Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Ενιαίο πλαίσιο για την τιμολόγηση του νερού, κλιμακωτά και ανάλογα με την κατανάλωση, με παράλληλη εφαρμογή του «περιβαλλοντικού τέλους» που θα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Η χώρα μας καλείται εντός του 2016 να ενσωματώσει, με μεγάλη καθυστέρηση, την κοινοτική οδηγία – πλαίσιο για τη διαχείριση των υδάτων (2000/60/ΕΚ).

     

    Το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με θέμα «Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του», πουτέθηκε χθες σε διαβούλευση μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου περιλαμβάνει όχι μόνο τη μεθοδολογία κοστολόγησης της ύδρευσης, αλλά και τον τρόπο επιβολής του «περιβαλλοντικού τέλους» με το οποίο επιβαρύνονται οι καταναλωτές νερού. Προβλέπει, όμως, και συγκεκριμένους κανόνες τιμολόγηση για το νερό που χρησιμοποιείται για άρδευση, και το οποίο σήμερα σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν τιμολογείται.

     

    Η κοινοτική οδηγία επιβάλλει να λαμβάνονται υπόψη στην τιμολόγηση του νερού το χρηματοοικονομικό κόστος, δηλαδή η κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των υποδομών διαχείρισης υδάτων, το κόστος του πόρου (δηλαδή του νερού), που προσδιορίζεται με βάση τις διαθέσιμες εναλλακτικές, αν υπάρξει υπερκατανάλωση και το περιβαλλοντικό κόστος, δηλαδή την αποζημίωση για τη ζημιά που προκαλεί η άντληση του νερού.

     

    Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση που προωθεί ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης, η Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, γνωστοποιεί, έως 31 Οκτωβρίου κάθε έτους, στους παρόχους υπηρεσιών ύδατος καθώς και στους οικείους ΟΤΑ Α΄ βαθμού, το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος πόρου ανά κυβικό μέτρο που αντιστοιχεί στους τελικούς χρήστες.

     

    Στη συνέχεια, «οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος, εντός του πρώτου εξαμήνου του επόμενου έτους, προσδιορίζουν τα τιμολόγιά τους. Για τον προσδιορισμό των τιμολογίων προς τους τελικούς χρήστες, οι πάροχοι λαμβάνουν υπόψη, πέραν του χρηματοοικονομικού κόστους και το περιβαλλοντικό κόστος καθώς και το κόστος πόρου. Στα τιμολόγια κάθε παρόχου υπηρεσιών ύδατος αναγράφεται υποχρεωτικά, με διακριτό και εύληπτο τρόπο, το "περιβαλλοντικό τέλος".

     

    Το «περιβαλλοντικό τέλος»

     

    Οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος «προβαίνουν στην είσπραξη του περιβαλλοντικού τέλους από τους τελικούς χρήστες. Το ποσό των εισπραχθέντων περιβαλλοντικών τελών αποδίδεται από τους παρόχους υπέρ του Πράσινου Ταμείου, σε Ειδικό Λογαριασμό που συστήνεται για την υλοποίηση των σχετικών Συμπληρωματικών Μέτρων που προβλέπονται στο άρθρο 12 (παρ. 5) του Π.Δ.51/2007. Από το ανωτέρω ποσό, το 2,5% παρακρατείται από τους παρόχους, για ίδιο λογαριασμό, με εξαίρεση τις πολυμετοχικές επιχειρήσεις ύδρευσης αποχέτευσης που είναι «εισηγμένες» στο χρηματιστήριο, όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ, έναντι του κόστους παροχής των σχετικών υπηρεσιών».

     

    Στις περιπτώσεις των συμβάσεων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΥΑΘ ΑΕ ή άλλων παρόχων υπηρεσιών ύδατος, η ενσωμάτωση του περιβαλλοντικού τέλους στα τιμολόγια αυτών των παρόχων πραγματοποιείται κατά τις περιόδους που ορίζονται στις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.

     

    Προβλέπεται πως οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος υποχρεούνται να γνωστοποιούν ετησίως, στη Δ/νση Υδάτων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, το ύψος του εισπραχθέντος ποσού των αποδιδόμενων τελών στον Ειδικό Λογαριασμό του Πράσινου Ταμείου.

     

    Η είσπραξη του περιβαλλοντικού τέλους από τους τελικούς χρήστες, «γίνεται από τον οικείο ΟΤΑ Α' βαθμούμε την έκδοση σχετικών τιμολογίων, ανάλογα με την κατανάλωση κάθε χρήστη. Μετά την παρακράτηση του 2,5% για τις ανάγκες παροχής των σχετικών υπηρεσιών, ο οικείος ΟΤΑ Α΄ βαθμού αποδίδει το υπόλοιπο ποσό των τελών υπέρ του Πράσινου Ταμείου, σε Ειδικό Λογαριασμό που συστήνεται για την υλοποίηση των σχετικών Συμπληρωματικών Μέτρων που προβλέπονται στο άρθρο 12 (παρ. 5) του Π.Δ. 51/2007».

     

    Τα έσοδα που προκύπτουν από τα περιβαλλοντικά τέλη «έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και διατίθενται αποκλειστικά για την χρηματοδότηση, των Σχετικών Συμπληρωματικών Μέτρων που έχουν διαμορφωθεί στο εκάστοτε ισχύον Πρόγραμμα Μέτρων, βάσει των άρθρων 8 και 9 του Ν. 3199/2003».

     

    Τι προβλέπεται για τα τιμολόγια

     

    Σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση, «ο τρόπος τιμολόγησης των τελικών χρηστών γίνεται βάσει της μεθόδου τιμολόγησης κατά αύξουσες κλίμακες. Τα τέλη βάσει της μεθόδου αυτής, αποτελούνται από ένα σταθερό τέλος και ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα όγκου νερού (ογκομετρική χρέωση ανά κυβικό μέτρο κατανάλωσης νερού). Το σταθερό τέλος εκτιμάται έτσι ώστε να αντανακλά και να ανακτά το πάγιο/ σταθερό κόστος κάθε παρόχου και εφαρμόζεται με σταθερή χρέωση ανά μετρητή νερού».

     

    Για τον καθορισμό των μεταβλητών τελών ανά τιμή μονάδας νερού, «ισχύει μία κύρια τιμή για τις καταναλώσεις του πρώτου κλιμακίου (πρώτη κεντρική κλίμακα κατανάλωσης), η οποία εκτιμάται από κάθε πάροχο, έτσι ώστε εφαρμόζοντας αυτή να καλύπτονται όλα τα μεταβλητά έξοδα του παρόχου. Το σταθερό τέλος, καθώς και η κύρια τιμή μονάδας νερού ορίζονται έτσι ώστε να αφορούν τη πλειοψηφία των καταναλωτών και να δημιουργούν την καθοριστική μάζα των εσόδων».

     

    Προβλέπεται, επίσης, πως «η συχνότητα έκδοσης λογαριασμών παροχής των ανωτέρω υπηρεσιών θα πρέπει να διασφαλίζει ότι ενδεχόμενη υπερβολική κατανάλωση σε ορισμένη περίοδο δεν εξισορροπείται με μειωμένες καταναλώσεις σε προηγούμενη ή επόμενη περίοδο, έτσι ώστε η χρέωση να λειτουργεί ως κίνητρο για λελογισμένη κατανάλωση νερού».

     

    Η Κοινή Υπουργική Απόφαση περιλαμβάνει, γενικούς κανόνες τιμολόγησης για κάθε χρήση νερού (αγροτική, κλπ) καθώς και υποδείγματα για τον υπολογισμό του χρηματοοικονομικού κόστους, του κόστους πόρου και του περιβαλλοντικού κόστους από τις εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης. Σήμερα δεν υφίσταται ενιαίο πλαίσιο τιμολόγησης του νερού, μολονότι αρκετές δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης (ΔΕΥΑ) εφαρμόζουν κοινούς κανόνες.

     

    Πηγή: http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1444208/erhetai-perivallontiko-telos-sta-timologia.html





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    george68

    Δημοσιεύτηκε

    καπως πρεπει να πληρωθουν και οι κηφηνες που μολις διοριζουν

    jedi.Yannis

    Δημοσιεύτηκε

    Δεν είναι ακριβώς έτσι. Υπάρχει όντως αλλόγιστη κατανάλωση σε αρκετές περιοχές (και στην δική μου), όπου γίνεται σπατάλη του νερού για να πλύνουν το δρόμο, τις αυλές κλπ, κάνοντας χρήση του πόσιμου νερού που πλέον δεν είναι αρκετό.

    Πάραυτα:

    1) Δεν θα έπρεπε να υπάρχει όμως τέλος στην 1η κλίμακα κατανάλωσης.

    2) Όντως είναι κηφήνες οι ιδιώτες που πουλάνε νερό από το κρατικό δίκτυο.

    dimitris GM

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    ποιός μετρησε το ποσιμο νερο και το βρηκε οτι "δεν ειναι  πλεον  αρκετο"????

     

    αυτο που λενε ειναι οτι θα βαλουν ενα "παγιωμενο"  παγιο καθε "μηνα" ωστε να εξασφαλιζουν "αυτα" που θελουν

     

    και μετα, θα βαλουν διαφορα σταδια...οπως τους βολευει  για μεγαλα κερδη...

     δλδ πιστευει κανεις οτι με αυτα που κανουν  θα φθηνηνει το νερό???

     

    εδω θα ειμαστε

     

    οσο για την "διαβούλευση" που γινεται....το ξαναγραψαμε

     

     

    διαβουλευση με αποστολη μειλ σε καποιον που θα τα καταχωνιασει σε καποιο γραφειο

    χωρις να γνωριζει κανενας τι εγραψε αυτος και οι υπολοιποι

     

    δεν ειναι διαβουλευση

     

    εδω

    http://www.michanikos.gr/topic/47455-Διαβούλευση-της-Εθνικής-Επιτροπής-Υδάτων-για-κ/?p=871605

    και  εδω

    http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=232&language=el-GR

    Edited by dimitris GM
    Giorgos1987

    Δημοσιεύτηκε

    Δεν είναι ακριβώς έτσι. Υπάρχει όντως αλλόγιστη κατανάλωση σε αρκετές περιοχές (και στην δική μου), όπου γίνεται σπατάλη του νερού για να πλύνουν το δρόμο, τις αυλές κλπ, κάνοντας χρήση του πόσιμου νερού που πλέον δεν είναι αρκετό.

    Πάραυτα:

    1) Δεν θα έπρεπε να υπάρχει όμως τέλος στην 1η κλίμακα κατανάλωσης.

    2) Όντως είναι κηφήνες οι ιδιώτες που πουλάνε νερό από το κρατικό δίκτυο.

     

    Σεβαστή η γνώμη σου αλλά μην είσαι απόλυτος, ειδικά στο θέμα με τις αυλές.

     

    Εδώ κέντρο Αθήνας που μένω, αν βγεις πρωί 7-9 και κυκλοφορήσεις βλέπεις που και που ειδικά από Άνοιξη Καλοκαίρι και Φθινόπωρο σε διάφορες πολυκατοικίες που έχουν ανοίξει την κοινόχρηστη παροχή και βρέχουν τα πεζοδρόμια με νερό. Το ίδιο και σε πεζόδρομους ή μέρη που μπαίνουν τραπεζάκια από μαγαζιά και καφετέριες. Σε μερικά μέρη αν μείνει το πεζοδρόμιο για Χ ημέρες χωρίς να το πλύνεις με το λάστιχο βρωμοκοπάει από τα κάτουρα είτε αστέγων και ναρκομανών είτε αδέσποτων ζώων. Μαζεύονται σκουπίδια και ακαθαρσίες. Και εμείς κάθε τρεις εβδομάδες με την μάνα μου γεμίζουμε 2-3 κουβάδες νερό με καθαριστικό και το ρίχνουμε στην είσοδο για να καθάρισμα και απολύμανση.

    Δεν λέω να το κάνουμε αυτό και κάθε μέρα αλλά αν επιβάλλεται για κάποιους λόγους πρέπει να γίνεται και δεν το θεωρώ σπατάλη αν είναι να περνάς πεζός και να μην βρωμάει ο τόπος από κάτουρα κόπρανα αδέσποτων και διάφορα άλλα.

    Τώρα να πλύνεις τον δρόμο που περνάει το αμάξι είναι τραβηγμένο ή άλλες περιπτώσεις που ξεχνάνε τις βρύσες ανοιχτές χρησιμοποιούν περισσότερο νερό από όσο πρέπει ή αφήνουν διαρροές στο δίκτυο να συμφωνήσω για την σπατάλη.

    ssouanis

    Δημοσιεύτηκε

    Παγκοσμίως στην αλυσίδα απόληψη --> επεξεργασία --> διανομη, χάνεται το 25% του παρεχομενου νερού.

     

    Αν το ειδικό τέλος κατευθυνθει προς την μειωση της απώλειας, μακροπρόθεσμα θα έχεις εξοικονόμηση.

    Η βελτίωση των δικτύων διανομής θα έχει και περιβαλλοντικά οφέλη, αφού η διαδικασία επεξεργασίας και διάθεσης του είναι πολύ ενεργοβορα.

    Το νερό (πόσιμο έχουμε στις πόλεις, αυτό χρησιμοποιούμε) για πλύσιμο πεζοδρομίων ΔΕΝ είναι πάντα σπατάλη οπως λέει ο συνάδελφος. Υπάρχουν γωνίες στις γειτονιές που δεν μπορείς να σταθείς. Είναι θέματα υγιεινης.

    Apostolos-4

    Δημοσιεύτηκε

    Η ποσότητα του πόσιμου νερού που χρησιμοποιείται από τις οικείες είναι ελάχιστη μπροστά σε αυτή που χρησιμοποιείται για τη γεωργία. Περίπου το 80-90% χρησιμοποιείται στη γεωργία ενώ το υπόλοιπο για ιδιωτική και βιομηχανική χρήση. Προς τη κατεύθυνση της μείωσης του νερού που σπαταλάτε αλόγιστα για τη γεωργία έχει αναπτυχθεί ένα πρόγραμμα που λέγεται smart irrigation system. Το πρόγραμμα αυτό έχει τη δυνατότητα να μειώσει τη σπατάλη αυτή κατά 25% (τα τελευταία τους αποτελέσματα που ήταν καλύτερα δεν τα γνωρίζω).

     

    Οπότε νομίζω το αν θα πλύνει κάποιος ή όχι την αυλή του θεωρείται αστείο ως προς την απώλεια πόσιμου νερού.

     

    Το τέλος αυτό θέλω να πιστεύω ότι έχει κάποιο σκοπό όπως τη μείωση των απωλειών από το δίκτυο κλπ όπως αναφέρει ο ssouanis. Πάρα ταύτα, πιστεύω ότι τα χρήματα αυτά δεν θα χρησιμοποιηθούν εν τέλει όπως θα έπρεπε.

    tapam77

    Δημοσιεύτηκε

    Είναι όντως εκνευριστική η σπατάλη νερού που γίνεται από τα νοικοκυριά, ωστόσο το σημαντικό είναι αυτό που αναφέρει σχετικά με την τιμολόγηση του νερού άρδευσης. Ο μεγαλύτερος καταναλωτής νερού με μεγάλη διαφορά είναι ο γεωργικός τομέας και νομίζω κάπου εκεί στοχεύει η οδηγία, μαζί φυσικά και με την αστική και βιομηχανική χρήση που ακολουθούν

     

    Ένα μεγάλο βήμα είναι να γίνει επιτέλους μιας μορφής τιμολόγηση για το νερό που προέρχεται από ιδιωτικές γεωτρήσεις που στην Ελλάδα είναι άπειρες. Ο άλλος νομίζει ότι επειδή έσκαψε μια τρύπα, έβαλε ένα μπουρί σε έναν υδροφόρο -που μπορεί να είναι και μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα- το νερό του ανήκει. Όχι δεν του ανήκει

     

    Φυσικά το θέμα είναι και πολιτικό, οι πολιτικοί μας είναι απίστευτα μέτριοι για να πειράξουνε πελατάκια όπως οι αγρότες.

     

    Ωστόσο, το νερό είναι πολύτιμο, όντως μειώνεται και η ανθρωπότητα οφείλει να πάρει τα μέτρα της γιατί όπως έχουμε εμείς το άφθονο νεράκι, έτσι φαντάζομαι ότι θα το θέλουνε και τα εγγόνια μας

    Apostolos-4

    Δημοσιεύτηκε

    Tapam77 η μορφή τιμολόγησης για τις γεωτρήσεις έρχεται.

    Μάλιστα σχετικά σύντομα (δεν γνωρίζω ακριβώς σε πόσα χρόνια), μόλις ολοκληρωθεί το σύστημα που ανέφερα, η ΕΕ θα επιδοτεί σύμφωνα με τη παραγωγικότητα του χωραφιού ανά το νερό που χρησιμοποιείται. Φυσικά όσοι δεν προσαρμοστούν δεν θα πάρουν επιδοτήσεις.

     

    Ναι το πολιτικό κόστος είναι μεγάλο αλλά το περιβαλλοντικό κόστος που αναμένεται αν δεν υπάρξει συμμόρφωση ακόμα μεγαλύτερο. Μάλιστα, σύμφωνα με τα υπάρχοντα μοντέλα γίνεται πρόβλεψη για μερική ερημοποίηση της Μεσογείου έως το 2100 αν δεν αλλάξει σημαντικά ο τρόπος άρδευσης των καλλιεργειών.

    johnzol

    Δημοσιεύτηκε

    καπως πρεπει να πληρωθουν και οι κηφηνες που μολις διοριζουν

    Μην ανησηχύτε κύριε σε λίγο θα ιδιωτικοποιηθεί και θα πληρώνετε και τον ιδιώτη που θα την πάρει. Λίγη υπομονή μόνο.

    • Thanks 1
    dimitris GM

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    σημερα ανακοινωθηκε  "παραταση" της διαβουλευσης

    Σχολια ..."μηδεν"

     

    http://www.opengov.gr/minenv/?p=7908

    Edited by dimitris GM


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.