποιηθεί κάθε ευθύνη για το τραγικό συμβάν. Επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ της «Κ» (29/12/2009), υποστηρίζει ότι η κατάπτωση βράχων ήταν ακραίο γεωλογικό φαινόμενο που δεν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί ακόμα και αν είχαν γίνει εργασίες στήριξης των πρανών και δεν σχετίζεται με τις εργασίες διάνοιξης της σήραγγας. Ισχυρίζεται δε ότι δεν τήρησε τις υποχρεώσεις της (ολοκλήρωση βαρέων παρεμβάσεων αποβραχισμού και στήριξης των πρανών έως τον Μάρτιο 2009) επειδή δεν το είχε επιτρέψει η πολιτεία για περιβαλλοντικούς λόγους.

 

Το υπουργείο Υποδομών

Το επιχείρημα αυτό απορρίπτει (προς το παρόν ανεπισήμως) το υπουργείο. Οπως υποστηρίζει υψηλόβαθμο στέλεχός του, η εταιρεία αναφέρεται στις επιφυλάξεις που είχαν εκφράσει το 2008 ο ανεξάρτητος μηχανικός και η τροχαία για τη μελέτη επικινδυνότητας της εταιρείας. «Η εταιρεία θα έπρεπε να είχε επανέλθει με άλλη λύση, αυτό δεν την απήλλασσε από τις συμβατικές υποχρεώσεις της», αναφέρει η ίδια πηγή. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει και δεύτερο έγγραφο το οποίο πρόκειται να επικαλεστεί η εταιρεία, από το νυν υπουργείο Περιβάλλοντος, που με πρόφαση περιβαλλοντικά ζητήματα έδινε εμμέσως «αέρα» για την αναβολή των εργασιών. Αν η πληροφορία ισχύει, θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες και σε αυτήν την κατεύθυνση.

 

dot_clear.gif

Πηγή: kathimerini.gr

  • 1 month later...
Δημοσιεύτηκε

Οι τρεις αλπινιστές φαίνονται να πατούν στο κενό. Καλά δεμένοι με σχοινιά ορειβασίας έχουν περικυκλώσει με σίγουρες κινήσεις ένα μεγάλο κομμάτι βράχου, που δείχνει έτοιμο να αποκολληθεί. Στο μεγάλο κάθετο ρήγμα που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στον βράχο και την πλαγιά τοποθετούν έναν ειδικό «γρύλο» και σιγά σιγά τον ανοίγουν. Το ρήγμα διευρύνεται και σε λίγο ο βράχος ξεκολλάει από το βουνό και διαλύεται καθώς κατολισθαίνει στις απότομες πλαγιές. Ο ήχος αντιλαλεί στην άδεια κοιλάδα των Τεμπών.

 

Η εργασία αυτή, γνωστή στους μηχανικούς και τους γεωλόγους ως «ξεσκάρωμα», επαναλαμβάνεται πολλές φορές την ημέρα και σε πολλά σημεία ταυτόχρονα στην κοιλάδα των Τεμπών. Είναι μια εργασία επικίνδυνη, κάτι με το οποίο έχουν πλέον εξοικειωθεί οι 32 έμπειροι αλπινιστές γεωλόγοι από όλο τον κόσμο, που εργάζονται σήμερα στα Τέμπη. Τους αλπινιστές συνοδεύει συνεργείο περίπου 20 εργατών από το έδαφος, που βοηθά με ειδικά μηχανήματα στην απομάκρυνση των βράχων. Επιτόπου βρίσκονται σήμερα και περίπου τα μισά από τα απαραίτητα «υλικά»: τα ειδικά καρφιά, με τα οποία γίνεται η ήλωση των βράχων, και τα ατσαλένια πλέγματα, που θα τοποθετηθούν στα πιο απότομα σημεία για τη συγκράτηση των βράχων.

 

Η μελέτη

Σύμφωνα με τα όσα αρχικά προέβλεπε η μελέτη, τα μέτρα προστασίας -δηλαδή το «ξεσκάρωμα», το «κάρφωμα» βράχων και η τοποθέτηση πλεγμάτων- επρόκειτο να εφαρμοστούν σε έξι περιοχές, σε μήκος 1.820 μέτρων. Με την έναρξη των εργασιών εντοπίστηκαν περισσότεροι βράχοι με πρόβλημα και τα σημεία παρεμβάσεων (δηλαδή οι πιο απότομες πλαγιές) αυξήθηκαν από έξι σε εννέα. Η ιστορία των αλπινιστών στα Τέμπη μπορεί να ακούγεται περιπετειώδης, ίσως και γοητευτική, οι εργασίες όμως έχουν μια τραγική αφορμή: την κατάπτωση βράχων στο 386ο χιλιόμετρο και τον θάνατο ενός Ιταλού μηχανικού. Οπως αποκάλυψε η «Κ» (17.1.2010) οι συγκεκριμένες εργασίες θα έπρεπε να είχαν πραγματοποιηθεί σχεδόν πριν από ένα χρόνο, αλλά η υπεύθυνη για τον δρόμο εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε». ζητούσε να τις μεταθέσει για το 2012, όταν θα είχε παραδώσει στην κυκλοφορία τις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών.

 

Στο σημείο που έχουν φθάσει τα πράγματα, δεν υπάρχουν επιλογές. Το υπουργείο Υποδομών πιέζει την εταιρεία προκειμένου να έχει ολοκληρώσει το ξεσκάρωμα και την ήλωση των βράχων πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα, ώστε να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία πριν από το Πάσχα. Οπως εκτιμούν στελέχη του υπουργείου, η τοποθέτηση των ατσαλένιων πλεγμάτων μπορεί να γίνει και στη συνέχεια, ενδεχομένως με μικρές διακοπές στην κυκλοφορία.

 

Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν περί την 15η Μαρτίου και θα εξαρτηθούν από δύο παράγοντες: από την πρόοδο των εργασιών, αλλά και την άποψη των δύο επιβλεπόντων αλπινιστών από τον Καναδά. Η «πεζή» πραγματικότητα, δηλαδή το θέμα της ανάληψης του κόστους, οδηγείται (κατά πάσα πιθανότητα) μεθαύριο στη διεθνή διαιτησία. Την κρίσιμη ψήφο θα έχει ειδικός από το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο Παρισιού. Η εμπειρία όμως από ανάλογες περιπτώσεις είναι ότι το κράτος δύσκολα «δικαιώνεται». Ας δικαιωθεί τουλάχιστον η μνήμη του άτυχου Ιταλού μηχανικού...

 

Του Γιωργου Λιαλιου

 

Πηγή: kathimerini.gr

  • 2 weeks later...
Δημοσιεύτηκε

Να ληφθούν επιπρόσθετα μέτρα για τη συγκράτηση των κάθετων βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών ζητεί στο πόρισμά της η τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υποδομών. Οι εργασίες αυτές μπορούν να εκτελεστούν αφού παραδοθεί ο δρόμος και πάλι στην κυκλοφορία, κάτι που όπως όλα δείχνουν θα συμβεί πριν από το Πάσχα. Το πλήρες κείμενο του πορίσματος θα είναι το διαπραγματευτικό «χαρτί» του υπουργείου στη διαδικασία διαιτησίας με την εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., για την ανάληψη του κόστους των επιπρόσθετων επεμβάσεων.

 

Το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής, η οποία αποτελείται από έναν Ελληνα, έναν Αυστριακό και έναν Ελβετό ειδικό, παραδόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Εγνατία Οδό Α.Ε. (που εκπροσωπεί το κράτος στη σύμβαση παραχώρησης του άξονα) και στο υπουργείο Υποδομών. Στο πόρισμα αποτυπώνεται η κατάσταση στα Τέμπη και αναλύονται τα μέτρα που είναι απαραίτητα, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος να επαναληφθεί το τραγικό περιστατικό του Δεκεμβρίου.

 

Οι ατσάλινοι φράχτες

 

Οι τρεις ειδικοί κάνουν εκτενή αναφορά στις κινήσεις που γίνονται σήμερα από τα συνεργεία στα Τέμπη (τα λεγόμενα «παθητικά» μέτρα), δηλαδή την αποκόλληση («ξεσκάρωμα») των βράχων που κρίνονται ασταθείς και το κάρφωμα («ήλωση») των πιο απότομων σημείων. Ομως οι επιστήμονες ζητούν να ληφθούν και ορισμένα συμπληρωματικά μέτρα, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί πλέον ο κίνδυνος από αποκολλήσεις βράχων σε μεγαλύτερα ύψη. Οπως επισημαίνεται στο πόρισμα, οι ατσάλινοι φράχτες συγκράτησης που τοποθετούνται χαμηλά στα πρανή, δίπλα στον δρόμο ή σε μικρό ύψος, μπορούν να συγκρατήσουν βράχους που τυχόν θα αποκολληθούν σε μικρή απόσταση από το έδαφος. Τα μεταλλικά αυτά πλέγματα αποδεικνύονται όμως ανίσχυρα στην πράξη, αν υπάρξει κατάπτωση βράχων από μεγάλο ύψος. Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, οι ειδικοί προτείνουν τη λήψη και ορισμένων «ενεργητικών» μέτρων: την τοποθέτηση μεταλλικών δικτύων που θα καρφώνονται επάνω στους βράχους σε μεγαλύτερα ύψη και θα τους «αγκαλιάζουν», αποτρέποντας κάθε... μετακίνηση.

 

Η τοποθέτηση των ατσάλινων φραχτών σε μεγαλύτερα ύψη προτείνεται να γίνει στα πέντε πιο «κρίσιμα» σημεία, εκεί όπου τα πρανή είναι απότομα. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι δεν χρειάζεται να παραταθεί ο αποκλεισμός της Εθνικής Οδού (που μετρά ήδη τρεις μήνες), αλλά ότι τα επιπρόσθετα μέτρα μπορούν να ληφθούν και με τον δρόμο σε κυκλοφορία.

Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων θα αποτελέσει ένα από τα διαπραγματευτικά «χαρτιά» του υπουργείου Υποδομών στη διαδικασία διαιτησίας, στην οποία έχουν οδηγηθεί η Πολιτεία και η εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. με αίτημα της τελευταίας. Αντικείμενο της διαιτησίας δεν είναι άλλο από τον επιμερισμό του κόστους των επιπρόσθετων παρεμβάσεων (οι βασικές παρεμβάσεις στα Τέμπη για τη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας περιλαμβάνονταν στην αρχική σύμβαση).

 

Ισως ανοίξει πριν από το Πάσχα

 

Στην απόφαση να δώσει τα Τέμπη στην κυκλοφορία πριν από το Πάσχα φαίνεται να οδηγείται η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εξέλιξη των εργασιών «ξεσκαρώματος» και «ήλωσης» των επικίνδυνων σημείων βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο και αυτό που μένει να ξεκαθαρίσει είναι αν ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία στις αρχές της Μεγάλης Εβδομάδας ή νωρίτερα. Η τελική απόφαση θα ληφθεί το αργότερο μέσα στην επόμενη εβδομάδα, αφού συνεκτιμηθεί η άποψη των δύο επιβλεπόντων αλπινιστών από τον Καναδά. Οπως εκτιμούν στελέχη του υπουργείου, η ολοκλήρωση της τοποθέτησης των ατσαλένιων πλεγμάτων μπορεί να γίνει και στη συνέχεια, ενδεχομένως με μικρές διακοπές στην κυκλοφορία. Σε κάθε περίπτωση, το ενδεχόμενο να «ανοίξει» ο δρόμος και μετά το Πάσχα να ξανακλείσει, δείχνει να απομακρύνεται.

 

Του Γιωργου Λιαλιου

 

Πηγή:kathimerini.gr

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.