Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Διευρύνεται η λίστα των πέτρινων γεφυριών που ανήκουν στα πολιτιστικά μνημεία της χώρας μας, με την προσθήκη έξι λιθόκτιστων «διαμαντιών» της Ηπείρου.

     

    Έξι γεφύρια, που χρονολογούνται από τον 18ο αιώνα έως τις αρχές του 20ου και διατηρούνται ως αριστοτεχνήματα της παραδοσιακής μηχανικής και γεφυροποιίας της Ηπείρου, αλλά και ως τεκμήρια της ιστορικής κοινωνικότητας του τόπου αυτού στο διάβα δύο αιώνων, χαρακτηρίζονται μνημεία με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστα Τασούλα.

     

    Τα γεφύρια βρίσκονται στη Δόλιανη, την Καλντερούσια, τους Κήπους, στη θέση Σλίβα της Λεπτοκαρυάς, στα Ριζιανά των Νεγάδων του δήμου Ζαγορίου και στο φαράγγι Κουβαρά στο Δολό του δήμου Πωγωνίου Ιωαννίνων και αποτελούν πολύτιμη μαρτυρία της ζωής της τοπικής κοινωνίας και του τρόπου οργάνωσης και κατασκευής τεχνικών έργων.

     

     

    Τα πέτρινα γεφύρια αποτελούν αναπόσπαστο και σημαντικό μέρος ενός οδικού δικτύου που υπήρξε ζωτικό για την οικιστική ανάπτυξη του συμπλέγματος των Ζαγοροχωρίων.

     

    upl54b7cae905f6e.jpg

     

    Ο χαρακτηρισμός τους ως μνημείων έχει σκοπό τη θεσμική εξασφάλιση της διάσωσης, συντήρησης και προβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ηπείρου.

     

    Οι κατασκευές αυτές, που ήταν απαραίτητες για την μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων στις παραδοσιακές κοινωνίες της Ηπείρου των δύο προηγούμενων αιώνων, δημιουργήθηκαν κάτω από ιδιαίτερες, συχνά επώδυνες ιστορικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Αποτελούν πολύ χαρακτηριστικά και αξιόλογα δείγματα της τοπικής αρχιτεκτονικής και αδιάψευστα τεκμήρια των αγώνων των Ηπειρωτών για την προκοπή του τόπου τους και της συμβολής τους στην εξέλιξη της χώρας.

     

    Η Δόλιανη, που απέχει 43 χλμ. από τα Ιωάννινα, πυρπολήθηκε από τους Γερμανούς το 1943 και καταστράφηκαν 93 πετρόκτιστα σπίτια της. Όμως, το χωριό διατηρεί ακόμα λιθόστρωτα καλντερίμια, πέτρινες βρύσες, γεφύρια. Το κατάστρωμα του τοπικού γεφυριού, που τώρα χαρακτηρίστηκε μνημείο είναι λιθόστρωτο, ενώ σε ένα σημείο του, έχει προβλεφθεί κόγχη για εικόνισμα ή επιγραφή. Τα ίχνη της εργασίας των τοπικών μαστόρων φαίνονται και σε άλλα γεφύρια.

     

    Σε αυτό της Καλντερούσιας σώζονται οι δοκοθήκες, οι λεγόμενες «σκαλότρυπες» για τη στήριξη των σκαλωσιών. Το γεφύρι Γερομνιού, στους Κήπους Ζαγορίου καταδεικνύει την επιδεξιότητα των Ηπειρωτών μαστόρων να γεφυρώνουν οποιοδήποτε ρέμα, παραπόταμο ή ποταμό, προκειμένου να συνδεθούν με τα άλλα χωριά, να αποκτήσουν πρόσβαση στα χωράφια, τα βοσκοτόπια ή να εμπορευθούν.

     

    Μέχρι σήμερα έχουν χαρακτηριστεί ως μνημεία περί τα 55 λίθινα γεφύρια της Ηπείρου.

     

    Πηγή: http://www.thetoc.gr/politismos/article/sta-mnimeia-politismou-anikoun-eksi-ipeirwtika-gefuria





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    AlexisPap

    Δημοσιεύτηκε

    Silent Arrow, είναι θεμελιώδες ζήτημα το ότι δεν πρόκειται να υπάρξει ποτέ "τέτοια μετακίνηση".

     

    Δεν έχει να κάνει με τον ερπυσμό, τα 200 χρόνια, την ρηγμάτωση κλπ.

     

    Και, μολονότι δεν ξέρω ποιος έβαλε τους ελκυστήρες, μπορώ να σε βεβαιώσω ότι έχουν γίνει σε πολλά μνημεία απρέπειες τελείως αδικαιολόγητες -έως βλακώδεις.

     

    Αλλά ξεφεύγουμε από το θέμα... Το στατικό μέρος της συζήτησης θα μπορούσε να είναι αντικείμενο ενός άλλου νήματος.

    • Upvote 2
    Silent Arrow

    Δημοσιεύτηκε

    Silent Arrow, είναι θεμελιώδες ζήτημα το ότι δεν πρόκειται να υπάρξει ποτέ "τέτοια μετακίνηση".

     

    Ποτέ... Σε θετική επιστήμη χρησιμοποιείς τετοια λέξη? Foul....

     

    Μαλιστα με κοκκινισε πολιτικος μηχανικος. Τελος παντων η Στατικη με τις παραδοχες της και η Εφαρμογη της στην πραξη με την απειρια παραμετρων ειναι πολυ μεγαλο θεμα για να σχολιαζεται σε forum. Ο καθενας την αποψη του.

    • Upvote 2
    • Downvote 1
    AlexisPap

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Συνάδελφε, ποτέ.

    Δεν είναι "Foul", είναι θεμελιώδης συνέπεια της Νευτώνειας μηχανικής, που δεν ανατρέπεται από καμία εξελιγμένη θεωρία.

    Εξάλλου, ο συνάδελφος το εξήγησε επαρκώς, δεν αντιλαμβάνομαι τι δεν καταλαβαίνεις...

    Edited by AlexisPap
    akius

    Δημοσιεύτηκε

    θα συμφωνήσω με το σκεπτικό του AlexisPap

     

    αλλά  να τονίσω  ότι το θέμα  το είχαν πει  από το 2011 όπως επίσης ότι από άνοιξη έως καλοκαίρι δεν κατεβάζει τόσο νερό το ποτάμι....το  πέλμα που έφυγε το περπατούσες περιμετρικά....

     

    Το μεγαλύτερο μονότοξο πέτρινο γεφύρι των Βαλκανίων που βρίσκεται στη θέση Πλάκα του Νομού Ιωαννίνων κινδυνεύει να καταρρεύσει.  
    Το μισό πέλμα του δεξιού τμήματος έχει υποστεί διάβρωση που οφείλεται στη ροή του ποταμού Αράχθου και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος κατάρρευσης..

     

    http://tilevoasartas.blogspot.gr/2011/09/blog-post_1067.html

    • Upvote 1
    kan62

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Akius,

    σημαντική η πληροφορία αλλά ακριβέστερη η πληροφόρηση του συναδέλφου dbakalis παραπάνω ... το θέμα είναι γνωστό εκεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια ...

     

    Απλά οι τοπικές κοινωνίες σε παρόμοια θέματα έχουν μνήμη ψαριού και αυτή επιλεκτική ... τα συμφέροντα βλέπεις ...

     

    Το 2011 είχαν ήδη δει τις παραμορφώσεις (ήδη τις είδαν το 1995) ...

    Το 2011 είχε ήδη εκτελεστεί εργολαβία εξωραϊσμού (2007-2008) της ανωδομής με ελκυστήρες και άλλα καλούδια ... στο μεσόβαθρο τίποτε ...

    Το 2011 ήδη αναζητούσαν κάποιες χαμένες μελέτες επί 5 χρόνια ...

    Το 2011 είχαν διαμορφώσει με ωραία πλακόστρωτα τις προσβάσεις στο γεφύρι για τους επισκέπτες ...

    Το 2011 είχαν αποκαταστήσει το παλιό τελωνείο σε μορφή "εξοχικού αράχωβας" όπως πετυχημένα σχολίασε κάποιος ντόπιος ...

    Το 2011 σχεδίαζαν ήδη και την αξιοποίηση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής ...

    Το 2013 νοίκιασαν το αποκατεστημένο τελωνείο με τίμημα το τεράστιο ποσόν των 60 ευρώ το μήνα ...

     

    Όμως το 2015 ήρθε το κακό ποτάμι ...

    Έτσι τώρα οι ντόπιες ομάδες βγήκαν προς αναζήτηση ...

    ... πρόθυμου, κατά προτίμηση ντόπιου, πρωθυπουργού ... δωρεάν μελετών από μεγάλο ίδρυμα ... ευεργέτη με μεγάλη οικονομική επιφάνεια.

    Ο κατάλληλος εργολάβος θα βρεθεί εύκολα αργότερα.

    Edited by kan62
    akius

    Δημοσιεύτηκε

    εντάξει το καλό είναι ότι από αυγά  έχουμε μπόλικες μονάδες στην περιοχή για δωρεά....

     

     

     

    το αρχικό είχε γίνει με 20.000 :mrgreen:

    JEK

    Δημοσιεύτηκε

    AlexisPap:

    "Οι εκ των υστέρων εκφράσεις οργής και απελπισίας είναι απλώς εκδήλωση επιπολαιότητας.

     

    Σκεφτείτε -σαν υπόθεση εργασίας- να προσπαθήσετε εσείς να υποστηρίξετε την διευθέτηση της κοίτης και την κατασκευή μανδύα και περιμετρικής πασαλόπηξης στα ακρόβαθρα, πριν την κατάρρευση φυσικά, και μάλιστα σε έναν ποταμό που ελέγχεται με φράγμα.

    Απλά αδιανόητο, ακόμη και για όσους σήμερα εξοργίζονται με την κατάρρευση."

     

     

    Ας μας επιτρέψεις να οργιζόμαστε χωρίς χαρακτηρισμούς.

    Δεν είμαι ειδικός, αλλά απλώς υποψιάζομαι πως θα υπήρχε εφικτή τεχνική λύση αποτροπής της κατάρρευσης.

     

    Παραθέτω για την ιστορία, τι διδασκόμαστε τον περασμένο αιώνα, στο αντίστοιχο μάθημα της γεφυροποιίας.

    post-52214-0-56263100-1422953394_thumb.jpg

    post-52214-0-66213600-1422953422_thumb.jpg

    • Upvote 1
    AlexisPap

    Δημοσιεύτηκε

    JEK, δεν διαφωνώ καθόλου σε όσα λες, το πνεύμα του μηνύματός μου δεν είναι ότι δεν μπορούσε να αποτραπεί η κατάρρευση.

     

    Εστιάζω στις αγκυλώσεις των μηχανισμών και στον επιπόλαιο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται πολλά μνημεία.

    Διότι, και σε αυτό το μνημείο, ως "αποκατάσταση" θεωρήθηκε το αισθητικό φτιασίδωμα και επεμβάσεις προστασίας απλά για να φύγει η ευθύνη, χωρίς τελικά να υπάρχει ένας αξιόλογος μηχανισμός.

     

    Και τις επεμβάσεις αυτές σχεδίασαν και εκτέλεσαν οι ίδιοι πάνω - κάτω φορείς που σήμερα θα αναζητήσουν ευθύνες, θα "δωρίσουν" μελέτες -πιθανώς αντίστοιχου επιπέδου- και θα χειριστούν το γεφύρι κατά τα πρότυπα της Αμφίπολης. Πιθανώς.

    • Upvote 1
    GabeR

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    εντάξει το καλό είναι ότι από αυγά  έχουμε μπόλικες μονάδες στην περιοχή για δωρεά....

     

     

     

    το αρχικό είχε γίνει με 20.000 :mrgreen:

     

    Δεν μπορείς να φτιάξεις γέφυρα χωρίς να σπάσεις και μερικά αυγά. (Ηπειρώτικη παροιμία)  :mrgreen:

     

    Το καλό είναι ότι δεν γκρεμίστηκε το γεφύρι της Άρτας. Αυτό χρειάζεται και γυναίκα εκτός από αυγά...

    Edited by GabeR
    JEK

    Δημοσιεύτηκε

    AlexisPap:

    Και τις επεμβάσεις αυτές σχεδίασαν και εκτέλεσαν οι ίδιοι πάνω - κάτω φορείς που σήμερα θα αναζητήσουν ευθύνες, θα "δωρίσουν" μελέτες -πιθανώς αντίστοιχου επιπέδου- και θα χειριστούν το γεφύρι κατά τα πρότυπα της Αμφίπολης. Πιθανώς.

     

    Διατηρώ ελπίδες πως το νυν ΥΠΠΟ θα επιδείξει μια ποιοτικότερη συμπεριφορά.

    Συμφωνώ μαζί σου για τις "δωρεές".




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.