Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural


  • Δημόσια Διαβούλευσ​η για το δελτίο δομικής τρωτότητας και τη μελέτη στατικής επάρκειας αυθαιρέτων - Δήλωση Υπουργού Αναπληρωτή ΠΕΚΑ Σταύρου Καλαφάτη

     

    Σε δημόσια διαβούλευση θέτει ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης την υπουργική απόφαση για το δελτίο δομικής τρωτότητας αυθαιρέτων και τη μελέτη στατικής επάρκειας αυθαιρέτων. Στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ 174 Α’) προβλέπεται στο άρθρο 11 παράγραφος 8 ειδική ρύθμιση στο διενεργούμενο στατικό έλεγχο των παραβάσεων. Από το νόμο απαιτείται, εκτός των άλλων δικαιολογητικών, η υποβολή είτε «Δελτίου δομικής τρωτότητας του φέροντος οργανισμού» είτε μελέτη στατικής επάρκειας, ανάλογα με το είδος του κτιρίου.

    Σχετικά με το θέμα ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης δήλωσε:

     

    «Με το νόμο για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για να σταματήσουμε την αυθαίρετη δόμηση. Αυτό όμως σημαίνει ότι, για τους πολίτες που θα ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νόμου, η Πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει για την ασφάλεια των κτισμάτων τους. Αυτή προωθούμε με τη συγκεκριμένη υπουργική απόφαση, καθώς είναι απαραίτητο δικαιολογητικό για την ένταξη στις ρυθμίσεις του νόμου. Είναι όμως παράλληλα και μία ουσιαστική διαδικασία για την ασφάλεια των πολιτών. Κλείνουμε μία εκκρεμότητα ετών στα θέματα στατικότητας των αυθαιρέτων. Καλούμε τους πολίτες, τους μηχανικούς και τους φορείς να συμμετέχουν στη δημόσια διαβούλευση και να καταθέσουν τις απόψεις τους, ώστε πολύ σύντομα να προωθήσουμε την τελική ρύθμιση».

     

    «Δελτίο δομικής τρωτότητας του φέροντος οργανισμού» απαιτείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης που έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια με επικρατούσα χρήση κατοικίας, τουριστικά καταλύματα ή κτίρια, καθώς και για μεμονωμένες αυθαίρετες κατασκευές με τις παραπάνω χρήσεις. «Μελέτη στατικής επάρκειας» απαιτείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης που έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια ειδικής χρήσης, όπως, ενδεικτικά, κτίρια συνάθροισης κοινού, περίθαλψης, κοινωνικής πρόνοιας, εκπαίδευσης, πολιτιστικών λειτουργιών, ξενοδοχεία και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις, θρησκευτικούς χώρους, εμπορικά καταστήματα, τράπεζες, κοινωφελείς οργανισμούς, δημόσιων υπηρεσιών και σε κτίρια βιομηχανικής ή βιοτεχνικής χρήσης, καθώς και σε μεμονωμένες αυθαίρετες κατασκευές με τις παραπάνω χρήσεις. Με την προωθούμενη Υπουργική Απόφαση καλύπτεται η ανάγκη παροχής οδηγιών εφαρμογής της παρ. 8 του άρθρου 11 του ν. 4178/13, προς τους μηχανικούς, για την υποβολή στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα του νόμου για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης και την υπαγωγή αυθαίρετης κατασκευής ή αλλαγής χρήσης στη ρύθμιση του ν. 4178/13.

     

    Συγκεκριμένα με την υπουργική απόφαση δίδεται ο ορισμός της «Δομικής Τρωτότητας» για την εφαρμογή των προβλέψεων του νόμου, θεσμοθετείται το πρότυπο Δελτίο Δομικής Τρωτότητας που κατατίθεται από τον μηχανικό στο πληροφοριακό σύστημα και δίδονται λεπτομερείς οδηγίες συμπλήρωσης. Τα στοιχεία του ΔΕ.ΔΟ.Τ.Α. (ΔΕλτίο ΔΟμικής Τρωτότητας Αυθαιρέτου) κατανέμονται σε οκτώ ( 8 ) Ενότητες, που περιλαμβάνουν συνολικώς σαράντα (40) Πεδία, ενώ το Έντυπο θα συνοδεύεται και από αναλυτική Τεχνική Έκθεση, με φωτογραφίες. Οι οκτώ ενότητες στοιχείων είναι:

     

    • Α: Ταυτότητα του κτιρίου

    • Β: Γενικά σεισμολογικά και εδαφικά στοιχεία του κτιρίου

    • Γ: Δομικός τύπος του κτιρίου

    • Δ: Γενικά τεχνικά στοιχεία του κτιρίου

    • Ε: Στοιχεία γενικής τρωτότητας έναντι σεισμού

    • ΣΤ: Στοιχεία «πρόσθετης» τρωτότητας

    • Ζ: Ενδεχόμενη τρωτότητα έναντι άλλων αιτίων, και

    • Η: Τελική Βαθμολόγηση (Δομική) και Κατάταξη Κτιρίου.

     

    Επιπλέον με την Υπουργική απόφαση καθορίζονται οι χρήσεις υψηλής διακινδύνευσης για τις οποίες απαιτείται μελέτη στατικής επάρκειας. Σε κάθε περίπτωση στη μελέτη στατικής επάρκειας του κτιρίου επισημαίνονται και τυχόν απαιτούμενες εργασίες ενίσχυσης του φορέα από τον έλεγχο. Οι αυθαίρετες κατασκευές και οι αυθαίρετες χρήσεις για τις οποίες απαιτείται μελέτη στατικής επάρκειας καταχωρίζονται σε 2 κατηγορίες υψηλής διακινδύνευσης:

     

    Α. Στην Κατηγορία Ι:

     

    Υπάγονται αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, αυθαίρετα κτίρια ή αυθαίρετες κατασκευές σε κτίρια, των οποίων η λειτουργία είναι ζωτικής σημασίας για την Πολιτική Προστασία, τόσο κατά τη διάρκεια του σεισμού, όσο και μετά από αυτόν και έχουν τις εξής χρήσεις:

     

    i. Παραγωγής – Διανομής Ενέργειας, Ύδρευσης, Τηλεπικοινωνιών.

    Δεν υπάγονται κτίρια ή τμήματα κτιρίων για τα οποία, βάση της επικρατούσας χρήσης τους, απαιτείται μόνο δελτίο δομικής τρωτότητας και τα οποία περιλαμβάνουν ή έχουν τοποθετημένα στα δώματα τους ή στον ακάλυπτο χώρου τους, φωτοβολταϊκά ή υποσταθμούς επιχειρήσεων ηλεκτρισμού ή κεραίες κινητής τηλεφωνίας.

     

    ii. Περίθαλψης (όπως Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, Αγροτικά – Περιφερειακά ιατρεία, Υγειονομικοί σταθμοί, Κλινικές)

     

    iii. Πυροσβεστικοί Σταθμοί

     

    iv. Δημόσιων Επιτελικών Υπηρεσιών (όπως Υπουργεία, Διοικητήρια, Δημαρχεία, Λοιπές Πυροσβεστικές Υπηρεσίες, Αστυνομικά τμήματα, Γραφεία στρατιωτικών Υπηρεσιών)

     

    Σε περίπτωση που η αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια της Κατηγορίας αυτής (Ι) εκπονείται από αρμόδιο μηχανικό μελέτη στατικής επάρκειας στο σύνολο του κτιρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

     

    Β. Στην Κατηγορία ΙΙ:

     

    α) Υπάγονται αυθαίρετα κτίρια ή αυθαίρετες κατασκευές σε κτίρια με τις παρακάτω χρήσεις που η τυχόν κατάρρευση τους έχει μεγάλες συνέπειες:

     

    i. Εκπαίδευσης (όπως Δημόσια και ιδιωτικά Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, ΤΕΙ, ΑΕΙ, Ερευνητικά Κέντρα, Φροντιστήρια, ΙΕΚ, ΚΕΚ, Ωδεία, Σχολές Χορού)

     

    ii. Κοινωνικής Πρόνοιας (όπως Βρεφοκομεία, Παιδικοί – Βρεφικοί σταθμοί, Οίκοι ευγηρίας – Γηροκομεία, Οικοτροφεία – Ορφανοτροφεία, Ιδρύματα ατόμων με αναπηρία, Ιδρύματα χρόνιων πασχόντων, Ξενώνες, Άσυλα).

     

    iii. Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις (όπως Βιβλιοθήκες, Μουσεία, Πινακοθήκες, Αίθουσες εκθέσεων).

     

    iv. Αίθουσες επιβατών μέσων μαζικών μεταφορών ήτοι αεροδρομίων, ελικοδρομίων, σιδηροδρομικών σταθμών, λιμένων, λεωφορείων κλπ.

     

    v. Χώροι συνάθροισης κοινού (όπως Θέατρα, Κινηματογράφοι, Πολυκινηματογράφοι, Αίθουσες συγκέντρωσης για κοινωνικές, πνευματικές εκδηλώσεις, Συνεδριακά κέντρα, Κτίρια εκθέσεων).

     

    vi. Εμπορικά καταστήματα, Τράπεζες, Εμπορικά κέντρα με πολλαπλές χρήσεις, Υπεραγορές.

     

    vii. Κλειστές Αθλητικές Εγκαταστάσεις (δεν περιλαμβάνονται οι χώροι υγιεινής και αποδυτηρίων ανοικτών αθλητικών εγκαταστάσεων).

     

    viii. Θρησκευτικοί Χώροι (όπως Ιεροί Ναοί, Χώροι άλλων δογμάτων ή θρησκειών, άλλοι θρησκευτικοί χώροι εν γένει όπως αίθουσες κατηχητικού κλπ, Ιερές Μονές).

     

    ix. Δημόσιες Λοιπές Υπηρεσίες (όπως Γραφεία Δημόσιων Υπηρεσιών, Περιφερειακών Υπηρεσιών, Γραφεία Νομαρχιακών Υπηρεσιών, Γραφεία ΟΤΑ, Δικαστικά μέγαρα).

     

    x. Βιομηχανικές εγκαταστάσεις.

     

    xi. Ξενοδοχεία και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις.

     

    Σε περίπτωση που η αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια της Κατηγορίας αυτής (II) εκπονείται από αρμόδιο μηχανικό μελέτη στατικής επάρκειας στο σύνολο του κτιρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Σε περίπτωση που υπάρχει άδεια οικοδομής, η μελέτη στατικής επάρκειας εκπονείται βάση της νομοθεσίας που ίσχυε κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας οικοδομής.

     

    Στην απόφαση περιλαμβάνονται επίσης ορισμένες αποκλίσεις σύμφωνα με τις οποίες κάποια από τα κτίρια της δεύτερης κατηγορίας δύναται να απαλλαγούν από τη μελέτη αυτή αλλά σε αυτήν την περίπτωση υποβάλλεται υποχρεωτικά τεχνική έκθεση και δελτίο τρωτότητας. Τα ανωτέρω κτίρια δύναται να απαλλαγούν από τη μελέτη στατικής επάρκειας, αν έχει εφαρμοστεί, ως προς τις διαστάσεις του φορέα του φέροντος οργανισμού στη συγκεκριμένη ιδιοκτησία, η εγκεκριμένη στατική μελέτη για το νόμιμο τμήμα του ακινήτου και συντρέχει μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:

     

    i. Το κτίριο είναι μονόροφο, δηλαδή να υπάρχουν μόνο οι στάθμες θεμελίωσης, υπογείων, ισογείου και παταριού.

     

    ii. Το σύνολο των αυθαιρέτων κατασκευών ανά διηρημένη ιδιοκτησία ή ανεξάρτητο κτίριο είναι μικρότερο σε επιφάνεια από 20 τ.μ..

     

    iii. Το σύνολο των αυθαιρέτων κατασκευών ανά διηρημένη ιδιοκτησία ή ανεξάρτητο κτίριο δεν επιφέρει αύξηση των κατακόρυφων φορτίων περισσότερο από το 10% από τα φορτία της μελέτης για την ιδιοκτησία αυτή ή το κτίριο αυτό.

     

    iv. Να υλοποιηθεί έλεγχος του συνολικού σεισμικού φορτίου (τέμνουσα βάσης) μετά την προσθήκη των αυθαιρέτων κατασκευών στο σύνολο του κτιρίου, από τον οποίο θα προκύπτει ότι αυτό δεν υπερβαίνει το 1,10 του αντίστοιχου σεισμικού φορτίου του υφιστάμενου κτιρίου χωρίς τις αυθαίρετες κατασκευές.

    Για τις αυθαίρετες κατασκευές που απαλλάσσονται, κατά τα ανωτέρω, από τη μελέτη στατικής επάρκειας υποβάλλεται τεχνική έκθεση και δελτίο τρωτότητας που προβλέπεται στο άρθρο 1 της παρούσας. Για τις ανωτέρω περιπτώσεις iii και iv υποβάλλεται επιπλέον τεύχος υπολογισμών.

     

    Μπορείτε να βρείτε την ιστοσελίδα της Δημόσιας Διαβούλευσης για την ΥΑ δελτίου δομικής τρωτότητας και μελέτης στατικής επάρκειας αυθαιρέτων στη σελίδα http://www.opengov.gr/minenv/?p=5349

     

    Επισυνάπτεται Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης

     

    Πηγή: http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=389&sni[524]=2691&language=el-GR





    letom

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    mariatsel

    Δημοσιεύτηκε

    Τόσο διάβασμα ούτε στην σχολή δεν έκανα.....με τόσα χαρτιά που έχουν βγει εδώ και 2 χρόνια που ισχύει αυτή η ιστορία με τα αυθαίρετα, νομίζω ότι μας αξίζει να διεκδικήσουμε μια θέση στο βιβλίο γκίνες....

    • Upvote 2
    giannisp

    Δημοσιεύτηκε

    Αυτοι που περναν 400 και 500 ευρω θα κατσουν να κανουν δεδοττα για ολο το κτηριο καθως φαινεται αυτο ζητανε......

    • Upvote 2
    terry

    Δημοσιεύτηκε

    Σιγα το πραγμα  βρε συναδελφε.

    Μια μπουρδα και μιση ειναι.

    Φυσικα δεν λεω οτι δεν πρεπει να πληρωθει!

    giannisp

    Δημοσιεύτηκε

    Μακαρι να ειναι τοσο απλο.... παντως μια γρηγορη ματια που εριξα θελει να συμπληρωσεις αρκετα πραγματα και αυτο που με ανησυχει ειναι που λεει οτι θελει ελεγχο ολου του κτηριου....δεν ξερω τι εννοει γιατι υπαρχουν κατι πολυκατοικιες στην πχ καλλιθεα των 1000 και 2000 τμ ....τι γινεται σε τετοιες περιπτωσεις;;;;; Ας το μελετησουμε καλυτερα και βλεπουμε...

    terry

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Προφανως δεν εχεις μελετησει την προταση του ΤΕΕ που υπαρχει εδω και περιπου 1.5 χρονο.

    Ουσιαστικα δεν αλλαζει κατι.

     

    Για εναν ΠΜ ακομα και τα "δυσκολα" σημεια στο ΔΕΔΟΤΑ δεν ειναι κατι σπουδαιο.

     

    Το ευχαριστο ειναι οτι το ΔΕΔΟΤΑ ειναι πλεον 1 και οχι 3 διαφορετικες κατηγοριες.

    Επισης ευχαριστο ειναι οτι στο τελος βγαινει και μια βαθμολογια, η οποια ΙΣΩΣ χρησιμοποιηθει/αξιολογηθει με καποιον τροπο μελλοντικα.

    Αυτη θα επρεπε τουλαχιστον να ειναι η ουσιαστικη σημασια του ΔΕΔΟΤΑ.

    Edited by terry
    • Upvote 1
    • Downvote 1
    giannisp

    Δημοσιεύτηκε

    Η αληθεια ειναι οτι δεν εχω ασχολήθει ιδιαιτερα μιας και δεν ειναι στις προτεραιοτητες μου....λογω ειδικοτητας (σε προλαβα....)

    Στο εχω νομιζω ξαναπει..... και λογω της θεσης σου (συντονιστης) και λογω της ηλικιας σου (νομιζω εισαι 28) και τελος λογω οτι ειμαστε συμπατριωτες (χανια) και γενικα οι χανιωτες ειμαστε καλοι ανθρωποι....μην εισαι τοσο επιθετικος...φιλικα...

    • Upvote 1
    kapnicious

    Δημοσιεύτηκε

    Οι αλλαγές στο ΔΕΔΟΤΑ είναι μικρής σημασίας.

    όλα τα λεφτά είναι η παράγραφος της απαλλαγής από την μελέτη στατικής επάρκειας. 

    Σε μία πρώτη ανάγνωση λογική την βρίσκω 

    • Upvote 3
    Didonis

    Δημοσιεύτηκε

    Πράγματι δεν είναι κάτι το σπουδαίο και έχει μια τυποποίηση.

    Παρ αυτά καλό θα ήταν να προσδιόριζαν κάποιο χρονικό ορίζοντα για την αξιολόγηση αξιοποίηση του ΔΟΔΑΤΑ και όχι μόνο ως στατιστική καταγραφή χωρίς καμία συνέπεια ή υποχρέωση ακόμα κι αν βγει ανεπαρκές ένα κτίριο…..

    (μόνο στα επικίνδυνα υπάρχει άμεση συνέπεια με το νομικό πλαίσιο που έχουμε αν δεν κάνω λάθος)

     

    Καλό θα ήταν πέραν από επιδοτήσεις για ενεργειακές κατηγορίες και θερμομονώσεις  και διπλά τζάμια και μονωμένα αλουμίνια να προγραμματίσουν ενισχύσεις διότι ο σεισμός στην Ελλάδα δεν είναι αν θα γίνει αλλά πότε θα γίνει.

     

    Νομίζω οι Πολιτικοί Μηχανικοί θα πρέπει να αναλάβουν όσο το δυνατό είναι εφικτό μεγαλύτερες πρωτοβουλίες για αυτό αφού είναι και οι πλέον αρμόδιοι.

     

    Οι μεγάλες εταιρίες αλουμινίου στην Ελλάδα τις κατάλληλες εποχές φρόντισαν να βγουν προγράμματα από ΕΕ για τα βασικά προϊόντα τους, ας φροντίσουν και οι σύλλογοι ΠΜ για το βασικό αντικείμενο του έργου των μελών τους  και όχι μόνο για όλα τα υπόλοιπα.

    • Upvote 1
    AlexisPap

    Δημοσιεύτηκε

    Το θέμα είναι ιδιαιτέρως σοβαρό, κυρίως σε ο,τι αφορά στο άρθρο 2. Η προχειρότητα και η επιπολαιότητα με την οποία είναι γραμμένο θα μας αφήσει έκθετους στο άμεσο μέλλον, ενώ πολλές υποθέσεις μάς θα κολλήσουν στις ΥΔΟΜ για πολύ καιρό:

     

    Το σοβαρότερο πρόβλημα που βλέπω είναι το κανονιστικό πλαίσιο βάσει του οποίου ζητάει να γίνονται οι μελέτες: λέει "σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία" ή "σύμφωνα με την νομοθεσία της εποχής".

    Είχαμε το παράρτημα Ε΄ του ΕΑΚ, με το οποίο μπερδευόμασταν όταν πηγαίναμε πολεοδομία, τώρα έχουμε και τον ΚΕΝΑΚ, έχουμε το έγγραφο της ΔΟΚΚ, θα αποκτήσουμε την νέα Υ/Α...

    Κι ακόμη, για σχολεία, ΚΕΚ, ΙΕΚ, φροντηστήρια κλπ, έχουμε τον Ν.4093/2012 και την Υ/Α 151668/ΙΑ/3-12-2012 που… τροποποιεί τον νόμο 4093!

     

    Δεν χαράσσεται έτσι πολιτική για την ασφάλεια των κατασκευών. Χώρια που δεν νοείται πολιτική ασφάλειας δύο ταχυτήτων, αναλόγως αν υπήρχε κάποτε άδεια ή όχι... Και τι σημασία έχει εν τέλει η άδεια, άμα δεν έχει εφαρμοστεί.

     

    Παίδες, εμείς θα κληθούμε να βγάλουμε το φίδι απ'  την τρύπα, και θα αντιμετωπιζόμαστε από τον νόμο ως διά βίου εγκληματίες...

     

     

    Ας αποφασίσουν με ποιο κανονιστικό πλαίσιο θα γίνονται οι μελέτες, για ποιά στάθμη επιτελεστικότητας, κι ας το επιβάλουν ρητά και με νόμο, όχι με Υ/Α που βρίσκονται σε αντίθεση με άλλες Υ/Α άλλων υπουργείων και με ισχύοντες νόμους και κανονισμούς.

    • Upvote 4
    kan62

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    όλα τα λεφτά είναι η παράγραφος της απαλλαγής από την μελέτη στατικής επάρκειας. 

    Σε μία πρώτη ανάγνωση λογική την βρίσκω 

     

    Εγώ πάλι όχι ...

    Τα iii) και iv) λογικά.

    Το ii) καλύτερα θα ήταν να αλλάξουν τα 20 τμ σε ποσοστό της επιφάνειας.

    Το i) απαράδεκτο ... σχολεία, εκκλησίες ή πανεπιστήμια ανήκουν σίγουρα σ' αυτή την κατηγορία ... απαλλάσσονται όλα αυτά ;

     

    AlexisPap, ευτυχώς είναι στη διαβούλευση ακόμη, μέχρι να γίνουν οι μελέτες θα κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι ...

     

    Didonis, τα αλουμίνια έχουν πέραση σε όλη τη χώρα ... τη στατική επάρκεια όλη η χώρα την έχει χ ....

    Edited by kan62



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.