Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Οι σαρωτικές αλλαγές που έρχονται στο Δημόσιο, το προσεχές διάστημα τόσο σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους, όσο και τις δομές και λειτουργία της κρατικής μηχανής, είναι κάτι περισσότερο από βέβαιες. Η συζήτηση μπορεί να εστιάζεται το τελευταίο διάστημα στον ποσοτικό στόχο των 4.000 απολύσεων που θα γίνουν μέχρι το τέλος του έτους, ωστόσο, οι σχεδιασμοί εδώ και καιρό είναι πολύ πιο μακροπρόθεσμοι ακουμπώντας ακόμη και αυτόν τον «χαρακτήρα» του δημοσίου.

     

    Η αναδιοργάνωση, μέσω και της αξιολόγησης, αναμένεται να οδηγήσει σε οριστική κατάργηση και «λουκέτα» άχρηστων φορέων και κοστοβόρων υπηρεσιών, που πλέον είτε δεν έχουν λόγο ύπαρξης αφού δεν στοχεύουν στην εξυπηρέτηση του πολίτη, είτε μπορούν να ασκηθούν από ιδιώτες επιτυγχάνοντας μεγαλύτερες εξοικονομήσεις για το κράτος.

     

    Σε τέτοιου είδους αποφάσεις εξάλλου, συντείνουν τόσο τα «στενά» δημοσιονομικά της χώρας, όσο και η ανάγκη για εξορθολογισμό του προσωπικού της Δημοσίας Διοίκησης. Μια τέτοια εξέλιξη, πάντως, όπως είναι φυσικό αναμένεται να συμπαρασύρει και τους υπαλλήλους συγκεκριμένων φορέων, κλάδων ή ειδικοτήτων.

     

    Το θέμα «άνοιξε» με τον πλέον επίσημο τρόπο ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με την ομιλία του στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης της πρότασης μομφής. «Υπάρχουν αλλαγές οι οποίες έχουν ξεκάθαρο ιδεολογικό πρόσημο, όπως η χάραξη νέων ορίων μεταξύ του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα», είπε ο κ. Μητσοτάκης, διερωτώμενος «δεν πρέπει να ανοίξει αυτή η συζήτηση στη χώρα, για να δούμε πραγματικά πόσο μεγάλο πρέπει να είναι το κράτος ασχέτως της δυνατότητας που έχουμε να το χρηματοδοτήσουμε;». Σύμφωνα με τον υπουργό, σε πρώτη φάση «χωρίς ταμπού και χωρίς ιδεολογικές προκαταλήψεις», με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία θα πρέπει να εξετασθούν ποιες υπηρεσίες και με ποια κριτήρια μπορούν να μεταφερθούν στον ιδιωτικό τομέα.

     

    assets_LARGE_t_942_43640778.JPG

     

    Από τον Μάιο

     

    Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που υπουργός επιχειρεί να ανοίξει αυτή τη συζήτηση. Μόλις τον περασμένο Μάιο, ο τότε υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντ. Μανιτάκης, κινούμενος σε ανάλογο μήκος κύματος είχε δηλώσει -πάλι από τη Βουλή- ότι «σκοπεύουμε να διατηρήσουμε μόνον τις αναγκαίες και χρήσιμες για το κοινωνικό σύνολο δημόσιες υπηρεσίες, που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να επιτελέσουν ιδιωτικοί φορείς, υπό την απαράβατη προϋπόθεση ότι το κόστος λειτουργίας τους δεν θα επιβαρύνει υπέρμετρα ή αδικαιολόγητα τον Έλληνα φορολογούμενο».

     

    Αν και στην Ελλάδα, οποιαδήποτε νύξη για μεταφορά αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες προκαλεί θύελλα αντιδράσεων και αιχμηρές καταγγελίες περί «συμφερόντων», βάζοντας «φρένο» σε οποιοδήποτε χρήσιμο διάλογο, ωστόσο -και με δεδομένες τις ελλείψεις προσωπικού ή πόρων, που παρατηρούνται σε αρκετούς φορείς, όπως για παράδειγμα δήμους, αλλά και την απαγόρευση προσλήψεων- θα ήταν υποκριτικό να υποστηρίξει κανείς ότι δεν υπάρχουν τέτοιες σκέψεις ή ακόμη και προετοιμασίες. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι ήδη υπάρχει πρόβλεψη από τον νόμο για δυνατότητα άσκησης υπηρεσιών που αφορούν κοινωνικές δομές, μέσω κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Δεν είναι λίγοι μάλιστα εκείνοι που θεωρούν τις ΚΟΙΝΣΕΠ ως «προθάλαμο» για πλήρη παραχώρηση σε ιδιώτες ολόκληρων τομέων.

     

    Ποιες είναι όμως οι υπηρεσίες που θα μπορούσαν, βάσει και των όσων συμβαίνουν σε ευρωπαϊκές χώρες να ασκηθούν από τον ιδιωτικό τομέα;

    Μία από αυτές, αφορά τον τομέα της καθαριότητας. Στο συγκεκριμένο κλάδο, υπολογίζεται ότι απασχολούνται περί τους 3.000 εργαζομένους στην καθαριότητα κτιρίων και άλλοι 5.000 στα σχολεία. Πλήθος εργαζομένων εντοπίζονται και στη φύλαξη κτιρίων και εγκαταστάσεων των δήμων (αθλητικές εγκαταστάσεις, πνευματικά κέντρα κ.λπ.) με τον αριθμό τους να φθάνει επίσης τις 3.000.

     

    Στις δε κοινωνικές υπηρεσίες (που αφορούν τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τους παιδικούς σταθμούς, τα ΚΑΠΗ), αλλά και προνοιακές δομές, το προσωπικό υπολογίζεται σε περίπου 10.000. Με δεδομένο ότι αυτό το διάστημα η αξιολόγηση στις δομές των δήμων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, στελέχη της Αυτοδιοίκησης εκτιμούν πως αρκετές από αυτές θα βρεθούν στο στόχαστρο. Επιπλέον ένα μεγάλο κομμάτι των εν λόγω εργαζομένων είναι χαμηλών προσόντων (στην πλειοψηφία τους υποχρεωτικής εκπαίδευσης) γεγονός που αυτομάτως τους φέρνει σε μειονεκτική θέση.

     

    Μπορούν να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας

     

    Τα υπέρ και τα κατά από την είσοδο ιδιωτών

    Αρκετά είναι τα επιχειρήματα υπέρ της ανάληψης υπηρεσιών του Δημοσίου, από ιδιώτες, με τα περισσότερα να εστιάζονται γύρω από τον οικονομικό τομέα. Για παράδειγμα με αυτό τον τρόπο, μπορούν να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας και μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη, καθώς οι προσφερόμενες από τον ιδιώτη υπηρεσίες δεν περιορίζονται μόνο σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, ή σε συγκεκριμένους φορείς, αλλά είναι συνολικότερες.

     

    Η ιδιωτικοποίηση μπορεί επιπλέον να επιτρέψει τη δημιουργία πιο ισχυρών κινήτρων για τους ιδιώτες, αφού οι ιδιωτικές εταιρείες είναι περισσότερο ευέλικτες στο να αναλάβουν και να υλοποιήσουν καινοτομίες που θα συντελέσουν στη μείωση του κόστους. Επιπλέον η διαδικασία του ανταγωνισμού, μέσω ενός δημόσιου διαγωνισμού, ενισχύει την πίεση προς την κατεύθυνση της ελαχιστοποίησης του κόστους.

     

    Σημαντικό επίσης είναι και το επιχείρημα της εποχικότητας μιας υπηρεσίας (π.χ. τουριστικοί δήμοι) καθώς είναι προφανές ότι ένας φορέας του Δημοσίου αδυνατεί να χρηματοδοτεί υποδομές, μηχανήματα και ανθρώπινους πόρους ετησίως, όταν η μεγάλη ζήτηση για συγκεκριμένες υπηρεσίες περιορίζεται σε λίγους μήνες.

     

    Οι «πολέμιοι» της ιδέας πάντως, εστιάζουν την κριτική τους στο γεγονός, ότι οι επιλογές γίνονται, κατά κύριο λόγο, με βάση το οικονομικό στοιχείο και όχι την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς και στο ότι σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, όπου η εμπλοκή ιδιωτών σε δημόσιες υπηρεσίες είναι ευρύτατα διαδεδομένη, τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονος προβληματισμός και συζήτηση για επιστροφή τους στο Δημόσιο.

     

    Πηγή: http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26509&subid=2&pubid=113148566





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    SIRADRAB

    Δημοσιεύτηκε

    Ειρήνη υμίν...αλλά για όλους, όχι μόνο για τους βολεμένους στο δημόσιο που δεν χάνουν ευκαιρία να την κάνουν με ελαφρά πηδηματάκια και δεν έχουν αφήσει άγιο για άγιο που να μην τον τιμήσουν τουλάχιστον με μια ημι-αργία, εκτός του ότι οι περισσότεροι πρέπει να είναι και άγιοι εισαγωγής γιατί οι δικοί μας μας τελείωσαν.

    • Upvote 1
    Panos_

    Δημοσιεύτηκε

    Εγώ πάντως συνάδελφε είμαι στο ελεύθερο επάγγελμα και πίστεψέ με δεν τρέφω καθόλου φιλικά αισθήματα για τους βολεμένους δημοσίους υπαλλήλους... Όχι σε εμένα επομένως αυτά... Έχω σπάσει το στομάχι μου φίλε μου σε υπηρεσίες....

     

    Επίσης δεν τρέφω φιλικά αισθήματα για κρατικοδίαιτες επιχειρήσεις τύπου energa και hellas power....

     

    Ακόμα και η intracom που θα μπορούσε κάποτε να κάνει ένα βήμα παραπάνω προτίμησε το ρόλο του προμηθευτή του ΟΤΕ...

    • Upvote 2
    Didonis

    Δημοσιεύτηκε

    ..όχι να ακούμε για θέση βοηθού φούρναρη με μεταπτυχιακό από τα "προγράμματα" του ΟΑΕΔ.

     

    Ψωμάκι με μεταπτυχιακό… ψωμάκι θα είναι

     

    Φούρναρη όμως επειδή μάζεψε ψήφους σε δημοτικές εκλογές και ως αντιδήμαρχος (πχ) είναι ο πολιτικός προϊστάμενος πολεοδομίας, εκεί να δω τι πόλεις τρώμε….

     

    Και επειδή το παράδειγμα δεν είναι τυχαίο (υπάρχει και μανάβης και πρόεδρος λαϊκής αγοράς κλπ) σε ανάλογες θέσεις, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι από το κεφάλι βρωμάει το ψάρι και μάλιστα το επιλέγουμε «εμείς» ….

    Panos_

    Δημοσιεύτηκε

    Didonis, ο λόγος τους μας χόρτασε και το ψωμί μας ας το φάνε....

    Το πρόβλημα είναι ότι υπήρχε ένα γενικευμένο κλίμα διαφθοράς στο δημόσιο βίο και η οργή ξεχειλίζει...

     

    Όπως και να χει: "κοινή γαρ η τύχη και το μέλλον αόρατον..."

    SIRADRAB

    Δημοσιεύτηκε

    Εγώ πάντως συνάδελφε είμαι στο ελεύθερο επάγγελμα και πίστεψέ με δεν τρέφω καθόλου φιλικά αισθήματα για τους βολεμένους δημοσίους υπαλλήλους... Όχι σε εμένα επομένως αυτά... Έχω σπάσει το στομάχι μου φίλε μου σε υπηρεσίες....

     

    Επίσης δεν τρέφω φιλικά αισθήματα για κρατικοδίαιτες επιχειρήσεις τύπου energa και hellas power....

     

    Ακόμα και η intracom που θα μπορούσε κάποτε να κάνει ένα βήμα παραπάνω προτίμησε το ρόλο του προμηθευτή του ΟΤΕ...

    Δεν αφορούσε το σχόλιο μου εσένα προσωπικά απλά συνέχισα την κουβέντα μετά το......... ειρήνη υμίν που είπες, δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι είσαι δημόσιος υπάλληλος αλλά και να ήσουν δεν αλλάζει τίποτα. Η κατάσταση στο δημόσιο με τις ημι-αργίες, είναι όπως την περιγράφει ο Τέρρυ στο παραπάνω σχόλιο που έκανε.

    Didonis

    Δημοσιεύτηκε

    Pano,

    Το πρόβλημα είναι ότι δεν «υπήρχε» μόνο αλλά υπάρχει ακόμα… ειδικά στην κορυφή.

    Panos_

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Συνάδελφε SIRADRAB, έχουν υπάρξει πολλές φορές που πήγα σε υπηρεσία και ο αρμόδιος υπάλληλος απουσίαζε από το γραφείο του και δεν ήταν ούτε αργία ούτε ημιαργία. Αν θέλεις την προσωπική μου άποψη ίσως η μονιμότητα στο δημόσιο να πρέπει να επανεξεταστεί....

    Κατά τα λοιπά επίσης έχω την άποψη ότι υπάρχουν επιχειρήσεις και άνθρωποι του ιδιωτικού τομέα που παρασιτούν εις βάρος μας... (βλ. εθνικούς προμηθευτές, δημόσια έργα, κλπ κλπ)

    Ας μην εθελοτυφλούμε....

     

    Didonis, έχεις απόλυτο δίκιο... Έτσι είναι....

    Edited by Panos_
    BAS

    Δημοσιεύτηκε

    Η λογική του Καλλικράτη θα μπορούσε να βοηθήσει σε πολλά , κάνοντας τους Δήμους μόνο επιτελικούς , τις περισσότερες υπηρεσίες σε ιδιώτες και πολλοί φόροι στους Δήμους , ώστε ο πολἰτης να ελέγχει την ανταποδοτικότητα τους .

     

    Η κεντρική εξουσία πρέπει να έχει μόνο Εθνική Αμυνα , Δικαιοσύνη και Δημόσια Τάξη Ακόμη Τριτοβάθμια Παιδεία και Υγεία . Οι Δήμοι να ελέγχουν πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Παιδεία και Υγεία , Επιτελική Πολεοδομία , αφού οι άδειες θα εκδίδονται από πιστοποιημένους ελεύθερους επαγγελματίες , έλεγχος φόρων από πιστοποιημένους λογιστές και γενικά ένα κράτος στο 10-20 % του σημερινού πέραν των εργαζομένων στην κεντρική εξουσία , θα ήταν εύκολο και λογικό να υπάρχει .  Εννοείται βέβαια ότι θα υπάρχει και εξωτερικός έλεγχος στην Τριτοβάθμια Παιδεία και Υγεία . 

     

    Απλά πράγματα , γίνονται και αλλού και προχωράμε περισσότερο προς την άμεση Δημοκρατία .

     

    Εχουμε 17 δισ πληρωμές ΔΥ . Μπορούμε εύκολα να κατέβουμε στα 10 δισ . Αυτό σημαίνει απολύσεις , αλλά απολύσεις έχουμε ήδη γιά τους μισούς Ελληνες .

    maneni

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    ......Κατά τα λοιπά επίσης έχω την άποψη ότι υπάρχουν επιχειρήσεις και άνθρωποι του ιδιωτικού τομέα που παρασιτούν εις βάρος μας... (βλ. εθνικούς προμηθευτές, δημόσια έργα, κλπ κλπ)

    Ας μην εθελοτυφλούμε....

     

    εισαι σιγουρος οτι τα παρασιτα ειναι οι εθνικοι προμηθευτες και οι εργολαβοι ή μηπως ειναι οι επιβλεποντες και λοιποι αρμοδιοι της δημοσιας διοικησης?

     

    Σου εχει τυχει ΔΥ (δημ. υπαλληλος) να βγαλει περισσοτερα (χωρις ευθυνη και μαυρα) απο τον αναδοχο?

    Edited by maneni
    Panos_

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Ως παράσιτα λειτουργούν και ορισμένοι εκ των ΔΥ εννοείται αυτό... Όπως εννοείται ότι δεν είναι παράσιτα όλοι οι ανάδοχοι. Μη γενικεύουμε....

     

    Παρατηρώ συνάδελφε ότι 2 φορές η απάντησή σου σε σχόλιό μου ήταν ειρωνική. Μπορείς να μου πεις γιατί?

    Edited by terry



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.