Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Επανασύσταση των ΜΟΜΑ ανακοίνωσε ο Π. Καμμένος


    Τι ακριβώς είναι οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.), που δήλωσε ότι ανασυγκροτεί ο Πάνος Καμμένος; Ποια η προσφορά τους και γιατί καταργήθηκαν; (Για να θυμούνται οι παλαιότεροι και να μαθαίνουν οι νεαρότεροι).

    «Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη η χώρα κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949), το 1957 κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της.

     

    Γι αυτό το σκοπό συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως. Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις Ιωάννινα (1η), Λάρισα (2η), Θεσσαλονίκη (3η), Λαμία (4η), Πάτρα (5η), Αθήνα (6η), Ηράκλειο Κρήτης (7η).

     

    Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά όπλα του Στρατού (κυρίως Τεχνικό) ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π).

     

    Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν:

     

    Σε περίοδο ειρήνης με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών. Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.

     

    Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπιπταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.),

     

    Ο απολογισμός των έργων των ΜΟΜΑ

     

    Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν.

     

    Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.

     

    Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.

     

    Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν προκατασκευασμένα σπίτια. Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π.

     

    Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

    Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους.

     

    Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το «παρών» σε όλες τις συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.).»

     

    istoria111423318437.jpg

     

    Εργασίες 2ης ΜΟΜΑ στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα

     

     

    istoria101423318435.jpg

     

    Διάνοιξη οδού Άνω Αμφείας Πολιάνης

     

     

    istoria91423318432.jpg

     

    Διάδρομος αποπροσγειώσεων κατασκευής ΜΟΜΑ

     

    Η κατάργηση τους

     

    Αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε;

     

    Η απάντηση σύμφωνα με την ιστοσελίδα του «Συνδέσμου Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Τάξεως 1976» απ’ όπου και αλιεύσαμε το κείμενο, πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.

     

    Από τη δεκαετία του ’80 ζητούταν από τις κυβερνήσεις, η περικοπή πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. Στη συνέχεια άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ ο διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα εκτέλεση πολλών εξ αυτών, να μην θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα.

     

    Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετά από έντονες πιέσεις μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ.

     

    ccs-4539-0-18907800-1423330666_thumb.jpg

     

    ccs-4539-0-88184400-1423330767_thumb.jpg

     

    ccs-4539-0-35505100-1423330774_thumb.jpg

     

    ccs-4539-0-15951300-1423330781.jpg

     

    ccs-4539-0-07639000-1423330820_thumb.jpg

    Πηγή: http://www.topontiki.gr/article/95777/Ti-einai-oi-MOMA-pou-anasugkrotei-o-P-Kammenos--I-istoria-i-prosfora-tous-kai-o-logos-pou-katargithikan-Photos





    Earl

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    Έχω ένα πρώτο συγγενή πρώην αξιωματικό του Μηχανικού (αντιστράτηγος ε.α.) και βασικό στέλεχος της ΜΟΜΑ. Μου έχει πει απίστευτα πράγματα για την οδοποιία, τη γεφυροποιία και γενικά τις μεταλλικές κατασκευές, τις πλωτές γέφυρες, τις ελεγχόμενες ανατινάξεις κλπ. Όταν λέμε απίστευτα το εννοούμε. Πέρα από το μορφωτικό επίπεδο των μεσαίων και ανωτάτων στελεχών της τότε ΜΟΜΑ (ο τύπος είναι άριστος μηχανολόγος και πολιτικός μηχανικός) ο τρόπος που έλυναν τα προβλήματα ήταν αποτέλεσμα της μακροτάτης εμπειρίας τους και της παράδοσης του Σώματος.

    Θα τον ξαναδώ σύντομα να ρωτήσω τη γνώμη του αλλά από αυτά που έχω ακούσει δεν πιστεύω ότι η νέα ΜΟΜΑ θα έχει μεγάλη σχέση με την παλαιά. Βέβαια η τεχνογνωσία στο Σώμα υπάρχει και εξελίσεται αλλά από το 1993 μέχρι το 2015 χωρίζουν την λόγω μονάδα 22 χρόνια από την πράξη.

    Επίσης και η παρατήρηση του imho είναι σωστή, είναι πράγματι μια μορφή καταναγκαστικής και επίπονης (εδώ κολάνε τα απίστευτα που σας έλεγα) εργασίας και θα πρέπει να αμοίβεται αναλόγως.

    Edited by Konstantinos IB
    Link to comment
    Share on other sites

    Μόνο ως έργα έκτακτης ανάγκης, δηλαδή να λειτουργήσει ως ομάδα επέμβασης όταν  κάποιος νομός ή περιοχή πλήτtεται από καιρικά φαινόμενα ή άλλες καταστροφές.

     

    Γι αυτό τον λόγο υπάρχουν ήδη τα ΕΙΔΙΚΑ τάγματα μηχανικου. Εγώ έκανα την θητεία μου στο Λουτράκι στο 747 Ειδκό Τάγμα Μηχανικού και αυτή ήτανη αποστολή του τάγματος:

    http://www.army.gr/default.php?pname=eidiko_tagma_mhxanikou_747_ETMX&la=1

    http://www.army.gr/default.php?pname=erga_ypodomhs_747ETMX&la=1

     

    http://www.fire.gr/?p=12997

     

    Ουσιαστικά και (σε κάποια όχι όλα) έργα του τάγματος υπήρχε συμπραξη με ιδιώτες.

    Edited by ZaXoYs
    Link to comment
    Share on other sites

    Δουλεψα στη ΜΟΜΑ 2 χρονια (σαν εφεδρος σμηνιας)

    2 χρονια γεματα εμπειριες .

    Τα καλα της

    1) Εκπαιδευση νεου προσωπικου (με αποκτηση διπλωματος) σε μηχανηματα εργου (Ε.Ν.Π.Η.= εθελοντες νεοι προστρατιωτικης ηλικιας με απαλλαγη  1 χρονου απο τον Στρατο).

    2) Εργασια για μεγαλο αριθμο τεχνικου προσωπικου.

    3) Αυστηρη τηρηση των προδιαγραφων και χρονοδιαγραμματων.

    4) Πιστοποιητικα εμπειριας για τους μηχανικους -κληρωτους που δουλευαν σε εργοταξια.

    5) Αμεση επεμβαση αποτροπης κινδυνων απο φυσικες καταστροφες σε δυσβατες περιοχες,εκει που δεν παταγε εργολαβος.

    κ.λ.π κ.λ.π

    Τα κακα της

    Αντιοικονομικη εκτελεση εργων (οχι παντα) κυριως λογω κακης νοοτροποιας των επι κεφαλης Στρατιωτικων.

    Τριβες μεταξυ του πολιτικου προσωπικου και των επικεφαλης Στρατιωτικων.

    Edited by KF
    • Upvote 6
    Link to comment
    Share on other sites

    όσο ήμουν στο 724 ΤΜΧ  τα μηχανήματα δούλευαν σε δρόμους στα ορεινά της Ξάνθης

     

     

    προσωπικά πιστεύω ότι η ΜΟΜΑ θα μπορεί να αναλάβει έκτακτες ανάγκες αποκατάστασης  δλδ έργα πρώτης γραμμής και κάποια στρατιωτικά έργα όπως κάνει τώρα με τη διάνοιξη τάφρου στον έβρο....

     

    δεν πιστεύω να νομίζει κανείς ότι θα φτιάξει  ούτε τη γέφυρα του ΡΙΟΥ  ούτε να  φτιάξει το αεροδρόμιο των ΣΠάτων....η τον ΒΟΑ στην Κρήτη όταν αποφασίσουν....

     

     

    στην τελική όλοι συμφωνούσαμε απόσο θυμάμαι ότι ΘΕΜΙΣ-ΟΣΚ-ΔΕΠΑΝΟΜ  έπρεπε να ενοποιηθούν......

     

    μην αρχίσουμε πάλι στην λογική ΟΛΑ το κράτος

    Link to comment
    Share on other sites

    δεν διαφωνώ......

    απλά είναι θέμα κόστους.....στα μεγάλα έργα με τα ΣΗΜΕΡΙΝΑ δεδομένα δεν νομίζω να είναι πιο οικονομική η ΜΟΜΑ....

     

    θεωρώ ότι η ΜΟΜΑ θα είχε άψογο ρόλο να κάνει έργα σε μικρά νησιά....σε παραμεθόριους  ...να προσλαμβάνει ΝΤΟΠΙΟΥΣ κατά προτίμηση χειμώνα να έχουν δουλειά ....επίσης  στα στρατιωτικά έργα.....

    επίσης τη στιγμή της καταστροφής  ως πρώτη άμεση  ανάγκη.......

     

    δεν είμαι υπέρ ούτε όλα στους ιδιώτες.....αλλά ούτε όλα στο κράτος....

     

     

     

    στην τελική στην ΗΠΕΙΡΟ  για δεκαετίες  με της ΜΟΜΑ τα έργα είχαμε μείνει....ως προς την ΠΟΙΟΤΗΤΑ τα θεωρώ ΑΝΩ των τωρινών για εκείνης της εποχής τα δεδομένα

    Edited by akius
    • Upvote 1
    Link to comment
    Share on other sites

    οι  εργολαβοι  οι  περισσοτεροι  αν  εννοεις  τους  αναδοχους  δεν  εχουν  μηχανήματα 

    μεταπράτες   είναι    χαρτουρα  ανακατώνουν  προϋπολογισμούς  φουσκωνουν    και   βγαζουν  χρηματα  ,  οσο  για  την 

    επιστημονικη  τους  καταρτιση   οι  περισσοτεροι   εχουν  να  ανοιξουν  βιβλιο  από  την  εποχη  των  φοιτητικών  χρονων  

    • Upvote 2
    Link to comment
    Share on other sites

    Αυτά που γράφεται με τρελαίνουνε πραγματικά νομίζω οτι δεν απαντάνε μηχανικοί. Έχουμε παρασυρθεί όλοι από ξαφνικο πατριωτικό τσαμπουκοισμό και είμαστε τυφλοί (πην του ALEXISPAP). Η ΜΟΜΑ λειτουργούσε οταν οι γονείς μας κάνανε 36 μήνες στρατό, ήταν αμόρφωτοι ο στρατός ήταν σχολείο, δεν είχαν να φάνε ο στρατός ήταν ξενοδοχείο , δεν είχανε δουλείες να τους περιμένουνε  και όλο αυτό ήταν πρωτόγνωρο. Τώρα ξαφνικά θα δημιουργηθεί και θα λειτουργήσει από ποιον? Απλά ο Καμμένο εκβιάζει του μεγαλοεργολάβους για για να γιευτεί κομμάτι της πίτας, και θα το κάνει αγοράζοντας ένα πλούσιο εξοπλισμό από μηχανήματα ( δεν υπάρχουν λεφτά για υποβρύχια) τα οποία θα σκουριάσουν. Έλεος ας ξυπνήσουμε είμαστε σε λίθαργο.

    • Upvote 3
    • Downvote 2
    Link to comment
    Share on other sites




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.