Ως μοχλό πίεσης ώστε να φέρει τις κοινοπραξίες διαχείρισης των οδικών αξόνων στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για μια νέα αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης χρησιμοποιεί το υπουργείο Οικονομίας τα αιτήματα των εργολάβων για παράταση της περιόδου κατασκευής.
Η μία μετά την άλλη οι κοινοπραξίες ζητούν παράταση σχεδόν ενός έτους για την ολοκλήρωση των εργασιών στους οδικούς άξονες, με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη να ανθίσταται και να παραπέμπει το ζήτημα στη συγκεκριμένη Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών.
Ταυτόχρονα, η αποχώρηση τραπεζών από τη χρηματοδότηση δείχνει πως η αναθεώρηση είναι μονόδρομος.
Ο κ. Σπίρτζης έχει ήδη παραπέμψει στην Επιτροπή αιτήματα των κοινοπραξιών «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου» (τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), «Απιον Κλέος» (κατασκευάζει το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) και την προηγούμενη εβδομάδα της Νέας Οδού (κατασκευάζει την Ιόνια Οδό). Όλα δείχνουν πως στην ίδια Επιτροπή θα παραπεμφθεί και το αίτημα που πιθανώς θα καταθέσει η τέταρτη από τις κοινοπραξίες η οποία κατασκευάζει και θα εκμεταλλεύεται τον Αξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε65).
Μπορεί να πιέζει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, ο οποίος έχει υποσχεθεί, όπως και ο πολιτικός του προϊστάμενος Γιώργος Σταθάκης, χαμηλότερα διόδια, αλλά η ρήξη με τους δανειστές και το κλείσιμο των τραπεζών προκάλεσε σοβαρότερες παρενέργειες στα έργα των οδικών αξόνων.
Ήδη, από την προηγούμενη εβδομάδα οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων προειδοποιούσαν για νέο κύμα αποχώρησης ξένων τραπεζών (ελάχιστες είχαν μείνει στα χρηματοδοτικά σχήματα) και αδυναμία χρηματοδότησης από τις εγχώριες τράπεζες που έχουν πλέον αναλάβει τη μερίδα του λέοντος.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το Euro2day.gr, μία τουλάχιστον τράπεζα δεν κατέβαλλε τη χρηματοδοτική συνδρομή της στην Ολυμπία Οδό προ ημερών, με το επιχείρημα πως περιμένει να ξεκαθαρίσει η κατάσταση στο μέτωπο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές. Αλλά και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει «παγώσει» τη χρηματοδότηση εν αναμονή μιας συμφωνίας.
Η ΕΤΕπ συμμετέχει άμεσα στο χρηματοδοτικό σχήμα της Ολυμπίας Οδού και του (σταματημένου) Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα). Επιπλέον, είχε δανειοδοτήσει με περίπου 650 εκατ. ευρώ το ελληνικό δημόσιο ώστε να καλυφθεί η χρηματοδοτική συνδρομή του τελευταίου στους οδικούς άξονες. Η δεύτερη δόση του συγκεκριμένου δανείου εκκρεμεί.
Όλα δείχνουν, δηλαδή, πως η αναμόρφωση των…αναμορφωμένων (από τον τέως υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη) είναι πλέον μονόδρομος.
Πρώτον, γιατί όλες οι κοινοπραξίες ζητούν παράταση των εργασιών κατασκευής κατά τουλάχιστον ένα χρόνο σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε ολοκλήρωση των έργων μέχρι Δεκέμβριο 2015 (ώστε να μη χαθούν κονδύλια του προηγούμενου ΕΣΠΑ). Δεύτερον, επειδή κάποιες τράπεζες έχουν (για δεύτερη φορά μετά το 2011) αποχωρήσει από τη χρηματοδότηση περιμένοντας την κατάληξη της διαπραγμάτευσης. Τρίτον, επειδή η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για μείωση των διοδίων μέσω ενός σχήματος που θα συνδέει το ύψος τους με την κυκλοφορία, ενώ θα λαμβάνεται υπόψη και η περίοδος παραχώρησης.
Οσο για τις συνεχείς προσφυγές του κ. Σπίρτζη στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, οι μηχανικοί υποστηρίζουν πως είναι, επίσης, αναγκαστική ώστε να περιοριστούν τα περιθώρια των εργολάβων για διεκδίκηση αποζημιώσεων. Στον προηγούμενο γύρο διαπραγμάτευσης είχαν λάβει αποζημιώσεις περί τα 400 εκατ. ευρώ επειδή το δημόσιο καθυστέρησε τις απαλλοτριώσεις, τα αρχαιολογικά καθώς και τη μετατόπιση δημοσίων δικτύων όπως αγωγοί νερού, κ.λπ.
Πηγή: http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1346780/odikoi-axones-monodromos-h-nea-anatheorhsh-stis.html