Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Η ελληνική πλευρά θα αναλάβει το σύνολο του κόστους της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττική - Κρήτη και το 37% της διασύνδεσης Κρήτη – Κύπρος, οι οποίες θα αποτελέσουν τμήματα του Euroasia Interconnector δηλαδή του ηλεκτρικού καλωδίου που θα ενώνει το Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα.

     

    Με απόφαση της Ρυθμιστική Αρχής Ενέργειας που έχει ημερομηνία 10 Οκτωβρίου 2017 και αναρτήθηκε μόλις χθες (20/3) στην ιστοσελίδα της Αρχής καθορίζεται ο επιμερισμός του κόστους του έργου και συγκεκριμένα αναφέρεται ότι:

     

    • Για το τμήμα Κρήτη - Αττική, η Ελληνική Δημοκρατία είναι η μόνη εκ των δύο εμπλεκόμενων κρατών μελών που θα επωμιστεί επενδυτικά και λειτουργικά κόστη που σχετίζονται με την υλοποίηση του έργου, ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα επωμιστεί κόστος. Ωστόσο προβλέπεται επίσης ότι προϋπόθεση για τη συμφωνία επιμερισμού του κόστους αποτελεί η αίτηση του επενδυτή για συγχρηματοδότηση αυτού του τμήματος του έργου από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

     

    • Για το τμήμα Κρήτη – Κύπρος, η Κυπριακή Δημοκρατία θα επωμιστεί το 63% του κόστους υλοποίησης του έργου (περίπου 1 δις. ευρώ) και η Ελληνική Δημοκρατία το 37% (περί τα 550 εκατ. ευρώ), υπό την προϋπόθεση ότι το έργο θα επιχορηγηθεί κατά 50% από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

     

    Στα 2,2 δις. ευρώ το συνολικό αποδεκτό κόστος

     

    Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ το ανώτατο όριο αποδεκτού κόστους του τμήματος Αττική - Κρήτη ανέρχεται σε 700 εκατ. ευρώ ±10%, ενώ το κόστος του τμήματος Κρήτη – Κύπρος σε 1,5 δις. ευρώ ±5%.

     

    Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Euroasia Interconnector έχει ενταχθεί στα 12 έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ, η υλοποίηση των οποίων έως το 2020 είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων της πολιτικής της Ένωσης για την ενέργεια και το κλίμα.

     

    Μάλιστα προβλέπεται ότι οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να θεωρούν ότι τα έργα κοινού ενδιαφέροντος συμβάλλουν στο δημόσιο συμφέρον και θα πρέπει να υλοποιούνται το συντομότερο δυνατόν.

     

    Ειδικότερα, η διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ της Πόλης Hadera του Ισραήλ και της Περιφέρειας Αττικής περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

     

    • Διασύνδεση της πόλης Hadera (Ισραήλ) με την Κοφινού (Κύπρος)

    • Διασύνδεση της Κοφινού με την Κορακιά στην Κρήτη και

    • Γραμμή μεταφοράς μεταξύ Κορακιάς και Αττικής.

     

    Πρέπει να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο του 2017 υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του επενδυτή του έργου «EuroAsia Interconnector Ltd» και της ΑΔΜΗΕ ΑΕ για την από κοινού μελέτη και κατασκευή του έργου της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη συνομιλίες για τη διαμόρφωση της τελικής συμφωνίας μετόχων.

     

    Σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης στόχος του Έλληνα διαχειριστή του δικτύου είναι να κατέχει το 51% της εταιρίας που θα δημιουργηθεί.

     

    Οικονομικά και γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα

     

    Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι στην απόφαση της ΡΑΕ αναφέρονται τα οφέλη από την κατασκευή του έργου μεταξύ των οποίων είναι η ασφάλεια εφοδιασμού, η παύση της ενεργειακής απομόνωσης της Κρήτης και της Κύπρου, η ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η περαιτέρω ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ.

    Ειδικά για το τμήμα Κρήτη - Αττική κρίθηκε ότι το κόστος της διασύνδεσης δεν θα επιβαρύνει σε βάθος χρόνου τους καταναλωτές, καθώς η αποπληρωμή των επενδύσεων που απαιτούνται για την κατασκευή των έργων θα αντισταθμίζεται από τη μείωση των δαπανών που ήδη επωμίζονται οι καταναλωτές για τις ΥΚΩ της Κρήτης (περί τα 200-250 εκ. ευρώ ετησίως με την παρούσα σύνθεση και λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής).

    Επίσης τονίζεται ότι για τη διασύνδεση Κύπρος - Κρήτη τα οφέλη είναι σημαντικά και για τα δυο κράτη αφενός, αρχής γενομένης από την εξυπηρέτηση σημαντικών γεωπολιτικών συμφερόντων.

     

    Πηγή: www.worldenergynews.gr




    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    akius

    Δημοσιεύτηκε

    μου εξηγεί κάποιος γιατί η διασύνδεση είναι Αττική- Κρήτη και όχι Πελοπόννησος-Κρήτη  και ενδιάμεσα τα Κύθηρα ?

    Konstantinos IB

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Χωρίς προσπάθεια εξήγησης, γράφω μία σκέψη:

     

    Η διασύνδεση αυτή δεν είναι τοπική αλλά πρόκειται για τη σύνδεση του Ισραήλ με την Ευρώπη, με ενδιάμεσα τα κοιτάσματα της Κύπρου.  Άρα μετά την Κρήτη που αποτελεί σημαντικό παραγωγικό πυλώνα οι υπόλοιποι επαρχιακοί σταθμοί στο δρόμο είναι "φύρα".

     

    Η Κύπρος είναι παραγωγός φ.α, το Ισραήλ παραγωγός ΑΠΕ (10%) και η Αθήνα απλός και δυνατός καταναλωτής...

     

    Η Μεγαλόπολη έχει κακής ποιότητας λιγνίτη (οι μονάδες του πωλούνται σε τιμή ευκαιρίας) και ένα μικρό σταθμό ΑΠΕ (φ/β). Επίσης έχει θέσει και την 5η μονάδα φ.α 811 MW σε λειτουργία, αλλά όχι με πλήρη ισχύ. 

    Edited by Konstantinos IB
    johnybee

    Δημοσιεύτηκε

    Αν δεν κάνω λάθος αυτής της σύνδεσης θα προηγηθεί μία μικρότερη από το δυτικό μέρος της κρήτης προς την Πελοπόνησο.

    astrah

    Δημοσιεύτηκε

    μου εξηγεί κάποιος γιατί η διασύνδεση είναι Αττική- Κρήτη και όχι Πελοπόννησος-Κρήτη  και ενδιάμεσα τα Κύθηρα ?

     

    γιατί το υφιστάμενο δίκτυο της Πελοποννήσου δεν επαρκεί για τον σκοπό αυτό

    Dio_the_Theo

    Δημοσιεύτηκε

    Μια ερώτηση για τις εικονιζόμενες ΑΟΖ. Αν υποθέσουμε (θεωρώ βάσιμα) ότι η Τουρκία ανατρέπει τις εικονιζόμενες ΑΟΖ και μοιραστεί η θάλασσα μεταξύ Κρήτης και Κύπρου ανάμεσα στης Τουρκίας και της Αιγύπτου, αυτό θα έχει επιπτώσεις στην ηλεκτρική διασύνδεση;

    Konstantinos IB

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Αυτά που δείχνει ο χάρτης του άρθρου δεν είναι οι ΑΟΖ αλλά τα θαλάσσια σύνορα Ελλάδος - Τουρκίας - Κύπρου - Ισραήλ κλπ.

     

    Όλες οι διασυνδέσεις μεταξύ κρατών (ρεύματος, φ.α, πετρελαίου, οδικές αρτηρίες κλπ) καθορίζονται από τις συνθήκες αποδοχής συνόρων και όχι ΑΟΖ.

     

    Τις διαφορές "ΑΟΖ" και "Θαλασσίων Συνόρων" θα τις βρεις εύκολα στο διαδίκτυο.

    Edited by Konstantinos IB
    Dio_the_Theo

    Δημοσιεύτηκε

    Οκ, πολύ σημαντική η παρατήρησή σου!

    Konstantinos IB

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Το θέμα είναι ότι ακόμη και αυτά τα θαλάσσια σύνορα δεν είναι ευκρινώς καθορισμένα, μιας και εμπίπτουν στις διμερείς και γειτονικές σχέσεις κρατών.

     

    Η μόνες χώρες που έχουν καθορίσει ευκρινώς θαλάσσια σύνορα με μας είναι η Ιταλία και η Κυπριακή Δημοκρατία. Επίσης το Ισραήλ αποδέχεται την ανατολική οριοθέτηση συνόρων μεταξύ Ελλάδος και Κύπρου και σε αυτή τη βάση συμφωνήθηκε η συγκεκριμένη διασύνδεση.

     

    Πάντως οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις κρατών, μέχρι τώρα τουλάχιστον, δεν φαίνεται να δημιουργούν διασυνοριακά προβλήματα ούτε να επηρεάζονται από αυτά. Εκείνοι που σχετίζονται με αλλαγές συνόρων, ή επηρεάζονται άμεσα από αυτές, είναι οι αγωγοί καυσίμων. Αυτοί όντως είναι "φωτιά".

    Edited by Konstantinos IB


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.