Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Προς διευκρίνιση θεμάτων ουσίας και τύπου σχετικά με την περιβαλλοντική διάσταση της παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας και χωρίς διάθεση δημιουργίας εντυπώσεων, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνει τα ακόλουθα:

     

    Καμία ένσταση δεν έχει υπάρξει από φορείς, σχετικά με τις διατάξεις του ισχύοντα νόμου της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όπου δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στις παραλίες (ομπρελοκαθίσματα, καντίνες, θαλάσσια σπορ), δεν εμπίπτουν σε κατηγορία στην οποία απαιτείται έγκριση περιβαλλοντικών όρων, διότι προφανώς τέτοιου είδους δραστηριότητες δεν επιφέρουν ιδιαίτερα σημαντικές επιπτώσεις εφόσον τηρούνται κάποιοι βασικοί κανόνες. Επιπλέον, ακόμα και με την προγενέστερη νομοθεσία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, αυτές οι δραστηριότητες εντάσσονταν στην Β κατηγορία έργων και δραστηριοτήτων, για τις οποίες ήταν απαραίτητη η υποβολή συμπληρωμένου απλού ερωτηματολογίου και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων γινόταν από τον οικείο Νομάρχη.

     

    Το αίτημα του κάθε Δήμου που περιλαμβάνει μόνο τη θέση της δραστηριότητας, το είδος της και την έκτασή της, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση αξιολόγηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Κατά συνέπεια, το επιχείρημα που παραθέτουν οι 14 ΜΚΟ περί «ειδικού αιτήματος» των Δήμων, είναι αβάσιμο. Το μόνο ελαφρυντικό για τη διατύπωση μιας τέτοιας θέσης, θα μπορούσε να θεωρηθεί μόνο η άγνοια και δεν δικαιολογείται για φορείς που θεωρούνται γνώστες του αντικειμένου.

     

    Επιπλέον, η αναφορά των 14 ΜΚΟ στην προδικαστική διαδικασία για παράβαση των άρθρων 4 και 6 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ και η απόπειρα σύνδεσής της με την απλή χρήση αιγιαλού και παραλίας, θεωρείται στην καλύτερη περίπτωση ατυχής. Άλλωστε, είναι γνωστές οι ενέργειες και οι δράσεις που υλοποιεί το ΥΠΕΝ για την κάλυψη των υποχρεώσεων που απορρέουν από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.

     

    Αναφορικά με τα θέματα εποπτείας και ελέγχου, επισημαίνεται ότι η παραχώρηση χρήσης αιγιαλού από το ελληνικό δημόσιο προς τους ΟΤΑ, ολοκληρώνεται με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ Δήμου και Κτηματικής Υπηρεσίας και μεταξύ Δήμου και τρίτων. Κατά συνέπεια, οι θέσεις, οι εκτάσεις και οι λοιποί όροι που διέπουν τη σύμβαση, είναι σε κάθε περίπτωση γνωστοί.

     

    Τονίζεται ότι το ΥΠΕΝ, δια της αρμόδιας υπηρεσίας του, βρισκόταν και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία και επικοινωνία με τις υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ για τη διαμόρφωση και τη βελτίωση του νομικού πλαισίου που διέπει τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.

     

    Για τη βέλτιστη αντιμετώπιση της κατάστασης με το ισχύον νομικό πλαίσιο επιλέχτηκε η συμπλήρωση των όρων και περιορισμών που ήδη περιλαμβάνονται στην ΚΥΑ παραχώρησης του 2015 (Παράρτημα Ι), με επιπλέον δύο παραρτήματα που περιλαμβάνονται στο έγγραφο του Αν. Υπουργού ΠΕΝ (ένα παράρτημα με μέτρα, προϋποθέσεις, όρους και περιορισμούς λειτουργίας (13 γενικούς όρους και επιπλέον 10 για τη χελώνα CarettaCaretta) και ένα παράρτημα με χρήσεις στις οποίες δεν επιτρέπεται η παραχώρηση, βάσει διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας). Η τήρηση αυτών των όρων, διασφαλίζει πλήρως την ακεραιότητα του αιγιαλού, της παραλίας και του κατά περίπτωση προστατευτέου αντικειμένου.

     

    Ευνόητο είναι ότι το Υπουργείο τείνει ευήκοα ώτα σε κάθε πρόταση, με τεκμηριωμένη φυσικά αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την απλή χρήση του αιγιαλού, η οποία μπορεί να συμβάλλει στη χρηστή χρήση των ελληνικών παραλιών.

     

    Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να συνεισφέρει σε έγκαιρη ενημέρωση και γόνιμο διάλογο, δημοσίευσε στις 9.3.2016 όλες τις περσινές, εγκεκριμένες από το υπουργείο μας, θέσεις παραλιών. Με αυτό τον τρόπο, δόθηκε η δυνατότητα στους πολίτες που είχαν στοιχεία για παραβάσεις που έθεσαν σε κίνδυνο τα προστατευτέα αντικείμενα, να ενημερώσουν το Υπουργείο ώστε είτε να αυστηροποιήσει τους όρους, είτε να εισηγηθεί προς το αρμόδιο, για την παραχώρηση χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας, Υπουργείο Οικονομικών, την μη παραχώρηση της χρήσης.

     

    Κανένα νέο στοιχείο επί του θέματος δε διαβιβάστηκε στο Υπουργείο μας από τις 14 ΜΚΟ, που όψιμα αναλαμβάνουν εργολαβία αντιπολίτευσης και δυστυχώς, με τέτοιου τύπου ανακοινώσεις, δε συνεισφέρουν στην προστασία του περιβάλλοντος. Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο όταν λάβει τις προτεινόμενες θέσεις των παραλιών προς γνωμοδότηση, θα εφαρμόσει όλα εκείνα τα μέτρα που συμβάλλουν στην αυστηρή προστασία τους.

     

    Πηγή: http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=785&sni[524]=4262&language=el-GR





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    dimitris GM

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    ηδη απο το 2015 το ΣτΕ  ειχε επισημανει  οτι

     

     

    ΣτΕ 3944/2015 [Παραχώρηση των ακτών στους ΟΤΑ έναντι ανταλλάγματος]

      

    Περίληψη

    – Η παρα­χώρηση δικαιωμάτων απλής χρήσης επί του αιγιαλού και της παραλίας, στους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α. για την άσκηση δραστηριοτήτων, καταρχήν, ήπιων και συμβατών με τον προορισμό των στοιχείων αυτών του φυσικού περιβάλλοντος ως κοινοχρήστων, πρέπει να γίνεται μεμονωμένα και κατά περίπτωση. Πρέπει δε να προηγείται εξατομικευμένη κρίση της Διοικήσεως, συνοδευόμενη από τα αναγκαία διαγράμματα, με την οποία θα τίθενται και οι αναγκαίοι όροι και περιορισμοί ενόψει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του υπό παραχώρηση συγκεκριμένου τμήματος του αιγιαλού, προκειμένου να διασφαλισθεί και η κατά προορισμό χρήση του ως κοινόχρηστου αγα­θού.

    Επιτρέπεται η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού, με ελαφρές και μη μόνιμες κατασκευές, όπως λ.χ. θαλάσσια μέσα αναψυχής, ομπρέλες και τροχήλατα αναψυκτήρια. Οι μόνιμες κατασκευές, πέραν της αλλοίωσης που επιφέρουν στη μορφολογία του αιγιαλού, συνδέονται με δραστηριότητες (bar-αναψυκτήρια) μη συμβατές με το χαρακτήρα και τον προορισμό του αιγιαλού, ως κοινόχρηστου φυσικού αγαθού, και συνεπώς αποτελούν μη επιτρεπόμενη χρήση εκ του νόμου.

    Η συλλήβδην παραχώρηση με την προσβαλλόμενη κυα του συνόλου των αιγιαλών της χώρας στους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α. βρίσκεται εκτός των ορίων της σχετικής νομοθετικής εξουσιοδότησης.

    Ενόψει της σημασίας του παράκτιου χώρου ως στοιχείου του φυσικού περιβάλλοντος, η έγκριση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών για την περαιτέρω μεταβίβαση σε τρίτους του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας εκ μέρους των Ο.Τ.Α. ως παραχωρησιούχων, χο­ρηγείται κατά περίπτωση, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του νο­μο­θέτη για την προστασία των παράκτιων οικοσυστημάτων, που κινδυ­νεύουν από την υπερεκμετάλλευση και να διαφυλαχθεί η κοινοχρησία τους.

    Η άσκηση προληπτικού ελέγχου και εποπτείας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στο επίμαχο ζήτημα, προκειμένου να αποφεύγονται παραβιάσεις των όρων της παραχώρησης εκ μέρους των τρίτων παραχωρησιούχων (αλλοιώσεις της μορφολογίας, αναίρεση του κοινόχρηστου χαρακτήρα του αιγιαλού, οχλήσεις στους περιοίκους), αλλά και να εξασφαλίζεται, με την επιβολή αντικειμενικών όρων στη διακήρυξη, το βέλτιστο οικονομικό αντάλλαγμα για το Δημόσιο, αντί των φαινομένων «εικονικών» δημοπρασιών από τους Δήμους.

    Η διάταξη της προσβαλλόμενης κ.υ.α., με την οποία εγκρίνεται η πε­ραιτέρω μεταβίβαση του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παρα­λίας από τους Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού προς τρίτους, είναι επίσης εκτός των ορίων της σχετικής εξουσιοδοτήσεως.

    Πρόεδρος: Αγγ. Θεοφιλοπούλου
    Εισηγητής: Αικ. Σακελλαροπούλου
     

    Edited by dimitris GM
    • Upvote 1
    zulumpo

    Δημοσιεύτηκε

    .



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.