Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Σε ανατροπή του σημερινού status στην αγορά φυσικού αερίου οδηγεί το σχέδιο αποχώρησης της ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ, το οποίο φέρει σύμφωνα με τις πληροφορίες και την σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

     

    Το σχέδιο φέρεται να έχει συζητηθεί ατύπως μεταξύ του υπουργείου και των αρμοδίων στελεχών της Κομισιόν, τα οποία σε πρώτη τουλάχιστον φάση, το θεωρούν ικανό να δημιουργήσει ένα ανταγωνιστικότερο περιβάλλον στην ελληνική αγορά, σύμφωνο με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

     

    Σε αυτό το σημείο βρίσκεται η κουβέντα σχετικά με τη διάρθρωση που θα έχει από τον επόμενο χρόνο η αγορά φυσικού αερίου και ειδικότερα σχετικά με το ρόλο και τις συμμετοχές που θα έχει η ΔΕΠΑ στη λιανική. Και αυτό καθώς οι δανειστές έχουν ως γνωστόν ζητήσει (και έχει μπει στο αναθεωρημένο μνημόνιο) να καταρτισθεί ως το τέλος του χρόνου ένα "road map" για τον τομέα του φυσικού αερίου, προκειμένου μεταξύ άλλων να αρθούν, όπως αναγράφεται χαρακτηριστικά, καταστάσεις που δεν προωθούν τον ανταγωνισμό.

     

    Ενόψει λοιπόν της γενικής συνέλευσης της ΔΕΠΑ στις 31 Ιουλίου όπου και θα τεθεί στο τραπέζι ο ρόλος της εταιρείας στην νέα εποχή, το “Energypress” απευθύνθηκε σε υψηλόβαθμο παράγοντα του ΥΠΕΝ, σύμφωνα με τον οποίο, τα βασικά σενάρια είναι δύο :

     

    Να αποχωρήσει πλήρως η ΔΕΠΑ από την λιανική. Τούτο σημαίνει να μείνει στις ΕΠΑ ως παθητικός μέτοχος, δηλαδή με ποσοστό κάτω του 51%. Σήμερα κατέχει το 51%, έναντι 49% των ιδιωτών μετόχων τους Shell, και Eni. Το υπουργείο ωστόσο εμφανίζεται να μην επιθυμεί μια τέτοια εξέλιξη.

    Να αποχωρήσει εντελώς η ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης (με ενδεχόμενη αύξηση του ποσοστού της στις δύο ΕΔΑ), αλλά να παραμείνει στην ΕΠΑ Αττικής όπως και στην ΕΔΑ Αττικής με το σημερινό της ποσοστό. Το υπουργείο εμφανίζεται να συμφωνεί με μια τέτοια λύση.

    “Εμείς αυτό που θέλουμε για την ΔΕΠΑ, είναι στην μεν χονδρική να λειτουργεί σε ανταγωνιστικό περιβάλλον, καθώς επίσης να έχει παρουσία στο retail, λειτουργώντας όμως επίσης σε ανταγωνιστικό περιβάλλον”, εξηγεί ο συνομιλητής μας. Και προσθέτει πως το υπουργείο θεωρεί ότι δεν δημιουργείται πρόβλημα ανταγωνισμού εφόσον η ΔΕΠΑ αποχωρήσει από τις ΕΠΑ - ή διατηρήσει τα ποσοστά της μόνο στην ΕΠΑ Αττικής- και μετά ξεκινήσει να δραστηριοποιείται αυτόνομα στην λιανική.

     

    Επισημαίνει ωστόσο ότι θα πρέπει η ΔΕΠΑ να συνεννοηθεί με τους ιδιώτες μετόχους της, στους οποίους και φαίνεται ότι έχει θέσει την συγκεκριμένη πρόταση, δίχως η συζήτηση να έχει ακόμη καταλήξει κάπου.

     

    “Δεν έχει ληφθεί ακόμη οριστική απόφαση αποχώρησης της ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ, η κατάρτιση του οδικού χάρτη για την επόμενη ημέρα της αγοράς φυσικού αερίου, έχει ακόμη δρόμο μέχρι τα Χριστούγεννα”, προσθέτει το στέλεχος του ΥΠΕΝ.

     

    Είναι σε κάθε περίπτωση σαφές ότι και το υπουργείο συμφωνεί πως δεν μπορεί η ΔΕΠΑ να συνεχίσει να είναι πανταχού παρούσα, δηλαδή και χονδρέμπορος και προμηθευτής αερίου, και μέτοχος των ΕΠΑ και μέτοχος των ΕΔΑ, όπως επίσης και αυτόνομος λιανοπωλητής αερίου.

     

    Το ίδιο έχουν ζητήσει επίσημα με επιστολές τους προς τον υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, και οι στρατηγικοί εταίροι των ΕΠΑ και ΕΔΑ στην Αττική και στη Θεσσαλία – Θεσσαλονίκη, δηλαδή η Shell και η ENI αντίστοιχα.

     

    Ολα τα παραπάνω αναμένεται να συζητηθούν σε δέκα ημέρες από σήμερα, δηλαδή κατά την γενική συνέλευση της ΔΕΠΑ, όπου οι μέτοχοι της εταιρείας θα εκφράσουν την θέση τους. Οσο για τις Βρυξέλλες, τα μηνύματα είναι καταρχήν θετικά ως προς το ενδεχόμενο αποχώρησης της εταιρείας από δύο τουλάχιστον ΕΠΑ, της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης.

     

    Ζήτημα που εκκρεμεί, και φυσικά σχετίζεται με τα παραπάνω είναι και το θέμα που έχουν εγείρει Shell και ΕΝΙ για αποζημίωσή τους έπειτα από την κατάργηση του μονοπωλιακού δικαιώματος των ΕΠΑ δέκα και πλέον χρόνια πριν την προβλεπόμενη ημερομηνία.

     

    Στην επιστολή της μάλιστα η Shell φέρεται να υποστηρίζει ότι η απώλεια του μονοπωλιακού δικαιώματος προμήθειας που κατείχε μέχρι το 2030 για την Αττική, αποτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ποσό που μοιράζεται βέβαια κατά 50 εκατ. στη Shell και κατά 50 εκατ. στη ΔΕΠΑ.

     

    Από την πλευρά τους πηγές του υπουργείου εμφανίζονται να αμφισβητούν τα στοιχεία της Shell, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να υπολογιστεί κατά πόσο υπάρχει θέμα αποζημίωσης (value gap) καθώς και πόσο αυτό είναι.

     

    Πηγή: https://energypress.gr/news/pliris-allagi-topioy-stin-agora-fysikoy-aerioy-poio-rolo-epifylassoyn-ga-depa-kyvernisi-kai





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    abouts

    Δημοσιεύτηκε

    Θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις (και θα πώ και την γνώμη μου) σχετικά με αυτά που αναφέρει το άρθρο:

     

    1. Δεν υπάρχει πλέον ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και ΕΠΑ Θεσσαλίας αλλά Εταιρειά Προμήθειας Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας Α.Ε (ΑΕΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ www.epaenergy.gr), η οποία ιδρύθηκε από τη διάσπαση των ΕΠΑ Θεσσαλονικής Α.Ε και ΕΠΑ Θεσσαλίας στην παραπάνω εταιρεία και στη ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας Α.Ε. (www.aeriothess.gr)

     

    2. Διαβάζοντας προσεκτικά τις εκθέσεις πεπραγμένων επί σειρά ετών των ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Α.Ε , ΕΠΑ Θεσσαλίας Α.Ε και ΕΠΑ Αττικής Α.Ε (ως 31/1/2016) θα διαπιστώσει κανείς ότι η ΕΠΑ Αττικής Α.Ε λειτουργούσε αρκετά χρόνια με ζημία και έχει λάβει και δάνειο (νομίζω και αναφέρω με επιφύλαξη 50 εκ. ομολογιακό). Οι δείκτες ROI ROE (Return over Investment, Return over Equity) έδειξαν ότι είναι πιο καλές επενδύσεις οι ΕΠΑ Θεσσαλίας Α.Ε και ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Α.Ε (δηλ. η σημερινή ΕΠΑ ΘΕσσαλονικής ΘΕσσαλίας Α.Ε έχει μεγαλύτερες πιθανότητες ως διάδοχος εταιρεία να ειναι πιο κερδοφόρα). Γενικά επειδή κατά ένα μεγάλο βαθμό η κερδοφορία αυτών των Εταιρειών συνδέεται με την ένταση του χειμώνα ( κερδίζουν ποσό σε ευρώ και όχι ποσοστό επί του κυβικού αερίου που πουλούν, δηλαδή η διεθνείς τιμές δεν μεταβάλουν σημαντικά την κερδοφορία τους) ειναι προφανές ότι λόγω των κλιματολογικών συνθηκών πάντα η Επα Αττικης θα πουλαεί λιγότερη ποσότητα ανά μετρητή...που επενδύει σε σχέση με τις λοιπές.

     

    3. Είναι βέβαιο ότι ειναι προβληματική η κατάσταση με την ΔΕΠΑ Α.Ε να είναι μέτοχος, προμηθευτής, ανταγωνιστής και λιανοπωλητής. Αν παρατηρησετε τα στοιχεία του ομίλου ΔΕΠΑ Α.Ε θα δείτε ότι η κερδοφορία του ομίλου στηρίζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στις θυγατρικές (ιδίως στις ΕΠΑ). Χαρακτηριστικά για την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Α.Ε το 2015 είχε κύκλο 136 εκατ., ΕΒΙΤDA 44,7 εκατ. και καθαρά κέρδη 22 εκατ..δηλαδή μια εξαιρετική επένδυση με όποια κριτήρια και αν κάποιος την εξετάσει (ιδίως αν δείτε ότι έχει κεφαλοποίηση περί τα 200 εκατ.)  Όμοια κατάσταση συναντά κάνεις για την ΕΠΑ Θεσσαλίας. Η ΕΠΑ Αττικής ως εταιρεία με πολύ μεγαλύτερη κεφαλοποίηση (δηλαδή ενώ ήταν μεγαλύτερη επένδυση) δεν μπόρεσε ούτε καν σε απόλυτα νούμερα να ξεπεράσει την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης (σε κερδοφορία).

     

    Συνεπώς η γνώμη μου ειναι ότι οι λόγοι για τους οποίους μπορεί το υπουργείο ενδεχομένως να θέλει να διατηρήσει τον έλεγχο στην ΕΠΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Α.Ε (και να πουλήσει τις καλύτερες επενδύσεις-την ΕΠΑ ΘΕΣΣ) δεν ειναι επενδυτικοί αλλά καθαρά γιατί θα ήθελε η πολιτική ηγεσία να έχει έναν έλεγχο της τιμολόγησης του αερίου αρχικά στην Αθήνα (για να κράταει τους καταναλωτές ευχαριστημένους). 

    Φυσικά ένας άλλος λόγος για την πώληση μπορεί να είναι γιατί τα μέρη που θα πουληθούν θα δοθούν (θα χαριστούν πρακτικά έναντι μικρού αντιτίμου......)  "ως αντάλλαγμα" για την παρέκλιση από τη σύμβαση μονοπωλιακής παραχώρησης που σύναψε το Δημόσιο με τους ιδιώτες επενδυτές το 2000 κατά τη σύσταση των ΕΠΑ..

    Όλα αυτά ειναι εικασίες όμως..

     

    Είναι γνωστό ότι μέσω πιο ελκυστικής τιμολόγησης από παλιά το φυσικό αεριο στην Αττική ήταν οικονομικότερο (δείτε επιδοτήσεις, δείτε πάγια μετρητών δείτε ότι άλλο θέλετε,, οπως τιμολόγηση market value ως το 2011 και όχι  cost value..). H ζημία της EΠΑ Αττικής στον όμιλο "διορθώνονταν....". από την κερδοφορία των λοιπών ΕΠΑ.

     

     

    4. Σίγουρα θα χρειστεί να πουληθεί κάτι από τις συμμετοχές της ΔΕΠΑ γιατί η ΔΕΠΑ χρειάζεται χρήματα για να τρέξει τη δραστηριότητα της ΔΕΔΑ Α.Ε (ΕΔΑ λοιπής Ελλάδας) και για την αεριοκίνηση..

     

    αυτά τα ολίγα ειναι πάντοτε αποψεις και γνώμες και το μόνο σίγουρο είναι ότι θα υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στην αγορά φ. αερίου στην Ελλάδα



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.