Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης, στη Χώρα μας έχουν περιοριστεί δραματικά οι δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στις υποδομές αρμοδιότητας Πολιτικού Μηχανικού (ΠΜ), με αποτέλεσμα μεγάλη διόγκωση της ανεργίας στον κλάδο. Γιατί λοιπόν να συνεχιστεί η εκπαίδευση/παραγωγή ΠΜ με τη σημερινή μορφή/ρυθμό της;

     

    Το πολιτικό σύστημα στη Χώρα μας ενεργοποιείται από τα σήματα που εκπέμπει η πραγματική Οικονομία με υπερβολική καθυστέρηση. Προσαρμοζόμενο στην αδράνεια της κοινωνικής ζήτησης, στο χώρο της εκπαίδευσης συνεχίζει να δεσμεύει πολύτιμους πόρους σε λάθος επένδυση.

     

    Όμως, δεν μπορεί κανείς να πορεύεται όπως άλλοτε: Εξ αιτίας της μεγάλης ανεργίας των ΠΜ, τα τελευταία έτη παρατηρήθηκε σημαντική πτώση των βάσεων εισαγωγής (ποιότητας σπουδαστών). Περιορίσθηκε η δυνατότητα των οικογενειών των σπουδαστών να χρηματοδοτήσουν μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό.

     

    Η μεγάλη προσπάθεια να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο έχει καταπονήσει τους νέους σπουδαστές. Εξ άλλου, γίνονται πιο ώριμοι και αποκτούν ενδιαφέροντα σε κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Όλα αυτά συμβάλλουν στα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας κατά τα πρώτα εξάμηνα των σπουδών.

     

    Οι Σπουδές ΠΜ (ΣΠΜ) έχουν υπερφορτωθεί με προωθημένη γνώση, την οποία ο μέσος μηχανικός μπορεί να μην χρειαστεί ποτέ. Ως επακόλουθο, ο μέσος χρόνος αποφοίτησης είναι μεγαλύτερος της πενταετίας κατά 30%.

     

    Η παγκοσμιοποίηση της αγοράς θα αυξάνεται συνεχώς στο προβλεπτό μέλλον. Ο αναπροσανατολισμός των σπουδών προς τις ανάγκες και τις ευκαιρίες απασχόλησης (και) της παγκόσμιας αγοράς είναι σήμερα απολύτως αναγκαίος. Κατά την διάρκεια των τελευταίων ετών πολλοί έλληνες επαγγελματίες μετακινήθηκαν σε χώρες με ισχυρή οικονομία.

     

    Μερικές φορές αυτό επικρίνεται άκριτα ως διαρροή εγκεφάλων σε επίπεδο Χώρας. Παραγνωρίζεται ότι αφορά (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, ερευνητών κυρίως) σε ανέργους, οι οποίοι, σε μεσοπρόθεσμο τουλάχιστον ορίζοντα, δεν θα είχαν τη δυνατότητα να προοδεύσουν (και να συμβάλουν) παραμένοντας στη χειμαζόμενη από την κρίση Χώρα. Εξάλλου, σε ατομικό επίπεδο η αναζήτηση καλύτερης τύχης αποτελεί την εύλογη επιλογή άσκησης του ταλέντου και των προσόντων, που αποκτήθηκαν μετά από μακρά προσωπική προσπάθεια και βαρύ οικονομικό κόστος, με στόχο την ικανοποιητική ανταμοιβή.

     

    Η μεταρρύθμιση των ΣΠΜ, αφενός, για να έχει νόημα οφείλει να είναι ριζοσπαστική και να έχει μακροχρόνια προοπτική και, αφετέρου, για να επιτύχει δεν πρέπει να υπονομεύει τις ευρέως αποδεκτές αξίες και τις επικρατούσες ιδέες στον υπόψη χώρo και χρόνο.

     

    Οι ακόλουθες προτάσεις έχουν διατυπωθεί εντός του ανωτέρω πλαισίου:

    Διατήρηση του ενιαίου κύκλου 5ετών σπουδών και δημιουργία 3 εσωτερικών σταδίων με προοδευτικά αυξανόμενες απαιτήσεις και παροχή διπλώματος και μεταπτυχιακού τίτλου στο τέλος του κύκλου. Περιορισμός του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας.

     

    Δημιουργία 1ου «εισαγωγικού» σταδίου 3ων εξαμήνων (βασική μαθηματική, τεχνική, νομική και οικονομική γνώση του μηχανικού). Αποτυχία του φοιτητή, μετά από εύλογο αριθμό επαναληπτικών εξετάσεων, θα συνεπάγεται μεταγραφή του σε άλλη σχετική Σχολή με χαμηλότερη βάση εισαγωγής (φίλτρο έγκαιρης επιλογής για τη συνέχιση ΣΠΜ αντί της διαγραφής των αποτυχόντων μετά από επτά έτη σπουδών, δηλαδή της πιστοποίησης κοινωνικών δραμάτων που αφέθηκαν να δημιουργηθούν).

     

    Παροχή γενικών ΣΠΜ κατά τη διάρκεια των επομένων 5 εξαμήνων (2ο στάδιο), οι οποίες θα οδηγούν σε απόκτηση διπλώματος. Περιορισμός του αριθμού των υποχρεωτικά διδασκομένων μαθημάτων. Διαμόρφωση ομάδων συγγενών κατ΄επιλογή μαθημάτων (ροές, minors). Εξοικείωση με τις κατασκευαστικές μέθοδους, μέσω των οποίων υλοποιείται η θεωρητική ανάλυση, με συγκεκριμένες εφαρμογές και αναλύσεις αστοχιών και κινδύνων.

     

    Εισαγωγή νέων μαθημάτων που θα αφορούν σε περιβάλλον, διοίκηση, οργανωτική συμπεριφορά, διαχείριση - χρηματοδότηση - λειτουργία - αναβάθμιση έργων, σε βάρος του χρόνου διδασκαλίας των παραδοσιακών θεμάτων (σύμφωνα με την ποσόστωση ωρών των καλύτερων Σχολών του εξωτερικού). Διασύνδεση των σπουδαστών με μικρό αριθμό έργων υπό υλοποίηση. Οι σπουδαστές θα αντιμετωπίζουν 8ωρη(ες) εξέταση(εις) σε σύνθετα θέματα (από ομάδα καθηγητών) για την απονομή του διπλώματος.

     

    Το μέλλον των ΣΠΜ είναι η επιστροφή στη βασική αρχή της ολιστικής προσέγγισης των έργων, δηλαδή όπως έπραττε ο ΠΜ (μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση) μερικές δεκαετίες πριν.

     

    Αφιέρωση των τελευταίων 2 εξαμήνων σε προγράμματα εξειδίκευσης (3ο στάδιο - masters), που θα αποτελούν μετεξέλιξη των σημερινών Κατευθύνσεων και Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΜΠΣ) ή θα είναι νέα. Μέρος τους θα διδάσκεται στην αγγλική γλώσσα (ελάχιστοι διδάσκοντες δεν έχουν την ευχέρεια αυτή), ώστε να δίνεται η δυνατότητα και σε αλλοδαπούς φοιτητές να τα παρακολουθήσουν. Πρέπει να επιδιώκεται συνεργασία με αναγνωρισμένα Πανεπιστήμια του εξωτερικού προκειμένου να αυξηθεί η διεθνής αναγνώριση και ελκυστικότητα των ελληνικών τίτλων ΜΠΣ.

     

    Διαμόρφωση κατάλληλου επαγγελματικού υποβάθρου με στοχευμένη συμπληρωματική κατάρτιση κατά την διάρκεια των σπουδών και διευκόλυνση των νέων αποφοίτων στην πιστοποίηση προσόντων από επαγγελματικές ενώσεις.

     

    Η προτεινόμενη μεταρρύθμιση θα αναβαθμίσει δραστικά τις ΣΠΜ στη Χώρα μας. Η υλοποίηση της δεν απαιτεί σημαντικό κόστος, μεγάλο χρόνο και πρόσθετους ανθρώπινους πόρους. Προϋποθέτει μακροχρόνιο προγραμματισμό αριθμού και εξειδικεύσεων διδακτικού προσωπικού. Απαιτεί ορθολογική προσέγγιση και απροκατάληπτη, προοδευτική αντιμετώπιση των προβλημάτων. Επιβάλλεται να καταγραφεί άμεσα η άποψη των αποφοίτων των τελευταίων δέκα ετών και να δρομολογηθεί ουσιαστική διαβούλευση όλων των αρμοδίων. Αντίστοιχες ενέργειες είναι κρίσιμες και για τους άλλους κλάδους των μηχανικών.

     

    Η πραγματική μάχη της εποχής μας είναι ανάμεσα στη συντήρηση και στην καινοτομία. Και παρά τις πολλές προσπάθειες μας, παραμένει υψηλός ο κίνδυνος να ρυθμίζουμε όλο και λιγότερο τις τύχες μας και να πορευόμαστε ως παθητικοί αποδέκτες μιας μοίρας που οι άλλοι μας επιφυλάσσουν, στο πλαίσιο της αμείλικτης παγκοσμιοποίησης ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και οι άλλοι δεν θεωρούν συμφέρον τους το να εκπαιδεύουμε εμείς τους καλύτερους μηχανικούς.

     

    Ο κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος είναι Διευθυντής του Τομέα Προγραμματισμού και Διαχείρισης Τεχνικών Έργων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ.

     

    Πηγή: http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=612644





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    Roy_Hobbs

    Δημοσιεύτηκε

    πες τα ρε συνάδελφε, γιατί μας τον έχουν βγάλει φιλόσοφο...

    • Upvote 2
    ergon

    Δημοσιεύτηκε

    Ε ρε ζήλο που δείχνουν οι "φιλόσοφοι" εν καιρώ κρίσης να "μεταρυθμίσουν" τις ΣΠΜ. Ούτε τρανσφόρμερς να ήταν...

     

    Μήπως καλύτερα να ρωτήσουν τα ιδιωτικά νεοϊδρυόμενα  "πολυτεχνεία-κωλέγια" τι πρόγραμμα σπουδών να ακολουθήσει το ΕΜΠ και οι άλλες πολυτεχνικές σχολές της χώρας ουτως ώστε να τους βολέυει σε μελλοντικές αξιολογήσεις.... π.χ. δές δές το ίδιο πρόγραμμα σπουδών έχουμε στο Α....... με το ΕΜΠ, άρα είμαστε ισότιμοι και αντίστοιχοι...

    • Upvote 4
    2016

    Δημοσιεύτηκε

    31.12.2009

     

    Στέλεχος της “ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.” ο νέος ΓΓ συγχρηματοδοτούμενων έργων του Υπ.Υ.ΜΕ.Δ. κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος!!

    Ισχυροί αποδεικνύονται τελικά οι δεσμοί συγκεκριμένου εργολαβικού ομίλου και των στελεχών του, με την νέα, αδιάφθορη, άφθαρτη, άσπιλη και αξιοκρατική διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και του πρωθυπουργού κ. Παπανδρέου, αφού ήδη δύο (2) μεγαλοστελέχη του ομίλου έχουν διοριστεί Γενικοί Γραμματείς υπουργείων.

    Συγκεκριμένα, η αρχή έγινε πριν από περίπου ένα μήνα με τον διορισμό της κ. Μαρίας Καλτσά ως Γενικής Γραμματέως Πολεοδομίας & Χωροταξίας στο ΥΠΕΚΑ.

    Ακολούθησε πριν από λιγες μέρες, με καθυστέρηση ομολογουμένως, η τοποθέτηση του κ. Σέργιου Λαμπρόπουλου ως Γενικού Γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων Έργων στο Υπ.Υ.Με.Δ.

    Τα δύο παραπάνω πρόσωπα και ήδη Γενικοί Γραμματείς υπήρξαν μέχρι χθές ενεργά μεγαλοστελέχη του ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ των κκ. Καμπά και Περιστέρη.

    Η κ. Καλτσά διετέλεσε ενεργό μέλος του Δ.Σ. της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και ο κ. Λαμπρόπουλος τεχνικός σύμβουλος και Δ/ντής στη “ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.”, εταιρεία που σύστησε η Ελληνοϊσπανική Κ/Ξ που έχει αναλάβει την κατασκευή της Ιόνιας Οδού (συμμετέχει σ’ αυτή η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) και που εισπράττει τα υπέρογκα διόδια στην εθνική οδό Αθηνών -Λαμίας καθώς και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο.

    Δικαίως λοιπόν αναρωτιέται κανείς, πως είναι δυνατόν οι μέχρι χθές αντίδικοι και πολέμιοι των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου να μεταλλάχθηκαν εν μια νυχτί και εν μέσω opengov.gr;;; σε υπερασπιστές, τιμητές και θεματοφύλακές του;

    • Upvote 3
    BAS

    Δημοσιεύτηκε

    Κάτι απορίες που έχετε :mrgreen:

     

    Εδώ υπουργοί και πρόεδροι της Βουλής , έρχονται ως συνήγοροι απατεώνων που έκλεψαν το κράτος .

     

    Κάποια πράγματα δεν είναι τυχαία .

    • Upvote 2
    Greenick

    Δημοσιεύτηκε

    Καιρός ήταν να αρχίσει να εκλείπει αυτό το φαινόμενο,σωστό μέτρο για εμένα.Τι σχέση όμως έχει με το παρόν θέμα?

    peterpan

    Δημοσιεύτηκε

     

    Η εμπειρία πιστοποιείται με τα ένσημα που πληρώνει ο εργοδότης στο ασφαλιστικό ταμείο για τον εργαζόμενο εφόσον είναι μισθωτός, αν είναι Ελ.Επ ας φέρνει μαζί στην δουλειά του αποδεικτικά έγγραφα τιμολόγια κτλ. Ο εργοδότης μπορεί να καταλάβει αμέσως αν είναι αληθινή η εμπειρία του υποψήφιου μηχανικού με μερικές ερωτησούλες.

    Οι πιστοποιήσεις υπάρχουν μόνο και μόνο για να κερδίζουν χρήματα κάποιοι οργανισμοί, όσο ποιό πολλές πιστοποιήσεις δημιουργούνται και όσο περισσότερα επίπεδα τόσο μεγαλύτερα τα κέρδη, βλέπε ECDL που έληξαν και ευτυχώς ελάχιστοι θα μασήσουν για να πάνε να πληρώσουν για ανανέωση.

     

     

    Είναι δυνατόν να γράφεις ότι η εμπειρία πιστοποιείται με τα ένσημα που πληρώνει ο εργοδότης ή με τα τιμολόγια που έχει κόψει?? Αυτά βεβαιώνουν ότι εγώ είμαι ένας έμπειρος μηχανικός???

     

    Είναι δυνατόν να γράφεις ότι οι πιστοποιήσεις και συνέχιση εμπλουτισμού της γνώσης και της εμπειρίας υπάρχουν για να κερδίζουν χρήματα κάποιοι οργανισμοί??? 

     

    Και το παράδειγμα σου με το ECDL......

    • Downvote 1
    Ροδοπουλος

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Αυτό που θα έπρεπε κατα την γνώμη μου να κάνει το Πολυτεχνείο, Πολυτεχνική σχολή είναι να αποφασίσει εαν θέλει μα παρέχει δυνατότητες εργασίας στους απόφοιτους. Προσοχή!!! δεν είναι συμβατική υποχρέωση αλλα καθαρά επικουρική. Εαν και εφόσον δεχτεί τον επικουρικό αυτό δρόμο τότε θα πρέπει να βρει και να παρέχει μεταπτυχιακά που θα κινούνται στο επίπεδο των αναγκών, αγορών του εξωτερικού. Τα μεταπτυχιακά αυτά θα πρέπει δορυφορικά να παρέχουν και την πιστοποίηση προσώπων σε συνεργασία με διάφορους αναγνωρισμένους φορείς. Πρόσφατα σε ένα συνέδριο για την μεταπτυχιακή εκπαίδευση το Πανεπιστήμιο του Πόρτο στην Πορτογαλία έδειξε το πρόγραμμα σπουδών 3 μεταπτυχιακών στον τομέα Road and Bridge Operation Management. Το εν λόγω πρόγραμμα γίνεται σε συνεργασία με το US Department of Transportation και αποσκοπεί στην εκπαίδευση 200 μηχανικών ετησίως. Το πανεπιστήμιο επι 4 χρόνια έκανε έρευνα αγοράς στον χώρο σε παγκόσμιο επίπεδο και κατέληξε σε μια σειρά 16 βασικών + 24 εδικών μαθημάτων. Τα 3 μεταπτυχιακά είναι

     

    Road and Bridge Rehabilitation and Maintenance

    Road and Bridge Operational Management

    Road and Bridge Asset Management 

     

    Για τον σκοπό αυτό έλαβε χρήματα και απο την ΕΕ. Ο υπεύθυνος του προγράμματος ρωτήθηκε απο κάποιον στο ακροατήριο ποια είναι η εσωτερική αγορά στην Πορτογαλία και πήρε την απάντηση 30-50 άτομα για τα επόμενα 20 χρόνια. Σε παγκόσμιο επίπεδο όμως είναι της τάξεως των 5000 ατόμων ανα δεκαετία. Η απάντηση περιέχει 2 βασικές υπο-απαντήσεις, α) η Πορτογαλία δεν έχει μεγάλη αγορά και β) ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά. 

     

    Έγραψα την ιστορία για τον απλό λόγο οτι στην Ελλάδα ακόμα και στην περίοδο της κρίσης δεν καταφέρνουμε να δούμε οτι η Ελλάδα δεν είναι το κέντρο του κόσμου και ακόμα περισσότερο δεν παίζει κανένα ρόλο στην παγκόσμια εξέλιξη επαγγελματικών αναγκών. Το κερασάκι στην ιστορία είναι οτι πριν ακόμα ξεκινήσει το μεταπτυχιακό υπάρχουν expression of interest απο 19 χώρες και πάνω απο 1800 αιτήσεις. Τα δίδακτρα για τα 2 χρόνια είναι 8500Ε για τους φοιτητές στην ΕΕ και 22000Ε για τους oversees. Στο πρόγραμμα διδάσκουν 22 experts απο τις US, Japan, Canada, UK, France, Germany, Australia, China, Brazil ενώ μόνο 3 είναι οι καθηγητές απο το Πανεπιστήμιο του Πόρτο. Στην Ελλάδα θα ήτανε αδιανόητο να αποδεχτούμε οτι 3 καθηγητές μόνο θα είναι πχ απο το ΕΜΠ. Στην Πορτογαλία όμως σκέφτηκαν οτι για την επιτυχία τόσο την εκπαιδευτική όσο και την διαφημιστική/οικονομική του προγράμματος θα πρέπει να μπορούμε να έχουμε ανθρώπους που πολύ απλά είναι οι καλύτεροι στον χώρο.   

     

    Καταλήγω με λίγα λόγια οτι το άρθρο

    Η ανάγκη μεταρρύθμισης των Σπουδών Πολιτικού Μηχανικού και όχι μόνον

    εμπεριέχει την Ελληνική νοοτροπία και ασχέτως της λογικής-ποιότητας σκέψης θα πρέπει να διαβαστεί με βάση αυτήν. 

    Edited by Ροδοπουλος
    • Upvote 1
    Paul_Mix

    Δημοσιεύτηκε

    Η ανάγκη μεταρρύθμισης των σπουδών των Μηχανικών έχει να κάνει με την ανάγκη των εταιρειών να βρουν φθήνο "επιστημονικό" και τεχνικό προσωπικό.

    • Upvote 3



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.