Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Μια πρόταση για ξύλινη εξέδρα στην παραλιακή της Θεσσαλονίκης


    Μία εκδήλωση με ενδιαφέροντα σημεία διοργάνωσε το ΤΕΕ στην Αθήνα με θέμα «νέοι τρόποι χρηματοδότησης δημοσίων έργων». Στην εκδήλωση, η οποία ήταν αρκετά πυκνή σε προτάσεις και περιεχόμενα, παρουσιάστηκε μια αρχή σχεδιασμού, value engineering, που εμπλέκει τις αρχές της εξοικονόμησης δημοσίων πόρων, της χρηματοοικονομικής μηχανικής και του ορθολογικού και μακροπρόθεσμου σχεδιασμού. Η Θεσσαλονίκη «έκλεψε» αρκετές από τις εντυπώσεις στη συζήτηση, καθώς παρουσιάστηκαν εξελισσόμενα έργα ως παράδειγμα χαμένων ευκαιριών αλλά και ως αρνητικά παραδείγματα, αλλά ταυτόχρονα έγιναν και προτάσεις έργων που μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην πόλη, όπως αναφέρθηκε.

     

    Μία από αυτές τις προτάσεις που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν, ήταν η πρόταση για έργα στη λεωφόρο Νίκης, με μικρό σχετικά κόστος σε σύγκριση με την υποθαλάσσια αρτηρία – και την αποζημίωση για την μη κατασκευή της…

     

    Στην εκδήλωση του ΤΕΕ ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ Σέργιος Λαμπρόπουλος, (Δρ. Πολιτικός Μηχανικός) αναφέρθηκε διεξοδικά στις αρχές του value engineering. Τόνισε ότι για να επιτευχθεί οικονομική ανάπτυξη είναι αναγκαίο, όσον αφορά στις δημόσιες υποδομές:

     

    ⦁ να προχωρήσουν ταχύτατα ανταποδοτικές επενδύσεις (δηλαδή έργα ανάπτυξης και όχι κατανάλωσης ή σχολάζοντα).

    ⦁ κάθε επένδυση υλοποιείται με βάση τον κανόνα της μεγιστοποίησης της λειτουργικής αξίας της σε σχέση με το κόστος της (Value for Money).

    ⦁ Ο σχεδιασμός των έργων πρέπει να είναι ορθολογικός και ο προγραμματισμός τους ρεαλιστικός.

    ⦁ Οι αποφάσεις πρέπει να στηρίζονται σε εμπεριστατωμένες αναλύσεις κόστους - οφέλους που βασίζονται σε αξιόπιστες προβλέψεις ζήτησης, ώστε να εξασφαλίζεται η οικονομική βιωσιμότητα και ανταποδοτικότητα των επενδύσεων.

    ⦁ Προτεραιότητα πρέπει να απονέμεται σε έργα χαμηλού προϋπολογισμού που δημιουργούν συνέργειες με άλλα ή τα ολοκληρώνουν και εξυπηρετούν όσο περισσότερες ανάγκες.

     

    Εξειδικεύοντας αυτές τις αρχές σε μία πρόταση για το κέντρο της Θεσσαλονίκης, μια ομάδα μελετητών από μεγάλες μελετητικές εταιρείες υπό τον συντονισμό του ομότιμου καθηγητή του ΕΜΠ κ. Σεργιόπουλου κατέληξε σε μία ενδιαφέρουσα πρόταση για τη λεωφόρο Νίκης.

     

    Ο καθηγητής ανέλυσε σύντομα το ζήτημα της Υποθαλάσσιας αναφέροντας ότι αποτελεί μια τραγική ιστορία η οποία κατέληξε στο ότι «δεν θα γίνει το έργο και θα πληρώσουμε 110 εκατομμύρια ευρώ». Και παρουσίασε την πρότασή τους με βάση τις αρχές σχεδιασμού που πρέπει να έχει ένα τέτοιο έργων υποδομών.

     

    Η πρόταση συνοψίζεται στα εξής:

     

    ⦁ Στην οδό Νίκης στη Θεσσαλονίκη, μεταξύ Λιμένα και Λευκού Πύργου, το παραλιακό πεζόδρομιο και ο ποδηλατόδρομος πλάτους 6,50μ, μπορεί να μετατοπισθεί σε ελαφρά εξέδρα με ξύλινο κατάστρωμα, πλάτους 10μ και μήκους 1.100μ, που θα κατασκευαστεί επί πασσάλων παραπλεύρως.

    ⦁ Ο χώρος που απελευθερώνεται επιτρέπει όχι μόνο τη μετατροπή της Νίκης σε αμφίδρομη Λεωφόρο χαμηλής ταχύτητας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, αλλά και την λειτουργία δύο λωρίδων με κατεύθυνση ανατολικά προς δυτικά από Μ.Αλεξάνδρου / Συνδίκα μέχρι τα Δικαστήρια.

    ⦁ Βελτιώνεται ο παραλιακός περίπατος και επιτυγχάνεται το μέγιστο μέρος του οφέλους της υποθαλάσσιας αρτηρίας (όσον αφορά στην κυκλοφορία) με το 3% του κόστους της (ή το 20% της αποζημίωσης που θα πληρώσει το Δημόσιο γιατί δεν κατασκευάστηκε).

     

    meleti_paralia-840-x-597.jpg

     

    ⦁ Παρόμοια εξέδρα, πλάτους 8μ και μήκους 120μ, έχει ήδη κατασκευασθεί στον Λιμένα της Θεσσαλονίκης αλλά για λόγους αναψυχής.

     

    meleti_paralia2-840-x-483.jpg

     

    ⦁ Παρόμοια εξέδρα-πεζοδρόμιο, πλάτους 4μ και μήκους 550μ, έχει ήδη κατασκευασθεί στον μεσαιωνικό Λιμένα της Ρόδου για κυκλοφοριακούς λόγους.

     

    meleti_paralia3-840-x-420.jpg

     

     

    Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο, στη Ρόδο δεν χωρούσαν οι πεζοί και τα αυτοκίνητα έξω από το κάστρο και ευφυώς οι άνθρωποι είπαν «μετέφερε τους πάνω στην παραλία με μια ξύλινη κατασκευή 4 μέτρα» και έτσι ανάπνευσε η κυκλοφορία. «Για αυτό μιλάμε, δείχνοντας τη βασική αρχή μιας τέτοιας πρότασης», είπε ο ίδιος.

     

    Ο κ. Λαμπρόπουλος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι προφανώς για τη Θεσσαλονίκη – αλλά και γενικότερα - μια τέτοια πρόταση δεν είναι η καλύτερη λύση, από πολλές πλευρές. Ωστόσο έχει σοβαρά πλεονεκτήματα καθώς υλοποιεί το 60% ως 70% των στόχων ενός αντίστοιχου έργου και καταφέρνει να κάνει αυτό που έκανε και η υποθαλάσσια: δυο λωρίδες αντίθετης κίνησης στη Μεγάλου Αλεξάνδρου μέχρι τα δικαστήρια.

     

    Κυρίως όμως, τόνισε ο καθηγητής του ΕΜΠ, έχει πλεονεκτήματα κόστους. Όπως ανέλυσε το κόστος κατασκευής της εξέδρας (με πραγματικές τιμές, όχι τιμές δημοπράτησης που βγάζει το Υπουργείο), θα ήταν 10 εκατομμύρια ευρώ και θα χρειαζόταν ακόμη 10 εκατομμύρια ευρώ για όλες τις υπόλοιπες ανάγκες και εργασίες.

     

    Όπως αναφέρθηκε, «με ένα 3% του κόστους κατασκευής της υποθαλάσσιας ή με το 20% της αποζημίωσης που θα πληρώσουμε επειδή δεν κάναμε το έργο θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει μια λύση, η οποία προφανώς δεν είναι η τέλεια και προφανώς κάποιοι κάτοικοι της παραλίας δεν θα προτιμούσαν (και το γνωρίζουμε…), αλλά η πόλη θα ανασάνει γενικότερα».

     

    Στη συζήτηση τονίστηκε ότι αφού στην πόλη και στην χώρα υπήρχαν αντίστοιχα παραδείγματα (η εξέδρα στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης αλλά και αντίστοιχη εξέδρα στο μεσαιωνικό λιμάνι της Ρόδου, έστω και με διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά), θα έπρεπε μια τέτοια λύση να έχει τουλάχιστον εξεταστεί και μελετηθεί επαρκώς.

     

    Όπως συζητήθηκε αργότερα, μία τέτοια λύση θα μπορούσε εκτός από τα συγκοινωνιακά οφέλη αλλά και την εξοικονόμηση χρημάτων έναντι των εναλλακτικών, να αποτελέσει και πολύ χρήσιμο εργαλείο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στο περιθώριο της εκδήλωσης αναφέρθηκε μάλιστα ότι τέτοιες προτάσεις συζητούνται κυρίως στην περίοδο πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές και επισημάνθηκε ότι ειδικά η ξύλινη εξέδρα συζητήθηκε εντόνως, σε επίπεδο πολιτικής πρότασης αλλά δυστυχώς όχι σε επίπεδο πραγματικής επιστημονικής μελέτης, ενώ αναφέρθηκε ότι τόσο ο Δήμος όσο και η Περιφέρεια θα μπορούσαν να προωθήσουν ένα τέτοιο έργο για την πόλη.

     

    Πηγή: http://greenagenda.gr/%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BE%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BD%CE%B7-%CE%B5%CE%BE%CE%AD%CE%B4%CF%81%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BB%CE%B9/





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    συγνωμην, αλλά

    εκει αριστερα..με το δενδρακι και τον πεζο με το λαπ-τοπ

    ξεχασαν να βαλουν τα τραπεζοκαθισματα

    και τα παρκαρισμενα αυτοκινητα...

     

     

    meleti_paralia_thess-720-x-488-620x420.j

    Edited by dimitris GM
    Link to comment
    Share on other sites

    Αντί να προτείνουν λύσεις μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου, του κυκλοφοριακού φόρτου και του καυσαερίου κάποιοι βρήκαν την ιδέα να αυξήσουν τα αυτοκίνητα στην λεωφόρο Νίκης...

    Link to comment
    Share on other sites

    Καλά, η υποθαλάσσια τι έγινε, την ξεχάσαμε; :P

     

    Ιδού τα πλήρη στοιχεία της πρότασης, για όποιον ενδιαφέρεται: επιστολή, ΤΕ, σχέδια

     

    Κατά τα λοιπά, ο καθηγητής του ΕΜΠ, πολιτικός μηχανικός κ Λαμπρόπουλος, κάνει πρόταση πολεοδομικού - χωροταξικού σχεδιασμού...

    Μόνο που, παρά την τεράστια εμπειρία του ως καθηγητής πανεπιστημίου, εργολήπτης δημοσίων έργων, Αντιπρόεδρος ΤΕΟ, Γεν. Δ/ντης Εγνατίας Οδού κλπ, ξεχνάει να σχεδιάσει την οριζοντιογραφία του έργου, όπου θα έβλεπε ότι η διαπλάτυνση δεν είναι εφικτή στην αρχή και στο τέλος της Νίκης (ενοχλούν κάτι "διατηρητέα", νομίζω του λιμανιού στην αρχή είναι κι ένας παλιός στρόγγυλος πύργος στο τέλος :P )...

    Edited by AlexisPap
    Link to comment
    Share on other sites

    δξ πώς θα χωρεσουν 4 λωριδες στην Νικης...

    μαλλον θα παρει απο το σημερινο πεζοδρομιο

    αλλά,

    οταν καποιος προτεινει αυτη την εξεδρα θα πρεπει να εχει μελετησει και την ιδια τη θαλασσα...

     

    Προφανως  δεν  υπολογισε ....το τι σκουπιδαριο θα μαζευτει κατω απο αυτη την...πυλωτη  δεν λεγεται...

     

    οσο για την αμφιδρομιση της νεας παραλιας

    την ζησαμε πριν 25-30 χρονια  και ειδαμε τα αποτελεσματα της

    και ποσα ατυχηματα με τραυματισμους αλλα και θανατηρφορα  ειχαν γινει...

     

    Επρεπε να απειλησει το ΔΣ για απεργια πεινας [με τον αειμνηστο Κοσμοπουλο, αν θυμαμαι καλα σαν Δημαρχο]

    για να "πεισθει" ο αλανθαστος υπουργος  στην Αθηνα οτι επρεπε να αλλαξει αυτη την ηλιθιοτητα...

    Edited by dimitris GM
    Link to comment
    Share on other sites

    Στο τέλος η "λύση" θα δοθεί με μπάζωμα και διαπλάτυνση της Λεωφόρου Νίκης και του παραλιακού πεζοδρόμου. Με τον ίδιο τρόπο δημιουργήθηκε η λεωφόρος Μεγ. Αλεξάνδρου και η Νέα Παραλία. Στην ουσία θα ολοκληρωθεί το έργο της διαμόρφωσης του παραλιακού μετώπου με 100 χρόνια καθυστέρηση. Έχουμε να δούμε μέχρι τότε πολλά σχέδια με υποθαλάσσιες αρτηρίες, κρεμαστές γέφυρες, monorail κ.τ.λ. Δεν ξέρω αν θα ζούμε μέχρι τότε, αλλά τα απλά προβλήματα δεν έχουν πολύπλοκες λύσεις.

    Link to comment
    Share on other sites

    Η έκθεση αυτή τεκμηριώνει πολύ καλά το λόγο για τον οποίο δεν έπρεπε να γίνει η υποθαλάσσια. Δεν έπρεπε επειδή υπήρχε εναλλακτική λύση (αυτή που διαβάζουμε εδώ) με ελάχιστο κόστος, ελάχιστες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ελάχιστο χρόνο κατασκευής, αλλά κυρίως επειδή δεν θα βοηθούσε σχεδόν καθόλου.

    Κατά τα άλλα θεωρώ λάθος να γίνει αμφιδρόμηση της Νίκης, αλλά θεωρώ απαραίτητο να γίνει διαπλάτυνση του παλιού παραλιακού μετώπου (χιλιοειπωμένη λύση). 

    Το κλειδί για την "κυκλοφοριακή υγεία" της πόλης κατά τη γνώμη μου είναι ένα καλό μετρό (προσιτό εισιτήριο, πυκνό δίκτυο, πάρκινγκ) και ένας καλός περιφερειακός.

    Link to comment
    Share on other sites

    1. Ανεφοδιασμός των επιχειρήσεων του κέντρου έως τις 7:00 το πρώι.

    2. Ουσιαστική αντιμετώπιση της παράνομης στάσης και στάθμευσης των αυτοκινήτων.

    3. Αποδοτικές δημόσιες συγκοινωνίες.

    4. Δημιουργία θέσεων στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου.

    Αν εφαρμοστούν τα παραπάνω, δεν υπάρχει λόγος ούτε για διαπλατύνσεις οδών ούτε για κατασκευή νέων οδών. 

     

    Αν γίνει το έργο που προωθεί ο Λαμπρόπουλος, το μόνο που θα καταφέρει είναι να τροφοδοτεί τα τοπικά νοσοκομεία με πολυτραυματίες σερβιτόρους που στην προσπάθεια τους να σερβίρουν τον μακιάτο στα τραπεζάκια του ντεκ, έγιναν χαλκομανία στο οδόστρωμα γιατί ο κάγκουρας τη στιγμή εκείνη "έκοβε κίνηση"... (για όσους δεν έχουν εικόνα, τα καφέ-μπαρ θα είναι στο απέναντι πεζοδρόμιο).

    Βασικό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης είναι οτι δεν είναι "πόλη για περπάτημα". Και δεν είναι πόλη για περπάτημα εξαιτίας της κουλτούρας των οδηγών και των πεζών και της πολιτείας. Έλλειψη σεβασμού και υπέρμετρος εγωισμός. 

    Κατά την άποψή μου, η Νίκης πρέπει να δοθεί στους πεζούς και τα ποδήλατα. Να επιτρέπεται μόνο ο ανεφοδιασμός των επιχειρήσεων, οι δημόσιες συγκοινωνίες και τα οχήματα του δήμου. (Αφού φυσικά εφαρμοστούν οι παραπάνω 4 κανόνες)

    Όπως και να το κάνουμε, η Νίκης μαζί με την Αριστοτέλους ειναι η βιτρίνα της πόλης για τον τουρισμό που τόσο χρειάζεται, αλλά και η all time clasic βόλτα των κατοίκων. Την χρειαζόμαστε ασφαλή και όμορφη :)

    Link to comment
    Share on other sites

    Melissa +1

    Απλά αυτή την στιγμή χρειάζεται σίγουρα επέκταση του πεζόδρομου, γιατί έχει γίνει λάθος χωροθέτηση του ποδηλατόδρομου. Τα ΣΚ δεν χωράς να περπατήσεις απο το λιμάνι μέχρι τον Λευκό.
    Και απο την στιγμη που έχεις χάσει τον αιγιαλό και η θάλασσά σου είναι πολύ υποβαθμισμένη, η επέκταση του ντεκ και δημιουργία καλύτερου παραλιακού πεζοδρόμου θα ανεβάσει την παραλία αισθητικά και πρακτικά χωρίς αρνητικές επιπτώσεις (άλλωστε δεν χρειάζεται μπάζωμα).

    Φυσικά χρειάζονται καλύτερες συγκοινωνίες, απαγόρευση της φορτοεκφώρτωσης μετά τις 8-9 το πρωί, αυστηρή αστυνομευσή για παράνομα παρκαρισμένα, δημιουργία καλύτερων συνθηκών για χρήση ποδηλάτου και δημιουργία θέσεων στάθμευσης.
    Αν και για το τελευταίο δεν πιστεύω πως έξαντλούμε τις επιλογές μας. Πχ το πάρκινγκ της έκθεσης που είναι φτηνό δε νομίζω ότι γεμίζει, άρα υπάρχουν κάποια πάρκινγκ, αλλά δεν θέλουμε να πληρώσουμε.

    Ιδανικά θα έπρεπε να μην χρησιμοποιείται το κέντρο ώς δίοδος για την μετάβαση απο τα ανατολία σστα δυτικά και αντίστροφα. Αυτό βεβαια είναι ακατόρθωτο, μόνο μια μεγάλη υποθαλάσσια, μια νέα περιφερειακή ή ένα πολύ καλό ΜΜΜ θα μπορούσε να το κάνει, αλλά μιλάμε για πολλά λεφτά. Και φυσικά τεράστια αλλαγή νοοτροπίας.

    Τέλος καλή θα ήταν μια προσπάθεια αποκεντρωσης και μεταφοράς των δημόσιων υπηρεσιών εκτός ή στα όρια του κέντρου.

    Link to comment
    Share on other sites

    1. Ανεφοδιασμός των επιχειρήσεων του κέντρου έως τις 7:00 το πρώι.

    2. Ουσιαστική αντιμετώπιση της παράνομης στάσης και στάθμευσης των αυτοκινήτων.

    3. Αποδοτικές δημόσιες συγκοινωνίες.

    4. Δημιουργία θέσεων στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου.

    Αν εφαρμοστούν τα παραπάνω, δεν υπάρχει λόγος ούτε για διαπλατύνσεις οδών ούτε για κατασκευή νέων οδών. 

     

    Αν γίνει το έργο που προωθεί ο Λαμπρόπουλος, το μόνο που θα καταφέρει είναι να τροφοδοτεί τα τοπικά νοσοκομεία με πολυτραυματίες σερβιτόρους που στην προσπάθεια τους να σερβίρουν τον μακιάτο στα τραπεζάκια του ντεκ, έγιναν χαλκομανία στο οδόστρωμα γιατί ο κάγκουρας τη στιγμή εκείνη "έκοβε κίνηση"... (για όσους δεν έχουν εικόνα, τα καφέ-μπαρ θα είναι στο απέναντι πεζοδρόμιο).

    Βασικό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης είναι οτι δεν είναι "πόλη για περπάτημα". Και δεν είναι πόλη για περπάτημα εξαιτίας της κουλτούρας των οδηγών και των πεζών και της πολιτείας. Έλλειψη σεβασμού και υπέρμετρος εγωισμός. 

    Κατά την άποψή μου, η Νίκης πρέπει να δοθεί στους πεζούς και τα ποδήλατα. Να επιτρέπεται μόνο ο ανεφοδιασμός των επιχειρήσεων, οι δημόσιες συγκοινωνίες και τα οχήματα του δήμου. (Αφού φυσικά εφαρμοστούν οι παραπάνω 4 κανόνες)

    Όπως και να το κάνουμε, η Νίκης μαζί με την Αριστοτέλους ειναι η βιτρίνα της πόλης για τον τουρισμό που τόσο χρειάζεται, αλλά και η all time clasic βόλτα των κατοίκων. Την χρειαζόμαστε ασφαλή και όμορφη :)

    Ολόσωστος!

    Link to comment
    Share on other sites

    Αν δεν ορίσεις σωστά το πρόβλημα, τότε η λύση σου θα είναι λάθος. Ποιος είπε στον κύριο καθηγητή ότι το πρόβλημα της παραλιακής της Θεσσαλονίκης είναι ότι δεν μπορεί να έχει 4 λωρίδες κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα;

    Link to comment
    Share on other sites



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.