Χρονοδιαγράμματα Έργων: Με υπερβάσεις μέχρι και 80% μετατρέπουν σε "αιώνιες" τις εργολαβίες
Στην Ελληνική πραγματικότητα και στον προγραμματισμό των έργων ακόμα ένα σφάλμα έχει να κάνει με την εκτίμηση των χρονοδιαγραμμάτων. Σχεδόν στο σύνολο τους τα έργα παρουσιάζουν χρόνους που περισσότερο ταιριάζει σε επιστημονική φαντασία παρά σε ρεαλιστικούς χρόνους εκτέλεσης και ολοκλήρωσης ενός έργου.
Τα παραδείγματα είναι πραγματικά άπειρα και το ypodomes θα σας θυμίσει μερικά από αυτά, ίσως τα πιο τρανταχτά: στα έργα των αυτοκινητόδρομων είχε δοθεί διορία 24 μήνες (από το Δεκέμβριο του 2013 μέχρι το Δεκέμβριο του 2015) για να ολοκληρωθούν έργα που στην περίπτωση του Ε65 ήταν 80 χιλιόμετρα και στην Ολυμπία Οδό 120χλμ. Φυσικά σε λιγότερο από 12 μήνες ξεκίνησαν τα αιτήματα παράτασης και ήδη η Ιόνια Οδός έχει αποσπάσει (προφορικά τουλάχιστον) παράταση για ακόμα 17 μήνες, δηλαδή +80% επιπλέον χρόνος από την αρχική εκτίμηση.
Τα έργα στην επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του Αεροδρομίου Μακεδονία. Τα έργα ξεκίνησαν το 2005 με σκοπό να ολοκληρωθούν το 2011 και 4 χρόνια μετά, ακόμα περιμένουμε να ολοκληρωθεί το έργο. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες το έργο θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2016 δηλαδή με 5 χρόνια καθυστέρηση ή αλλιώς 82% επιπλέον χρόνος...
Αυτή η λανθασμένη εκτίμηση δεν έρχεται από ένα παράγοντα. Όταν ένα έργο ξεκινά να μελετάται και αντικείμενο της μελέτης είναι μεταξύ άλλων και ο απαραίτητος χρόνος για την υλοποίηση του. Αυτός λοιπόν υπολογίζεται "στεγνά" χωρίς δηλαδή να συνεκτιμάται και η "Ελληνική πραγματικότητα".
Ποια είναι αυτή; Δεν συνεκτιμόνται (τουλάχιστον στον πραγματικό χρόνο που σπαταλάται) σωστά οι μελέτες εφαρμογής, οι εγκρίσεις αδειών (από Δήμους, Περιφέρεις), η εμπλοκή με ΟΚΩ, οι περίφημες απαλλοτριώσεις, τα αρχαιολογικά κ.α
Όλα αυτά δημιουργούν ένα περιβάλλον που δεν εξασφαλίζει τα ορθά περιθώρια εκτέλεσης ενός έργου με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται πεδίο διεκδίκησης χρημάτων και αποζημιώσεων από τους αναδόχους των έργων, μία πρακτική που ενώ χρεώνεται στους εργολήπτες στην πραγματικότητα βαρύνει το Δημόσιο που όλα τα παραπάνω δεν τα έχει προβλέψει σωστά με αποτέλεσμα να είναι μονίμως εκτεθειμένο σε όποιες απαιτήσεις.
Το επόμενο διάστημα θα ζήσουμε πολλές ακόμα παρατάσεις έργων με κυρίαρχες τις επικείμενες παρατάσεις για τα έργα επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά, την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά, τα έργα αναβάθμισης στο Αεροδρόμιο Χανίων, την ολοκλήρωση των οδικών έργων στο τμήμα Μουδανιά-Ποτίδαια-Κασσάνδρα, τα έργα στον άξονα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και πολλά ακόμα, καθώς και εδώ τα περίφημα "χρονοδιαγράμματα" αποτελούν μία ένδειξη και όχι μία απόδειξη για το πότε περιμένουμε να ολοκληρωθεί ένα έργο.
Recommended Comments
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα