Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Αγία Φωτεινή της Αρχαίας Μαντίνειας: Η ιστορία μιας εκκλησίας-έργου τέχνης στην Αρχαία Μαντίνεια


    Στη λίστα με τις πιο παράξενες εκκλησίες του κόσμου, δίπλα στην Santuario della Madonna delle Lacrime στις Συρακούσες και στην La Sagrada Familia του Γκαουντί στη Βαρκελώνη μπορείς άνετα να τοποθετήσεις την εκκλησία της Αγίας Φωτεινής στον κάμπο της Αρχαίας Μαντίνειας, -είναι τόσο εντυπωσιακή που ακόμα και αν δεν την έχεις ακουστά, περνώντας τυχαία από την περιοχή είναι αδύνατο να μην σταματήσεις να την θαυμάσεις. Το κακό είναι ότι δύσκολα περνάς τυχαία από εκεί.

    Η εκκλησία της Αγίας Φωτεινής δεν βρίσκεται πάνω σε κεντρικό δρόμο, βρίσκεται χτισμένη απέναντι από τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μαντίνειας, μέσα στον κάμπο, 13 χιλιόμετρα βόρεια της Τρίπολης, οπότε για να την δεις πρέπει να κάνεις τον κόπο να πας μέχρι εκεί.

    Για τους ειδικούς, σαν τον Ισπανό αρχιτέκτονα και πολεοδόμο Αλφόνσο Τορίμπιο, «η Αγία Φωτεινή δίνει την εντύπωση ζώντος κτιρίου. Κινείται προσπαθώντας να περιστραφεί γύρω από τον άξονά της. Δεν υπάρχει ορθή γωνία στο κτίσμα. Αναπνέει τον αρκαδικό αέρα και τα ακροκέραμα παίρνουν τη φορά του ανέμου που φυσά απ" την Ανατολή».

    photo-3-2-980x735_1.jpg?itok=bzNdIIfO

    Κατεβαίνοντας από Αθήνα την εθνική οδό Αθηνών-Τριπόλεως, μετά διόδια της Νεστάνης στρίβεις δεξιά προς Λεβίδι, Βυτίνα, Αρχαία Ολυμπία και σε τρία χιλιόμετρα πάλι δεξιά, προς Αρχαία Μαντίνεια [πρόσεχε να μην προσπεράσεις την ταμπέλα]. Σε τρία χιλιόμετρα συναντάς στο αριστερό σου χέρι την Αγία Φωτεινή.

    Η Αγία Φωτεινή είναι ένα κτίριο που διχάζει και ο καθένας το βλέπει με τον δικό του τρόπο. Και ανάλογα με τα γούστα του, μπορεί να το χαρακτηρίσει από εντυπωσιακό και αριστούργημα μέχρι κακόγουστο και έκτρωμα [εμείς είμαστε με τους πρώτους].

    Η αλήθεια είναι ότι όμοιό του δεν συναντάς πουθενά στην Ελλάδα, δεν μπορείς να το κατατάξεις σε κάποια συγκεκριμένη αρχιτεκτονική και με έναν παράξενο τρόπο συνδυάζει στοιχεία της αρχαίας Ελλάδας με το χριστιανικό πνεύμα, όπως τα εμπνεύστηκε και τα υλοποίησε ο δημιουργός του, ο μέγας Κώστας Παπαθεοδώρου, αρχιτέκτονας, ζωγράφος και αγιογράφος που σίγουρα δεν έχει εκτιμηθεί ακόμα όσο του αξίζει.

    photo-5-2-980x735.jpg?itok=buvHKpxE

    Το χρονικό της δημιουργία της εκκλησίας που ξεκίνησε λίγο πριν το 1970 και ολοκληρώθηκε –εξωτερικά- το 1973 έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Η παραγγελία έγινε από τον Μαντινειακό Σύνδεσμο που έψαχναν κάποιον αρχιτέκτονα να τους χτίσει έναν ναό μεγαλοπρεπή και ξεχωριστό και, ακόμα και σήμερα, η επιλογή του Παπαθεοδώρου δεν φαίνεται απλά επαναστατική αλλά εξωφρενική. Κανείς δεν ξέρει πώς τα μέλη ενός τόσο συντηρητικού διοικητικού συμβουλίου τον επέλεξαν και του εμπιστεύτηκαν ένα τόσο τολμηρό σχέδιο σε μια περιοχή ιστορικής σημασίας όπως η Αρχαία Μαντίνεια και μάλιστα μέσα στην χούντα.

    Ο Παπαθεοδώρου που ήταν μαθητής του Πικιώνη, την εποχή που τον προσέγγισαν δούλευε στο Υπουργείο Πολιτισμού πλάι στον αείμνηστο Σπύρο Μαρινάτο, θέση αξιοζήλευτη την εποχή εκείνη. Για να δουλέψει στη δημιουργία της Αγίας Φωτεινής παραιτήθηκε από τη θέση στο υπουργείο και αφοσιώθηκε σε αυτή ολοκληρωτικά, θωρώντας την έργο ζωής. Και ήταν.

    «Για μένα αυτό ήταν όνειρο ζωής» λέει ο ίδιος. «Όταν είδα την περιοχή με τα αυτοσχέδια καλυβάκια, τις αχυρένιες στέγες, το πράσινο, είπα ότι πρόκειται για το ιδανικό σημείο. Σε έναν χώρο που περιβάλλεται από το Μαίναλο, το Αρτεμίσιο, το όρος όπου ο Ηρακλής καθάρισε την κόπρο του Αυγεία, μια περιοχή με απλότητα, φτωχικότητα και αφέλεια που επεδίωκα μέσα από το έργο μου. Αυτό το ταπεινό και το απλοϊκό είμαστε ή τουλάχιστον ήμασταν εμείς οι Έλληνες. Και, εξάλλου, ο τόπος λατρείας του Θεού δεν χρειάζεται να είναι πολύπλοκος».

    Όσοι έζησαν από κοντά την ανέγερση του ναού αναφέρουν ότι ο αρχιτέκτονας «άλλοτε τριγύριζε ανάμεσα στα χώματα της Μαντινείας και άλλοτε περιπλανιόταν μοναχός στα στενά της Τρίπολης. Ξεδιάλεγε από τις μάντρες παλαιά υλικά, τα έπαιρνε μαζί του κι έπειτα τα σμίλευε με τα χέρια για να βρουν τη θέση τους στο οικοδόμημα που έμελλε να σημαδέψει την πορεία του. Ήταν ένας παράξενος άνθρωπος. Για έξι μήνες ζούσε σε ένα αντίσκηνο δίπλα στο κτίσμα του, ώστε να μη χάνει πολύτιμο χρόνο, αφού εργαζόταν εκεί ολόκληρη την ημέρα, παρέα με λίγους ανειδίκευτους εργάτες από τα γύρω χωριά».

    Ο Παπαθεοδώρου που ήταν μαθητής του Πικιώνη, την εποχή που τον προσέγγισαν δούλευε στο Υπουργείο Πολιτισμού πλάι στον αείμνηστο Σπύρο Μαρινάτο, θέση αξιοζήλευτη την εποχή εκείνη. Για να δουλέψει στη δημιουργία της Αγίας Φωτεινής παραιτήθηκε από τη θέση στο υπουργείο και αφοσιώθηκε σε αυτή ολοκληρωτικά, θωρώντας την έργο ζωής. Και ήταν.

    photo-2-980x735.jpg?itok=gWhHiI3a

    Ο Κώστας Παπαθεοδώρου δημιούργησε ένα αριστουργηματικό έργο ζωής που δεν μοιάζει με τίποτα άλλο.

    Όλο το άρθρο: https://www.lifo.gr/now/greece/i-apithani-istoria-mias-ekklisias-ergoy-tehnis-stin-arhaia-mantineia


    Πηγή: https://www.lifo.gr/now/greece/i-apithani-istoria-mias-ekklisias-ergoy-tehnis-stin-arhaia-mantineia



    dimitris GM
    • Like 1

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    "...Και, εξάλλου, ο τόπος λατρείας του Θεού δεν χρειάζεται να είναι πολύπλοκος.."

    Δεν προκύπτει όμως κάτι τέτοιο...

    συμπλ. 1

    από εδώΑρχιτεκτονική σημαίνει να αγαπάς Αυτόν ο οποίος μας οδηγεί στα βήματά Του, εννοώ τον πραγματικό αρχιτέκτονα.

    που εξηγεί (εν μέρει?) το απερίγραπτο δημιούργημα

    συμπλ. 2

    κι αυτό εδώ, ο δημιουργός του το θεωρεί έργο ζωής...:mrgreen:

    συμπλ.3

    το να βάζεις αυτό το έκτρωμα, δίπλα στις Santuario della Madonna delle Lacrime, και Sagrada Familia, αν δεν είναι προβοκατόρικο καλαμπούρι, είναι (τουλάχιστον) βλακεία περιωπής και ακραία κακογουστιά ύβρις

    Edited by tetris
    Link to comment
    Share on other sites

    Αθλιότητα εκτός των άλλων και κατασκευαστική. Ευτυχώς με ένα κουνηματάκι θα ... μήπως να ελεγχθεί και η στατική επάρκεια ;

    Το κυριότερο όλων είναι ότι εκφράζει μια γενικευμένη αθλιότητα σε σχέσεις τοπικής κοινωνίας, εκκλησίας και ΥΠΠΟ.

    Link to comment
    Share on other sites

    3 λεπτά πριν, kan62 said:

    .... ότι εκφράζει μια γενικευμένη αθλιότητα σε σχέσεις τοπικής κοινωνίας, εκκλησίας και ΥΠΠΟ.

    και την χούντα.... διότι ειδικά τότε τίποτα μα τίποτα δεν γινόταν αν δεν είχε δώσει το οκ ο Αρμόδιος για αυτά Πατακός..... και κανείς μα κανείς δεν έλεγε όχι όταν είχε φτάσει το χαρτάκι με την υπογραφή του.....

    σε αυτόν το δίνεις και ότι πει θα κάνεις.....

    Στις Τράπεζες απ όσο είχα μάθει από συναδέρφους της τότε εποχής τα δάνεια για ξενοδοχειακές μονάδες ειχαν το "χαρτάκι" και οι εκτιμητές Μηχανικοί της Κτηματικής και Εθνικής Τράπεζας τότε δεν είχαν καν δικαίωμα να βάλουν κάτι άλλο ...... (τα γνωστά θαλασσοδάνεια) κλπ κλπ

      

    4 ώρες πριν, dimitris GM said:

    ....

    Το χρονικό της δημιουργία της εκκλησίας που ξεκίνησε λίγο πριν το 1970 και ολοκληρώθηκε –εξωτερικά- το 1973 έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Η παραγγελία έγινε από τον Μαντινειακό Σύνδεσμο που έψαχναν κάποιον αρχιτέκτονα να τους χτίσει έναν ναό μεγαλοπρεπή και ξεχωριστό και, ακόμα και σήμερα, η επιλογή του Παπαθεοδώρου δεν φαίνεται απλά επαναστατική αλλά εξωφρενική. Κανείς δεν ξέρει πώς τα μέλη ενός τόσο συντηρητικού διοικητικού συμβουλίου τον επέλεξαν και του εμπιστεύτηκαν ένα τόσο τολμηρό σχέδιο σε μια περιοχή ιστορικής σημασίας όπως η Αρχαία Μαντίνεια και μάλιστα μέσα στην χούντα.

    ...

    εμένα η απορία μου είναι ποιος και πόσο πλήρωσε σήμερα να γραφτεί στα ΜΜΕ αυτό το λίβελο θεοποίησης του και των του τίποτα ..... 

    Διότι τσάμπα τέτοια μπουρδολογία είναι δύσκολο να γίνει

    Link to comment
    Share on other sites

    2 λεπτά πριν, Didonis said:

    Διότι τσάμπα τέτοια μπουρδολογία είναι δύσκολο να γίνει

    Δες το ότι σε όλα τα sites όταν κάνεις έρευνα πρώτα αυτό εμφανίζεται ... είναι προφανές ότι το πουλάνε. Έξω αλλά κυρίως μέσα !

    Link to comment
    Share on other sites

    On 7/1/2023 at 8:46 ΜΜ, tetris said:

    Πολύ ασχοληθήκαμε με δαύτο

    Μια εκκλησα ειναι.....μην τρελενεσε ......καθε φορά που περνώ τον 111 παρεκκλίνω για κερί ....Φωτεινουλα  λεν την κορη μου....η Πνευματικοτητα  δεν εχει αρχιτεκτονικες αρχες οπως μας τις εμαθε το πολυτεχνειο.....

     

    αγ φωτεινη.jpg

    Edited by ΝΙΚΟΣΤΡΙ
    Link to comment
    Share on other sites

    να τη χαίρεσαι (με την καλή έννοια) την κόρη σου 

    εδώ δεν μιλάμε για πνευματικότητα, αλλά για το αρχιτεκτονικό τερατούργημα

    προϊόν της εν κρανίω τρικυμίας του δημιουργού

    όσο για τον οδοδείκτη, όταν το τίποτα προσπαθεί να αποδείξει ότι είναι κάτι, συνήθως καταλήγει να γίνεται νούμερο

    Link to comment
    Share on other sites



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.