Εξοικονόμηση ενέργειας: Η Ελλάδα δεν έχει φιλόδοξη και καινοτόμο στρατηγική
Η απουσία φιλόδοξης και καινοτόμου πολιτικής στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας στην Ελλάδα είναι το συμπέρασμα που βγαίνει από την ανάλυση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης και από την έρευνα εμπειρογνώμων. Πολλοί τομείς της πολιτικής που ακολουθεί η Ελλάδα μπορούν να βελτιωθούν.
Τομεακή αξιολόγηση
- Το πλαίσιο στο οποίο κινείται η Ελληνική κυβέρνηση αποτελείται από οριζόντια μέτρα, τη προώθηση των ενεργειακών υπηρεσιών, την ανάπτυξη ενός πληροφοριακού συστήματος για την παρακολούθηση της εξοικονόμησης ενέργειας.
- Ο δημόσιος τομέας είναι ο μόνος ο οποίος έχει λάβει αξιολόγηση πάνω από το μέσο όρο. Εφαρμόζονται μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας σε δημόσια κτίρια, έργα επίδειξης σε σχολεία και εκστρατείες ενημέρωσης.
- Το ελληνικό δημόσιο έχει ορίσει το πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις, έχει υλοποιήσει διάφορα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας σε δημόσια κτίρια, έχει εισάγει συστήματα διαχείρισης ενέργειας και έχει ξεκινήσει πιλοτικά προγράμματα. Ωστόσο οι εμπειρογνώμωνες οι οποίοι ρωτήθηκαν, δήλωσαν ότι ο δημόσιος τομέας είναι ο τομέας με τα μεγαλύτερα κενά εφαρμογής.
- Η Ελλάδα έχει θέσει τα ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης στο κτιριακό τομέα. Αυτά συμπληρώνονται από οικονομική και χρηματοδοτική στήριξη και πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης. Καινοτόμα συστήματα σε κτίρια σχεδιάζεται να υλοποιηθούν στη βάση των εθελοντικών συμφωνιών. Επιπλέον, δεν αναφέρονται ειδικές ενημερωτικές εκστρατείες στο κτιριακό τομέα καθώς και εκπαίδευση και κατάρτιση των επαγγελαμτιών του χώρου.
- Οι ενεργειακά αποδοτικές συσκευές προωθούνται κυρίως μέσω της νομοθεσίας της Ευρωπαïκής Ένωσης : Οι οδηγίες για οικολογικό σχεδιασμό και ενεργειακή σήμανση έχουν μεταφερθεί και αποτελούν μέρος της ελληνικής πολιτικής. Σε εθνικό εποίπεδο έχουν αναπτυχθεί μερικά εργαλεία πληροφόρησης.
- Η εξοικονόμηση ενέργειας στη βιομηχανία προωθείται ομοίως μέσω του οικολογικού σχεδιασμού και των απαιτήσεων για ενεργειακή σήμανση. Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης για το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια είναι πάνω από το ελάχιστο ποσοστό. Τέλος, ένα πρόγραμμα για την ανάπτυξη των πράσινων επιχειρηματικών πάρκων έχει καθιερωθεί.
Η πολιτική στις μεταφορές εστιάζει στη παροχή οικονομικών κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Συνοδεύεται από επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες και στα μη μηχανοκίνητα μεταφορικά μέσα.
Συμπεράσματα
Η φιλοδοξία του πλαισίου της πολιτικής για την εξοικονόμηση ενέργειας στην Ελλάδα κατατάσσεται στο μέσο επίπεδο – μεγάλες δυνατότητες παραμένουν ανεκμετάλλευτες.
Οι βελτιώσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τα ακόλουθα μέτρα:
-
Ενίσχυση της δέσμης μέτρων για τις συσκευές: Οικονομικά κίνητρα, εκπαίδευση και κατάρτιση των πωλητών θα μπορούσαν να καθιερωθούν.
-
Η συνολική στρατηγική στο δημόσιο τομέα δεν περιγράφεται. Οι στόχοι για την κατανάλωση ενέργειας στα δημόσια κτίρια δεν έχουν οριστεί
-
Όσον αφορά τη βιομηχανία, είναι σκόπιμο να προωθηθούν υποχρεώσεις / δεσμεύσεις για τη διαχείριση της ενέργειας και των ενεργειακών ελέγχων και να θέσει τα οικονομικά κίνητρα, καθώς και τους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.
-
Στον τομέα των μεταφορών, οικονομικά κίνητρα και εκστρατείες θα πρέπει να λάβουν χώρα για τη κινητοποίηση των πολιτών όσον αφορά τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, των ποδηλάτων και των πεζοδρομίων. Επίσης συνίσταται ένας ισχυρότερος κανονισμός ο οποίος θα ωθεί τους χρήστες των οχημάτων σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.
Recommended Comments
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα