Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • «Εξαιρετικά απαρχαιωμένο, εξαιρετικά αναποτελεσματικό και εξαιρετικά ανασφαλές» χαρακτηρίζεται το θεσμικό πλαίσιο που αφορά τη δραστηριότητα των μηχανικών στη μελέτη για τα κλειστά επαγγέλματα που παρέδωσε προ ημερών στην Ομάδα Δράσης της Κομισιόν ο Δημήτρης Αυγητίδης, αναπληρωτής καθηγητής της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου, και παρουσιάζει το Euro2day.gr.

     

    Είναι η πρώτη φορά που καταγράφονται αναλυτικά οι στρεβλώσεις στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των μηχανικών εξαιτίας των οποίων ορισμένες ειδικότητες έχουν εξασφαλίσει επαγγελματικά προνόμια σε βάρος κάποιων άλλων. Προτείνεται, μάλιστα, να φτιαχτεί από την αρχή ένα νέο θεσμικό πλαίσιο καθώς το υφιστάμενο βασίζεται σε διατάξεις που χρονολογούνται από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα και σε εγκυκλίους οργανισμών (όπως το Γραφείο Πολεοδομίας Αθηνών) η δυνατότητα των οποίων να νομοθετούν αμφισβητείται.

     

    Το ενδιαφέρον είναι πως το θέμα ανοίγει για τα καλά λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) στις 24 Νοεμβρίου.

     

    Η δαιδαλώδης ελληνική νομοθεσία χορηγεί επαγγελματικά δικαιώματα στη βάση ακαδημαϊκών τίτλων, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η επάρκεια, η ουσιαστική πείρα και το πραγματικό «ίχνος» ενός μηχανικού στην αγορά.

    Στην ουσία, καθορίζει προληπτικά και μέσω κανονιστικών πράξεων αποκλειστικές επαγγελματικές δραστηριότητες ακόμα και σε σύνθετα τεχνικά έργα ή εγκαταστάσεις υπέρ ορισμένων ειδικοτήτων μηχανικών. Έτσι, δε λαμβάνεται υπόψη η πείρα που απέκτησε ένας μηχανικός κατά τη διάρκεια της θητείας του ή το γεγονός πως εξειδικεύθηκε σε τομέα άλλον από αυτόν του πτυχίου του!

     

    Μάλιστα, η τρόικα αντιλήφθηκε πως τα στοιχεία που της παρουσίαζαν οι ελληνικές κυβερνήσεις και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) ήταν εξωραϊσμένα και στην ουσία κίνησε τη διαδικασία που οδήγησε στη μελέτη Αυγητίδη.

     

    Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί πως μέχρι το τέλος του χρόνου (πράγμα αδύνατο...) θα παρουσιάσει το νέο θεσμικό πλαίσιο για το άνοιγμα των τεχνικών επαγγελμάτων, κάποια από τα οποία έκλεισαν εν μέσω μνημονίου και μάλιστα με νομοσχέδια τα οποία υποτίθεται πως καταργούσαν εμπόδια στην επαγγελματική δραστηριότητα!

     

    Σύμφωνα με τη μελέτη Αυγητίδη, το θεσμικό πλαίσιο για τους μηχανικούς είναι «εξαιρετικά απαρχαιωμένο» γιατί βασίζεται σε νομικά κείμενα κυρίως του 1930 και του 1934 «όταν η τεχνική εκπαίδευση και πρακτική ήταν πλήρως αδύνατο να προβλέψει τις τεχνικές εξελίξεις και ανάγκες που θα προέκυπταν έπειτα από 80 χρόνια».

     

    Είναι «εξαιρετικά αναποτελεσματικό» γιατί βασίζεται σε ρυθμίσεις οι οποίες έχουν ενταχθεί σε σειρά νομικών κειμένων που εφαρμόζονται κατά περίπτωση ενίοτε για την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών. Είναι «εξαιρετικά ανασφαλές» γιατί οι πλέον κρίσιμες προβλέψεις στηρίζονται σε εγκυκλίους του Πολεοδομικού Γραφείου Αθηνών, το οποίο με βάση την ελληνική νομοθεσία δεν έχει τη δυνατότητα να νομοθετεί, χωρίς προηγουμένως να έχει λάβει σχετική εξουσιοδότηση.

     

    Ο καθηγητής Αυγητίδης επισημαίνει στη μελέτη πως ορισμένες ειδικότητες μηχανικών έχουν «προνομιακή μεταχείριση σε βάρος κάποιων άλλων» χωρίς τα συγκεκριμένα προνόμια να δικαιολογούνται επαρκώς για επιστημονικούς ή άλλους λόγους. Αναφέρεται κυρίως στις ειδικότητες των πολιτικών μηχανικών και των ηλεκτρολόγων - μηχανολόγων μηχανικών, οι οποίες απολαμβάνουν προνόμια τα οποία δεν μοιράζονται με άλλες ειδικότητες, οι οποίες διαθέτουν αντίστοιχη ειδίκευση και γνώση.

    Με βάση τη μελέτη, θεωρείται επιβεβλημένη η ολοσχερής κατάργηση των διατάξεων του νόμου 4663/1930 «και όλων των σχετικών εγκυκλίων και η έκδοση ενός νέου νόμου, ο οποίος θα καθορίζει τις προϋποθέσεις για την απόκτηση του επαγγελματικού τίτλου του αρχιτέκτονα μηχανικού, του πολιτικού μηχανικού και του τοπογράφου μηχανικού» και άλλων ειδικοτήτων.

     

    Ένας τέτοιος νόμος «θα επιλύσει τα ζητήματα νομιμότητας των εγκυκλίων και θα άρει τις υπάρχουσες αντινομίες και ασάφειες, καθορίζοντας τα ποιοτικά προσόντα που απαιτούνται για την απόκτηση του κάθε τίτλου (ακαδημαϊκοί τίτλοι, πείρα, εγγραφή σε επιμελητήριο κ.λπ.), περιγράφοντας παράλληλα το αντικείμενό του με βάση το γνωστικό αντικείμενο σπουδών της κάθε ειδικότητας.

     

    Το ρυθμιστικό πλαίσιο «θα μπορούσε να συμπληρωθεί με κανόνες δεοντολογίας και ευθύνης, κατά το πρότυπο των αντίστοιχων νόμων που ισχύουν σε Γερμανία και Γαλλία, οι οποίοι θα στοχεύουν στην αυτορύθμιση του επαγγέλματος με σκοπό την παροχή αρτιότερων υπηρεσιών προς όφελος του καταναλωτή και της δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να εισάγουν περιορισμούς στην πρόσβαση στο επάγγελμα και στις υπηρεσίες, πλην των προβλέψεων για τα απαιτούμενα επαγγελματικά προσόντα, όπως αυτά υποδεικνύονται από τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης».

    Παράλληλα, «θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας των ιδιωτικών ή και δημοσίων έργων ώστε να προσδιορισθεί με σαφήνεια ποιες δραστηριότητες στο πλαίσιο μελέτης, κατασκευής και επίβλεψης των έργων είναι κοινές για τις ανωτέρω ειδικότητες μηχανικών και ποιες αποκλειστικές, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον (συνιστάμενο ιδίως στη δημόσια ασφάλεια και στη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς)».

     

    Μέχρι να δημιουργηθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο, στη μελέτη Αυγητίδη προτείνεται η κατάργηση σειράς διατάξεων (αναφέρονται σε αρκετές σελίδες) ώστε να αρθούν τα προνόμια ορισμένων ειδικοτήτων μηχανικών και να διευρυνθούν οι δραστηριότητες κάποιων άλλων ειδικοτήτων που στραγγαλίζονται επί δεκαετίες.

     

    Σημειώνεται πως η διοίκηση του ΤΕΕ απείχε στην ουσία από τη συζήτηση για τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των τεχνικών επαγγελμάτων.

    Μάλιστα, ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Χρ. Σπίρτζης ζήτησε τον περασμένο Ιούλιο την πειθαρχική δίωξη του εκπροσώπου της Ενωτικής Κίνησης Χημικών Μηχανικών (που τάσσεται υπέρ των αλλαγών) Κ. Κρεμαλή με το επιχείρημα πως είναι άνθρωπος της τρόικας! Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ απέρριψε την πρόταση Σπίρτζη.

     

    Ο πρόεδρος του ΤΕΕ είχε ζητήσει νωρίτερα την αντικατάσταση του Κ. Κρεμαλή από την Εκτελεστική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Χημικής Μηχανικής (EFCE) λόγω «εξωθεσμικής δραστηριότητάς του με την τρόικα», πρόταση που επίσης απορρίφθηκε. Όλα δείχνουν, πάντως, πως έπειτα από δεκαετίες κωλυσιεργίας ετοιμάζονται αλλαγές στο απαρχαιωμένο θεσμικό πλαίσιο των τεχνικών επαγγελμάτων.

     

    Πηγή : http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1149668/mhhanikoi-ta-agkathia-sto-plaisio-leitoyrgias.html





    stathis.mp

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    stayros

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    @karanus 1000 φορές αυτό. Μπουχτισαμε με τους υπερμηχανικούς του όλα τα σφάζω και όλα τα μαχαιρώνω, με αποτέλεσματα όπως φασόν μελέτες (και ότι αυτό συνεπάγετε), που στην Ελλάδα είναι μεν συνηθισμένα αλλά οπουδήποτε αλλού γελάνε και μόνο στην ιδέα...

    Edited by stayros
    • Upvote 1
    karanus

    Δημοσιεύτηκε

    @karanus 1000 φορές αυτό. Μπουχτισαμε με τους υπερμηχανικούς του όλα τα σφάζω και όλα τα μαχαιρώνω, με αποτέλεσματα όπως φασόν μελέτες (και ότι αυτό συνεπάγετε), που στην Ελλάδα είναι μεν συνηθισμένα αλλά οπουδήποτε αλλού γελάνε και μόνο στην ιδέα...

    Συνεπάγεται ότι έχουμε διαφορετική άποψη.

    architect_duth

    Δημοσιεύτηκε

    Ο έλεγχος λοιπόν θα πρέπει αν γίνετε στον κάθε μηχανικό ξεχωριστά με βάση το έργο του και όχι με βάση τη σχολή τελείωσε. Όπως γίνετε στις πολιτισμένες χώρες δηλαδή...

     

     

    Από την στιγμή που έχεις εργασιακή εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο και οι τίτλοι σπουδών σου είναι ελάχιστα συναφείς ή και καθόλου συναφείς με το εν λόγω αντικείμενο θα σου αποδοθούν κάποια δικαιώματα λόγω της εμπειρίας.

    Συμφωνώ με τα λεγόμενά σας, αν και δεν έχω σχεδόν καθόλου εμπειρία (όπως τίθεται), λόγω ηλικίας και διαφόρων άλλων παραγόντων.

     

    ΟΜΩΣ

     

    ΠΩΣ θα ελέγχεται ο μηχανικός για το έργο ΤΟΥ? Μήπως ξεχνάμε τι γινόταν (τώρα με το 26% μάλλον σταμάτησε) με την πώληση της υπογραφής? Είδαμε τι έγινε και με τους εν. επ. και την "αποδεδειγμένη" εμπειρία. Εάν κάποιος πουλούσε την υπογραφή του, έχει στο σύστημα αμοιβών και στο μπλοκάκι του ένα σωρό έργα και ΕΜΠΕΙΡΙΑ, από τα οποία τα περισσότερα ούτε ξέρει που βρίσκονται.

     

    Εάν όντως κάπως γίνει να ελέγχεται ο μηχανικός, τότε το βλέπουμε.

     

    Βέβαια, ελπίζω να μην γίνουμε όπως οι αγγελίες που διαβάζουμε για το οτιδήποτε: "... απαιτούμενη προΰπηρεσία...".

     

    ΑΣ ΜΗΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΟΥΜΕ (όοοοταν ΘΑ γίνει η "αλλαγή του συστήματος") ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ !!!

    • Upvote 1
    stayros

    Δημοσιεύτηκε

    Συμφωνώ απολύτως. Είναι ουσιώδες το να γίνετε σωστός έλεγχος και όχι για τα μάτια του κόσμου ή με βάση τυπικά στοιχεία.

    ikaros13

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Ολα αυτά μου ακούγονται κουραφέξαλα. Σε ποιο άλλο επαγγελματικό κλάδο γίνονται αυτά? Τι είναι τελικά ο μηχανικός που θα πρέπει να τον περνάμε από κόσκινο, να τον πιστοποιούμε εννίοτε, να τον ελέγχουμε σε κάθε τι, να του αλλάζουμε τα φώτα γενικώς σε γραφειοκρατικά, φορολογικά, επαγγελματικά θέματα? Που αλλού γίνονται όλα αυτα?????

    Ολος ο κόσμος έχει την ειδικότητά του, έχει τη δουλίτσα του μια χαρά...Ο μηχανικός είναι ο μ******* της υπόθεσης, που θα τον περάσουμε από σεμινάρια, θα τον εξετάσουμε 15-20 φορές, θα του πούμε δώσε κρατήσεις εδώ, δώσε εκεί...κτλ γελοία πράγματα που με κάνουν να νιώθω μειονεκτικά σε όλο τον περίγυρό μου με το καραγκιοζηλίκι επάγγελμα που σαν ηλίθιος στα 19 μου αποφάσισα και γω δεν ξέρω πως, να κάνω.,.... (βασικά δεν κάνω αλλά λέμε τώρα...)

    Edited by ikaros13
    • Upvote 2
    architect_duth

    Δημοσιεύτηκε

    Ίκαρε η αλήθεια είναι κάπου ανάμεσα. Ένα επάγγελμα στο οποίο είναι συνεχόμενη η μάθηση είναι και του γιατρού. Βέβαια, δυστυχώς εμείς έχουμε μόνο τα μειονεκτήματα αυτής της συνεχόμενης μάθησης και όχι τα πλεονεκτήματα του επαγγέλματος των γιατρών.

    stayros

    Δημοσιεύτηκε

    Όταν πρέπει να τηρείς πρότυπα και κανονισμούς, πρέπει να υπάρχει έλεγχος. Δεν γίνετε αλλιώς. Δεν μπορεί να ξεχωρίσει με άλλο τρόπο το λαμόγιο από τον σωστό. Η έλλειψη έλεγχου ουσιαστικά ευνοεί τα λαμογια εις βάρος των σωστών. Και δεν είπε κανείς ουσιαστικός έλεγχος να γίνετε μόνο στους μηχανικούς αλλά σε όλα τα επαγγέλματα στον βαθμό που τους αντιστοιχεί...

    geoste

    Δημοσιεύτηκε

    Συμφωνώ. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα απο τη ρίζα του, χωρίς να χρειάζονται περίεργες μελέτες.

    Να περάσουν λοιπόν πενήντα ΠΜ στα ΑΕΙ , και 10 ΜΜ, αν τόσοι χρειάζονται, που θα είναι και οι καλύτεροι.

     

    Βασικά αυτό που χρειάζεται είναι να μην βγει κανένας ΠΜ, ΑΜ, ΜΜ & ΗΜΜΥ τα επόμενα 10 χρόνια.

    dada

    Δημοσιεύτηκε

    Καλημέρα,

    αρχικά να πω οτι διαφωνώ τελείως με τη λογική οτι πρέπει να ελέγχουμε το πόσοι μηχανικοί "παράγονται". Η γνώση και η εκπαίδευση πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους και είναι δικαίωμα του καθενός να θέλει να σπουδάσει, εν γνώση του φυσικά ότι το κάνει σε μια κορεσμένη αγορά. Επίσης, αν ο "παλιός" δεν έχει να ανταγωνιστεί τον "νέο", τότε τι θα τον ωθεί στην διαρκή βελτίωση και εξέλιξη του?

     

    Όσων αφορά το νομικό πλαίσιο, δεν είναι το μόνο πρόβλημά η παλαιότητα του, αλλά επίσης και η πολυνομία του, όπως και σε κάθε άλλο αντικείμενο στην Ελλάδα. Δεν είναι δυνατόν άλλες πολεοδομίες να δέχονται υπογραφή της χ ειδικότητας για τη ταδε μελέτη και άλλες όχι. Αυτά είναι γελοιότητες!

     

    Όσο για τη θεωρία ότι και η κυρά Μαρίκα θα υπογράφει, επίσης την βρίσκω γελοία. Δεν νομίζω οτι ειπε κανείς οτι θα ξεκινάμε με μηδενικά δικαιώματα, αλλά οτι με τα χρόνια και την αποδεδειγμένη εμπειρία θα μπορούμε να "χτίζουμε" πάνω στο πτυχίο μας. Ξέρετε εσείς κανέναν καρδιοχειρουργό που να μπήκε μόνος του στο χειρουργείο την πρώτη φορά? Εμείς με το καλημέρα σας, υπογράφουμε από χαμοκέλα μέχρι ουρανοξύστη. Φυσικά και δεν είναι ακριβώς συγκρισημες οι περιπτώσεις, αλλά αυτο αναζητάμε, την εφαρμογή μιας πρακτικής και νομοθεσίας, κομμένης και ραμμένης στις ιδιαιτερότητες του δικού μας κλάδου.

     

    Το πρόβλημα δεν ειναι ωμός τόσο το νομικό πλαίσιο, αυτό κάποια στιγμή θα αλλάξει και το νέο θα έχει και αυτό τα καλά και τα στραβά του.

    Το πρόβλημα, όπως σωστά επισήμαναν κάποιοι συνάδελφοι, είναι το πως ελέγχονται όλα αυτά. Σε μια Ελλάδα που δεν τιμωρήθηκε ποτέ κανείς για κατασκευαστικά λάθη (σε λογικά πλαίσια) ή ακόμα και θεωρητικά (έχω δει ένα σωρο μελέτες με λανθασμένες επιλογές επι του κτηριοδομικού που υποβιβάζουν περιουσίες). Αν δεν αρχισουν οι πελάτες να καταγκέλουν τέτοια φαινόμενα και η πολιτεία να τιμωρεί, δεν θα ξεχωρίσει πότε η ήρα απο το στάρι!!! Αν δεν υπάρχουν σοβαρες ευθηνες (πρακτικά, όχι στη θεωρία) το πούλημα της υπογραφής δεν θα σταματήσει ποτέ.

     

    Και τέλος, πρέπει κάποια στιγμή να αποδεχτούμε και εμείς οτι με την ταχύτητα που εξελίσσετε ο τεχνικός κόσμος, εινει πλέον αδύνατον να αναλαμβάνουμε ακόμα και την μικρότερη οικοδομή μονοί μας. Η συνεργασία δυο και περισσοτέρων ειδικοτήτων επιβάλετε.

     

    Αυτές τις αλλαγές αντιλαμβάνομαι οτι πρέπει και ελπίζω οτι θέλουν να προωθήσουν. Δεν θέλω να βλέπω δράκους πίσω απο κάθε λέξη.

    • Upvote 2
    imhotep

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    κορίτσια και αγόρια

    Φοβάμαι ότι το βλέπουμε πάλι σαν αφορμή για φαγωμάρα μεταξύ μας και σαν δεδομένο ότι και καλά θα γίνει

    Αγνοώντας τα καλά οργανωμένα και ανοργάνωτα συμφέροντα

     

    Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει πρόβλημα στον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων που σχετίζεται με την ιστορία των πολυτεχνικών σχολών

    Το επίσης σίγουρο είναι ότι η τρόικα και η παρούσα κυβέρνηση (και γενικά το σύστημα διαχείρισης της εξουσίας) έχει σαν στόχο την εξαφάνιση της μεσαίας τάξης όπως λειτουργούσε δεκαετίες τώρα και μέσα σ' αυτήν την εξαφάνιση των ελευθέρων επαγγελματιών (και μέσα σε αυτούς των μηχανικών) και τη μετατροπή τους σε ελεγχόμενους υπαλλήλους

    Η κατά παραγγελία μελέτη ενός "υφηγητή" αντικατοπτρίζει την στόχευση αυτή

     

    Άλλο όμως το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων και άλλο το ζήτημα της θέσης του μηχανικού στην παραγωγή

     

    Όσο διατηρείται η μικρή ιδιοκτησία (που κι αυτή είναι στο στόχαστρο) μπορούμε να λειτουργούμε (με τα δεδομένα της κρίσης) με το πλαίσιο του '30 έστω διορθώνοντας τις αδικίες που υπάρχουν

    Οι "ευθύνες" μας είναι δεδομένες και καθορισμένες σε υπερθετικό (υπερβολικό) βαθμό από άλλους νόμους ήδη. Aκόμα κι αυτή η πλευρά του θέματος στοχεύει στην εξόντωση του ελ. επ. (έως και τη φυσική εξόντωση)

     

    Όπως λακωνικά έγραψε ο chrisven ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται

    Kαθώς σε κάθε "αναπροσαρμογή" ενός νομικού πλαισίου ανοίγει ένα πεδίο αντιπαράθεσης και το που θα καταλήξει δεν είναι δεδομένο, όμως είναι πιθανότερο να οδηγηθεί στην κατεύθυνση που το πάει ο ισχυρότερος.

    Με δεδομένη την πολυδιάσπαση των μηχανικών, την ανύπαρκτη συνδικαλιστική οργάνωση και την οικονομική ανέχεια ο ισχυρότερος είναι η τροϊκοκατοχική εξουσία (ο δράκος υπάρχει dada)

    και η κατεύθυνση που το πάει είναι η δημιουργία (ή επιβίωση) μόνο μεγαλογραφείων (μελετητικών και κατασκευαστικών εταιρειών δηλαδή) με επικεφαλής "επενδυτές" και υπαλλήλους μηχανικούς σε θέσεις εργασίας βάσει όχι πτυχίων αλλά "πιστοποιήσεων"

     

    Τι μπορούμε να αντιπαραθέσουμε σε αυτό; Κοινοπραξίες; Μόνιμες συνεργασίες; (Αστική επανάσταση; )

    Σκεφτείτε το στο μικρόκοσμο που δραστηριοποιείστε και ενεργήστε άμεσα

    Edited by imhotep
    • Upvote 6



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.