Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural

  • Έργα-Υποδομές

    Ειδήσεις που αφορούν τεχνικά έργα και υποδομές

    1690 ειδήσεις in this category

    1. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Για ελλιπή συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, λόγω της ανεπαρκούς χρηματοδότησης, κάνει λόγο το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο παραθέτει σειρά προτάσεων για την εξασφάλιση πρόσθετων κεφαλαίων.
      Προτού φτάσει στην παρουσίαση των προτεινόμενων μέτρων, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών υποστηρίζει ότι υπάρχει ευρεία συναίνεση, σχετικά με την ανεπαρκή συντήρηση υποδομών του εθνικού οδικού δικτύου.
      Στη συνέχεια, αναφέρει ότι η ελλιπής συντήρηση, εκτός των οργανωτικών και διαχειριστικών προβλημάτων, είναι επίσης συνέπεια της ανεπαρκούς χρηματοδότησης.
      Παρά το γεγονός ότι το χάσμα μεταξύ των αναγκών και των διαθέσιμων πόρων είναι πολύ δύσκολο να εκτιμηθεί, η ανάλυση των διαθέσιμων πληροφοριών και δεδομένων υποδηλώνει έντονα ότι η χρηματοδότηση έργων συντήρησης αποτελεί σοβαρό ζήτημα στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες χώρες.
      Βάσει μίας προκαταρκτικής ανάλυσης, οι απαιτούμενοι πόροι για τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου είναι της τάξεως των 550 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως (τακτική και περιοδική συντήρηση), εκ των οποίων 150 εκατομμύρια ευρώ είναι για 8.500 χλμ. εθνικών οδών (κατά μέσο όρο περ. 19.000 ευρώ/χλμ ετησίως) και 400 εκατ. ευρώ για 30.000 χιλιόμετρα επαρχιακών οδών (κατά μέσο όρο περ.12.000 ευρώ/χλμ ετησίως).
      Τα διαθέσιμα στοιχεία για τους προϋπολογισμούς συντήρησης σε περιφερειακό επίπεδο καταδεικνύουν ότι η υφιστάμενη κατανομή πόρων απέχει μακράν από αυτά τα ποσά.
      Με βάση την ανωτέρω κατάσταση, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών αναφέρει ότι υπάρχουν πιθανοί μηχανισμοί για την εξασφάλιση κεφαλαίων συντήρησης του οδικού δικτύου.
      Για παράδειγμα, η νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών θα μπορούσε να διαχειρίζεται προς αυτή την κατεύθυνση έσοδα που σήμερα προσμετρώνται στον κρατικό προϋπολογισμό.
      Προτείνεται, επίσης, να διερευνηθούν η πιθανή συμβολή των παραχωρησιούχων του δικτύου αυτοκινητοδρόμων στη συντήρηση των εθνικών και επαρχιακών οδών, καθώς και η επιβολή νέων τελών (π.χ. τέλη διέλευσης) για ξένα οχήματα.
      Τα επόμενα πιθανά βήματα
      -Διεξαγωγή εμπεριστατωμένης ανάλυσης σε 2 ή 3 επιλεγμένες περιφέρειες πιλοτικά για την ακριβή εκτίμηση της διαφοράς μεταξύ αναγκαίων και διαθέσιμων πόρων για έργα συντήρησης, και προσδιορισμός υφιστάμενων μηχανισμών στην Ελλάδα για την κατανομή πόρων σε έργα συντήρησης.
      -Εντοπισμός των μηχανισμών που πιθανόν να καλύψουν το χάσμα και διερεύνηση της σκοπιμότητάς τους στο ελληνικό πλαίσιο, με βάση τα ευρήματα της προηγούμενης φάσης και τη συγκριτική αξιολόγηση των βέλτιστων πρακτικών παγκοσμίως.
      -Διεξαγωγή λεπτομερούς ανάλυσης των προτιμώμενων μηχανισμών (συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών και νομικών πτυχών) και προετοιμασία σχεδίων νόμων και κανονισμών.
      -Εφαρμογή των μηχανισμών που υιοθετήθηκαν στο προηγούμενο βήμα.
      Της Βάσως Βεγιάζη
    2. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Επιστρέφουν τα «χαμόγελα» στις εταιρείες παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων, καθώς διαπιστώνουν άνοδο της κυκλοφορίας.
      Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε ο όμιλος Ελλάκτωρ, ο οποίος είναι βασικός μέτοχος των κάτωθι εταιρειών, η κίνηση στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 4,4%, στην Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου κατά 6,2%, στην Ολυμπία Οδό κατά 5,1% και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου κατά 6,5%, το 9μηνο του 2019, σε σχέση με το 9μηνο του 2018.
      Σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, αιτίες αποτελούν η σταθεροποίηση του οικονομικού κλίματος και της τιμής της βενζίνης.
    3. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το σχετικό ΦΕΚ με την αύξηση της τιμής των διοδίων στην Εγνατία Οδό, στο πλαίσιο της 35ετούς παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου.
      Η ΚΥΑ, που τιτλοφορείται «Αναπροσαρμογή διοδίων τελών στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες (α) Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής, (β) Α/Κ Λαγκαδά/Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα, (γ) Α/Κ Χαλάστρας έως τον Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων», φέρει την υπογραφή των υπουργείων Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών.

      Υπενθυμίζεται ότι, σήμερα, υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (75%) – EGIS PROJECTS SA (25%) για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για χρονική περίοδο 35 ετών.
      Η δεσμευτική προσφορά για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ανέρχεται σε 1.496 εκατ. ευρώ.
      Με την προσθήκη της Εγνατίας Οδού, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητόδρομων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., ενώ πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητόδρομων στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
    4. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Τον πλήρη έλεγχο της Νέας Οδού και του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας απέκτησε η ΓΕΚ Τέρνα, η οποία πλέον κατέχει το 100% και στις δύο εταιρείες παραχώρησης.
      Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, «Η ΓΕΚ Τέρνα ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η συμφωνία μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ και της Ferrovial SA για την απόκτηση από τη ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ ποσοστού 33,34% στην εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος ΑΕ» και 21,41% στην εταιρεία «Νέα Οδός ΑΕ».
      Με την ως άνω πράξη η ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ κατέχει πλέον το 100% και στις δύο εταιρείες παραχώρησης καταβάλλοντας συνολικό τίμημα περίπου 145 εκατ. ευρώ το οποίο πρόκειται να εξοφληθεί μέχρι το τέλος του 2028».
    5. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Βελτίωση μεγεθών παρουσίασε, το 2017, η Αττική Οδός. Τα έσοδα της χρήσης από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου έφθασαν τα 176,85 εκατ. ευρώ, έναντι 171,21 εκατ. ευρώ του 2016.
      Αντίστοιχα, τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 68,9 εκατ., έναντι 44,7 εκατ. το 2016, ενώ η εταιρεία κατέβαλε μέρισμα 75,14 εκατ. στους μετόχους της.
      Η Αττική Οδός διανέμει μέρισμα στους μετόχους της από το 2012 και τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει αύξηση κυκλοφορίας, με μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων το 2017 τις 216.914.
      Κατά μέσο όρο, οι ημερήσιες διελεύσεις ήταν 307.000 το 2009, 250.000 το 2011, 215.000 τo 2012, 200.560 το 2013 και κάτω από τις 200.000 το 2014.
      Αντίθετα, ελαφρά ανοδική ήταν το 2015, όπου διαμορφώθηκε στις 201.749 ημερήσιες διελεύσεις, ήτοι αύξηση 2,4% και πιο ανοδική το 2016 (+5%).
      Τον Σεπτέμβριο του 2024 λήγει η περίοδος εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου, η οποία, σύμφωνα με εξαγγελίες του υπουργείου Μεταφορών, θα ανανεωθεί για 2 χρόνια, με αντάλλαγμα την εκπόνηση των μελετών, από πλευράς της εταιρείας, για τις επεκτάσεις σε Λαύριο και Ραφήνα.
    6. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Έγινε γνωστό το «πορτοφόλι» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2020, μέσω της κατάθεσης του κρατικού προϋπολογισμού.
      Έτσι, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξασφάλισε, για το 2020, 1,46 δις ευρώ για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 534 εκατ. από τον τακτικό προϋπολογισμό, δηλαδή σύνολο 2 δις ευρώ, έναντι 1,31 δις. και 655 εκατ. αντίστοιχα το 2019.
      Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, στον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν προβλεφθεί πιστώσεις για την εκτέλεση της αποστολής του, όπως η υλοποίηση των έργων υποδομών της χώρας και η ανάπτυξη μεταφορικών και συγκοινωνιακών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας.
      Οι πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού του υπουργείου προβλέπεται να καλύψουν κυρίως δαπάνες για:
      -την επιχορήγηση των συγκοινωνιακών φορέων,
      -την επιδότηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ,
      -την επιχορήγηση των λοιπών φορέων εποπτείας του (Κτιριακές Υποδομές, Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας),
      -τη λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων,
      -τη λειτουργία της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων και
      -τον εξοπλισμό, την εκτέλεση εργασιών, την κατασκευή έργων, τη συντήρηση-βελτίωση-επέκταση των εγκαταστάσεων των αερολιμένων.
      Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου περιλαμβάνει δράσεις που αφορούν την κατασκευή εθνικών οδικών αξόνων, έργων μετρό, νέου σιδηροδρομικού δικτύου, επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου Αθηνών, λιμενικών έργων και έργων για τα αεροδρόμια, καθώς και έργων του επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας.
      Επίσης, περιλαμβάνονται έργα κτιριακών υποδομών που συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση των τομέων της υγείας, παιδείας και δικαιοσύνης (νοσοκομεία, σχολεία, δικαστικά μέγαρα, φυλακές), καθώς και έργα για τη βελτίωση των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης.
      Του Φώτη Φωτεινού
    7. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά / δορυφορικά διόδια, καθώς το επόμενο διάστημα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί ποια σχήματα περνούν στη δεύτερη φάση.
      Αρχικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει πέντε κοινοπρακτικά σχήματα (ΙΝTRASOFT INTERNATIONAL SA – AKTOR –AUTOSTRADE, STRABAG, VINCI HIGHWAYS – TERNA – KAPSCH, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – NUSZ και ΟΤΕ – T SYSTEMS).
      Στο μεσοδιάστημα, το υπουργείο Μεταφορών προχωρά στην πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου, έναντι 155.000 ευρώ και κυκλοφοριακού συμβούλου, έναντι 158.000 ευρώ, οι οποίοι θα υποβοηθήσουν τις αρμόδιες υπηρεσίες στο διαγωνισμό.
      Σύμφωνα με τα όσα έχει εξαγγείλει το υπουργείο Μεταφορών, το υπάρχον σύστημα θα
      αντικατασταθεί από πλήρες «Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων», με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης και μόνο, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.
      Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών ήτοι:
      -Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια “Εποχούμενη Συσκευή” (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),
      -Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
      Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις θα καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, επομένως θα χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση.
      Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.ά).
      Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο, ώστε το σύστημα να καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
      Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη 
    8. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Την παράταση των προσφορών για τα ηλεκτρονικά / δορυφορικά διόδια για τις 28 Φεβρουαρίου αποφάσισε το υπουργείο Μεταφορών.
      Αντίστοιχα, η ηλεκτρονική αποσφράγιση των προσφορών και συγκεκριμένα, η ηλεκτρονική αποσφράγιση του (υπό)φακέλου «Δικαιολογητικά Συμμετοχής-Τεχνική Προσφορά» παρατάθηκε για τις 6 Μαρτίου.
      Το υπουργείο αναφέρει ότι υποβλήθηκαν αιτήματα παράτασης από όλους τους προεπιλεγέντες διαγωνιζόμενους, προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα για την υποβολή της προσφοράς τους στο β΄ στάδιο του διαγωνισμού.
      Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 400,5 εκατ. ευρώ, διεκδικούν πέντε κοινοπρακτικά σχήματα (ΙΝTRASOFT INTERNATIONAL SA – AKTOR –AUTOSTRADE, STRABAG, VINCI HIGHWAYS – TERNA – KAPSCH, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – NUSZ και ΟΤΕ – T SYSTEMS).
      Σύμφωνα με τα όσα έχει εξαγγείλει το υπουργείο Μεταφορών, το υπάρχον σύστημα θα αντικατασταθεί από πλήρες «Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων», με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης και μόνο, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.
      Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών ήτοι:
      -Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια “Εποχούμενη Συσκευή” (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),
      -Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
      Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις θα καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, επομένως θα χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση.
      Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.ά).
      Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο, ώστε το σύστημα να καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
    9. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      «Περιπλέκεται» ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό. Το ΤΑΙΠΕΔ παρέλαβε σήμερα μία δεσμευτική προσφορά για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου.
      Δεσμευτική προσφορά κατέθεσε τελικά ο ένας από τους εφτά ενδιαφερομένους που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A., ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα προβεί στην αποσφράγιση της ανωτέρω δεσμευτικής προσφοράς.
      Αυτό, διότι κατατέθηκαν ασφαλιστικά μέτρα από τους προεπιλεγέντες επενδυτές «ROADIS Transportation Holding S.L.U.-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.» και «VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESIONES S.A.S – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε», οι οποίοι τάσσονταν υπέρ της, εκ νέου, μετάθεσης της ημερομηνίας των δεσμευτικών προσφορών.
      Η συζήτηση των παραπάνω αιτήσεων έχει οριστεί για την 21η/12/2020.
      Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία.
      Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).
      Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
      Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.
    10. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      «Λίφτινγκ» στο οδικό δίκτυο της χώρας. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά σε 7.000 σημειακές παρεμβάσεις, ύψους 450 εκατ. ευρώ (οι παρεμβάσεις αυτές δεν αφορούν τους αυτοκινητόδρομους που είναι υπό παραχώρηση).
      Σε αυτή τη δήλωση προχώρησε χθες ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, σε τηλεοπτική συνέντευξη, παραθέτοντας τους στόχους του υπουργείου και για άλλα έργα υποδομών, όπως το βόρειο τμήμα του Ε65 και το Πάτρα – Πύργος.
      Αισιοδοξία για το βόρειο τμήμα του Ε65
      «Ήδη συζητούσαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ένα έργο που είναι έτοιμο να ξεκινήσουμε, την επέκταση του Ε65, που συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό.
      Ένα έργο της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, το οποίο θα δημιουργήσει 1.500 καλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας», ανέφερε ο γενικός γραμματέας Υποδομών.
      Το 2023 θα ολοκληρωθεί η Πατρών – Πύργου
      Όσον αφορά την Πατρών – Πύργου, υποστήριξε ότι στη συγκεκριμένη υπόθεση έχει παιχτεί ένα παιχνίδι παραπληροφόρησης, με θύματα τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
      Όπως εξήγησε, η Πατρών – Πύργου ήταν ένα έργο έτοιμο για δημοπράτηση, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να το σπάσει σε οκτώ κομμάτια, με αποτέλεσμα να προκύψουν τα γνωστά προβλήματα.
      «Το μόνο που χρειαζόταν», σημείωσε ο Γιώργος Καραγιάννης, «ήταν να πατήσουν το “κουμπί” και το έργο να ξεκινήσει ως μία εργολαβία. Αντί αυτού, το έσπασαν σε οκτώ, με δικαστικές περιπέτειες, χωρίς ακριβή ορίζοντα επίλυσης των προβλημάτων. Τελικά από αυτά τα οκτώ κομμάτια μόνο τα τρία είχαν αναδόχους και όλο αυτό το διάστημα η πρόοδος του έργου, σε μία από αυτές τις εργολαβίες, ήταν μόλις 0,11%.
      «Αποφασίσαμε, λοιπόν, να πούμε την αλήθεια στους κατοίκους των περιοχών αυτών, αντί να τους κοροϊδέψουμε. Κατόπιν εντολής του Υπουργού, κ. Κώστα Καραμανλή, επανασχεδιάσαμε το έργο, το συζητήσαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ετοιμαζόμαστε να το υλοποιήσουμε ως ένα ενιαίο έργο συνδεδεμένο με την «Ολυμπία Οδό», ώστε να προχωρήσει πολύ γρήγορα», ανέφερε.
      Σε ερώτηση για το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο, ο Γιώργος Καραγιάννης τόνισε ότι ήδη γίνονται συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δοθεί η έγκρισή της να ξεκινήσει η κατασκευή. «Με τον τρόπο αυτό είναι βέβαιο ότι το έργο θα ολοκληρωθεί το 2023», κατέληξε.
      Ένας πομποδέκτης για όλα τα διόδια
      Τέλος, ο Γιώργος Καραγιάννης στάθηκε στο γεγονός ότι από το φθινόπωρο θα μπορούμε να κινούμαστε σε όλους τους αυτοκινητόδρομους με έναν πομποδέκτη, αφού, μετά από πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, επιτεύχθηκε συμφωνία με τους παραχωρησιούχους.
    11. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που δεν παρέχει τη δυνατότητα διέλευσης με ηλεκτρονικό πομποδέκτη (e-pass). Αυτό σύντομα θα αποτελέσει παρελθόν, καθώς η Εγνατία Οδός θα παρουσιάσει και λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο το δικό της e-pass (EgnatiaPass).
      Όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, η διέλευση με το e-pass θα γίνεται σε ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας. Η προμήθεια του πομποδέκτη είναι δωρεάν, ωστόσο σε περίπτωση απώλειας, υπάρχει κόστος αντικατάστασης.
      Ηλεκτρονικό πομποδέκτη της Εγνατίας Οδού θα μπορούν να προμηθευτούν όλοι, εκτός από τους κατόχους δικύκλων.
      Το e-pass της Εγνατίας Οδού αναμένεται να είναι διαλειτουργικό έως τα τέλη του έτους με τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους.

      Αυτό σημαίνει ότι με το ίδιο e-pass (της Εγνατίας Οδού ή των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων), ο χρήστης θα μπορεί να διέρχεται στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων.
      Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Hellastron, το ποσοστό των συναλλαγών με ηλεκτρονικό πομποδέκτη ανήλθε, πέρσι, στο 31,1%. Η τάση είναι αυξητική, λόγω των νέων «συνηθειών» που έχει επιφέρει ο Covid – 19.
      Σχετικά με την Εγνατία Οδό και την εξέλιξη της κυκλοφορίας, από τον Ιούλιο διαπιστώνεται σημαντική άνοδος της κίνησης. Η κυκλοφορία επανέρχεται σταδιακά στα προ-κορωνοϊού επίπεδα, καθώς υπολείπεται 5% από πέρσι.
      Τέλος και σε ότι αφορά τους νέους σταθμούς διοδίων, συνεχίζεται κανονικά η κατασκευή όλων των πλευρικών διοδίων και έως τα τέλη Αυγούστου θα έχει κατασκευαστεί το 80% – 90%.
      Φ. Φωτ. 
    12. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Η πρώτη στρατηγική κίνηση της νέας διοίκησης της Ελλάκτωρ είναι γεγονός. Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, προχώρησε στην εξαγορά του 6,5% των μετοχών της εταιρείας ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. και αντίστοιχου ποσοστού της εταιρείας ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ Α.Ε., έναντι συνολικού τιμήματος 37,5 εκατ. ευρώ.
      Ως αποτέλεσμα των προαναφερθεισών συναλλαγών, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ελέγχει πλέον το 65,749% των μετοχών των εταιρειών ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. και ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ Α.Ε., από το 59,249% που ήταν η συμμετοχή της σε αμφότερες τις εταιρείες προηγουμένως.
      Υπενθυμίζεται πως η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. είναι η εταιρεία, η οποία ανέλαβε, μέσω σύμβασης παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο, τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, ενώ η ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ Α.Ε. ελέγχει σε ποσοστό 80% την εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.
      Το 6,5% του μετοχικού κεφαλαίου των εταιρειών ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. και ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ Α.Ε. αποτελεί το ποσοστό που αναλογεί στην ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, από το συνολικό ποσοστό του 9,88% που κατείχε στις δυο εταιρείες η Τράπεζα Πειραιώς, για τη διάθεση του οποίου είχε διενεργήσει διεθνή διαγωνισμό.
      Σε συνέχεια σχετικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς που έλαβε η Τράπεζα Πειραιώς, μετά το πέρας του διαγωνισμού, απευθύνθηκε – όπως ορίζει το Συμφωνητικό Μετόχων αμφότερων των εταιρειών – στους υφιστάμενους μετόχους των εταιρειών ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. και ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ Α.Ε., που διαθέτουν δικαίωμα προαιρέσεως, δικαίωμα, το οποίο άσκησε η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
      Σχολιάζοντας την εξαγορά, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, κ. Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, δήλωσε:
      «Η ενίσχυση της συμμετοχής μας στις εταιρείες ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. και ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ Α.Ε. είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με τη νέα στρατηγική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ που προβλέπει τη διατήρηση της ηγετικής μας θέσης στον τομέα των παραχωρήσεων και τη δημιουργία μέσω αυτής μακροχρόνιας προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους μας.
      Είναι μία επένδυση με σημαντικότατα επιχειρηματικά, στρατηγικά και οικονομικά οφέλη για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.
      Η Αττική Οδός αποτελεί το πιο αντιπροσωπευτικό αποτύπωμα του Ομίλου μας, αφού από τη μία είναι δημιούργημα της θυγατρικής μας στις κατασκευές ΑΚΤΩΡ και από την άλλη είναι ένα χαρακτηριστικό έργο παραχώρησης, της θυγατρικής μας ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
      17 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του πρώτου τμήματος της, η Αττική Οδός διατηρεί αναλλοίωτη την κατασκευαστική της υπεροχή, αλλά και αδιαμφισβήτητο το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών της, στοιχεία που την καθιστούν ένα από τα κορυφαία έργα υποδομής στην Ελλάδα, τον πλέον κομβικό οδικό άξονα της Αθήνας και τη σταθερή επιλογή για τις καθημερινές μετακινήσεις εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών».

      Οικονομικά στοιχεία του έργου
      Το 2013, η πρώτη χρονιά που διατέθηκε μέρισμα 
      Η πρώτη χρονιά που μπόρεσε να υλοποιηθεί διανομή προς τους μετόχους της Αττική Οδός, για τα κεφάλαια που επένδυσαν στα έτη 2000 έως 2002, ήταν το 2013, ήτοι 13 έτη μετά την πρώτη επένδυση στο έργο, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από την Ελλάκτωρ.
      Τα ποσά (σε εκατ. €) που έλαβαν οι μέτοχοι κατ’ έτος, τη συγκεκριμένη χρονιά και έκτοτε είναι τα ακόλουθα:
      2013 2014 2015 2016 2017 2018 78,2 114,9 62,2 70,9 71,2 79,5 Από τα 822,2 εκατ. ευρώ που επένδυσαν οι μέτοχοι της εταιρείας «Αττική Οδός Α.Ε.» μέχρι σήμερα, κι αφού εξυπηρετούνται κανονικά τα δάνεια που ελήφθησαν, έχουν αποσβεστεί μέσω μερισμάτων τα 476,9 εκατ.
      Έως 10,0% μέχρι το τέλος της παραχώρησης η μέση ποσοστιαία απόδοση της επένδυσης για τους μετόχους
      Η συμφωνηθείσα απόδοση επί του έργου, σύμφωνα με το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, ανέρχεται σε 13,1%, ενώ εκτιμάται πως η απόδοση δεν θα ξεπεράσει το 10,0% μέχρι το τέλος της παραχώρησης, σύμφωνα με την Ελλάκτωρ.
      Στα 117,9 εκατ. οι επιπλέον επενδύσεις του αρχικού κόστους μέχρι σήμερα 
      Για τη διατήρηση της ποιότητας του έργου σε πολύ υψηλό επίπεδο, μετά από 14 έτη πλήρους λειτουργίας, έχουν γίνει εργασίες βαριάς συντήρησης και έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις συνολικού ύψους €117.939.347 και μέχρι το τέλος της παραχώρησης θα υλοποιηθούν αντίστοιχα σημαντικές εργασίες, αντικαταστάσεις και επενδύσεις για τη διατήρηση του αυτοκινητοδρόμου σε υψηλά επίπεδα.
    13. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Εντός του 2019 εκτιμάται η λειτουργία των ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων, όπως αναφέρουν, σε κοινή απόφασή τους για τα διόδια της Εγνατίας Οδού, τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών.
      Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζεται στην απόφαση, «σε εξέλιξη βρίσκεται η, εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου, δημοπράτηση ολοκληρωμένου κεντρικού συστήματος διαλειτουργικότητας και διαχείρισης οδικών μεταφορών, που περιλαμβάνει σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, το οποίο θα χρησιμοποιεί τεχνολογίες δορυφορικής παρακολούθησης οχημάτων και οπτικής αναγνώρισης πινακίδων. Το ας άνω σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία εντός του 2019».
      Σχετικά με το σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων στην Εγνατία Οδό, οι όροι και η διαλειτουργικότητά του, με το ανωτέρω σύστημα του ελληνικού δημοσίου, θα προσδιορισθούν με την οικεία σύμβαση παραχώρησης, όπως υπογραμμίζεται στην ίδια απόφαση.
      Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, αυτό σημαίνει ότι δεν εξαιρείται από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα η Εγνατία Οδός, ενώ η επιλογή να εγκαταστήσει το υπουργείο το σύστημα ή οι παραχωρησιούχοι, σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, υπάρχει ως κατοχυρωμένο δικαίωμα, έτσι και αλλιώς.
      Για την Εγνατία Οδό, εφτά σχήματα μπορούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, τα οποία είναι:
      -ANAS International Enterprise S.p.A.
      -FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
      -ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
      -SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
      -VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
      -ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
      -ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.
      Αντίστοιχα, για τα ηλεκτρονικά διόδια, τα σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον είναι τα εξής:
      1. ΙΝTRASOFT INTERNATIONAL SA -AKTOR-AUTOSTRADE
      2. STRABAG AG
      3. VINCI  HIGHWAYS-TERNA-KAPSCH
      4. ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ-NUSZ
      5. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.-T SYSTEMS
      Επιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίο
    14. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Ανατροπή δεδομένων για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, «σπάνε» σε κομμάτια οι διαγωνισμοί.
      Σύμφωνα με ανώτατα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, αποφασίστηκε να μην προκηρυχθεί ο ΒΟΑΚ ως ενιαίο έργο, ύψους 1,65 δις. ευρώ, εξαιτίας της χαμηλής κυκλοφοριακής κίνησης που εμφανίζουν ορισμένα τμήματά του.
      Έτσι, με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, θα προκηρυχθεί το αρχικό τμήμα, το Χανιά – Ηράκλειο, συνολικού μήκους 154 χλμ. περίπου και αρχικού προϋπολογισμού 1,1 δις.
      Σε αυτό, έχουν περιληφθεί και τα συνολικά μήκη των παρακάμψεων Χανίων και Ηρακλείου μέχρι την Χερσόνησο, με το συνολικό μήκος, προς αναβάθμιση, να φτάνει τα 111,5 χλμ.
      Το εν λόγω τμήμα θεωρείται το πλέον επιβαρυμένο κυκλοφοριακά τμήμα του ΒΟΑΚ και προφανώς το τμήμα, το οποίο θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο κατά προτεραιότητα με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, μεσαία διαχωριστική νησίδα και ΛΕΑ.
      Το δεύτερο τμήμα, από το Ηράκλειο (Χερσόνησος) μέχρι τη Νεάπολη, μήκους 20 χλμ., θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενο κόστος 250 εκατ.
      Τέλος, το τμήμα έως τον Άγιο Νικόλαο, το οποίο παρουσιάζει τη μικρότερη κυκλοφοριακή κίνηση, εξετάζεται να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.
      Τα δυο τελευταία τμήματα θα έχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, αλλά όχι ΛΕΑ.
      Ο ΒΟΑΚ είναι το πρώτο έργο παραχώρησης που θα δημοπρατηθεί με βάση τον καινούριο νόμο για τις παραχωρήσεις, τον νόμο 4413/2016.
      Φ. Φωτ.
    15. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Την ανάπτυξη βάσης δεδομένων οδών και συστήματος διαχείρισης οδοστρωμάτων (ΣΔΟ) σε περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο, προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών.
      Σύμφωνα με το ΕΣΣΜ, παρατηρείται έλλειψη ολοκληρωμένης και επικαιροποιημένης βάσης δεδομένων οδικού δικτύου, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο (οι συγγραφείς του ΕΣΣΜ δεν αναφέρονται στους ιδιωτικοποιημένους αυτοκινητοδρόμους, αλλά κυρίως στο οδικό δίκτυο που ανήκει στις Περιφέρειες).
      Επίσης, λόγω απουσίας πλήρους βάσης δεδομένων για την απογραφή και την κατάσταση του οδικού δικτύου, δεν είναι δυνατό να υπάρχει ολοκληρωμένη άποψη της κατάστασης του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου (π.χ. % του μήκους σε πολύ κακή / κακή / μέτρια / καλή / άριστη κατάσταση).
      Οι προτεινόμενες δράσεις
      Τα προτεινόμενα μέτρα συνίστανται στην ανάπτυξη και λειτουργία μιας ολοκληρωμένης βάσης δεδομένων για την απογραφή και κατάσταση του οδικού δικτύου, με στόχο τον ορθολογικό σχεδιασμό και προγραμματισμό έργων συντήρησης οδικών υποδομών. Λαμβάνοντας υπόψη το ελληνικό σύστημα, κάθε «Βάση Δεδομένων Οδών και Σύστημα Διαχείρισης Οδοστρωμάτων» πρέπει να αναπτυχθεί και να τηρείται από την αρχή που είναι αρμόδια για τη διαχείριση κάθε επιμέρους δικτύου, δηλαδή:
      -Το ΥΠΥΜΕ για το οδικό δίκτυο που παραμένει στην αρμοδιότητά του,
      -Οι Περιφέρειες και οι Περιφερειακές Ενότητες για τις οδούς υπό την αρμοδιότητα περιφερειακών αρχών (δηλαδή για την πλειοψηφία του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου).
      Ωστόσο, είναι σημαντικό να υπάρχει κάποιου είδους «διαλειτουργικότητα» μεταξύ αυτών των βάσεων δεδομένων, έτσι ώστε κεντρικά το ΥΠΥΜΕ να συγκεντρώνει δεδομένα που να δίνουν σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα του οδικού δικτύου (εθνικού και επαρχιακού), του κυκλοφοριακού του φόρτου και της δομικής του κατάστασης.
      Το μέτρο θα περιλαμβάνει τρεις φάσεις ως εξής:
      -Ανάπτυξη πιλοτικού έργου με το ΥΠΥΜΕ και 2 ή 3 επιλεγμένες περιφέρειες για τη δημιουργία Βάσης Δεδομένων Οδών και ΣΔΟ για τις αντίστοιχες οδούς αρμοδιότητάς τους.
      -Αξιολόγηση πιλοτικού έργου μετά από ένα έτος λειτουργίας.
      -Γενίκευση πιλοτικού έργου σε όλες τις περιφέρειες.
    16. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Στην τελική ευθεία για την υλοποίησή του μπήκε το πρόγραμμα έργων οδικής ασφάλειας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
      Υπεγράφη σήμερα δανειακή σύμβαση 450 εκατ. ευρώ ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) και την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ για την υλοποίηση του Προγράμματος  Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΠΕΒΟΑ).
      Συγκεκριμένα, το σχέδιο δράσης Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας βασίστηκε στις Μελέτες Επεμβάσεων Οδικής Ασφάλειας, που ολοκληρώθηκαν από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας».
      Συνολικά:
      -Υλοποιήθηκαν 60 Μελέτες που καλύπτουν όλες τις Περιφερειακές Ενότητες και στις 13 Περιφέρειες της χώρας.
      -Μελετήθηκαν οδικά τμήματα μήκους 15.000χλμ., από τα οποία 4.200χλμ εθνικών οδών και 10.800 χλμ περιφερειακών οδών.
      -Οι μελέτες είχαν ως αποτέλεσμα την ανάδειξη περίπου 7.000 επικίνδυνων θέσεων, που εκτείνονται σε 2.500 χλμ. του οδικού δικτύου, σε 80 οδικούς άξονες.
      Το ΠΕΒΟΑ περιλαμβάνει εργασίες σε επικίνδυνες θέσεις σε όλη τη χώρα, που δεν αποτελούν συντήρηση του οδικού δικτύου, αλλά μικρής κλίμακας κατασκευαστικές επεμβάσεις χαμηλού κόστους και υψηλής αποτελεσματικότητας.
      Συγκεκριμένα, πρόκειται για εργασίες αναβάθμισης και αντικατάστασης του οδικού εξοπλισμού (διαγράμμιση, σήμανση οδών, στηθαία ασφαλείας, μονάδες απόσβεσης ενέργειας, εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικές κ.λπ.), βελτιώσεις υποδομής (διαπλάτυνση οδοστρώματος, αποκατάσταση φθορών οδοστρώματος, ασφαλτοτάπητες, αντιολισθηρή, έργα αποχέτευσης, τάφροι, ερείσματα, νησίδες πεζοδρομιών κλπ.), αλλά και διαμόρφωση ισόπεδων κόμβων.
    17. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Ένα συγκοινωνιακό έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε σήμερα από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
      Πρόκειται για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς το Flyover, η οποία περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου που θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.
      Πρόκειται για ένα «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με στόχο να ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή Οδό με τρεις τρόπους: Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα, θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον.
      Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα βοηθήσει σημαντικά στην οδική ασφάλεια, καθώς σήμερα ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα.
      Το πρωτοποριακό έργο, μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
      Ο προϋπολογισμός είναι 370 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί με ΣΔΙΤ. Στην κατασκευή του θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.
      Η εκτίμηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ότι στο τέλος του 2021 ή στις αρχές του 2022 θα έχουμε οριστικό ανάδοχο για το έργο, ενώ η φάση κατασκευής θα διαρκέσει 3 – 4 χρόνια.
      Όπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο ο χρόνος κατασκευής και παράδοσης να αποτελεί σοβαρό κριτήριο για την ανάθεση του έργου.
      «Το Flyover, αυτός ο αυτοκινητόδρομος – στολίδι, που όμοιος του δεν θα υπάρχει πουθενά αλλού στην Ελλάδα, αποτελεί δε, μαζί με το Μετρό Θεσσαλονίκης και την αντιμετώπιση του προβλήματος του ΟΑΣΘ, έναν από τους τρεις άξονες του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη συμπρωτεύουσα», υπογραμμίζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
      Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση
      Όσον αφορά στον κυκλοφοριακό φόρτο, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι, από το 2010 ο σημερινός δρόμος εξάντλησε, σε κάποιες περιόδους, τα όριά του, αφού καθημερινά κατέγραφε 150.000 οχήματα και στις δύο κατευθύνσεις.
      Τα επόμενα χρόνια, η τάση αντεστράφη και ο αριθμός μειώθηκε, πρώτα λόγω της οικονομικής κρίσης και τώρα τελευταία λόγω του COVID – 19.
      «Όμως, η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το νούμερο αυτό τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί εντυπωσιακά και το 2030 να έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα μεγέθη ακόμα και του 2010 και να έχει φτάσει στα 220.000 οχήματα την ημέρα», πρόσθεσε και εξήγησε ότι:
      «Ενώ ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για να εξυπηρετεί γύρω στα 5.000 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση, το 2030 μπορεί και να φτάσουμε στα 7.500 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση. 50% παραπάνω. Δηλαδή το απόλυτο κυκλοφοριακό χάος».
      Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι, προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα και να προλάβουμε αυτή την κατάσταση, ο νέος δρόμος θα μπορεί να εξυπηρετεί ικανοποιητικά, όχι 5.000 που είναι η σημερινή δυνατότητα, ούτε 7.500 που είναι η εκτίμηση για το 2030, αλλά 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.
      «Αυτός ο δρόμος θα είναι το Flyover», δήλωσε, κάνοντας λόγο για μια μόνιμη και οριστική λύση στο πρόβλημα της πόλης, για πολλές δεκαετίες.
      Ολόκληρος νέος δρόμος με μειωμένο περιβαλλοντικό κόστος
      Όσον αφορά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι αντί για διαπλάτυνση ή νέα πρόσθετη χάραξη που θα «καταβρόχθιζε» εκατοντάδες στρέμματα γης και δάσους, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να περάσει το νέο αυτοκινητόδρομο κυριολεκτικά επάνω από την υπάρχουσα χάραξη.
      «Δηλαδή φτιάχνουμε έναν ολόκληρο νέο δρόμο, με κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος», υπογράμμισε.
      Τα τεχνικά στοιχεία του έργου
      Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το συγκεκριμένο πρωτοποριακό έργο, μοναδικό στην Ελλάδα, διακρίνεται σε δύο μέρη:
      -Το ένα είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, στο σύνολό του.
      -Και το άλλο, το ακόμα πιο εντυπωσιακό, είναι η δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, που εντός εισαγωγικών θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.
      «Φτιάχνουμε έναν δρόμο πάνω από τον δρόμο. Τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα» τόνισε και ανακοίνωσε ότι πρόκειται για 13 χιλιόμετρα έργου, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
      Χαρακτήρισε δε το Flyover ζωντανό παράδειγμα τού πώς η προνοητικότητα, η σωστή μελέτη και η αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορούν να κάνουν τη ζωή όλων καλύτερη, χωρίς να προσβάλλουν τη φύση. Και έκανε λόγο για ένα καινοτόμο έργο που με τις γέφυρες, τα τούνελ και τις πεζογέφυρες, θα είναι τεχνολογικό αξιοθέατο.
      Πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας και παρεμβάσεις στους κόμβους
      Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα αυξήσει εντυπωσιακά την ασφαλή ταχύτητα της μετακίνησης, με τις πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας που θα δημιουργηθούν στα υπερυψωμένα και «εναέρια» τμήματα, αλλά και με καλά μελετημένες παρεμβάσεις στους κόμβους που οδηγούν και συνδέουν όλες τις περιοχές, με τις οποίες θα μειωθούν όλες οι χιλιομετρικές αποστάσεις.
      Οι παρεμβάσεις θα είναι τεσσάρων ειδών:
      -Πρώτον, στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.
      -Δεύτερον, μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία, και το Πανόραμα.
      -Τρίτον, πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.
      -Και τέταρτον, κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη – Πανόραμα – Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.
      «Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα σε αυτήν την πόλη», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καθώς όπως εξήγησε θα εκτραπεί το 25%- 35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο – εναέριο επίπεδο, με αποτέλεσμα πιο γρήγορες μετακινήσεις, πολύ λιγότερη ρύπανση, ασφάλεια, πιο σταθερούς χρόνους μετακίνησης, οικονομία για τους οδηγούς, πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία στην Καλαμαριά, γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, αλλά και τις γειτονικές πόλεις.
      «Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις», τόνισε ο υπουργός Υποδομών
      Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 370 εκ ευρώ και θα πραγματοποιηθεί με ΣΔΙΤ, ενώ θα έχει και ένα ακόμα άμεσο όφελος για την πόλη, αφού καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής του θα απασχολήσει περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους.
      Ο κ. Καραμανλής τόνισε εξάλλου ότι κεντρικό ρόλο στον κυβερνητικό σχεδιασμό έχουν τα έργα υποδομών και πως είναι ήδη έτοιμο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.
      Σημείωσε μάλιστα ότι: «Δεν είναι τυχαίο ότι την πρώτη μεγάλη δημόσια εμφάνισή μας ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά την περίοδο της καραντίνας, την πραγματοποιούμε στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη που αγαπώ» και πρόσθεσε: «Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις».
    18. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Δημοσιεύτηκε από τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη η διαπιστωτική πράξη της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Πρότυπων Προτάσεων, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 4903/2022, μέσω της οποίας υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις, καθώς και κάθε σχετικό έγγραφο και αλληλογραφία μεταξύ του προτείνοντος και της Επιτροπής Αξιολόγησης Προτύπων.
      Πλέον, είναι προσβάσιμη, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ), η «ηλεκτρονική πλατφόρμα», μέσω της οποίας υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις, καθώς και κάθε σχετικό έγγραφο και αλληλογραφία μεταξύ του προτείνοντος και της Επιτροπής Αξιολόγησης Προτύπων Προτάσεων.
      Η Διεύθυνση Διαγωνισμών Δημοσίων Συμβάσεων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι αρμόδια μεταξύ άλλων και για την ανάπτυξη και τήρηση του ΕΣΗΔΗΣ – Δημόσια Έργα.
      Στο ΕΣΗΔΗΣ – Δημόσια Έργα δημιουργήθηκε λειτουργικότητα που αφορά στο σχεδιασμό και τη δημοσιοποίηση προσκλήσεων για την υποβολή πρότυπων προτάσεων από οικονομικούς φορείς.
    19. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Υπερψηφίστηκε στη Βουλή, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
      Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν η ΝΔ, το Κίνημα Αλλαγής και η Ελληνική Λύση. «Παρών», δήλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και η Ελληνική Λύση.
      «Το νομοσχέδιο αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, στο πνεύμα του αναπτυξιακού νόμου της ΝΔ», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, σημειώνοντας ότι έχουν περιληφθεί διατάξεις και για την επίλυση σειράς προβλημάτων στο χώρο των επιβατικών μεταφορών, με σεβασμό στους επαγγελματίες και το επιβατικό κοινό.
      «Εμείς θέτουμε το πλαίσιο και αφήνουμε την αγορά να λειτουργήσει. Απλουστεύουμε και επιταχύνουμε τις διαδικασίες», τόνισε ο κ. Καραμανλής και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο ρυθμίζει εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων.
      Παρέχει δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια, δηλαδή άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας. Δίνει δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό.
      «Εμείς λέμε ότι δεν χρειάζεται το υδατοδρόμιο να είναι μόνο δημόσιο. Μπορεί και ένας ιδιώτης να έρθει και να δημιουργήσει ένα υδατοδρόμιο», είπε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι πρέπει να σταματήσουν οι ιδεοληψίες και να υιοθετηθούν οι καλές πρακτικές που ισχύουν σε άλλες χώρες.
      Ο υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίων, τόσο σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες αγκυροβόλια) όσο και σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης ΠΟΤΑ.
      «Δίνουμε τη δυνατότητα να κάνει το υδροπλάνο αυτό που πρέπει. Να πηγαίνει σχεδόν παντού, χωρίς το κράτος να επιβάλλει στις εταιρείες ότι πρέπει να πηγαίνουν σε συγκεκριμένες περιοχές», είπε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι μπορεί κάποιος που έχει ένα τουριστικό κατάλυμα, σε μια περιοχή, να μπορεί να υποδεχθεί ένα υδροπλάνο.
      Ο κ. Καραμανλής εξέφρασε την εκτίμηση, ότι τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ιονίου αποτελούν ένα προνομιακό χώρο για την ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων.
    20. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Στα 7,9 δις. ευρώ ή αλλιώς, στο 4,4% του εγχώριου ΑΕΠ ανέρχεται η συνολική συνεισφορά του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» στην εθνική οικονομία.
      Άμεσα και έμμεσα, το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει συμβάλλει στη δημιουργία 181.000 θέσεων εργασίας, αντιπροσωπεύοντας το 4,8% του εγχώριου συνολικού εργατικού δυναμικού.
      Τα ανωτέρω ανέδειξε ο Νίκος Βέττας, γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, ο οποίος παρουσίασε χθες τα αποτελέσματα της έρευνας «Η αξιολόγηση της οικονομικής επίπτωσης του αεροδρομίου της Αθήνας στην ελληνική οικονομία», με στοιχεία του 2017.
      Η έρευνα παρουσιάστηκε στο πλαίσιο αεροπορικού συνεδρίου (6ο ACES) που διοργάνωσε το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» στην Αθήνα.
      Σε αντίστοιχη έρευνα του 2012, το αεροδρόμιο της Αθήνας συνεισέφερε το 2,6% του εγχώριου ΑΕΠ.
      Η άνοδος της συνεισφοράς του αεροδρομίου οφείλεται στη βελτίωση των μεγεθών του αεροδρομίου, αλλά και στη συρρίκνωση της εγχώριας οικονομίας.
      Η συμβολή του «Ελ. Βενιζέλος», σε ποσοστιαία βάση, είναι αντίστοιχη των αεροδρομίων του Άμστερνταμ και του Δουβλίνου.
      Σημειώνεται ότι τα λειτουργικά έσοδα του ∆ΑΑ ανήλθαν, πέρσι, στο ποσό των 433,5 εκατ., αυξημένα κατά 6,61% (ή κατά 26,9 εκατ.) σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης και της βελτιωμένης απόδοσης των εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.
      Κατά τη διάρκεια του 2017, ο ∆ΑΑ κατέγραψε την υψηλότερη επίδοση όλων των εποχών στην επιβατική κίνηση με 21,73 εκατ. επιβάτες, υπερβαίνοντας την επιβατική κίνηση του προηγούμενου έτους κατά 1,7 εκατ. (+8,6%).
      Φ. Φωτ.
    21. Έργα-Υποδομές

      Engineer

      Στις 03.00 σήμερα τα ξημερώματα, ξεκίνησε το τελικό στάδιο μεταφοράς της Turkish Airlines στο Istanbul Airport, το οποίο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σχετικά project στην ιστορία της Τουρκίας.
      Η διαδικασία θα διαρκέσει συνολικά 45 ώρες και θα ολοκληρωθεί το Σάββατο, 6 Απριλίου στις 23.59, όπως υποστηρίζεται σε σχετική ανακοίνωση της αεροπορικής εταιρείας.
      Τόσο το Istanbul Airport, όσο και το Ataturk Airport θα παραμείνουν κλειστά για 12 ώρες μεταξύ της τελευταίας επιβατικής πτήσης της Turkish Airlines από το Ataturk Airport προς Σιγκαπούρη, το Σάββατο, 6 Απριλίου στις 02.00 και της πρώτης από το Istanbul Airport προς Άγκυρα στις 14.00 την ίδια ημέρα.
      Στη συνέχεια, οι πτήσεις της Turkish Airlines από το Istanbul Airport θα αυξηθούν σταδιακά.
      Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής της Turkish Airlines, K. İlker Aycı δήλωσε σχετικά:
      “Διεξάγουμε τη μεγαλύτερη «μετακόμιση» στην ιστορία των αερομεταφορών, από το Ataturk Airport που φιλοξένησε την Turkish Airlines στο στάδιο της μεγαλης της ανάπτυξης στο Istanbul Airport που αποτελεί το νέο μας σπίτι. Ο όγκος του εξοπλισμού που θα μεταφέρουμε καλύπτει έκταση 33 ποδοσφαιρικών γηπέδων.
      Θα συνεχίσουμε να καλωσορίζουμε τους επισκέπτες μας από όλο τον κόσμο με τη μοναδική ποιότητα υπηρεσιών της Turkish Airlines και με τις διευρυμένες ευκαιρίες που προσφέρει το νέο μας σπίτι μετά από αυτή τη σπουδαία επιχείρηση, η οποία προκαλεί το ενδιαφέρον όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε παγκόσμια κλίμακα”.
      Θα μετακινηθούν φορτία αντιστοιχίας 5 χιλιάδων φορτηγών οχημάτων
      Κατά τη διάρκεια της «Μεγάλης Μετακίνησης», ο εξοπλισμός που θα μεταφερθεί από το Ataturk Airport στο Istanbul Airport ζυγίζει περίπου 47.300 τόνους.
      Στη μεταφορά περιλαμβάνονται από συσκευές ρυμούλκησης αεροσκαφών που ζυγίζουν 44 τόνους έως και μικρά και εξαιρετικά ευαίσθητα:
      Θα μεταφερθούν συνολικά περισσότερα από 10 χιλιάδες τεμάχια εξοπλισμού που ισούνται με φορτία πέντε χιλιάδων φορτηγών οχημάτων.
      Πάνω από 1800 άτομα θα εργάζονται κατά τη διάρκεια αυτής της μεγάλης επιχείρησης.
      Οι κωδικοί των αεροδρομίων αλλάζουν
      Μετά το πρόωρο άνοιγμα του Istanbul Airport τον περασμένο Οκτώβριο, οι επιβατικές πτήσεις της Turkish Airlines που αναχωρούσαν από αυτό χρησιμοποιούσαν κωδικό ISL. Μετά τη «Μεγάλη Μεταφορά», οι κωδικοί της IATA θα αλλάξουν.
      Από τις 6 Απριλίου στις 03.00, ο κωδικός IST του Ataturk Airport θα δοθεί στο Istanbul Airport.
      Το Ataturk Airport, το οποίο θα εξυπηρετεί εμπορευματικές (Cargo) και VIP επιβατικές πτήσεις θα χρησιμοποιεί πλέον τον κωδικό ISL.
       
       
       
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.