Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Μονίμως «υπό κατηγορία» για όλες τις ανεπάρκειες της Πολιτείας είναι εδώ και δεκαετίες οι πολεοδομίες. Και η αλήθεια είναι ότι ορισμένες από αυτές εξακολουθούν σήμερα να έχουν πολύ περιορισμένες επιδόσεις στην ταχύτητα έκδοσης οικονομικών αδειών ή ελέγχου των απαραίτητων δικαιολογητικών. Από την άλλη πλευρά, η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στους δήμους δείχνει να έχει αποτύχει, καθώς η Πολιτεία ουδέποτε μερίμνησε για την επαρκή στελέχωσή τους. Το υπουργείο Περιβάλλοντος αποφάσισε με νέα ρύθμιση να καταργήσει τον αδειοδοτικό ρόλο των πολεοδομιών σε μια λογική «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι». Το πραγματικό πρόβλημα όμως παραμένει και ενισχύεται: η δαιδαλώδης, διάτρητη, περιπτωσιακή πολεοδομική νομοθεσία.

    Προ δεκαημέρου το υπουργείο Περιβάλλοντος κατέθεσε ρύθμιση στη Βουλή («χαμένη» μέσα σε ένα τεράστιο σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ) με την οποία προτείνει την «αυτόματη» έκδοση των οικοδομικών αδειών, χωρίς έλεγχο από την υπηρεσία δόμησης (παρά μόνο για το τοπογραφικό που συνοδεύει την άδεια). Πρόκειται για ακόμα ένα λιθαράκι στην απαξίωση των πολεοδομιών, οι οποίες δείχνουν πλέον να μην έχουν λόγο ύπαρξης. Βασική αιτιολογία είναι η επιτάχυνση του χρόνου έκδοσης των αδειών, καθώς για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, οικοδομή ίσον ανάπτυξη.

    Η αλήθεια είναι ότι οι αιτιάσεις του υπουργείου έχουν μια βάση. Σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση δεδομένων του Τεχνικού Επιμελητηρίου (για το διάστημα Ιουνίου – Οκτωβρίου 2021), σε αρκετές πολεοδομίες χρειάζονται μήνες για τη διεκπεραίωση ενός φακέλου. «Πρωταθλητές» στις καθυστερήσεις είναι οι υπηρεσίες δόμησης Αμαρουσίου (έως 136 ημέρες για την έκδοση μιας άδειας) και Αργοστολίου (133), ενώ ακολουθούν οι πολεοδομίες Αθήνας (132), Σύρου και Σερρών (131), Λευκάδας (130), Ηρακλείου και Νίκαιας Ρέντη (129), Ρεθύμνου (126) και Παγγαίου (125). Για την έγκριση ενός τοπογραφικού διαγράμματος τις χειρότερες επιδόσεις είχαν οι υπηρεσίες δόμησης Αργοστολίου, Χανίων, Σύρου (έως 132 ημέρες), Αμαρουσίου (131) και Καλλιθέας (124), ενώ τους καλύτερους χρόνους πέτυχαν οι πολεοδομίες Καρύστου, Ναυπακτίας, Κατερίνης, Σιντικής Σερρών και Σιθωνίας.

     

    Πολεοδομίες-πρωταθλητές βραδυπορίας και έλεγχοι-1

     

    Αρκετές είναι και οι πολεοδομίες στις οποίες ο ρυθμός έγκρισης αδειών είναι χαμηλός. Για παράδειγμα, το προαναφερθέν διάστημα η πολεοδομία Κηφισιάς είχε εκδώσει 6 άδειες με προέγκριση σε 42 αιτήσεις, η Καβάλα 8 άδειες σε 74 αιτήσεις, η Θεσσαλονίκη 4 στις 23, το Ρέθυμνο 12 στις 105, στα Χανιά μόλις 5 άδειες στις 186 αιτήσεις.

    «Δώδεκα έτη μετά τον “Καλλικράτη”, η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στους δήμους απέτυχε», σημειώνει η ομοσπονδία μηχανικών Δημοσίου.

    Πού οφείλεται αυτό; Ο Θεόδωρος Μινέσχος είναι υπεύθυνος στο τμήμα έκδοσης αδειών της υπηρεσίας δόμησης Κηφισιάς. «Πριν από κάποια χρόνια, η Πολιτεία αποφάσισε ότι οι πολεοδομίες ήταν διεφθαρμένες και έτσι έκανε υποχρεωτική την ηλεκτρονική υποβολή των φακέλων για την έκδοση οικοδομικής άδειας. Η διαδικασία μπορεί να έγινε ψηφιακή, δεν έχει όμως απλοποιηθεί. Η πολεοδομική νομοθεσία είναι πολύ περίπλοκη και για τον λόγο αυτό ο υπάλληλος πρέπει να είναι πολύ ακριβής στον τρόπο που εκφράζεται. Οι μηχανικοί συχνά χρειάζονται και αυτοί βοήθεια. Προσωπικά έχω κάνει 60 παρατηρήσεις σε φάκελο οικοδομικής άδειας από πολύ έμπειρο γραφείο. Μόνο για να τις γράψω, θα χρειαστώ 1-2 ημέρες. Επιπλέον, οι υπηρεσίες είναι δραματικά υποστελεχωμένες. Αυτή τη στιγμή στην υπηρεσία δόμησης Κηφισιάς δύο άνθρωποι πρέπει να ελέγξουμε 60 διαγράμματα κάλυψης. Ενδιάμεσα πρέπει να απαντήσεις στα δικαστήρια που επέβαλαν διακοπή εργασιών σε κάποια υπόθεση, στα άπειρα τηλέφωνα του κόσμου κ.ο.κ. Αν δεν απλοποιηθεί η νομοθεσία, τα υπόλοιπα δεν έχουν νόημα».

    Για πολλούς, η μεταφορά των πολεοδομιών από τις (τότε) νομαρχίες στους δήμους έχει αποτύχει. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα την προηγούμενη εβδομάδα η πανελλήνια ομοσπονδία μηχανικών του Δημοσίου (ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ), από τους 332 δήμους της χώρας, οι 168 μόλις δήμοι (51%) διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης. Από αυτές, οι 98 λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό. «Δώδεκα έτη μετά τον “Καλλικράτη”, η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στους δήμους απέτυχε», σημειώνει η ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ. Ταυτόχρονα όμως στρέφεται κατά της κατάργησης των ελέγχων των οικοδομικών αδειών από τους δήμους, προειδοποιώντας ότι θα οδηγήσει σε μια νέα γενιά αυθαιρέτων.

    Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών βλέπει την κατάργηση των ελέγχων ως θετική, για την επιτάχυνση της έκδοσης αδειών. «Τα συναισθήματά μας είναι ανάμεικτα. Από τη μια πλευρά η ευθύνη του μηχανικού δεν είναι ξεκάθαρη, από την άλλη πλευρά υπάρχει ανάγκη για ανάπτυξη και οικοδομική άνθηση», εκτιμά ο πρόεδρός του, Βασίλης Μπαρδάκης. «Κατά τη γνώμη μας, θα ήταν καλό να συνεχιστεί ο έλεγχος των αδειών από τις πολεοδομίες μέχρι την έκδοση του ψηφιακού χάρτη».

    Οι αρχιτέκτονες

    Ο Νέστορας Κανέλλος είναι «μάχιμος» αρχιτέκτονας. «Οντως υπάρχει υποστελέχωση στις πολεοδομίες, το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι η πολεοδομική νομοθεσία. Η νομοθεσία είναι ένα… μπάχαλο, γεμάτη κενά και παραθυράκια, ενώ τροποποιείται συνεχώς. Ως αποτέλεσμα, υπάλληλοι στις πολεοδομίες και ιδιώτες μηχανικοί πασχίζουμε να μην κάνουμε λάθος. Ενα σημαντικό μέρος της καθυστέρησης αφορά άλλα όργανα του κράτους, όπως το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και τις υπηρεσίες του υπ. Πολιτισμού. Αυτό που βλέπω να κάνει το υπ. Περιβάλλοντος με τις ρυθμίσεις είναι ότι, αφού οι πολεοδομίες δεν τα βγάζουν πέρα με λίγους υπαλλήλους και πολύπλοκη νομοθεσία, πετάει το μπαλάκι στους μηχανικούς, οι οποίοι κινδυνεύουν να βρίσκονται κάθε τόσο στα δικαστήρια».


    Πηγή: https://www.kathimerini.gr/society/561927025/poleodomies-protathlites-vradyporias-kai-elegchoi/



    Engineer
    • Like 1

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    θανος_

    Δημοσιεύτηκε

    τι έγινε τελικά, ψηφίστηκε αυτός ο νόμος;

    ΜΙΝΕΣΧΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

    Δημοσιεύτηκε

    On 30/6/2022 at 8:30 ΠΜ, BAXEVANI MARINA said:

    Ο κύριος Μινέσχος παραπονιέται για τις πολλές διορθώσεις που καθυστερούν την δουλειά του...Όταν οι παρατηρήσεις είναι: 1."ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΕΞΩΣΤΗΣ". ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΝΑΓΡΑΨΑΤΕ ΤΟΙΟΥΤΟΤΡΟΠΩΣ. (αντί για μπαζωμένη βεράντα που αναφέρεται στο ΝΟΚ). 2.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΠΩΣ ΣΗΜΕΙΩΣΑΤΕ ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΓΚΟΛΑΣ. (δεν υπάρχει πλέον περιορισμός ύψους πέργκολάς στον ακάλυπτο) 3.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΠΩΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΑΤΕ ΠΛΗΡΕΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΗΜΕΝΟ ΚΑΙ ΜΕ ΠΙΝΑΚΑ ΥΛΙΚΩΝ ΑΝΑΠΤΥΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΙΧΙΣΕΩΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ. ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΓΚΡΙΘΕΙ ΕΚ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΘΑ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ. (σε περιοχή που δεν έχει Σ.Α. και το ύψος του μαντρότοιχου υπάρχει στις όψεις) 4.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΠΩΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΑΤΕ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΞ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΟΥ ΚΤΗΡΙΟΥ (ο νόμος αναφέρεται σε μια τρισδιάστατη απεικόνιση) 5.ΜΕ "Ω" Η ΛΕΞΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΩΝ. ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΘΕΤΟ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΟ ΑΡΣΕΝΙΚΟ. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΔΙΟΡΘΩΣΑΤΕ. (διορθώνει και τα εκ παραδρομής ορθογραφικά) 6. Η ΘΕΣΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΩΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΚΑΛΥΨΕΩΣ ΚΤΗΡΙΟΥ. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΔΙΟΡΘΩΣΑΤΕ. (για θέση στάθμευσης στην πρασιά ενώ ο νόμος λέει: υπόγειες θέσεις στάθμευσης εντός περιγράμματος κτιρίου!) Νομίζω ότι δεν χρειάζεται άλλο σχόλιο... 

     

     

    ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΤΟΙΧΙΣΗ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΕΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ΚΑΘΩΣ ΕΝΑΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΣ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΘΕΩΡΗΣΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΕΡΙΤΟΙΧΙΣΕΩΣ ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΘΩΣ 20 Ή 30 ΚΥΒΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΙΣΤΟΥ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ (ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΕΣ ΑΛΛΟΣΤΕ ΟΙ ΠΕΡΙΠΛΟΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΡΤΟΣΙΑ ΣΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ). ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΤΕ ΤΕΤΟΙΟ ΣΧΕΔΙΟ Ή ΝΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΤΕ ΜΕΡΟΣ ΑΥΤΟΥ. ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΟΥ ΖΗΤΩ, ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΒΕΒΑΙΑ, ΟΤΙ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΥΝ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΘΩΣ ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΜΕ ΤΑ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΑ ΕΚ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΟΨΕΩΝ ΕΧΟΥΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΠΕΡΙΠΛΟΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ. ΤΟ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΝΩ ΤΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΑΘΗ ΤΟ ΘΕΩΡΩ ΙΕΡΟΤΑΤΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΜΑΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΟΠΟ ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΙΜΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΤΟΣΟ ΧΑΛΕΠΟΥΣ ΠΟΥ ΟΥΤΕ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΛΟΜΑΘΗΜΕΝΟ ΜΑΣ ΜΥΑΛΟ. ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΓΚΟΛΑΣ ΖΗΤΗΘΗ ΚΑΘΩΣ ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΑΥΤΟΨΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ (ΟΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΣΘΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ).  ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΕΩΣ ΕΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΕΙΜΑΙ ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΣΑΣ ΝΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ. ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΟΤΙ ΣΥΖΗΤΩ ΜΕ ΟΠΟΙΟΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΚΑΛΟΠΡΟΑΙΡΕΤΑ ΜΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΕΡΩΤΗΣΗ.

    ΤΕΛΟΣ ΤΟ ΠΙΚΡΟΧΟΛΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥ ΟΤΙ ΓΡΑΦΩ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟ ΑΝΤΙΠΑΡΕΡΧΟΜΑΙ ΚΑΘΩΣ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Η ΧΡΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΡΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΙΑΣΤΗ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΟΡΘΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΑΝΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΝΑΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.

    Η χρήση κεφαλαίων στο  κείμενο δημοσιεύσεων και τίτλων θεμάτων δεν επιτρέπεται. Επίλεξε "επεξεργασία" (3 τελείες άνω δεξιά) και διόρθωσε το κείμενό σου. Διάβασε προσεκτικά τους κανόνες συμμετοχής στο φόρουμ.

    Pavlos 33




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.