Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Αντίστροφη μέτρηση για την e-ταυτότητα κτιρίου


    Αρνητική εμφανίζεται προς το παρόν η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος στο ενδεχόμενο νέας παράτασης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, η οποία ξεκινά υποχρεωτικά την 1η.1.2022, ώστε να συμβαδίζει με την πίστωση χρόνου διάρκειας ενός μήνα που δόθηκε για τις μεταβιβάσεις ακινήτων με τις παλαιές αντικειμενικές αξίες.

    Οπως εξηγούν πηγές, το σκεπτικό μιας τέτοιας απόφασης πηγάζει από το γεγονός ότι αφενός έχουν δοθεί ήδη αρκετές παρατάσεις και αφετέρου από τα διαθέσιμα δεδομένα που αποδεικνύουν πως, παρότι δεν είναι υποχρεωτική μέχρι σήμερα, αρκετοί είναι οι πολίτες που έχουν εισέλθει στο σύστημα.

    Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, η πλατφόρμα για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, που διαχειρίζεται το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, από τις αρχές του έτους έως σήμερα έχει δεχτεί 18.000 καταχωρίσεις. Από αυτές οι 13.100 έχουν ολοκληρωθεί. Τους τελευταίους μήνες, αυξήθηκαν σημαντικά οι μεταβιβάσεις ακινήτων και οι γονικές παροχές εν αναμονή των νέων αντικειμενικών από 1ης/1/2022, με αποτέλεσμα μηχανικοί και συμβολαιογράφοι να δεχτούν τεράστιο όγκο δουλειάς. Το ΥΠΕΝ, έπειτα από σχετικά αιτήματα, έδωσε τελικά παράταση μέχρι τέλος του έτους προκειμένου οι πράξεις να γίνονται και χωρίς την υποχρέωση έκδοσης της ΗΤΚ, ώστε οι επαγγελματίες να εξυπηρετούν γρηγορότερα περισσότερους πολίτες.

    Φθηνές μεταβιβάσεις

    Με διάταξη που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών παρέχεται η δυνατότητα σύνταξης συμβολαίων μεταβίβασης ακινήτων με επαχθή αιτία, δωρεά ή γονική παροχή και μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος των νέων αντικειμενικών αξιών, δηλαδή από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την 31η Ιανουαρίου 2022, με βάση τις αντικειμενικές αξίες και τους συντελεστές που ισχύουν κατά την 31η Δεκεμβρίου 2021. Ετσι, οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις μεταβιβάσεις, γονικές παροχές και δωρεές έως τα τέλη Ιανουαρίου 2022 με τις παλαιές αντικειμενικές αξίες, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα υποβάλουν τη δήλωση φόρου μεταβίβασης στην εφορία. Το υπουργείο, αν και δέχεται αιτήματα για να δοθεί ένας ακόμη μήνας περιθώριο στους ιδιοκτήτες, υποστηρίζει προς το παρόν πως δεν προτίθεται να δώσει παράταση.

    Σε κάθε περίπτωση, πηγές αναφέρουν πως πραγματοποιούνται περισσότερες από 1.200 μεταβιβάσεις ημερησίως, με τις πιο πολλές αγοροπωλησίες να πραγματοποιούνται στην πρωτεύουσα.

    Διευκόλυνση

    Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, πάντως, πρόκειται να βάλει συνολικά «τάξη» στο κτιριακό απόθεμα της χώρας. Αφενός γιατί θα υπάρχει η δυνατότητα να διασυνδεθεί με το Κτηματολόγιο και τις e-adeies και αφετέρου διότι με μόνο 2 έγγραφα θα ενσωματώνονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, στοιχεία και σχέδια για κάθε ακίνητο, στην πραγματική (και όχι στη θεωρητική, με βάση την άδεια οικοδομής που κάποτε κατασκευάστηκε) του κατάσταση, όπως είναι σήμερα. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το κόστος για την έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου ξεκινά από 300€.

    Σκοπός της είναι η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κτίσματος ή της διηρημένης ιδιοκτησίας και των αδειών τους, καθώς και η παρακολούθηση και ο έλεγχος των μεταβολών τους. Ωστόσο, σε περίπτωση που διαπιστωθεί δήλωση ψευδών στοιχείων, εκτός των ποινικών κυρώσεων, προβλέπονται και βαριά πρόστιμα, το ύψος των οποίων κυμαίνεται από 2.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου. Μάλιστα, τα όρια των κυρώσεων διπλασιάζονται, εάν υπάρξει υποτροπή των παραβάσεων και εάν αυτές αφορούν σε οικοδομικές εργασίες σε παραδοσιακούς οικισμούς, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και προστατευόμενες περιοχές.

    Η διαδικασία έκδοσης

    Το πρώτο και καθοριστικό βήμα για την καταχώριση ενός ακινήτου -που αποτελεί βάση για όλα τα επόμενα- είναι ο εντοπισμός του οικοπέδου στο χάρτη και η καταχώριση των βασικών του στοιχείων, ανεξάρτητα αν πρόκειται για ολόκληρο κτήριο ή ένα μόνο διαμέρισμα και ιδιοκτησία. Ακολουθεί η περιγραφή κάθε ξεχωριστής διαδικασίας και στο τέλος μπαίνουν στο πληροφοριακό σύστημα τα σχέδια και τα δικαιολογητικά.

    Σε κάθε οικόπεδο αντιστοιχεί μια καταχώριση. Σε περίπτωση όμως σύστασης κάθετου ιδιοκτησίας μπορεί να γίνει ξεχωριστή καταχώριση για κάθε τμήμα του οικοπέδου που αποτελεί κάθετη ιδιοκτησία. Εφόσον έχει συσταθεί οριζόντια ιδιοκτησία επί καθέτου, γίνεται υποχρεωτικά ξεχωριστή καταχώριση οικόπεδου/γηπέδου για κάθε κάθετη ιδιοκτησία. Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου πρέπει να εκδοθεί:

    * Κατά τη μεταβίβαση όλων των ακινήτων.

    * Για να ολοκληρωθεί και να εξαιρεθούν οριστικά από την κατεδάφιση τα αυθαίρετα κατηγορίας 4. Εξαιρούνται όσα βρίσκονται εντός προκηπίου.

    * Για όλα τα νέα κτίρια και διηρημένες ιδιοκτησίες.

    * Κατά την έκδοση οικοδομικής άδειας ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας (π.χ. προσθήκη ορόφου, ριζική ανακαίνιση κ.λπ.).

    * Για τα δημόσια κτίρια, σχολεία, νοσοκομεία, κ.λπ. εντός 5ετίας.

    Πόσο διαρκεί

    Μετά τη συμπλήρωση όλων των απαραίτητων εγγράφων και πληροφοριών εκδίδεται Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας. Το Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας φέρει μοναδικό αριθμό και λαμβάνει κλειδί γνησιότητας. Ουσιαστικά το Πιστοποιητικό Πληρότητας αποτελεί το έγγραφο που θα χρησιμοποιείται σε όλες τις δικαιοπραξίες που προβλέπει η σχετική νομοθεσία και αντικαθιστά την απαίτηση για βεβαίωση μηχανικού περί αυθαιρεσιών, ενώ προσαρτά και το ενεργειακό πιστοποιητικό. Η διάρκεια ισχύος του είναι 2 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης, η οποία ταυτίζεται με την ημερομηνία αυτοψίας.

    Οταν χρειαστεί νέο Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας η διαδικασία δεν χρειάζεται να γίνει όλη, από την αρχή, απλά ο μηχανικός επιβεβαιώνει αν έχουν γίνει κάποιες αλλαγές στα απαιτούμενα έγγραφα, κάνει την απαιτούμενη ενημέρωση και εκδίδει νέο πιστοποιητικό.


    Πηγή: https://eleftherostypos.gr/oikonomia/873363-antistrofi-metrisi-gia-tin-e-taytotita-ktiriou-mathete-ola-ta-sos/



    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    Αν δεν σπάσουν αυγά, ομελέτα δεν γίνεται! Δηλαδή, αν δεν τολμήσουν να κάνουν υποχρεωτική την ΗΤΑ σε όλα τα ακίνητα εντός π.χ. των επόμενων 2 ετών, θα σαχλαμαρίζουν αιωνίως και αενάως! Οι πομιδάδες θα πουλάνε τα ψηφαλάκια τους, οι συμβολαιογράφοι θα εξασφαλίζουν εύκολο και εύπεπτο χρυσό μεροκάματο, το ΤΕΕ θα τυρβάζει και ψάχνει τρόπους να βγάζει χρήμα κι εμείς θα βολοδέρνουμε με φραγκοδίφραγκα...

     

    Link to comment
    Share on other sites

    Καλή σαν ιδέα αλλά πρώτα:

     

    1. Πρέπει να αυξηθεί το προσωπικό στο αρχείο των πολεοδομιών και να εγκατασταθούν scanner σχεδίων και μελετών.

    2. Πρέπει να ανοιχτεί το σύστημα των τακτοποιήσεων ώστε να έχουμε πρόσβαση στα αρχεία και τις μελέτες. Δεν είναι δυνατό να "ελπίζει" ο κάθε ιδιοκτήτης ότι ο μηχανικός του θα είναι αθάνατος, δεν θα πάρει σύνταξη, δεν θα κάνει παύση επαγγέλματος, δεν θα πάει στο εξωτερικό, κλπ.

    3. Πρέπει να βγει "χάρτης νομοθεσίας". Οι νέοι μηχανικοί δεν υπάρχει περίπτωση να κάνουν σωστή τακτοποίηση σε παλιότερα ακίνητα. Υπάρχει νομοθεσία από το 1922 που αλλάζει συνέχεια. Οι παλιοί μηχανικοί που είχανε ζήσει τις αλλαγές και ξέρουν τι ίσχυε κάθε χρονιά έχουν πάρει σύνταξη προ πολλού. Είναι αδύνατο για τους νέους μηχανικούς να βρουν τι ίσχυε αναδρομικά το κάθε έτος. Πως θα κάνουν έλεγχο νομιμότητας;

    Ενδεικτικά αναφέρω μερικά παραδείγματα:

    - Οι συντελεστές δόμησης και κάλυψης αλλάζουν.

    - Οι εσωτερικές διαρρυθμίσεις κάποια χρόνια απαιτούσαν άδεια, κάποια όχι.

    - Τα επαγγελματικά δικαιώματα των μελετητών αλλάζουν. Μπορεί να έχουν υπογραφεί μελέτες από μη αρμόδιο μηχανικό.

    4. Χρειάζεται να οριστεί μια "περίοδος χάριτες" για την περίοδο εφαρμογής των ΦΕΚ. Πριν την ηλεκτρονική διάθεση από το Εθνικό Τυπογραφείο μερικά ΦΕΚ μπορεί να έφταναν στους μηχανικούς μήνες ή και χρόνια αργότερα. Χωρίς ίντερνετ τα ΦΕΚ πήγαιναν από χέρι σε χέρι και ακόμα και οι φωτοτυπίες δεν εύκολα προσβάσιμες, ιδιαίτερα στην επαρχία.

    Link to comment
    Share on other sites

    Το βασικό είναι να διατηρήσουν και μετά το 26 τους νόμους τακτοποίησης ώς έχουν (μην ξαναπάμε φτού και από την αρχή) ώστε να μπορέσουν σιγά σιγά να μπαίνουν όλοι σε ταυτότητα.Επίσης να απλοποιησουν νομοθεσία και να ελαστικοποήσουν κάποιες αυθαιρεσίες, οπως έκαναν εν μέρει με τον 4495 ,  (δεν μπορεί να είναι οκ το κτηριο και για 1-2 παράθυρα ή 20 πόντους να σε βάζουν στο σκαμνί).

    Παραδείγματα που δεν έχουν ξεκαθαριστεί επίσης :

    Στα προ του 55 πχ θα κάνουμε κάτοψη και ένα διάγραμμά κάλυψης και βεβαίωση από ΥΔΟΜ οτι υφίσταται προ 55 ?

    Στα αδόμητα να βγάλουν το παράβολο είναι τραγικό 

    Αν απαιτείται ανασύσταση φακέλου σε πολυκατοικία με 30 διαμερίσματα ,ενώ ελέγχεις ένα από αυτά ποιος και πως θα την κάνει?

    Σε περίπτωση που διαπιστωθεί λάθος από συνάδελφο ακούσιο  μικρής έκτασης πχ  έως 5% και max 10 τμ πχ ας το καθορίσουν αυτοί ,ή άλλο είδος λάθους μικρό δεν θα πρέπει να βάλουν έναν μηχανισμό διόρθωσης?

    Edited by Elounda
    Link to comment
    Share on other sites




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.