Σίγουρα ένα σημείο είναι η ιστορία της, τα αξιοθέατα και τα μέρη που μπορεί ο κάθε επισκέπτης να περάσει λίγες ή πολλές μέρες ξεκούρασης και περιπέτειας. Όμως δεν φτάνει αυτό. Για να θεωρηθεί μια χώρα "φιλικά προς τον τουρισμό" θα πρέπει να προσφέρει ποικιλία χαρακτηριστικών, να έχει τις κατάλληλες υποδομές και να προσφέρει διαφορετικές υπηρεσίες για όλες τις ανάγκες.
Σε ότι έχει να κάνει με τις υποδομές, δεν αναφερόμαστε φυσικά μόνο σε αεροδρόμια και λιμάνια, αλλά και σε όλα αυτά που κάνουν τη ζωή τουριστών και κατοίκων πιο εύκολη. Αστικές συγκοινωνίες που εξυπηρετούν όλους σχεδόν τους προορισμούς, ασφαλές οδικό δίκτυο, υπηρεσίες καθαρισμού λυμάτων. Θα πρέπει τα τουριστικά μέρη να μην "πνίγονται" από σκουπίδια, να υπάρχει πρόνοια για δραστηριότητες και επισκεψιμότητα όλο τον χρόνο.
Θα πρέπει η χώρα να προσφέρει ασφάλεια στους επισκέπτες της και να είναι ανοιχτή στις ιδιαιτερότητες των επισκεπτών της, ενώ θα πρέπει οι επισκέπτες ν μπορούν να βρουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται και να κάνουν τις κρατήσεις τους από το διαδίκτυο, ενώ οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών να είναι ανταγωνιστικές.
Τέλος, θα πρέπει η ταξιδιωτική εμπειρία να περιέχει έντονο το εθνικό στοιχείο, με τοπικά προϊόντα, φεστιβάλ, εκδηλώσεις και να μην επιβαρύνει το περιβάλλον. Η βιώσιμη και αειφόρος ανάπτυξη παίζουν μεγάλο ρόλο στην βαθμολογία κάθε χώρας, ένας τομέας στον οποίο η χώρας μας δεν έχει κάνει σημαντικά βήματα.
Με βάση αυτά, και πολλά ακόμα, χαρακτηριστικά, το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, κατέταξε 140 χώρες, ανάλογα με την βαρύτητα που δίνουν στους παραπάνω τομείς. Η κορυφή του πίνακα δεν είχε μεταβολές, εκτός από την Μεγάλη Βρετανία που έχασε την πέμπτη θέση από τις ΗΠΑ, λόγω της αβεβαιότητας του Brexit.
Ποιες είναι οι κορυφαίες τουριστικά χώρες στον κόσμο
Στην κορυφή όπως είπαμε είναι η Ισπανία, η οποία βρίσκεται στο +41,4% από τον μέσο όρο των υπόλοιπων χωρών και ακολουθεί για μια ακόμα χρονιά η Γαλλία με +40,4%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Γερμανία με +40%, ενώ και η τέταρτη θέση είναι αμετάβλητη και καταλαμβάνεται από την Ιαπωνία με +39,6%.
Στην πέμπτη θέση ανέβηκαν οι ΗΠΑ με +36,6% ρίχνοντας στην έκτη την Βρετανία με +34,9%. Την δεκάδα συμπληρώνουν οι Αυστραλία, Ιταλία, Καναδάς και Ελβετία, επιβεβαιώνοντας την υπεροχή του Ευρωπαϊκού τουρισμού καθώς 6 στις 10 χώρες της πρώτης δεκάδας είναι στην Γηραιά Ήπειρο.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 25η θέση του σχετικού πίνακα, έχοντας χάσει μια θέση από την περσινή κατάταξη με +18,1% από τον παγκόσμιο μέσο όρο, κάτω από Βέλγιο, Λουξεμβούργο και Σουηδία, και πάνω από Ιρλανδία, Κροατία και Φινλανδία.
Ο μεγάλος τουριστικός ανταγωνιστής μας στην περιοχή, η Τουρκία, βρίσκεται στην 43η θέση με +9,8%, μία θέση πάνω από την Κύπρο.
Ο τουρισμός αλλάζει
Τι είναι αυτό που κάνει την Ισπανία τόσο ελκυστική για τους επισκέπτες; Η χώρα έχει αναρριχηθεί εδώ και χρόνια στην κορυφή της τουριστικής αγοράς, μέσα από τον πλούτο των φυσικών και πολιτιστικών της πόρων, ενώ οι υποδομές επιτρέπουν στην χώρα να επιτυγχάνει πολύ υψηλές βαθμολογίες. Η Ισπανία έχει δαπανήσει εκατομμύρια ευρώ κατά την τελευταία δεκαετία για την αναβάθμιση των δρόμων, των σιδηροδρόμων και των αερολιμένων.
Η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία συμβάλλει κατά 5% στο συνολικό ΑΕγχΠ της Ισπανίας, ποσό το οποίο φαίνεται ότι θα αυξηθεί κατά την επόμενη δεκαετία, καθώς η παγκόσμια μεσαία τάξη - ιδίως σε περιοχές όπως η Ασία - συνεχίζει να αυξάνεται.
Στην πραγματικότητα, το ταξίδι και ο τουρισμός ως παγκόσμια βιομηχανία γνώρισε άνθηση από την τελευταία έκθεση του Π.Ο.Φ το 2017 και η συμβολή του στο παγκόσμιο ΑΕΠ (σήμερα 10%) αναμένεται να αυξηθεί κατά 50% κατά την επόμενη δεκαετία. Ταυτόχρονα, ένα από τα μεγάλα ευρήματα της φετινής έκθεσης ήταν ότι η ανάπτυξη υποδομών που είναι φιλικές προς τον τουρισμό - δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια και καταλύματα σε ξενοδοχεία, για παράδειγμα - έχει μειωθεί μόλις στο 1,4%.
"Καθώς η διεθνής συνδεσιμότητα συνεχίζει να αυξάνεται, βλέπουμε ότι η ταξιδιωτική και τουριστική ανταγωνιστικότητα συνεχίζει να αυξάνεται επίσης", αναφέρει ο Christoph Wolff, επικεφαλής της κινητικότητας, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. "Ο αυξημένος τουρισμός προσφέρει πολλά οφέλη σε πολλές οικονομίες, αλλά πρέπει να γίνεται σωστά από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τις επιχειρήσεις, για ένα βιώσιμο μέλλον".