Το Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας αποφάνθηκε ότι η κοινή υπουργική απόφαση που αφορά το «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας», η ισχύς της οποίας λήγει την 21η Νοεμβρίου 2020, «δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα» στις διατάξεις δυο σχετικών Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) και ως εκ τούτου πρέπει να ακυρωθεί.
Αναλυτικότερα, το ΣτΕ (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Μαρία Καραμανώφ και εισηγήτρια η πάρεδρος Χριστιάνα Μπολόφη) με την υπ΄ αριθμ. 1992/2020 απόφασή του έκανε δεκτή την αίτηση Αθηναίου δικηγόρου που ζητούσε την ακύρωση της υπ΄ αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020 κοινής υπουργικής απόφασης (παρατάθηκε η ισχύς της με νεώτερη υπουργική απόφαση έως 21 Νοεμβρίου 2020).
Το δικαστήριο έκρινε ότι η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση που προβλέπει την λήψη μέτρων για το «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας», «δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, κατ' επίκληση των οποίων εξεδόθη, και πρέπει, ως εκ τούτου, να ακυρωθεί, όπως και η υ.α. 179/21.8.2020, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της».
Από την πλευρά του ο Δήμος Αθηναίων, με αφορμή και σημερινό δημοσίευμα της Αυγής για το θέμα, σε ανακοίνωσή του τονίζει: «Ο Μεγάλος Περίπατος συνεχίζεται με βάση τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας. Ο Δήμος Αθηναίων με τον υφιστάμενο προγραμματισμό του προχωρά στην κατάθεση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και τη δημόσια διαβούλευση για την οριστική μορφή του Μεγάλου Περιπάτου».
Η περίληψη της απόφασης του ΣτΕ:
Ακύρωση κυα Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020 και υα179/21.8.2020 περί κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στο Κέντρο της Αθήνας
Με τις διατάξεις της περιπτώσεως (η) της παρ. 2 του άρθρου πρώτου της ΠΝΠ τής 25.2.2020 και της παρ. 3 του άρθρου εξηκοστού ογδόου της ΠΝΠ τής 20.3.2020 παρασχέθηκε στους οικείους Υπουργούς η εξαιρετική αρμοδιότητα να λαμβάνουν τα απολύτως αναγκαία και επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, κατόπιν λήψεως υπ' όψιν της γνώμης της αρμόδιας προς τούτο Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, εκφερομένης επί τη βάσει των επιστημονικών δεδομένων της ιατρικής επιστήμης για την αναγκαιότητα της λήψεως συγκεκριμένων μέτρων προς αντιμετώπιση της πανδημίας, όχι όμως και να προβαίνουν, επ' ευκαιρία αυτής, σε ρυθμίσεις οι οποίες, και αν ήθελε ακόμα θεωρηθεί ότι θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του συγχρωτισμού και την τήρηση των αποστάσεων, δεν υπαγορεύονται, πάντως, από τους ανωτέρω λόγους εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης και, κατά συνέπεια, δύνανται να θεσπισθούν με τήρηση των πάγιων νομοθετικών διατάξεων και των εκεί προβλεπόμενων διαδικασιών.
Εν προκειμένω, με την ένδικη ΚΥΑ Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020, η ισχύς της οποίας παρατάθηκε με την ΚΥΑ 179/21.8.2020, θεσπίζονται μέτρα συνιστάμενα στον περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων στην περιοχή της Πλάκας και στη μετατροπή τμημάτων οδών του Κέντρου της Αθήνας σε χώρους προοριζόμενους αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπια μέσα μετακίνησης.
Μολονότι, όμως, τα μέτρα αυτά θεσπίσθηκαν κατ' επίκληση των ανωτέρω εξουσιοδοτικών διατάξεων των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, για την αντιμετώπιση επιτακτικών λόγων δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID -19, δεν συνιστούν πράγματι μέτρα περιορισμού της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και μέσων μεταφοράς, κατά την έννοια των εξουσιοδοτικών διατάξεων των εν λόγω ΠΝΠ, δηλαδή επί σκοπώ άμεσης και επιτακτικής ανάγκης αποφυγής του συγχρωτισμού, προκειμένου να αντιμετωπισθεί ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου και να περιορισθεί η διάδοσή της, αλλά αποτελούν αμιγώς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, κατά την έννοια του ΚΟΚ, οι οποίες, όπως προκύπτει από την 250/11.5.2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, εντάσσονται στη νέα πολιτική αναβάθμισης του δημόσιου χώρου στην Αθήνα, θεσπίζονται δε επ' ευκαιρία της αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης στη χώρα.
Συνεπώς, η ένδικη Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020 ΚΥΑ, με την οποία θεσπίζονται τα επίμαχα μέτρα, δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, κατ' επίκληση των οποίων εξεδόθη, και πρέπει, ως εκ τούτου, να ακυρωθεί, όπως και η ΚΥΑ 179/21.8.2020, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της.
«Πονηρή» τροπολογία Αμυρά στο και πέντε της απόφασης του ΣτΕ
Με μια «πονηρή» τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για τον περιορισμό της χρήσης πλαστικών λίγη ώρα μετά την είδηση της απόφασης του ΣτΕ, για το Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας, ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιώργος Αμυράς, προτείνει την παράταση της ισχύος των προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2021.
Ο βουλευτής επικαλείται την ανάγκη μείωσης της διασποράς του κορονοϊού και σημειώνει, στην αιτιολογική έκθεση, ότι πρέπει να παραταθεί η εφαρμογή των μέτρων του Ν. 4688/2020 και ιδίως της δημιουργίας προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινής δημιουργίας περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα.
Ανοιχτή Πόλη: Στον αέρα πλέον η fast-track διαδικασία που επέλεξε ο κ. Μπακογιάννης για το «Μεγάλο Περίπατο»
Δικαιώνει τη στάση της "Ανοιχτής Πόλης" στο θέμα του "Μεγάλου Περιπάτου", «η ακύρωση από το ΣτΕ της Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τίτλο "Επιβολή προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων και ρυθμίσεων στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας προς αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού Covid-19", της ΚΥΑ δηλαδή που έθεσε το κανονιστικό πλαίσιο για τις μέχρι τώρα ενέργειες της Δημοτικής Αρχής» τονίζει σ' ανακοίνωση της, η δημοτική παράταξη.
Με την απόφαση αυτή του ΣτΕ, όπως προσθέτει η "Ανοιχτή Πόλη" «η fast-track διαδικασία που επέλεξε ο κ. Μπακογιάννης με την κάλυψη της κυβέρνησης - χωρίς διαβούλευση, με πρόχειρες και αποσπασματικές παρεμβάσεις και με αυθαίρετες προμήθειες των 2 εκατ. ευρώ για εξοπλισμό ενώ υπήρχε δέσμευση ότι θα ήταν χαμηλού κόστους - βρίσκεται πλέον στον αέρα».