Προϋποθέσεις και δικαιολογητικά για την τοποθέτηση κατασκευών συστημάτων στάθμευσης σε οικόπεδα
Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος εμπίπτουν συστήματα μεταλλικής κατασκευής πολυεπίπεδης στάθμευσης, συστήματα ανύψωσης αυτοκινήτων και συστήματα με περιστρεφόμενες, πέριξ κεντρικού οδηγού, πλατφόρμες οριζόντιας ισόπεδης στάθμευσης, τα οποία πληρούν σωρευτικά τα εξής:
1. Διαθέτουν έγκριση κατασκευής συστήματος στάθμευσης κατά τα αναφερόμενα στην περ. α της παρ. 3 του άρθρου 3.
2. Πληρούν τις ισχύουσες απαιτήσεις και κανονισμούς ασφάλειας της ηλεκτρικής εγκατάστασης.
3. Διαθέτουν δέσμευση αποκλειστικής ευθύνης συντήρησης για την ασφαλή και άρτια λειτουργία του συστήματος.
4. Διαθέτουν πλήρως αυτόματη λειτουργία χωρίς την ανάγκη ύπαρξης χειριστή, με σαρωτές διαστάσεων των οχημάτων, αισθητήρες για την ασφάλεια των οδηγών αλλά και των οχημάτων και αισθητήρες πυρανίχνευσης.
5. Είναι τυποποιημένα, προκατασκευασμένα και συναρμολογούμενα.
6. Εξασφαλίζουν πλήρη προσβασιμότητα, με επίπεδη οριζόντια πρόσβαση (κλίση 0% στο ίδιο επίπεδο με το έδαφος ή το δάπεδο) στη θέση αποθήκευσης του οχήματος για ανθρώπους και αυτοκίνητα (απουσία ραμπών κλίσης ή σκαλοπατιών).
7. Διαθέτουν κεντρική μονάδα ελέγχου συστημάτων διαχείρισης θέσεων στάθμευσης με αυτοδιάγνωση
σφαλμάτων και διασυνδεσιμότητα μέσω προηγμένου τηλεπικοινωνιακού συστήματος με επιχειρησιακό κέντρο συντονισμού και άμεσης επέμβασης (σε απόσταση το πολύ 500 χιλιομέτρων σε ευθεία γραμμή), για τον συνεχή (24/7) απομακρυσμένο έλεγχο της εύρυθμης λειτουργίας ολόκληρου του συστήματος διαχείρισης στάθμευσης, τη δρομολόγηση της τυπικής συντήρησης
εγκαταστάσεων και εξοπλισμού με τη συχνότητα που προβλέπεται από τις προδιαγραφές του κάθε συστήματος, καθώς και τον συντονισμό των ενεργειών των εμπλεκόμενων φορέων και την ταχύτατη επέμβαση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
8. Παρέχουν στον χρήστη τη δυνατότητα δυναμικής διαχείρισης θέσεων στάθμευσης σε πραγματικό χρόνο μέσω εφαρμογών με λογισμικό για τον προγραμματισμό, την επιλογή, την προκράτηση και την ηλεκτρονική πληρωμή συγκεκριμένης θέσης στάθμευσης.
9. Παρέχουν τη δυνατότητα εξασφάλισης σύνδεσης συστημάτων διαχείρισης θέσεων στάθμευσης αφενός μεν με τα κατά τόπους συστήματα πολεοδομικού, κυκλοφοριακού σχεδιασμού και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στο πλαίσιο λειτουργίας των έξυπνων πόλεων (“smart city integration”), αφετέρου δε ξεχωριστά με τις υπηρεσίες άμεσης επέμβασης (π.χ. ΕΚΑΒ και Π.Υ.) και αστυνόμευσης ή επιβολής της δημόσιας τάξης.
Τα ως άνω συστήματα τοποθετούνται ως αυτοτελείς κατασκευές επί του εδάφους και διακρίνονται σε:
α. «μεμονωμένα συστήματα» όταν κάθε μονάδα - πύργος τοποθετείται στο οικόπεδο σε απόσταση τουλάχιστον ενός (1) μέτρου η μία από την άλλη και σε «σύνολα συστημάτων» όταν οι μονάδες τοποθετούνται σε επαφή μεταξύ τους ή σε απόσταση μικρότερη του ενός (1) μέτρου σχηματίζοντας μεγαλύτερες ομάδες,
β. «ανοικτά συστήματα» και «κλειστά συστήματα» όταν οι όψεις των μεμονωμένων ή των συνόλων συστημάτων
επικαλύπτονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% της επιφανείας τους με δομικά στοιχεία πλήρωσης.
Όροι και Προϋποθέσεις τοποθέτησης
Η τοποθέτηση κατασκευών συστημάτων στάθμευσης επιτρέπεται σε:
i. αδόμητα οικόπεδα που βρίσκονται σε περιοχές εντός σχεδίου πόλεων όπου προβλέπεται η ειδική κατηγορία χρήσης «στάθμευση» και με την προϋπόθεση ότι στις εν λόγω περιοχές υφίσταται υποχρέωση στα προς ανέγερση κτίρια σε αδόμητα οικόπεδα δέσμευσης θέσεων στάθμευσης βάσει ειδικών διαταγμάτων, όπως ενδεικτικά τα π.δ. 390/1996 και π.δ. 111/2004,
ii. χώρους εντός αεροδρομίων και ζωνών λιμένων,
iii. κοινόχρηστους χώρους της πόλης οι οποίοι έχουν χαρακτηριστεί από το ρυμοτομικό σχέδιο ως χώροι στάθμευσης.
Για την τοποθέτηση υπέργειων κατασκευών συστημάτων στάθμευσης σε οικόπεδα, εφαρμόζεται το άρθρο 14 του ν. 4067/2012, ως προς τη δυνατότητα επαφής τους με τα κοινά όρια, ή τήρησης υποχρεωτικής ελάχιστης απόστασης δ ή Δ από αυτά.
Στην περίπτωση που οι υπέργειες κατασκευές συστημάτων στάθμευσης επιτρέπεται να εφάπτονται στο κοινό όριο του οικοπέδου με τα όμορά του, δύνανται να τοποθετούνται τόσο σε επαφή με το όριο, όσο και σε οποιαδήποτε απόσταση από αυτό, λαμβάνοντας οπωσδήποτε τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή πρόκλησης οχλήσεων στα όμορα κτίρια, λόγω τυχόν θορύβου ή κραδασμών.
Εφόσον τοποθετούνται στο ίδιο οικόπεδο περισσότερες της μίας κατασκευές συστημάτων στάθμευσης, δεν εφαρμόζονται ως προς την μεταξύ τους απόσταση οι περ. θ) και ι) της παρ. 1 του προαναφερόμενου άρθρου.
Οι υπέργειες κατασκευές, υπολογίζονται στην πραγματοποιούμενη κάλυψη του οικοπέδου. Ως επιφάνεια κάλυψης λαμβάνεται η προβολή των χώρων που περικλείονται από τις περιφράξεις κάθε αυτόνομου μέσου αποθήκευσης οχημάτων, καθώς και η επιφάνεια των τυχόν βοηθητικών υπέργειων εγκαταστάσεων (γραφείων, χώρων υγιεινής, αποθηκών, κ.ά.) εφόσον εξέχουν του ανωτέρω περιγράμματος της κατασκευής. Ασκεπείς χώροι προσωρινής αναμονής οχημάτων και διάδρομοι κυκλοφορίας οχημάτων εντός του οικοπέδου δεν προσμετρώνται στην κάλυψη.
Οι κατασκευές συστημάτων αμιγούς χρήσης στάθμευσης αυτοκινήτων δεν ελέγχονται ως προς τον πραγματοποιούμενο συντελεστή δόμησης του οικοπέδου, ούτε ως προς τυχόν μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ορόφων.
Υποχρεούνται στην τήρηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους της περιοχής, χωρίς να ελέγχονται και να περιορίζονται από τον μέγιστο επιτρεπόμενο όγκο του οικοπέδου, κατά την παρ. 2.β του άρθρου 13 του ν. 4067/2012.
Οι υπέργειες κατασκευές συστημάτων στάθμευσης, υπόκεινται σε έλεγχο από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής εφόσον εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4495/2017. Ειδικά για περιοχές που προστατεύονται από τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός», όπως παραδοσιακοί οικισμοί, παραδοσιακά τμήματα πόλεων - ιστορικά κέντρα και περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή από τις διατάξεις του ν. 4858/2021 «Κύρωση
Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς», όπως ιστορικοί τόποι και αρχαιολογικοί χώροι, καθώς και σε ακίνητα όμορα διατηρητέων κτιρίων ή μνημείων, απαιτείται η προηγούμενη έγκριση των κατά περίπτωση αρμοδίων υπηρεσιών και οργάνων.
Οι κατασκευές συστημάτων στάθμευσης ακολουθούν τις απαιτήσεις και προδιαγραφές του π.δ. 455/1976 (Α΄ 169) και τους ισχύοντες τεχνικούς κανονισμούς που αφορούν στη στατική τους αντοχή και επάρκεια. Δεδομένου ότι πρόκειται για εγκαταστάσεις στο εσωτερικό των οποίων δεν έχουν πρόσβαση χρήστες και κοινό (πέραν του οδηγού του οχήματος που το οδηγεί στην ισόγεια θέση στάθμευσης και αποχωρεί αμέσως), δεν ισχύουν για αυτές απαιτήσεις χώρων κύριας χρήσης, όπως αυτές του Κτιριοδομικού Κανονισμού για διασφάλιση φυσικού φωτισμού και αερισμού και την κατασκευή ανελκυστήρα ατόμων ανεξάρτητα από τα δημιουργούμενα επίπεδα στάθμευσης οχημάτων, του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων και των απαιτήσεων αριθμού, πλάτους και μήκους οδεύσεων διαφυγής κοινού κατά τα ισχύοντα στον κανονισμό πυροπροστασίας κτιρίων.
Για την πυροπροστασία των κατασκευών συστημάτων στάθμευσης επιβάλλονται τα εξής μέτρα και μέσα πυροπροστασίας:
α. ελάχιστος δείκτης πυραντίστασης των φερόντων δομικών στοιχείων, εξήντα (60) λεπτά,
β. ελάχιστη απαίτηση αντίδρασης στη φωτιά εσωτερικών τελειωμάτων και εξωτερικών επικαλύψεων C-s1,d1.ε. διασφάλιση όδευσης διαφυγής ικανού πλάτους και μήκους για τους συντηρητές των συστημάτων,
γ. τήρηση ελάχιστης απόστασης των κατασκευών συστημάτων στάθμευσης από ανοίγματα κτιρίων τουλάχιστον πέντε (5,00) μέτρα. Στα κτίρια δεν συμπεριλαμβάνονται οι τυχόν συνοδοί βοηθητικοί χώροι (φυλάκιο, γραφείο, χώροι υγιεινής) της δραστηριότητας,
δ. διάσπαση συνόλων συστημάτων ανά δέκα (10) το πολύ μονάδες και τήρηση μεταξύ των προαναφερόμενων συνόλων ελάχιστης απόστασης πέντε (5,00) μέτρων,
στ. εγκατάσταση αυτόματου συστήματος πυρανίχνευσης με ανιχνευτές καπνού ή φλόγας, σύμφωνα το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 54,
ζ. εγκατάσταση αυτόματου συστήματος καταιονισμού ύδατος ή υδρονέφωσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ΕΛΟΤ ΕΝ 12845 ή ΕΛΟΤ ΕΝ 14972 όπως ισχύουν αντίστοιχα, στις περιπτώσεις κλειστών συστημάτων στάθμευσης, καθώς και ανοικτών συνόλων συστημάτων εφόσον αυτά απαρτίζονται από τέσσερις (4) τουλάχιστον μονάδες – πύργους,
η. διασύνδεση με την τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία στις περιπτώσεις δραστηριοτήτων που μπορούν να εξυπηρετήσουν άνω των εκατό (100) οχήματα.
Διαδικασία αδειοδότησης - Απαιτούμενα δικαιολογητικά
1. Οι κατασκευές συστημάτων στάθμευσης οχημάτων τοποθετούνται στους χώρους όπου επιτρέπονται σύμφωνα με το άρθρο 2, μετά από έκδοση σχετικής οικοδομικής άδειας.
2. Κατ’ εξαίρεση, η τοποθέτηση κατασκευών στάθμευσης που εξυπηρετούν έως εβδομήντα (70) θέσεις οχημάτων, επιτρέπεται μετά από έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας του άρθρου 29 του ν. 4495/2017 (Α΄ 167). Στην περίπτωση αυτή, είναι δυνατή η έκδοση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας και σε μη άρτια κατά το εμβαδόν οικόπεδα, ή μη οικοδομήσιμα
λόγω έλλειψης κατάλληλου σχήματος, εφόσον:
α. τα οικόπεδα δεν έχουν προέλθει από υπαίτια κατάτμηση,
β. τα όμορα οικόπεδα δεν χρήζουν τακτοποίησης βάσει των κείμενων διατάξεων ή δεν παρεμποδίζεται η τακτοποίηση αυτών και
γ. τηρούνται οι απαιτήσεις κάλυψης, θέσης κτιρίου και ύψους της περιοχής.
3. Κατά την έκδοση της οικοδομικής άδειας ή της έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, προς διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων της παρούσας, υποβάλλονται από τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό επιπρόσθετα των κατά περίπτωση απαιτούμενων δικαιολογητικών και στοιχείων, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
α. Έγκριση τύπου του συστήματος στάθμευσης από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ ή εξουσιοδοτημένο από αυτήν φορέα. Η πιο πάνω έγκριση δεν απαιτείται εφόσον υπάρχει ντίστοιχη σχετική έγκριση του συστήματος από αρμόδια αρχή χώρας μέλους της Ε.Ε. ή εξουσιοδοτημένο από αυτήν φορέα. Στην τελευταία αυτή περίπτωση υποβάλλεται μετάφραση των σχετικών δικαιολογητικών επικυρωμένη από πιστοποιημένο από το Υπουργείο Εξωτερικών μεταφραστή μέσω του Μητρώου Πιστοποιημένων Μεταφραστών, που τηρείται και επικαιροποιείται από το ως άνω Υπουργείο.
β. Ηλεκτρολογική μελέτη εγκατάστασης των μηχανικών μέσων αποθήκευσης οχημάτων στον συγκεκριμένο μηχανικό χώρο στάθμευσης.
γ. Δήλωση του επιχειρησιακού κέντρου συντονισμού του συστήματος ότι θα έχει την αποκλειστική ευθύνη της συντήρησης για την ασφαλή και άρτια λειτουργία του συστήματος.
δ. Δήλωση του φορέα δραστηριότητας ότι το σύστημα πληροί τις τεχνικές προϋποθέσεις των σημείων 4 έως 9 του άρθρου 1.
ε. Δήλωση του ιδιοκτήτη ότι η συντήρηση από άποψη ασφαλείας και άρτιας λειτουργίας των εγκαταστάσεων του συστήματος των μηχανικών χώρων στάθμευσης θα πραγματοποιείται υποχρεωτικά τουλάχιστον μια φορά το μήνα.
στ. Μελέτη πυροπροστασίας σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της παρούσας.
Δείτε αναλυτικά εδώ:
Recommended Comments
Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα