Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Εικόνα διάλυσης στα εργοτάξια σε ολόκληρη την Ελλάδα


    Με άδειες άνευ αποδοχών και απολύσεις απαντούν οι εργολάβοι στις μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών από το δημόσιο. Κίνδυνος για κοινοτικά κονδύλια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ποια μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα είναι στον «αέρα».

     

    Οι περίπου 150 εργαζόμενοι σε εργολαβία κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού (Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή) που έμαθαν την Παρασκευή πως απολύονται είναι μόνο ένας μικρός αριθμός από τα εκατοντάδες θύματα της στάσης πληρωμών που έχει κηρύξει το δημόσιο στα εργοτάξια ολόκληρης της χώρας.

     

    Σχεδόν σε όλα τα σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα οι εργολάβοι έχουν προχωρήσει στη χορήγηση αδειών άνευ αποδοχών στο προσωπικό, καθώς ελάχιστα εργοτάξια παραμένουν εν ζωή. Ηδη η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - ΤΕΡΝΑ - Intrakat ΙΝΚΑΤ -1,70% που εκτελεί τα έργα στη σήραγγα Παναγοπούλας κατέθεσε αίτημα διακοπής εργασιών, ενώ το ίδιο έπραξε και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ - J&P ΑΒΑΞ στο τμήμα Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή.

     

    Τα αιτήματα διακοπής εργασιών επειδή το δημόσιο έχει καθυστερήσει να πληρώσει για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών έχουν λάβει πλέον διαστάσεις χιονοστιβάδας. Ακόμα και οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στην κατασκευή των πέντε σημαντικότερων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Μαλιακός - Κλειδί και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) καταβάλλουν προσπάθειες ώστε να διατηρήσουν εν ζωή τα εργοτάξια αφού το δημόσιο έχει καθυστερήσει να καταβάλλει περί τα 250 εκατ. ευρώ.

     

    Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη σε μικρά και μεσαία έργα ανά την Ελλάδα, όπως επισημαίνει ο ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείες που έχει αναλάβει εργολαβίες σε αρκετές περιοχές της χώρας. Οπως δηλώνει σε δύο - τρία εργοτάξια έχει ήδη απολυθεί το 75% του προσωπικού και συνεχίζουν με το ελάχιστο δυνατό δυναμικό. Ο ίδιος λέει πως το ίδιο μοντέλο θα ακολουθήσει και σε άλλα εργοτάξια στην περίπτωση που δεν ανατραπεί η σημερινή εικόνα.

     

    Τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στα δημόσια έργα συνδέονται και με τους κανόνες του ΕΣΠΑ οι οποίοι επιβάλλουν να πληρώσει πρώτα το δημόσιο το 100% του ποσού και αφού καταθέσει τα σχετικά έγγραφα, οι κοινοτικές υπηρεσίες του επιστρέφουν το 95%. Το ΕΣΠΑ προβλέπει πως κάθε έργο χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια και μόλις κατά 5% από εθνικούς πόρους. Ετσι, ενώ το υπουργείο Οικονομίας εξέδιδε εντολές πληρωμής, το Γενικό Λογιστήριο δεν έδινε τη σχετική εντολή εκταμίευσης στην Τράπεζα της Ελλάδος με αποτέλεσμα οι υπάλληλοι των τεχνικών εταιρειών να μένουν με τα χαρτιά στο χέρι.

     

    Συνολικά στοιχεία για τις οφειλές του δημοσίου προς κατασκευαστικούς ομίλους δεν είναι γνωστά. Πρόχειρες εκτιμήσεις ανεβάζουν τα ποσά που οφείλει στους τέσσερις ισχυρότερους "παίκτες" σε επίπεδα περί το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Επειδή το πρόβλημα εντείνεται όσο καθυστερεί η επίτευξη λύσης που θα ανοίξει τις κάνουλες της χρηματοδότησης, οι διοικήσεις τεχνικών εταιρειών στέλνουν έγγραφα με τα οποία προειδοποιούν για αποχώρηση από τα έργα.

     

    Η νομοθεσία προβλέπει πως αν μια πληρωμή καθυστερήσει πέραν των δύο μηνών τότε ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα να ζητήσει αποχώρηση από το εργοτάξιο, ενώ οι περαιτέρω καθυστερήσεις του επιτρέπουν να προσφύγει για αποζημιώσεις κ.λπ.

     

    Πρόσφατα κρούσματα αποχωρήσεων (ή σχετικών απειλών) είναι η εργολαβία για την αναβάθμιση του αεροδρομίου Χανίων και η εργολαβία για το βιολογικό καθαρισμό του Κορωπίου. Τα δύο συγκεκριμένα έργα θεωρούνται, μάλιστα, και "στοιχειωμένα" αφού μέχρι να ανατεθούν χρειάστηκαν χρόνια εν μέσω προσφυγών μεταξύ κατασκευαστικών εταιρειών που έφτασαν μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

     

    Στον πάγο βρίσκονται και άλλα μεγάλα έργα όπως το τμήμα Ακτιο - Αμβρακία (τέσσερις εργολαβίες που επίσης σέρνονται για χρόνια). Στα ψιλά των εφημερίδων περνά, όμως, το "πάγωμα" μικρότερων εργοταξίων ανά την Ελλάδα που οδηγεί σε (προσωρινή;) ανεργία εκατοντάδες εργαζόμενους.

     

    Οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων υποστηρίζουν πως αν δεν υπάρξει άμεσα επανεκκίνηση της χρηματοδότησης η χώρα κινδυνεύει να χάσει σημαντικά κονδύλια του ΕΣΠΑ (2007 - 2014) αφού με βάση τους κοινοτικούς κανόνες πρέπει τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του 2015. Στο υπουργείο Οικονομίας έχουν ανοίξει, πάντως, ένα ακόμα μέτωπο με την απένταξη εκατοντάδων έργων (περί τα 900) τα οποία με βάση τις αρμόδιες υπηρεσίες δεν θα ολοκληρώνονταν εγκαίρως ή έχουν σταματήσει εδώ και χρόνια.

     

    Κερασάκι στην τούρτα των καθυστερήσεων πληρωμών και των αποχωρήσεων τεχνικών εταιρειών από εργοτάξια αποτελούν τα αιτήματα που κατέθεσαν τον τελευταίο δίμηνο οι εργολάβοι των πέντε οδικών αξόνων για παράταση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης των έργων. Ενώ η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε θέση ως ημερομηνία ολοκλήρωσης το Δεκέμβριο του 2015 ("άντε το πρώτο εξάμηνο του 2016 για μικρά τμήματα") σχεδόν όλες οι κοινοπραξίες ζητούν μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τα τέλη του 2016 ή και το 2017!

     

    Στην περίπτωση του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δεν δέχθηκε το αίτημα παράτασης για το 2017 και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία πορισμάτων από ειδικούς συμβούλους ώστε να εξακριβωθεί το δίκαιο του αιτήματος του αναδόχου (κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου με επικεφαλής τη γερμανική Hochtief).

     

    Τα νέα έργα

     

    Επιπλέον, εξαιτίας της παρατεταμένης αβεβαιότητας, αλλά κυρίως της προχειρότητας με την οποία είχαν εξαγγελθεί αρκετά έργα από την προηγούμενη κυβέρνηση, μετατίθενται για τον Σεπτέμβριο (το νωρίτερο) σειρά κρίσιμων μεγάλων διαγωνισμών που θα μπορούσαν να δώσουν ανάσα στην τοπική και εθνική οικονομία, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος.

     

    Ο κ. Σπίρτζης είχε υποστηρίξει προ ημερών στη Βουλή πως για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι «στόχος είναι στα μέσα Ιουνίου να βγουν σε διαβούλευση αυτοί οι νέοι όροι τροποποιημένοι και η δημοπράτηση να γίνει μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου με άλλο μοντέλο».

     

    Το νέο μοντέλο θα προβλέπει πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου στην κοινοπραξία διαχείρισης του αεροδρομίου κατά τα πρότυπα του "Ελευθέριος Βενιζέλος" στην Αθήνα. Πάντως οι νέοι όροι δεν έχουν ακόμα δημοσιοποιηθεί αν και κινούμαστε προς τα τέλη Ιουνίου.

     

    Για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είπε πως επίσης επανεξετάζεται, όπως εξετάζεται και η «οδική σύνδεση με το Σχιστό».

     

    Πηγή: http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1342742/ekatontades-apolyseis-kai-eikona-dialyshs-sta-ergo.html





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    Δεν διαφωνεί κανείς ότι πρέπει να μειωθούν οι ΔΥ αλλά δεν μπορούμε να μιλάμε έτσι απλά για απολύσεις 150.000 ανθρώπων. Αυτό θα γίνει εν καιρώ κάνοντας λιγότερες προσλήψεις απ'ότι είναι οι συνταξιοδοτήσεις και απολύοντας όσους είναι επίορκοι. Διαφωνώ με τις κάθετες απολύσεις σε οποιονδήποτε τομέα

    Link to comment
    Share on other sites

    Πες μας κύριε Ροδόπουλε με ποια κριτήρια θα απολυθούν οι 150Κ. Αν μου τα βρεις μαζί σου. 

     

    Τέρυ πριν τον ΣΥΡΙΖΑ, τα έργα τρέχανε με φουλ ρυθμούς ?!

     

     

    Μια χαρα τρεχανε και λεγε εσυ οτι θελεις.

    Τα εργα που ανεφερα ξεκινησαν επι ΝΔ.

    Ομοιως και πολλα αλλα μικρα.

    Επισης και ΠΟΛΛΑ επενδυτικα εργα μεσω ΕΣΠΑ.

    Το ΕΣΠΑ (για τα επενδυτικα προγραμματα) δεν εχει δωσει ουτε 1Ε το 2015.

    Τα σκουπισαν ΟΛΑ.

    Ειδικα οι ΟΤΑ εχουν ΣΟΒΑΡΟ προβλημα.

    • Upvote 1
    Link to comment
    Share on other sites

     

    Ποιά έργα; Μιλάς για τα έργα στα οποία φωτογραφιζόταν ο Σαμαράς περιφέροντας τους ίδιους εργάτες και τα ίδια μηχανήματα από έργο σε έργο; 

    Edited by terry
    Link to comment
    Share on other sites

    Για τα Χανιά δεν γνωρίζω, αλλά θυμάμαι χαρακτηριστικά καταγγελίες εργατών ότι τους περιφέρουν από έργο σε έργο για να φωτογραφηθούν με τον Σαμαρά και πολίτες που ζούσαν κοντά στα έργα να λένε ότι είχαν μήνες να δούνε κόσμο και μηχανήματα στα έργα και ξαφνικά επ' ευκαιρίας της φωτογράφισης σφύζαν από ζωή

    Edited by terry
    Link to comment
    Share on other sites

    Δεν ξερω τι εκαναν στα αλλα ερα, εγω μιλαω για εργα τα οποια ξεκινησαν με γρηγορους ρυθμους, σημαντικα εργα για το Νομο, εχουν ολοκληρωσει πανω απο το 50%, εχουν γινει καποιες πληρωμες και απο το Γεναρη δεν εχουν παρει φραγκο.

    Με αποτελεσμα, να μεινουν απληρωτοι προμηθευτες και υπερεργολαβοι και να σταματατησουν τα εργα, των οποιων το χρονοδιαγραμμα πιεζει παρα πολυ.

    Link to comment
    Share on other sites

    Το δημοσιο να ναι καλα και να πληρωνεται. Αυτό εχει μονο σημασια σε αυτή τη χωρα και με οποιαδήποτε κυβερνηση. Οι υπολοιπο μπορουνε καλλιστα να πανε να απαυτοθουνε, αφου πληρωσουν πρωτα τους φορους όμως για να συντηρηθεί το κοπριταριο.

     

    Οσο για αυτό που ακουστηκε για τις απολυσεις των δημοσιων: δεν με νοιαζει πως θα γινουν και τι θα γινει. Όπως εν μια νυκτι μπηκαν απλα και μονο γιατι ετυχε να εχουν ένα μεσον, ετσι και να φυγουν. Δεν γινεται να πληρωνουμε μια ζωη αχρηστους, τεμπέληδες, ανυπαρτκους κτλ επειδή το μονο τους προσον ηταν πως βρηκαν καποια στιγμη στη ζωη τους ένα μεσον. Τοσο δυσκολο είναι αυτό να το καταλαβουν καποιοι;

     

    Και σιγα και το ΑΣΕΠ εκπαιδευτικων. Εχετε δει τι γινονταν όλα αυτά τα χρονια με την προσθετη διδακτικη στηριξη; Με τα μορια που μαζευαν καποιοι από το πουθενα με αυτό το κολπο και μετα διοριζονταν; Ή θελετε να μας πεισετε πως όλα τοτε ηταν ροδινα και αξιοκρατικα; Ή μηπως στους διαγωνισμούς θαρρειτε δεν υπαρχουν καποιοι που εχουν τις απαντησεις και γραφουν; Ή αλλου ζειτε και τα γραφετε αυτά, ή δεν ξερετε τι ακριβως γινεται ή απλα ειστε βολεμένοι και θελετε να μας πεισετε για μια άλλη πραγματικοητα.

    Edited by karavlaxos
    • Upvote 2
    Link to comment
    Share on other sites

     

     

    υπάρχει μια πολύ ωραία λύση. Σταματάει ο ιδιωτικός τομέας πληρωμές προς το κράτος για έξι μήνες μέχρι  να απολύσουν 150Κ ΔΥ που δεν χρειάζονται. Ο κόσμος έχει το όπλο να μην πληρώσει και δεν το εκμεταλλεύεται. 6 χρόνια βάζει πλάτη ο ιδιωτικός τομέας για να κάνει ο κάθε πολιτικός την μαλακία του. Δεν χρειάζεται να διαιωνίσουμε το λάθος.    

     

    Μπράβο Ροδόπουλε!

    Αυτό το " 150Κ ΔΥ" να το χαρακτηρίσω τεχνοκρατικό κυνισμό ή κάτι άλλο πιο σκοτεινό;

    Γιατί συνειρμικά κάτι μακρινούς κωδικούς μου θύμισε και λίστες με γοτθικά γράμματα..

     

    Ίσως να ήταν πλεονασμός τότε να έγραφες " τελική λύση" αντί " πολύ ωραία λύση";;

    Τι λες;

    Edited by JEK
    • Upvote 1
    • Downvote 1
    Link to comment
    Share on other sites




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.