Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Αυθαίρετα: Νέες αποφάσεις για έλεγχο δηλώσεων, έλεγχο εντοπισμού και κυρώσεις


    Σύμφωνα με το άρθρο 86 του ν. 4759/2020, “με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται τα στοιχεία που αποτελούν αντικείμενο ελέγχου και το πρότυπο έκθεσης αυτοψίας που συμπληρώνεται από τον ελεγκτή κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο Δηλώσεων Αυθαιρέτων, τον έλεγχο εντοπισμού και επιβολής κυρώσεων αυθαιρέτων κατασκευών και τον δειγματοληπτικό έλεγχο αδειών“.

    Σήμερα, δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ οι αποφάσεις που αφορούν στον καθορισμό του αντικειμένου ελέγχου εντοπισμού και επιβολής κυρώσεων αυθαιρέτων κατασκευών καθώς και στον καθορισμό του αντικειμένου ελέγχου των δηλώσεων αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο δηλώσεων αυθαιρέτων.

    Με την πρώτη απόφαση, καθορίζονται τα στοιχεία, που αποτελούν το αντικείμενο του ελέγχου κατά την διαδικασία εντοπισμού αυθαιρέτων κατασκευών και πολεοδομικών παραβάσεων κατόπιν καταγγελίας ιδιώτη ή αυτεπάγγελτα, έπειτα από κίνηση της διαδικασίας των αρμοδίων αρχών. Ειδικότερα, καθορίζεται το αντικείμενο του ελέγχου και η διαδικασία που ακολουθούν οι ελεγκτές δόμησης για την επιβολή κυρώσεων στα καταγγελλόμενα αυθαίρετα.

    Με τη δεύτερη απόφαση, καθορίζονται τα στοιχεία που αποτελούν το αντικείμενο του ελέγχου των δηλώσεων υπαγωγής αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων στις ρυθμίσεις των ν. 4014/2011, ν. 4178/2013 και ν. 4495/2017, τόσο κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο όσο και κατόπιν σχετικής καταγγελίας. Ειδικότερα καθορίζεται πως και επί ποίων στοιχείων/δικαιολογητικών των δηλώσεων υπαγωγής αυθαιρέτων διενεργείται ο σχετικός έλεγχος.

    Διαβάστε παρακάτω το πλήρες κείμενο των δύο αποφάσεων:

    1. Καθορισμός του αντικειμένου ελέγχου εντοπισμού και επιβολής κυρώσεων αυθαιρέτων κατασκευών κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 86 του ν. 4759/2020.

    Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

    Έχοντας υπόψη:

    1. Τον ν. 4759/2020 «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 245) και ιδίως το άρθρο 86 αυτού.
    2. Τον ν. 4495/2017 «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» (Α΄ 167).
    3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος, Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α’ 133).
    4. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ)» (Α’ 160).
    5. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155).
    6. Την υπ’ αρ. 2/7-1-2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαο Ταγαρά» (Β’ 45).
    7. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133) και το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

    Άρθρο 1ο
    Σκοπός

    Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των στοιχείων, που αποτελούν το αντικείμενο του ελέγχου κατά την διαδικασία εντοπισμού αυθαιρέτων κατασκευών και πολεοδομικών παραβάσεων κατόπιν καταγγελίας ιδιώτη ή αυτεπάγγελτα, έπειτα από κίνηση της διαδικασίας των αρμοδίων αρχών. Ειδικότερα, καθορίζεται το αντικείμενο του ελέγχου και η διαδικασία που ακολουθούν οι ελεγκτές δόμησης για την επιβολή κυρώσεων στα καταγγελλόμενα αυθαίρετα.

    Άρθρο 2ο
    Αντικείμενο Ελέγχου

    1. Ο έλεγχος για τον εντοπισμό και την επιβολή κυρώσεων αυθαιρέτων γίνεται από ελεγκτές δόμησης, κατόπιν καταγγελίας ιδιώτη, ή αυτεπαγγέλτως με κίνηση των διαδικασιών από τις αρμόδιες αρχές.
    2. Η καταγγελία οφείλει να μην είναι αόριστη και γενική αλλά να αναφέρεται συγκεκριμένα στην αυθαιρεσία που έχει τελεστεί, με αναλυτικά στοιχεία του ακινήτου που αυτή αφορά.
    3. Στην περίπτωση που οι καταγγελλόμενες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεων ευρίσκονται εντός κοινοχρήστων ή κοινοκτήτων χώρων ακινήτου, ο έλεγχος περιορίζεται σε αυτούς και δεν διενεργείται έλεγχος επί των υπολοίπων τμημάτων του κτιρίου ή άλλων κτιρίων επί του οικοπέδου ή γηπέδου.
    4. Δεν καταγράφονται ως αυθαιρεσίες οι περιπτώσεις, όπου νόμος ορίζει ότι δεν συνιστούν αυθαίρετες κατασκευές ή περιπτώσεις όπου νόμος ορίζει ως ανεκτές αποκλίσεις σε διαστάσεις και μέγεθος.

    Άρθρο 3ο
    Διαδικασία ελέγχου

    Οι ελεγκτές δόμησης, λαμβάνοντας υπόψη τους όλα τα διαθέσιμα στοιχεία νομιμότητας, τυχόν στοιχεία οικοδομικής άδειας/άδειας δόμησης και αναθεωρήσεων, ενημερώσεων, γνωστοποιήσεων ή/και δηλώσεων υπαγωγής σε νόμους ένταξης αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων, εγκρίσεις εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, κ.λπ., διενεργούν επιτόπια αυτοψία και καταγράφουν κάθε κατασκευή η οποία δεν καλύπτεται από τα ανωτέρω στοιχεία νομιμότητας και αφορά στο αντικείμενο της καταγγελίας.

    Ειδικότερα:

    α. Εντοπίζουν και επιμετρούν τις καταγγελλόμενες αυθαιρεσίες και καταγράφουν τις αποκλίσεις που παρατηρούνται ως προς την κατασκευή αυτών και τις αλλαγές στις χρήσεις, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στην οικοδομική άδεια καθώς και σε δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους περί αυθαιρέτων. Σε περίπτωση που οι καταγγελλόμενες αυθαίρετες εργασίες εκτελούνται κατά τη διάρκεια ισχύος οικοδομικής άδειας, ελέγχουν εάν αυτές περιγράφονται στην οικοδομική άδεια ή στη γνωστοποίηση πρόσθετων εργασιών.

    β. Εφόσον απαιτείται για την εξέταση της καταγγελίας, και αποκλειστικά για τη διαπίστωση της ύπαρξης των καταγγελλόμενων αυθαιρεσιών, κάνουν επιμέτρηση της συνολικής πραγματοποιούμενης δόμησης καθώς και του περιγράμματος της ιδιοκτησίας και καταγράφουν τις αποκλίσεις που παρατηρούνται σε σύγκριση με τα προβλεπόμενα στην οικοδομική άδεια.

    γ. Σε περίπτωση μη ύπαρξης σχετικών νομιμοποιητικών στοιχείων (οικοδομική άδεια, δήλωση υπαγωγής σε νόμο περί αυθαιρέτων κατασκευών, κ.λπ.), ο έλεγχος διενεργείται επί του συνόλου της ιδιοκτησίας.

    δ. Λαμβάνουν φωτογραφίες των αυθαίρετων κατασκευών/χρήσεων.

    ε. Συντάσσουν πόρισμα-έκθεση αυτοψίας σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 92 του ν. 4495/2017 και το συνημμένο σχέδιο Πορίσματος του Παραρτήματος. Στο πόρισμα αναφέρονται η θέση του ακινήτου με συντεταγμένες σε ΕΓΣΑ‘87 και ταχυδρομική διεύθυνση, σύντομη περιγραφή του αυθαιρέτου, σκαρίφημα ή όπου υπάρχει οικοδομική άδεια απόσπασμα κατάλληλου σχεδίου της αδείας με επισήμανση των αποκλίσεων, καθώς και οι πολεοδομικές διατάξεις που παραβιάζονται. Εφόσον η κατασκευή εμπίπτει σε ειδικά διατάγματα προστασίας, σε προστατευόμενες περιοχές, πλησίον ρέματος, αιγιαλού-παραλίας κ.λπ. καταγράφεται και ελέγχεται σύμφωνα με τους σχετικούς περιορισμούς. Στο πόρισμα καταγράφονται όλες οι αυθαίρετες κατασκευές με τις διαστάσεις τους και την επιφάνειά τους ανά στάθμη και επισημαίνεται το στάδιο εργασιών αντίστοιχα. Για αυθαίρετες κατασκευές που δεν αντιστοιχίζονται σε επιφάνεια χώρου, καθώς και για αυθαίρετες εγκαταστάσεις, αναφέρονται οι μονάδες μέτρησης και οι ποσότητές τους. Στην περίπτωση ύπαρξης στο ίδιο ακίνητο αυθαιρέτων κατασκευών και πολεοδομικών παραβάσεων, σημειώνονται στον αντίστοιχο πίνακα του πορίσματος έκθεσης αυτοψίας, το οποίο προσαρτάται στην παρούσα.

    Άρθρο 4ο
    Υπολογισμός Προστίμου

    Ο υπολογισμός του προστίμου ανέγερσης και διατήρησης γίνεται από τους ελεγκτές δόμησης, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 4 του άρθρου 94 του ν. 4495/2017 και αποτελεί τον αρχικό υπολογισμό. Το τελικά επιβαλλόμενο πρόστιμο ορίζεται από την αρμόδια Υ.ΔΟΜ, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν ενέργειες των παρ. 3, 5, 6 και του τελευταίου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 94 του ν. 4495/2017.

    Άρθρο 5ο
    Έναρξη Ισχύος

    Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

    Τα δικαιώματα του φερόμενου ιδιοκτήτη επί της έκθεσης αυτοψίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 93 και 94 του ν. 4495/2017, περιλαμβάνουν τα κάτωθι:

    1. Αποδοχή της έκθεσης. Αν ο ενδιαφερόμενος, αποδεχθεί με υπεύθυνη δήλωση προς την αρμόδια Υπηρεσία, την έκθεση αυτοψίας, εντός των τριάντα (30) ημερών από τη λήψη γνώσης του, παρέχεται έκπτωση τριάντα τοις εκατό (30%) επί του προστίμου ανέγερσης.
    2. Προσφυγή κατά της έκθεσης. Κατά της έκθεσης αυτοψίας, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ασκήσει στην αρμόδια Υπηρεσία ενδικοφανή προσφυγή. Η άσκηση της προσφυγής και η εκδίκασή της έχουν ανασταλτικό χαρακτήρα. Ο προσφεύγων, επί ποινής απαραδέκτου της προσφυγής του, αναγράφει επ’ αυτής τα πλήρη στοιχεία της ταυτότητάς του, τη διεύθυνση κατοικίας του, τον Α.Φ.Μ., καθώς και τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προκειμένου να του κοινοποιηθεί η πρόσκληση για ακρόαση ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής, καθώς και η απόφαση επί της προσφυγής του. Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια Υπηρεσία που την διαβιβάζει στην Επιτροπή Εξέτασης Προσφυγών Αυθαιρέτων του άρθρου Αν απορριφθεί η προσφυγή, η αυθαίρετη κατασκευή είναι κατεδαφιστέα και εφαρμόζονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις του άρθρου 94 του ν. 4495/2017.Αν η προσφυγή περιέχει αίτημα:α) υπαγωγής των αυθαιρέτων κατασκευών στις διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων του παρόντος κεφαλαίου, η επιτροπή εξετάζει τα στοιχεία που αποδεικνύουν την τήρηση των προϋποθέσεων υπαγωγής και χορηγεί προθεσμία τριάντα (30) ημερών αναστολής επιβολής κυρώσεων για την προσκόμιση της σχετικής δήλωσης υπαγωγής, προκειμένου να αποφανθεί οριστικά,

      β) έκδοσης άδειας νομιμοποίησης των αυθαιρέτων κατασκευών, η επιτροπή υπολογίζει τα πρόστιμα και χορηγεί προθεσμία αναστολής κατεδάφισης εξήντα (60) ημερών για την προσκόμιση άδειας νομιμοποίησης, η οποία σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να παραταθεί για επιπλέον τριάντα (30) ημέρες. Αν παρέλθει άπρακτη η ανωτέρω προθεσμία, η κατασκευή κρίνεται κατεδαφιστέα και οριστικοποιούνται τα πρόστιμα,

      γ) νομιμοποίησης των αυθαίρετων κατασκευών που έχουν ανεγερθεί πριν από τις 28.7.2011, μέσω υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος, η επιτροπή εξετάζει τα στοιχεία που αποδεικνύουν την τήρηση των προϋποθέσεων υπαγωγής του παρόντος και χορηγεί αποκλειστική προθεσμία αναστολής κατεδάφισης εξήντα (60) ημερών για την προσκόμιση άδειας νομιμοποίησης, η οποία σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να παραταθεί για επιπλέον τριάντα (30) ημέρες. Αν παρέλθει άπρακτη η ανωτέρω προθεσμία, η κατασκευή κρίνεται κατεδαφιστέα και οριστικοποιούνται τα πρόστιμα.

    1. Αυτόβουλη κατεδάφιση – αποκατάσταση της αυθαιρεσίας. Αν ο ιδιοκτήτης, καταθέσει υπεύθυνη δήλωση στην αρμόδια Υπηρεσία ενημερώνοντάς την ότι θα προβεί αυτοβούλως στην κατεδάφιση/αποκατάσταση της αυθαιρεσίας και υποβάλλει αίτηση έγκρισης εργασιών κατεδάφισης στο Πληροφοριακό σύστημα, η αρμόδια Υπηρεσία αφού χορηγήσει την εν λόγω έγκριση ορίζει ελεγκτή δόμησης για τη διαπίστωση της κατεδάφισης – αποκατάστασης της αυθαιρεσίας, η οποία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός εξήντα (60) ημερών από την τοιχοκόλληση της έκθεσης αυτοψίας. Εφόσον διαπιστωθεί η κατεδάφιση/αποκατάσταση σύμφωνα με το πόρισμα του Ελεγκτή Δόμησης, αντί της βεβαίωσης των προστίμων ανέγερσης και διατήρησης, επιβάλλεται εφάπαξ πρόστιμο ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ, χωρίς άλλη περαιτέρω κύρωση. Ειδικότερα για πρόχειρες ή προσωρινές κατασκευές, καθώς και λυόμενες κατασκευές, ως αυτές ορίζονται στις παρ. 75, 74 και 45 αντίστοιχα του άρθρου 2 του ν. 4067/2012, η διαδικασία οικειοθελούς κατεδάφισης/απομάκρυνσης εφαρμόζεται μόνο μία φορά στο ίδιο ακίνητο. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλονται κανονικά τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης.
    2. Ο φερόμενος ιδιοκτήτης, εντός του οριζόμενου χρόνου των τριάντα (30) ημερών, μπορεί να ασκήσει διαφορετικό δικαίωμα για κάθε μία από τις καταγεγραμμένες παραβάσεις της έκθεσης αυτοψίας αυθαιρέτων ή/και της έκθεσης αυτοψίας πολεοδομικών παραβάσεων, δηλώνοντας συγκεκριμένα σε μία ενιαία δήλωση προς την αρμόδια Υπηρεσία, τις προθέσεις του και ενεργώντας αναλόγως.
    3. Σε περίπτωση που η διαδικασία είτε της αυτόβουλης κατεδάφισης/αποκατάστασης, είτε της νομιμοποίησης, δεν ολοκληρωθεί με ευθύνη του ιδιοκτήτη εντός των προβλεπομένων προθεσμιών, η αρμόδια Υπηρεσία προβαίνει στη βεβαίωση των προστίμων της έκθεσης αυτοψίας και επέρχονται και οι λοιπές κυρώσεις.

    Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

    Μπορείτε να κατεβάσετε το σχετικό ΦΕΚ μαζί με τα παραρτήματα από εδώ

    2. Καθορισμός του αντικειμένου ελέγχου των δηλώσεων αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο δηλώσεων αυθαιρέτων, κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 86 του ν. 4759/2020.

    Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

    Έχοντας υπόψη:

    1. Τον ν. 4759/2020 «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 245) και ιδίως το άρθρο 86 αυτού.
    2. Τον ν. 4495/2017 «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» (Α΄ 167).
    3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος, Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικώνοργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α’ 133).
    4. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ)» (Α’ 160).
    5. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155).
    6. Την υπ’ αρ. 2/7-1-2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαο Ταγαρά» (Β’ 45).
    7. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/27454/2631/ 11.2017 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Διαδικασίες ηλεκτρονικής υποβολής δικαιολογητικών, κατάθεσης ειδικού προστίμου, προϋποθέσεις και έλεγχος μειώσεων ειδικού προστίμου λόγω εργασιών προσαρμογής, στατικής ενίσχυσης και ενεργειακής αναβάθμισης, για την υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών στον ν. 4495/2017 «Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», ανάθεση διαχείρισης και λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος υπαγωγής αυθαιρέτων και καθορισμός ποσού ανταπόδοσης και λοιπών υποχρεώσεων του αρμόδιου φορέα διαχείρισης του πληροφοριακού συστήματος» (Β΄3976).
    8. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/19409/1507/2.4.2018 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Εφαρμογή της παρ. η του άρθρου 99 του ν. 4495/2017» (Β’ 1643).
    9. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133) και το γεγονός ότι ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

    Άρθρο 1ο
    Σκοπός

    Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των στοιχείων που αποτελούν το αντικείμενο του ελέγχου των δηλώσεων υπαγωγής αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων στις ρυθμίσεις των ν. 4014/2011, ν. 4178/2013 και ν. 4495/2017, τόσο κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο όσο και κατόπιν σχετικής καταγγελίας. Ειδικότερα καθορίζεται πως και επί ποίων στοιχείων/δικαιολογητικών των δηλώσεων υπαγωγής αυθαιρέτων διενεργείται ο σχετικός έλεγχος.

    Άρθρο 2
    Αντικείμενο ελέγχου

    1. Ο έλεγχος των δηλώσεων υπαγωγών των αυθαιρέτων κατασκευών ή αλλαγών χρήσεως που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των ν. 4014/2011, ν. 4178/2013 και ν. 4495/2017 διενεργείται:α) επί των δικαιολογητικών και συναφών στοιχείων που συνοδεύουν την δήλωση υπαγωγής όπως μνημονεύονται στην τεχνική έκθεση του μηχανικού και στα φύλλα καταγραφής, που τη συνοδεύουν και απαρτίζουν τον φάκελο που έχει εισαχθεί στο πληροφοριακό σύστημα των αυθαιρέτων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των ως άνω νόμων και στις σχετικές εκδοθείσες κανονιστικές πράξεις.β) με αυτοψία για την εξακρίβωση των περιγραφόμενων στην δήλωση υπαγωγής αυθαιρέτων κατασκευών και αλλαγών χρήσεως.
    2. Ο έλεγχος αφορά τις περαιωμένες δηλώσεις υπαγωγής ή αυτές που όφειλαν να έχουν περαιωθεί.
    3. Ειδικότερα, από τον αρμόδιο ελεγκτή δόμησης ελέγχεται ότι:α) η αυθαίρετη κατασκευή ή η εγκατάσταση της αυθαίρετης αλλαγής χρήσης, έχει συντελεστεί προ της 28ης-7-2011.β) η αυθαίρετη αλλαγή χρήσης δεν απαγορεύεται από τις πολεοδομικές διατάξεις για τις χρήσεις γης που ισχύουν στην περιοχή του ακινήτου σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 51 του ν. 4030/2011 (Α΄ 249) ή δεν απαγορευόταν κατά το χρόνο έκδοσης της οικοδομικής άδειας ή κατά το χρόνο εγκατάστασης της αυθαίρετης χρήσης.

      γ) οι αυθαίρετες κατασκευές ή οι αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις απαγόρευσης υπαγωγής του άρθρου 89 του ν. 4495/2017, ή των αντιστοίχων άρθρων των ν. 4014/2011 και ν. 4178/2013.

      δ) η επιλογή της κατηγορίας που έχουν υπαχθεί οι αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης, έχει γίνει σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 96 του ν. 4495/2017 ή στα αντίστοιχα άρθρα των ν. 4014/2011 και 4178/2013.

      ε) έχουν υποβληθεί τα δικαιολογητικά του άρθρου 99 του ν. 4495/2017, ή των αντιστοίχων άρθρων των ν. 4014/ 2011 και 4178/2013. Ειδικότερα ελέγχονται σχετικά με:

      αα) την νομιμοποίηση του αιτούντος ως προς τις προϋποθέσεις υποβολής της υπαγωγής (π.χ. Ε9, απαιτούμενες συναινέσεις, κ.λπ.),

      ββ) την πληρότητα των λοιπών δικαιολογητικών του άρθρου 99 του ν. 4495/2017 ή των αντιστοίχων άρθρων των ν. 4014/2011 και ν. 4178/2013, βάσει των οποίων θα γίνει ο έλεγχος της ορθότητας της περιγραφής των αυθαιρέτων κατασκευών,

      γγ) την περιγραφή της αυθαίρετης κατασκευής, ως προς τις υπερβάσεις της σε σχέση με την οικοδομική άδεια, ή ως προς τις παραβάσεις των ισχυουσών πολεοδομικών διατάξεων. Ο έλεγχος της περιγραφής της αυθαίρετης κατασκευής ή αλλαγής χρήσης, γίνεται από τα στοιχεία και τα δικαιολογητικά της δήλωσης που υπάρχουν αναρτημένα στο πληροφοριακό σύστημα και από τυχόν πρόσθετα στοιχεία για το ακίνητο, που χορηγεί η ΥΔΟΜ στους ελεγκτές δόμησης,

      δδ) την απαίτηση ή μη υποβολής μελέτης στατικής επάρκειας, καθώς και την εμπρόθεσμη υποβολή της,

      στ) ο υπολογισμός του προστίμου της δήλωσης έχει γίνει με ορθή χρήση των συντελεστών, Τιμής Ζώνης κ.λπ. στοιχείων. Ελέγχονται επίσης, τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τις προϋποθέσεις για τις μειώσεις του προστίμου ειδικών ομάδων πληθυσμού (άρθρο 103 του ν. 4495/2017 και των αντιστοίχων άρθρων των ν. 4178/ 2013 και 4014/2011), και τα παραστατικά εξόδων, λόγω εργασιών προσαρμογής κτιρίων σύμφωνα με τα άρθρα 116 και 117 του ν. 4495/2017, ή λόγω ενεργειακής αναβάθμισης ή στατικής ενίσχυσης κτιρίων (σχετική η υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/27454/2631/10-11-2017 κοινή υπουργική απόφαση τα άρθρα 4, 5 και 6). Στην περίπτωση συμψηφισμού προστίμων, ελέγχεται η υποβολή των σχετικών παραστατικών,

      ζ) για τις υπαγωγές του άρθρου 106 του ν. 4495/2017 και των αντίστοιχων άρθρων των ν. 4014/2011 και 4178/2013, έχει εκδοθεί εμπρόθεσμα η άδεια νομιμοποίησης ή έχει συντελεστεί η κατεδάφιση του αυθαιρέτου, η) για τις αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εμπίπτουν στις περιπτώσεις των άρθρων 116 και 117 του ν. 4495/2017, έχουν όντως υπαχθεί στις ειδικές περιπτώσεις των εν λόγω άρθρων ως όφειλαν, και εφόσον έχουν υπαχθεί, ελέγχεται ότι έχουν υποβληθεί οι πρόσθετες κατά περίπτωση απαιτούμενες εγκρίσεις για την ολοκλήρωση της υπαγωγής. Αντίστοιχες προϋποθέσεις αφορούν στους ν. 4014/2011 και ν. 4178/2013.

    Άρθρο 3ο
    Συμπλήρωση ελλείψεων

    Σε περίπτωση που κατά την εξέταση της πληρότητας των στοιχείων του φακέλου διαπιστωθούν ελλείψεις ως προς τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ειδοποιείται ο συντάξας τη δήλωση υπαγωγής μηχανικός, ή ο εξουσιοδοτημένος προς τούτο μηχανικός, ο οποίος οφείλει εντός τριάντα (30) ημερών να προχωρήσει στις απαραίτητες συμπληρώσεις και τροποποιήσεις των στοιχείων του φακέλου με βάση τις παρατηρήσεις του σχετικού πορίσματος, ενημερώνοντας περί της συμπλήρωσης αυτών. Κατά τη διαδικασία αυτή δεν ακολουθείται η διαδικασία έγκρισης μεταβολής προστίμου που προβλέπεται στο τελευταίο εδάφιο του άρθρου 99 του ν. 4495/2017.

    Άρθρο 4ο
    Έναρξη Ισχύος

    Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

    Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.


    Πηγή: https://news.b2green.gr/15300/%CE%B1%CF%85%CE%B8%CE%B1%CE%AF%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B1-%CF%83%CE%B5-%CF%86%CE%B5%CE%BA-2-%CE%BD%CE%AD%CE%B5%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CE%B3



    glaps

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    χμ...

    μαλλον θα πρεπει να ξαναδιαβασουμε το αρθρο 45 του 4495

    4. Η επιλογή των Ελεγκτών Δόμησης γίνεται με κριτήριο την απόσταση από το έργο. Αρχικά επιλέγονται Ελεγκτές Δόμησης, οι
    οποίοι έχουν επαγγελματική έδρα εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας όπου βρίσκεται το έργο. Αν δεν υπάρχει
    διαθέσιμος Ελεγκτής Δόμησης στο Μητρώο, εντός των ορίων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, επιλέγεται Ελεγκτής
    Δόμησης με επαγγελματική έδρα εντός της οικείας Περιφέρειας και, αν δεν υπάρχει, εντός των ορίων της οικείας
    αποκεντρωμένης διοίκησης.

    5. Αν ο αριθμός των εγγεγραμμένων Ελεγκτών Δόμησης στο μητρώο μιας Περιφερειακής Ενότητας είναι μικρότερος ή ίσος του
    δέκα (10), η επιλογή του Ελεγκτή Δόμησης γίνεται από τους εγγεγραμμένους Ελεγκτές Δόμησης, οι οποίοι έχουν
    επαγγελματική έδρα εντός των ορίων της Περιφέρειας όπου βρίσκεται το έργο.

    6. Κατά την ηλεκτρονική κλήρωση οι Ελεγκτές Δόμησης, που έχουν ήδη κληρωθεί, δεν συμμετέχουν στις επόμενες κληρώσεις
    εωσότου όλοι οι Ελεγκτές διεξαγάγουν τον ίδιο αριθμό ελέγχων.

    7. α) Η ανωτέρω αρμόδια υπηρεσία εντός σαράντα οκτώ (48) ωρών ορίζει και ενημερώνει ηλεκτρονικά τους Ελεγκτές Δόμησης
    σχετικά με το είδος και την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου.

    Οι Ελεγκτές Δόμησης υποχρεούνται μέσα σε δύο (2)
    εργάσιμες ημέρες να ενημερώσουν ηλεκτρονικά για την αποδοχή ή μη του ορισμού τους και, σε περίπτωση μη αποδοχής
    ή παρέλευσης της ανωτέρω προθεσμίας, η κλήρωση επαναλαμβάνεται.

    β) Ο Ελεγκτής Δόμησης έχει δικαίωμα να αρνηθεί τον ορισμό του μέχρι δέκα (10) φορές εντός διαστήματος τριών (3) ετών.
    Πέραν αυτών διαγράφεται από το Μητρώο για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών, με την επιφύλαξη της περίπτωσης γ.

    γ) Η άρνηση του ορισμού από τον Ελεγκτή Δόμησης λόγω της απόστασης από το έργο δεν προσμετράται για τη διαγραφή
    του Ελεγκτή Δόμησης από το Μητρώο, ύστερα όμως από επαρκή αιτιολόγηση της άρνησης. Αν η απόσταση είναι
    μεγαλύτερη από εκατό (100) χιλιόμετρα, καθώς και σε περιπτώσεις νήσων η άρνηση ορισμού θεωρείται επαρκώς
    αιτιολογημένη.

     

     

    Link to comment
    Share on other sites

    Θα πρέπει πρώτα να βρούν ελεγκτή δόμησης να δεχθεί να πάει να ελέγξει συνάδελφο, να μπει στο μάτι της τοπικής κοινωνίας αλλα και του τεχνικού κλάδου, να το διακινδυνεύσει να πάει στο νησί και να μη βρεί κανέναν (θα υπάρξουν και τέτοια , σιγουρα , όπου θα τους κανουν και πλάκες με ραντεβού ασυνεπή) , να πάρει το  ρίσκο να πέσει σε παλαβό ιδιοκτήτη και να φάει ξύλο κ.α. , και  όλα  αυτά για ποια αμοιβη , 100, 200, 300 ευρώ ?

    Κατόπιν πρέπει να βρούν τον ιδιοκτήτη που θα δεχθεί τον όποιο έλεγχο , που μπορει να είναι ο 3ος αγοραστής του ακινήτου , μπορεί να  λείπει στο εξωτερικό , μπορεί να είναι δύστροπος στην καλύτερη η τρελός στη χειρότερη ,(λίγο απίθανο να μην τρελαθεί αν του πει ο ελεγτης περι τίνος πρόκειται αν μάλιστα  η αγορα να εγινε μεχρι και πριν 20 χρόνια και ο ίδιος δεν έχει καμία γνώση και ευθύνη) ,

    Κατόπιν πρεπει να βρούν τον μηχανικό της τακτοποίησης , που μπορεί  ναχει πεθάνει, η να πήρε σύνταξη ,η να τον τρώει η ξενητιά, τον οποίον και πρέπει ο ελεγτής να του κάνει την δήλωση φύλλο και φτερό και ο μηχανικός να μη του κάνει μετα τα ίδια , όπου και σε ότι μπορεί να τον πετύχει .

    Κατόπιν το πιθανότερο να  αρχίσει ένα γαιτανάκι , ενστάσεων , αντιδικιών , αυτοδικιών , ακυρώσεως συμβολαίων , ταυτοτήτων κτιρίων , οικοδομικών  αδειων  κλπ κλπ.

    ΠΟΙΟΙ ΣΟΦΟΙ ΣΚΕΦΤΗΚΑΝ ΤΕΤΟΙΟ ΝΟΜΟ , ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΑΛΛΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΣΤΙΓΙΟ ΣΤΙΣ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ? ΚΑΛΑ ΤΟ ΚΑΡΟΤΟ ΤΟ ΞΕΡΟΥΜΕ , 3ΔΙΣ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ , ΕΝΑ ΞΕΡΟΚΟΜΑΤΟ ΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΠΟΥ ΑΝΕΛΑΒΑΝ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΚΟΥΒΑΛΗΤΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΑΓΟΥ,,,,,,, 

    Edited by glaps
    Link to comment
    Share on other sites

    1 ώρα πριν, glaps said:

    Θα πρέπει πρώτα να βρούν ελεγκτή δόμησης να δεχθεί να πάει να ελέγξει συνάδελφο, να μπει στο μάτι της τοπικής κοινωνίας αλλα και του τεχνικού κλάδου, να το διακινδυνεύσει να πάει στο νησί και να μη βρεί κανέναν (θα υπάρξουν και τέτοια , σιγουρα , όπου θα τους κανουν και πλάκες με ραντεβού ασυνεπή) , να πάρει το  ρίσκο να πέσει σε παλαβό ιδιοκτήτη και να φάει ξύλο κ.α. , και  όλα  αυτά για ποια αμοιβη , 100, 200, 300 ευρώ ?

     

    Γιατί  τώρα  τι  γίνεται  όταν  εκδίδεις  οικοδομική  άδεια  ,  ποιος  σε  ελέγχει ;;

    Ξέραμε  πάντως εδώ  και  μια  δεκαετία  οτι  κάποιες  από  τις  δηλώσεις  μας  θα  ελεγχθούν   ίσως  και  μετά  απο  10-15  χρόνια ,  όταν  θα  έχουν  γίνει  μεταβιβάσεις  και  δεχτήκαμε  να  παίξουμε  το  ρόλο  αυτόν  . Ειδικά  όταν  ζητήθηκαν  καθαρές  λύσεις  για  το  4014  4178  4495  ώστε  με  μαζική  απόφασή  να  μην  γίνεται  καμιά  μεταβίβαση  ακινήτου  όπως  κάνουν  οι  συμβολαιογράφοι  οι  συνάδελφοι  επαναστάτησαν  και  πίεσαν  το ΤΕΕ  να  ανοίξει  το  σύστημα  και    να  προχωρήσουν  παρέα με αυτά  τα  νομοθετικά  αδιαφανή  και  μπερδεμένα  εκτρώματα  να  δίνουν    βεβαιώσεις  και  να τακτοποιούν   τα    αυθαίρετα  χωρίς  να  γνωρίζουν   τις  συνέπειες  των  πράξεων  τους;;  Και  ενω  οι  συμβολαιογράφοι   έχουν  κατοχυρωθεί  100 %  οι  μηχανικοί  είναι  ακάλυπτοι  100 % . Δεν  ξέρω  τι  άλλο να  πω  αλλά  εαν  διαβάσει  καποιος  προσεκτικά  την  νομοθεσία  ειδικά  σε  μεταβιβάσεις  σε  πολυκατοικίες  οπου  καταπατούνται  κοινόχρηστα  δεν  μπορεί  να  γίνει  μεταβίβαση  εαν  δεν  παρανομήσει  ο  μηχανικος ( οχι  πάντα βέβαια !!)  . Οί   νόμοι  αυτοί  έπρεπε  απο  την  αρχή  να  τροποποιηθούν   σε κλίμακα  κτιρίου  ώστε  να  μην  υπαρχει  σοβαρό κίνητρο  καταπάτησης  της  νομοθεσίας  και  οχι  σε  κλίμακα  ιδιοκτησίας  διαμερίσματος ,  οπου  ο  κάθε  ιδιοκτήτης   ποδηγετεί  το  ιδιοκτησιακό  καθεστώς . Επίσης  έπρεπε  να  είναι  προσανατολισμένοι  στις  σοβαρές  παραβάσεις.   Απο  τη   στιγμη  επομένως  που  η   τακτοποίηση  γίνεται  στην  κλιμακα Ο.Ι  με  διαφορετικούς  μηχανικούς  και  διαφορετικά  εμβαδά  ,  είναι  επόμενο  να  υπάρχουν  διαφορές και αλληλοκαλύψεις  .  Και  ενώ  το  τυράκι  το  είδες  ,  την  ΦΑΚΑ  δεν  την είδες  ΜΗΧΑΝΙΚΕ  ;;;

    Edited by loser
    Link to comment
    Share on other sites

    2 ώρες πριν, glaps said:

     

    ΠΟΙΟΙ ΣΟΦΟΙ ΣΚΕΦΤΗΚΑΝ ΤΕΤΟΙΟ ΝΟΜΟ , ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΑΛΛΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΣΤΙΓΙΟ ΣΤΙΣ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ? ΚΑΛΑ ΤΟ ΚΑΡΟΤΟ ΤΟ ΞΕΡΟΥΜΕ , 3ΔΙΣ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ , ΕΝΑ ΞΕΡΟΚΟΜΑΤΟ ΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΠΟΥ ΑΝΕΛΑΒΑΝ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΚΟΥΒΑΛΗΤΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΑΓΟΥ,,,,,,, 

    Ο  Νομοθέτης  έχει  τοποθετήσει  τον  μηχανικό  από  την  πρώτη  στιγμή  ως  θεματοφύλακα των  συμφερόντων  του  νέου  ιδιοκτήτη.  Η  πιο  ακριβής  ωρολογία  είναι  οτι  πήραμε  μόνοι  μας  τον  ρόλο  του  λαγού  και  του  νεροκουβαλητή ,  αλλά  για  το  αντίθετο  από  αυτό  που  προτάσσει  ο  νόμος  , δηλαδή  για  το  συμφέρον  του  ιδιοκτήτη  και  όχι  του αγοραστή . Ποιος  φταίει  τώρα ;;

     

    Link to comment
    Share on other sites

    Εν τω μεταξύ η διαδικασία ελέγχου περιγράφεται σε ένα παλαιό (ΦΕΚ 2871 Β'  5.07.2019) το οποίο, με την πολυνομία που δεχθήκαμε, δεν ξέρω αν ισχύει ακόμη και φυσικά δεν αναφέρεται καν στο υπόψη νέο. Αμοιβή τελικού ελέγχου κατηγ.Β και Γ για τους 2 ελεγκτές (ισομερώς καταβληθέντα) όπερ εστί 100€ στις πλείστες των περιπτώσεων, καταβαλλόμενα από το Πράσινο Ταμείο (εδώ γελάμε) και πόρισμα σε 2 ημέρες από την αυτοψία με υπολογισμό προστίμου. Δηλαδή σε μια τακτοποίηση συναδέλφου που είναι πιθανό να του πήρε τουλάχιστον 1 εβδομάδα για να αποκρυσταλλώσει άποψη και να την περαιώσει ως εργασία (λαμβάνοντας υπόψη πληθώρα εγγράφων, στοιχείων, μετρήσεων και νόμων), εμείς θα κληθούμε να ελέγξουμε επί τόπου τα πάντα και να την επανυπολογίσουμε σε 2 ημέρες, ενδεχομένως και με ελλειπή - απαραίτητα όμως - στοιχεία, τα οποία κανείς δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη ποιός και με τι διαδικασία θα τα προσκομίζει. Φανταστείτε να κληθείτε για έλεγχο σε αυθαίρετο που τμήματα αυτού έχουν υπαχθεί διαδοχικά σε παλαιότερους νόμους , με κατηγορία ένταξης να εμπεριέχει και τη συνολική δόμηση του ακινήτου, με παλαιότητα μόνο μια αεροφωτογραφία (θα κουβαλάμε και στερεοσκόπιο?) και όλα αυτά επί της οικοδομής (στην καλύτερη επάνω στο καπό ενός αυτοκινήτου) έχοντας δεδομένη την μουρμούρα και την κακή διάθεση ιδιοκτήτη και συναδέλφου μηχανικού (ο οποίος μόνο καλοπροαίρετα δεν θα σε βλέπει εκείνη τη στιγμή) αλλά και την σπάθη της απολογίας μας στο ΣΥΠΟΘΑ για τυχόν αποκλίσεις και ενδεχόμενα λάθη σε περίπτωση προσβολής του πορίσματος. Ποιός "άριστος φωστήρας" τα σκέφτεται όλα αυτά? Προβλέπω να "αδειάζει" το μητρώο Ελεγκτών Δόμησης με τις σωρηδόν παραιτήσεις .

     

    Edited by vagelis_lam
    Link to comment
    Share on other sites

    4 ώρες πριν, vagelis_lam said:

    . Φανταστείτε να κληθείτε για έλεγχο σε αυθαίρετο που τμήματα αυτού έχουν υπαχθεί διαδοχικά σε παλαιότερους νόμους , με κατηγορία ένταξης να εμπεριέχει και τη συνολική δόμηση του ακινήτου, με παλαιότητα μόνο μια αεροφωτογραφία (θα κουβαλάμε και στερεοσκόπιο?) και όλα αυτά επί της οικοδομής (στην καλύτερη επάνω στο καπό ενός αυτοκινήτου) έχοντας δεδομένη την μουρμούρα και την κακή διάθεση ιδιοκτήτη και συναδέλφου μηχανικού (ο οποίος μόνο καλοπροαίρετα δεν θα σε βλέπει εκείνη τη στιγμή) αλλά και την σπάθη της απολογίας μας στο ΣΥΠΟΘΑ για τυχόν αποκλίσεις και ενδεχόμενα λάθη σε περίπτωση προσβολής του πορίσματος. Ποιός "άριστος φωστήρας" τα σκέφτεται όλα αυτά? Προβλέπω να "αδειάζει" το μητρώο Ελεγκτών Δόμησης με τις σωρηδόν παραιτήσεις .

     

    Μακάρι  συνάδελφε  να  ξεκαθαρίσει  το  τοπίο  και  να  μην  γίνονται  έλεγχοι  από  τους  "Άριστους"  όπως λες   ,  ώστε   ολοι  οι  συνάδελφοι  να  παίζουν  με  τους  ίδιους  όρους  την  ένταξη των  αυθαιρέτων. Σκέψου  να  μάθουν  και  να  εμπεδώσουν   80.000  μέλη  οτι  δεν  θα  ελεγχθούν  τι    έχει  να  γίνει . 

    Σ ε  ένα  τέτοιο  χαοτικό  νομοθετικό  περιβάλλον όπως  αυτό  της  Ελλάδος  με  αλληλοκαλυπτόμενες  και  αλληλοσυγκρουόμενες  νομοθετικές  διατάξεις  θα  υπάρξουν    απώλειες.   Οσο  για  το  στερεοσκόπιο  ο  ελεγκτής  θα  πάρει  φωτο  πολλές μετρήσεις  και  στο  γραφείο  του  με  την  ησυχία  του  και  με  την  συμβατική  τεχνολογία  που  έχει θα  δεί  τον  φάκελλο . Άλλωστε  συνάδελφε  ότι  φαντάζει  τώρα  "ΑΔΥΝΑΤΟΝ"  σε  5-10  χρόνια  που  οι  έλεγχοι  αυτοί  θα  είναι  μια  ρουτίνα  θα  είναι  πανεύκολο  με  την  βοήθεια  της  τεχνολογίας. Εαν  κάνεις  μια  αναζήτηση  σε τοπογραφικούς  εξοπλισμούς  τοπογράφων  και  αποτυπώσεων  θα  το  καταλάβεις . Είναι  αυτή  μια  παράμετρος  που  πολλοί  αγνοούν  και  θα  την  βρούν  μπροστά τους . Ειδικά  οι νεότεροι ............... 

    Link to comment
    Share on other sites

    On 4/2/2022 at 4:43 ΜΜ, john230383 said:

    Μόνο τίποτα τελειωμένοι θα δεχτούν, προσδοκώντας μπαξίσι ... 

    (Σ.Σ. είμαι ελεγκτής, ωστόσο εξυπακούεται ότι δεν πατάω σε τέτοια)

    Και γιατί αυτό θεωρείται πρόβλημα? Τουναντίον.

    Κανονίζεις με αστυνομία/εφορία, είναι παρόντες στη συναλλαγή και ησυχάζεις από το "συνάδελφο".  Νεξτ πλίιζ...

    Edited by ss_sk
    Link to comment
    Share on other sites




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.