Ταινιόδρομος Κράκαρη: Θλίψη για ένα από τα τελευταία βιομηχανικά μνημεία του Πειραιά
Ο χθεσινός σεισμός, μεταξύ άλλων, είχε ως θλιβερή συνέπεια την κατάρρευση μεγάλου τμήματος του Ταινιόδρομου Κράκαρη, μεσοπολεμικής κατασκευής, που αποτελεί - εδώ και περίπου έναν αιώνα- ένα από τα χαρακτηριστικότερα τοπόσημα του λιμανιού του Πειραιά και σημαντικότατο μνημείο βιομηχανικής αρχιτεκτονικής. Κτισμένος στο δυτικό όριο του λιμανιού, σηματοδοτεί την είσοδο σε αυτόν με πλοίο.
Η κατασκευή του λιμενοβραχίονα ήταν ένα από τα πολλά εκσυγχρονιστικά λιμενικά και βιομηχανικά έργα που πραγματοποιήθηκαν από τα τέλη του 19ου αιώνα και μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Συνέβαλαν στο να αποτελέσει ο Πειραιάς το σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, με έντονο βιομηχανικό χαρακτήρα, κι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου. Από το 1898 μέχρι το 1907 κατασκευάστηκε μία νηιδόχος (basin), δύο προβλήτες, και είχε πραγματοποιηθεί επιχωμάτωση 17 εκταρίων, η κατασκευή αποβάθρας 4 χιλιομέτρων, μώλοι, ναυπηγείο, προβλήτες και ο σιδηροδρομικός σταθμός. Το 1907 είχαν ολοκληρωθεί κι οι δύο λιμενοβραχίονες, Θεμιστοκλέους (από την πλευρά της Πειραϊκής) και Κράκαρη (από την πλευρά της Δραπετσώνας), στον οποίο κατά τον μεσοπόλεμο τοποθετήθηκε ο Ταινιόδρομος, τμήμα του βιομηχανικού συγκροτήματος των Λιπασμάτων (που λειτούργησε το 1909).
Πρόκειται για κατασκευές που είναι είναι άρρηκτα συνδεμένες με τη βιομηχανική εξέλιξη του τόπου και την γενικότερη συγκρότηση της πόλης του Πειραιά. Ο Πειραιάς, του οποίου ο ρόλος στην διαδικασία εκβιομηχάνισης της Ελλάδας ήταν κομβικός, ήταν η μεγαλύτερη εργατούπολη της χώρας κατά το Μεσοπόλεμο και υποδέχτηκε τεράστιο αριθμό προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Στα κτίρια αυτά αποτυπώνεται ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της βιομηχανικής και κοινωνικής ιστορίας, όχι μονάχα του Πειραιά, αλλά ολόκληρης της χώρας.
Όπως επισημαίνει ο Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Ε.Μ.Π. Νίκος Μπελαβίλας, ο Ταινιόδρομος, το Γυαλάδικο του εργοστασίου των Λιπασμάτων, ο Ηλεκτρικός Σταθμός, το Σιλό Σιτηρών αποτελούν λίγα από τα εναπομείναντα βιομηχανικά μνημεία του Πειραιά και μαζί με το Κορώνειο τείχος, την «Παγόδα», τις χτιστές δεξαμενές, αποτελούν σημαντικότατα κομμάτια της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς του Πειραιά.
Ο Ο.Λ.Π., οφείλει να φροντίσει για την συνολική επισκευή του και την αποκατάσταση του κατεστραμμένου τμήματος. Η ενδεχόμενη μελλοντική κατάρρευσή τους, θα αποτελέσει πολύ σημαντική απώλεια για την αρχιτεκτονική κληρονομιά και για την μνήμη της βιομηχανικής κι εργατικής ιστορίας του τόπου μας.
*Υπ. διδάκτωρ ΕΜΠ - Paris 1 Panthéon - Sorbonne, αρχιτέκτων μηχ. ΕΜΠ, πολεοδόμος ENSAPLV
Πηγή: https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/204408_tainiodromos-krakari-thlipsi-gia-ena-apo-ta-teleytaia-biomihanika-mnimeia?fbclid=IwAR1BTPLqDHEHdma9oIDo4XOzBU71PTuHfEMLM9jNEsYpqQNvHwukWe0F9Bs
Recommended Comments
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα