Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural

  • Περιβάλλον

    Περιβάλλον

    1507 ειδήσεις in this category

    1. Περιβάλλον

      Engineer

      Τέλος στις γνωστές ενδείξεις Α+, Α++, Α+++, που δείχνουν την κατανάλωση ενέργειας των οικιακών συσκευών βάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά το πράσινο φως που έδωσαν σήμερα οι ευρωβουλευτές.
       
      Η διαβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης των οικιακών συσκευών θα γίνεται πλέον από το A ως το G, αντικαθιστώντας την υφιστάμενη κλίμακα για την κατανάλωση ενέργειας (A+, A++, A +++). Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία εγκρίθηκε με 535 ψήφους υπέρ, 46 κατά και 79 αποχές.
       
      Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία θα θέσει στη διάθεση των καταναλωτών ένα απλούστερο εργαλείο για την επιλογή των αποδοτικότερων προϊόντων που θα μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας και κατά συνέπεια τους λογαριασμούς ενέργειας. Θα ενθαρρύνει επίσης τους κατασκευαστές να καινοτομούν και να επενδύουν σε ενεργειακά αποδοτικότερα προϊόντα.
       
      Οι καταναλωτές θα δουν στα καταστήματα τις πρώτες ετικέτες με τη νέα κλίμακα επισήμανσης χωρίς τις ενδείξεις "+" ("A+, A++ κτλ) το νωρίτερο στο τέλος του 2019.
       
      Προκειμένου να συμβαδίσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία με τις τεχνολογικές βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση, η οποιαδήποτε μελλοντική επαναταξινόμηση θα γίνει όταν το 30% των προϊόντων που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ θα εμπίπτει πλέον στην ανώτατη κατηγορία ενεργειακής απόδοσης Α ή όταν το 50% των προϊόντων θα εμπίπτουν στις δύο πρώτες κατηγορίες ενεργειακής απόδοσης Α και Β.
       
      Οι ετικέτες θα τοποθετηθούν στα προϊόντα σε έντυπη μορφή ενώ θα διατίθενται και ηλεκτρονικά όλες οι πληροφορίες για τα προϊόντα. Σε περίπτωση που υπάρξουν αλλαγές που επηρεάζουν την ενεργειακή απόδοση ενός προϊόντος το οποίο έχει ήδη αγοραστεί, ο προμηθευτής θα υποχρεούται να ενημερώνει τον καταναλωτή.
       
      Οποιαδήποτε οπτική διαφήμιση ή διαφημιστικό υλικό θα πρέπει να αναφέρει την κατηγορία ενεργειακής απόδοσης του προϊόντος.
       
      Θα υπάρξουν ενημερωτικές εκστρατείες για τους καταναλωτές προκειμένου να εξοικειωθούν με τη νέα κλίμακα και επισήμανση των προϊόντων.
       
      Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργήσει μια βάση δεδομένων προϊόντων για να βοηθήσει τις εθνικές αρχές να ελέγχουν τη συμμόρφωση των κατασκευαστών με τη νέα νομοθεσία. Θα δημιουργήσει επίσης μία διαδικτυακή πύλη για το κοινό η οποία θα βοηθήσει τις εποπτικές αρχές της αγοράς και θα παράσχει στους καταναλωτές πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα.
       
      Πηγή: https://www.b2green.gr/el/post/47147/egkrithike-i-nea-simansi-gia-tin-energeiaki-katanalosi-ton-oikiakon-syskevon
    2. Περιβάλλον

      Engineer

      Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την Τετάρτη τα νέα εθνικά ανώτατα όρια για τις εκπομπές έξι βασικών ρύπων, συμπεριλαμβανομένου του διοξειδίου του θείου, των σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου.
       
      Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί περίπου 400.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ κάθε χρόνο, και η νέα οδηγία μπορεί να οδηγήσει στην μείωση του κόστους που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση ως και 40 δισ. ευρώ ως το 2030.
       
      «Η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει τεράστιες επιπτώσεις στην υγεία των ατόμων και προκαλεί μεγάλα οικονομικά κόστη. Η παρούσα νομοθεσία θα βοηθήσει σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης εντός των κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών αρχών, οι οποίες έχουν δεσμευτεί σε αυτήν τη διαδικασία. Το κείμενο που υιοθετήσαμε πιέζει επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμφωνήσει άμεσα επί του νέου κανονισμού για τις εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE). Η κοινή γνώμη απαιτεί την ανάληψη άμεσης δράσης στον τομέα αυτό μετά και τις πρόσφατες αποκαλύψεις για το σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε η εισηγήτρια Τζούλι Γκέρλινγκ (ΕΣΜ, Ηνωμένο Βασίλειο).
       
      Η πρόταση οδηγίας εγκρίθηκε με ανάταση χειρός. Οι ευρωβουλευτές θα ξεκινήσουν τις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο των Υπουργών με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας σε πρώτη ανάγνωση.
       
      Πιο φιλόδοξα ανώτατα όρια για τις εκπομπές ρύπων
       
      Το ΕΚ ενέκρινε τα προτεινόμενα ανώτατα όρια για το διοξείδιο του θείου (SO2), τα οξείδια του αζώτου (NOx), τις πτητικές οργανικές ενώσεις (NMVOC) πλην του μεθανίου, το μεθάνιο (CH4), την αμμωνία (ΝΗ3) και τα αιωρούμενα σωματίδια (PM2.5), τα οποία θα πρέπει να επιτευχθούν μέχρι το 2020 και το 2030, όπως αυτά προτάθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
       
      Το ΕΚ ζητάει η μελλοντική οδηγία για τα μελλοντικά εθνικά ανώτατα όρια εκπομπών (NEC) να συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών υδραργύρου στην ΕΕ, αλλά επισημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να διεξαχθεί μία μελέτη αντίκτυπου προτού τεθούν ανώτατα όρια για αυτές τις εκπομπές.
       
      Οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων
       
      Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη θα πρέπει να συμφωνήσουν άμεσα επί της πρότασης κανονισμού για τις εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE), ώστε να εξασφαλιστεί ότι όλες οι ευρωπαϊκές πολιτικές για την ατμοσφαιρική ρύπανση εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό.
       
      Σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, οι ευρωβουλευτές προτείνουν να απορριφθεί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παροχή ευελιξίας στα κράτη μέλη για την αντιστάθμιση της μείωσης των εκπομπών οξειδίων του αζώτου, διοξειδίου του θείου και αιωρούμενων σωματιδίων από τη διεθνή ναυτιλία.
       
      Αντ' αυτού, προτείνεται η Επιτροπή να εξετάσει τη λήψη μέτρων για τη μείωση των εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία, κυρίως στα χωρικά ύδατα των κρατών μελών και στις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες αυτών, και, ενδεχομένως, να υποβάλει νομοθετική πρόταση για το σκοπό αυτό.
       
      Πηγή: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=99051
    3. Περιβάλλον

      Engineer

      Στην ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος προστασίας του Υμηττού οδηγεί απόφαση-βόμβα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ). Σύμφωνα με το σκεπτικό, ο καταργηθείς πλέον Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) θα έπρεπε πριν από τη σύνταξη του ΠΔ 187/2011 να έχει προχωρήσει σε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
       
      Την υπόθεση είχε παραπέμψει στο Ευρωδικαστήριο το ΣτΕ. Ενάντια στο διάταγμα προστασίας του όρους είχαν προσφύγει επτά δήμοι (Κρωπίας, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Παπάγου - Χολαργού, Ηλιούπολης, Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης, Παιανίας - Γλυκών Νερών και Γλυφάδας), οι οποίοι ζητούσαν την ακύρωση των αυστηρότερων όρων προστασίας - περιορισμό των χρήσεων γης- που θεσπίστηκαν για την ανάσχεση της δόμησης στον Υμηττό.
       
      Πηγή: http://www.thepressproject.gr/article/81243/To-Eurodikastirio-akuronei-tin-prostasia-tou-Umittou
    4. Περιβάλλον

      Engineer

      Δριμεία επίθεση προς την ελληνική κυβέρνηση εξαπέλυσαν περιβαλλοντικοί ακτιβιστές με την κατηγορία ότι παραβιάζει διεθνείς συμβάσεις, μέσω παραχώρησης απευθείας αδειών στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ).
       
      Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Aarhus, τα κράτη υποχρεούνται να εξασφαλίσουν πρόσβαση στην δικαιοσύνη για τα περιβαλλοντικά ζητήματα, ωστόσο, σχετική καταγγελία που υποβλήθηκε από τη WWF Greece και την ClientEarth την Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου, κατηγορεί την ελληνική κυβέρνηση για το γεγονός ότι δεν προέβη στις απαιτούμενες ενέργειες.
       
      Τα τελευταία 15 χρόνια, οι διαδοχικές κυβερνήσεις έχουν χορηγήσει και ανανεώσει τις άδειες για τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα που λειτουργούν από την ΔΕΗ μέσω νομοθετικών και όχι διοικητικών διαδικασιών.
       
      Το γεγονός αυτό παρακάμπτει τις διοικητικές αρχές, εμποδίζοντας τους πολίτες ή τις ομάδες συμφερόντων να θέσουν υπό αμφισβήτηση τις άδειες, παρά τον πιθανό κίνδυνο που ενέχει για τη δημόσια υγεία η συνεχής λειτουργία των εν λόγω μονάδων.
       
      Η δικηγόρος της ClientEarth, Ελένη Διαμαντοπούλου, δήλωσε: «Κανείς στην Ελλάδα δεν είχε το δικαίωμα να αμφισβητήσει αυτή τη διαδικασία για τις άδειες της ΔΕΗ. Το ελληνικό κράτος εμποδίζει τον σωστό έλεγχο της διαδικασίας και πρέπει να λογοδοτεί για την άρνηση αυτού του δικαιώματος στους πολίτες».
       
      Η καταγγελία, η οποία έγινε δεκτή από την Επιτροπή Συμμόρφωσης της Σύμβασης του Aarhus και βρίσκεται υπό διερεύνηση, υπογραμμίζει, σύμφωνα με το EurActiv, ότι διάφοροι άλλοι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας υπόκεινται στις συνήθεις διοικητικές διαδικασίες, πράγμα που σημαίνει ότι οι αδειοδοτήσεις μπορούν να αμφισβητηθούν.
       
      Οι δαπάνες για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που σχετίζονται με τη χρήση ορυκτών καυσίμων, υπερβαίνουν κατά 600% τις εισφορές των φορολογούμενων σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η οποία επιμένει πως οι κυβερνήσεις πρέπει να σταματήσουν να «ρίχνουν χρήματα» σε «βρώμικες» πηγές ενέργειας.
       
      Το 2001, το ελληνικό κοινοβούλιο χορήγησε στη ΔΕΗ άδεια που καλύπτει όλες τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Παρόλο που στοχεύει να εξασφαλίσει ένα καθεστώς ασφάλειας, τόσο για τους εργαζομένους, όσο και για το περιβάλλον, το γεγονός ότι χορηγήθηκε μέσω νομοθετικής διαδικασίας σημαίνει ότι δεν έχει εξεταστεί ποτέ.
       
      Το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας πρέπει, υπό κανονικές συνθήκες, να έχει χορηγήσει ατομικές άδειες σε κάθε μονάδα, αλλά η Προσωρινή Ενιαία Άδεια Λειτουργίας έχει έκτοτε παραταθεί.
       
      Από την πλευρά της, η WWF υπέβαλε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2016, η οποία, ωστόσο απάντησε ότι δεν θα κινήσει διαδικασία επί παραβάσει εναντίον της Αθήνας. Εν τούτοις, άνοιξε φάκελο σχετικά με το εάν η Ελλάδα είχε εφαρμόσει πλήρως την Οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές (IED).
       
      Στις 31 Δεκεμβρίου πρόκειται να λήξει η ισχύουσα άδεια και αναμένεται ότι το ελληνικό κοινοβούλιο θα εγκρίνει νέο νόμο. Η κ. Διαμαντοπούλου προέτρεψε την Αθήνα να «σκεφτεί εις διπλούν και να μην υλοποιήσει το συγκεκριμένο εγχείρημα», ενώ απήυθυνε έκκληση να επικρατήσουν οι «συνήθεις διοικητικές διαδικασίες».
       
      Επισημαίνεται ότι το 2010 οι Βρυξέλλες ζήτησαν από την ελληνική πλευρά να συμμορφωθεί με την Οδηγία για την ολοκληρωμένη πρόληψη και τον έλεγχο της ρύπανσης (IPPC).
       
      Πηγή: http://greenagenda.gr/wwf-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-clientearth-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%85%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CE%B1/
    5. Περιβάλλον

      Engineer

      Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα την απόφασή της να παραπέμψει την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Φινλανδία και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω της μη κοινοποίησης ως σήμερα στις Βρυξέλλες των μέτρων που έχουν λάβει για την πλήρη μεταφορά στα εθνικά τους δίκαια των κανόνων της ΕΕ περί θεσπίσεως ενός πλαισίου για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό. Τα τρία κράτη μέλη όφειλαν να έχουν μεταφέρει την εν λόγω οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο έως τις 18 Σεπτεμβρίου 2016, αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Κομισιόν.
       
      Υπενθυμίζεται ότι μόλις τον περασμένο Ιούλιο η Κομισιόν προειδοποιούσε τη χώρα μας για μια τέτοια παραπομπή, λόγω της μη συμμόρφωσής της.
       
      Η Επιτροπή θα ζητήσει από το Δικαστήριο να επιβάλει ημερήσια χρηματική ποινή ύψους 14.089,6 ευρώ ανά ημέρα στη Βουλγαρία, 7.739,76 ευρώ ανά ημέρα στη Φινλανδία και 31.416 ευρώ ανά ημέρα στην Ελλάδα από την ημέρα έκδοσης της απόφασης έως ότου η εν λόγω οδηγία μεταφερθεί πλήρως και τεθεί σε ισχύ στο εθνικό δίκαιο.
       
      Όπως επισημαίνει στη σημερινή ανακοίνωσή της η Επιτροπή, ο ανταγωνισμός για θαλάσσιο χώρο -για εξοπλισμό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, για τη ναυτιλία, την αλιεία, την υδατοκαλλιέργεια και για άλλες χρήσεις- ανέδειξε την ανάγκη διαχείρισης των ευρωπαϊκών υδάτων από κοινού και με μεγαλύτερη συνέπεια. «Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αναπτύσσεται σε διασυνοριακό και διατομεακό επίπεδο προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι ανθρώπινες δραστηριότητες στη θάλασσα ασκούνται με αποτελεσματικό, ασφαλή και βιώσιμο τρόπο», τονίζει η Επιτροπή, επισημαίνοντας ότι αυτή η ολοκληρωμένη προσέγγιση προγραμματισμού και διαχείρισης παρουσιάζει την κάτωθι σειρά πλεονεκτημάτων:
       
      - δημιουργεί συνέργειες μεταξύ των διαφορετικών δραστηριοτήτων και τομέων και συμβάλλει στη μείωση των συγκρούσεων,
       
      - ενθαρρύνει τις επενδύσεις παρέχοντας προβλεψιμότητα, διαφάνεια και σαφέστερους κανόνες,
       
      - αυξάνει τη διασυνοριακή συνεργασία ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ για την ανάπτυξη των ενεργειακών δικτύων, των οδών ναυσιπλοΐας, των αγωγών, των υποβρύχιων καλωδίων και άλλων δραστηριοτήτων, αλλά και για την ανάπτυξη συνεκτικών δικτύων προστατευόμενων περιοχών,
       
      - προστατεύει το περιβάλλον μέσω της έγκαιρης εκτίμησης των επιπτώσεων και των δυνατοτήτων πολλαπλής χρήσης του χώρου.
       
      Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός στηρίζει άμεσα και διευκολύνει την εφαρμογή της στρατηγικής Ευρώπη 2020 για έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, καταλήγει η Επιτροπή, τονίζοντας ότι μεταξύ των βασικών στόχων είναι τα υψηλά επίπεδα απασχόλησης και παραγωγικότητας, καθώς και κοινωνικής συνοχής και ένταξης.
       
      Πηγή: http://greenagenda.gr/%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%83%CE%BA%CE%B1%CE%BC%CE%BD%CE%AF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7-%CE%B8%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CF%83%CF%83%CE%B9%CE%B1-%CF%87%CF%89%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B1%CE%BE/
    6. Περιβάλλον

      Engineer

      Νέος κανονισμός που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαγορεύσει την «αισχρή πρακτική» της διάλυσης ευρωπαϊκών πλοίων σε παραλίες της Νοτιοανατολικής Ασίας, μια πρακτική που μολύνει τις ακτές και τα νερά και θέτει σε κίνδυνο τους ντόπιους εργάτες.
       
      Από τα 1.026 ποντοπόρα πλοία που ανακυκλώθηκαν το 2014, τα 641 διαλύθηκαν σε παραλίες της Ινδίας, του Μπαγκλαντές και του Πακιστάν, δείχνουν τα στοιχεία της μη κυβερνητικής οργάνωσης Shipbreaking Platform, η οποία ασκεί πιέσεις για τον τερματισμό της επικίνδυνης πρακτικής.
       
      Δεξαμενόπλοια, αλιευτικά, κρουαζιερόπλοια και άλλα γερασμένα πλοία προσαράζουν σε ακτές και διαλύονται από εκατοντάδες ανειδίκευτους εργάτες με πρόχειρα εργαλεία. Όταν έρθει η παλίρροια, τα χημικά διαρρέουν στο νερό.
       
      Και δεν είναι μόνο το περιβάλλον που απειλείται: περίπου 470 εργάτες έχουν σκοτωθεί την τελευταία 20ετία στα πρόχειρα διαλυτήρια των ακτών του Αλάνγκ Σόσια στο κρατίδιο του Γκουτζαράτ στην Ινδία, σύμφωνα με εκτίμηση του Ινστιτούτου Κοινωνικών Επιστημών «Τάτα» στο Μουμπάι. Περίπου 35.000 εργάτες, οι περισσότεροι ανειδίκευτοι μετανάστες, εργάζονται εκεί.
       
      Όπως αναφέρει το Reuters, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός θα επιτρέπει τη διάλυση πλοίων ευρωπαϊκής σημαίας μόνο σε εγκεκριμένα διαλυτήρια, των οποίων η λίστα αναμένεται να δημοσιευτεί του χρόνου. Πιθανότατα θα περιλαμβάνει εγκαταστάσεις της Κίνας, της Τουρκίας, της ΕΕ και της Βορείου Αμερικής, όχι όμως και της Νοτιοανατολικής Ασίας.
       
      Η απόφαση έρχεται έπειτα από δηλώσεις του Καρμένου Βέλα, ευρωπαίου επιτρόπου Περιβάλλοντος, Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας, ο οποίος έκανε λόγο για την «αισχρή πρακτική της διάλυσης ευρωπαϊκών πλοίων σε παραλίες».
       
      Η αλήθεια είναι ότι τα κίνητρα των εφοπλιστών για τη διάλυση πλοίων στη ΝΑ Ασία είναι μεγάλα. Οι κανόνες για την απόρριψη του αμιάντου, για παράδειγμα, είναι σε γενικές γραμμές λιγότερο αυστηροί και αυξάνουν τα κέρδη.
       
      Ανάλογα με τις τρέχουσες τιμές των πρώτων υλών, το σκραπ χάλυβα από διαλυτήρια στην Ινδία αποφέρει έως και 500 δολάρια ανά τόνο, συγκριτικά με 300 δολάρια στην Κίνα και μόλις 150 στην ΕΕ. Λιγότερο από 4% των ποντοπόρων πλοίων που αποσύρθηκαν το 2014 πέρασαν από διαλυτήρια στην Ευρώπη.
       
      Ως αντιστάθμισμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να προσφέρει κίνητρα στους πλοιοκτήτες, τα οποία όμως δεν έχουν οριστικοποιηθεί.
       
      Οι νέοι κανόνες, επισημαίνει το Reuters, αφήνουν ανοιχτό ένα παραθυράκι, δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να αλλάζουν τις σημαίες των παλιών πλοίων, ή να τα πωλούν σε τρίτους, οι οποίοι μπορούν στη συνέχεια να τα διαλύσουν όπου θέλουν.
       
      Ωστόσο οι πλοιοκτήτες θα αντιμετωπίζουν σκληρές επικρίσεις αν καταφύγουν σε αυτή την πρακτική. Μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι στην ΕΕ, όπως η δανέζικη Maersk και η γερμανική Hapag-Loyd, έχουν ήδη υιοθετήσει την πρακτική της διάλυσης των πλοίων τους μόνο σε εγκαταστάσεις που πληρούν διεθνείς περιβαλλοντικές προδιαγραφές.
       
      Στο διαλυτήριο της Γάνδης στο Βέλγιο, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, ο όγκος του παραγόμενου σκραπ έχει τετραπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία στους 35.000 τόνους χάλυβα το χρόνο.
       
      «Οι μεγάλες εταιρείες έχουν αρχίσει να φέρνουν τα πλοία τους σε εμάς» ανέφερε στο Reuters ο Πέτερ Ουίντιν, επικεφαλής ανακύκλωσης.
       
      «Δεν μπορούν πια να αντέξουν την κακή δημοσιότητα από τη διάλυση πλοίων σε κάποια παραλία» είπε.
       
      Πηγή: http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1231396831
    7. Περιβάλλον

      Engineer

      Δημόσια Διαβούλευση για την προκαταρκτική αξιολόγηση των υφιστάμενων διαθέσιμων στοιχείων με σκοπό την οριστική διαμόρφωση του σχεδίου των προγραμμάτων παρακολούθησης για τη συνεχή εκτίμηση της περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων υδάτων της Ελλάδας (σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Άρθρου 11 της Οδηγίας 2008/56/ΕΚ και όπως προβλέπεται στην Παράγραφο 1 του Άρθρου 11 του Ν.3983/2011).
       
       
      To Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει σε δημόσια διαβούλευση την προκαταρκτική αξιολόγηση των υφιστάμενων διαθέσιμων στοιχείων, μετά από συλλογή και καταγραφή υφιστάμενων δικτύων/προγραμμάτων παρακολούθησης που μπορούν συνδυαστικά να συγκροτήσουν τα Προγράμματα Παρακολούθησης σύμφωνα με το άρθρο 11 της Οδηγίας Πλαίσιο για την Θαλάσσια Στρατηγική 2008/56/ΕΚ.
       
      Στόχος της Οδηγίας Πλαίσιο είναι η διατήρηση και αποκατάσταση της Καλής Περιβαλλοντικής Κατάστασης του θαλάσσιου περιβάλλοντος έως το έτος 2020, μέσω της εφαρμογής των απαραίτητων θαλάσσιων στρατηγικών, οι οποίες αναπτύσσονται σύμφωνα με συγκεκριμένο σχέδιο δράσης που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και την θέσπιση και εφαρμογή Προγραμμάτων Παρακολούθησης.
       
      Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΑΠΕΝ, ως αρμόδια αρχή οφείλει να διαμορφώσει και να υλοποιήσει συντονισμένα Προγράμματα Παρακολούθησης για την συνεχή εκτίμηση της περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων υδάτων της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη τους ενδεικτικούς καταλόγους των Παραρτημάτων ΙΙΙ και V της Οδηγίας καθώς και τους περιβαλλοντικούς στόχους προσανατολισμού προς την επίτευξη της Καλής Περιβαλλοντικής Κατάστασης, οι οποίοι εγκρίθηκαν με την υπ΄ αρ. Οικ. 1175 Απόφαση του Υπουργού Αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ (ΦΕΚ 2939 Β' 2/11/2012).
       
      Ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Γιάννης Τσιρώνης καλεί όλους τους πολίτες και φορείς να συμμετέχουν από σήμερα με προτάσεις, παρατηρήσεις και απόψεις στη εν λόγω δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση που διενεργείται στον ιστοχώρο του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πεδίο της Δημόσιας Διαβούλευσης.
      Η δημόσια διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Δευτέρα 27 Ιουλίου 2015.
       
      Πηγή: http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=785&sni[524]=3868&language=el-GR
    8. Περιβάλλον

      Engineer

      Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας στο εσωτερικό της κατά σχεδόν ένα τρίτο ως το έτος 2030.
       
      Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας του Παρισιού για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η ΕΕ έχει ήδη προγραμματίσει να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% κατά την ίδια περίοδο. Ο νέος στόχος χρήσης θα βοηθήσει περαιτέρω, εστιάζοντας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ανακαίνιση παλαιότερων, λιγότερο αποδοτικών κτιρίων.
       
      «Οι σημερινές προτάσεις έχουν τρεις βασικούς στόχους, την προτεραιότητα στην ενεργειακή απόδοση, την επίτευξη μίας παγκόσμιας ηγετικής θέσης στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, και την παροχή μιας δίκαιης συμφωνίας για τους καταναλωτές», αναφέρει η σχετική δήλωσε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
       
      Όπως σημειώνει το BBC, η ΕΕ θα δημιουργήσει επίσης νέα κίνητρα για «έξυπνους» μετρητές κατανάλωσης ενέργειας και καινοτόμο σχεδιασμό, προκειμένου να βοηθήσει τους προμηθευτές ενέργειας να κάνουν και οι ίδιοι περικοπές. Μέτρα θα υπάρξουν επίσης για την ενθάρρυνση περισσότερων Ευρωπαίων να παράγουν και να πωλούν το δικό τους ηλεκτρικό ρεύμα.
       
      «Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος για το στόχο του 30% για την ενεργειακή απόδοση, καθώς θα μειώσει την εξάρτησή μας από τις εισαγωγές ενέργειας, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές», δήλωσε ο Επίτροπος Ενέργειας και Κλιματικής Δράσης, Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε.
       
      Προς το παρόν, το σχέδιο βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της πρότασης, αλλά αν περάσει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο δεσμευτικός στόχος για 30% ενεργειακή απόδοση αναμένεται να προσελκύσει μέχρι και 177 δισεκατομμύρια ευρώ δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων ανά έτος, μεταξύ 2021-2030, και να δημιουργήσει περίπου 900.000 νέες θέσεις εργασίας στην ήπειρο.
       
      Πηγή: http://www.naftemporiki.gr/story/1179525/ee-meiosi-tis-katanalosis-energeias-kata-30-meso-beltiomenis-apotelesmatikotitas-os-to-2030
    9. Περιβάλλον

      Engineer

      Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2037/Β/13.06.2017 η τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης 43942/4026/2016 -Οργάνωση και λειτουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων (ΗΜΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 42 του Ν.4042/2012 (Α΄ 24), όπως ισχύει.
       
      Σύμφωνα με την απόφαση:
       
      Οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 8 αντικαθίστανται ως ακολούθως :
       
      «2. Με τη δημοσίευση της παρούσας και μέχρι την 20η Ιουλίου 2017 ολοκληρώνεται υποχρεωτικά η ηλεκτρονική εγγραφή και καταχώριση για υφιστάμενες εγκαταστάσεις / δραστηριότητες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της παρούσας. Με την έναρξη της υποχρεωτικής λειτουργίας του ΗΜΑ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας, υποβάλλονται ηλεκτρονικά οι ετήσιες Εκθέσεις Αποβλήτων κάθε έτους μέχρι το τέλος Μαρτίου του επόμενου έτους.
       
      3. Από την έναρξη λειτουργίας του ΗΜΑ και ειδικά για το πρώτο έτος λειτουργίας του, είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή της έκθεσης αποβλήτων για τα έτη 2015 και 2016 μέχρι την 20η Ιουλίου 2017.»
       
      Από τη δημοσίευση της παρούσας καταργείται καθ' ολοκληρία η ΚΥΑ 1/1/2017 (ΦΕΚ 1 Β).
       
      Πηγή: https://www.b2green.gr/el/post/47224/tropopoiisi-tis-kya-gia-tin-organosi-kai-leitourgia-ilektronikou-mitroou-apovliton
    10. Περιβάλλον

      dimitris GM

      Μπλοκάρει το Συμβούλιο της Επικρατείας την επένδυση στην Κασσιώπη στην Κέρκυρα αφού για λόγους εθνικής ασφάλειας που ανάγονται στην διασφάλιση της ανεξαρτησίας της χώρας μας, έκρινε παράνομο το σχετικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος.
       
      Με το διάταγμα αποφασιζόταν η κατάργηση του ναυτικού οχυρού στην περιοχή της Κασσιώπης και επανακαθορίζονταν τα όρια του οχυρού σε νέα θέση. Η έκταση όμως έχει ήδη μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), το οποίο με τη σειρά του το παραχώρησε για εκμετάλλευση στην εταιρεία NCH Capital.

       
      Το Δικαστήριο, παγώνοντας ουσιαστικά την επένδυση, κρίνει αντίθετα από την Ολομέλεια του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου του υπουργείου Εθνικής Αμυνας που είχε αποφανθεί υπέρ της μεταφοράς του σε νέα θέση, χωρίς (κατά τους δικαστές) να γνωρίζει που ακριβώς είναι η νέα θέση, καθότι θα την προσδιόριζε το ΤΑΙΠΕΔ.
       
      Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ, με την υπ αριθμ. 52/2013 γνωμοδότησή τους αναφέρεται στο σχέδιο τουριστικής αξιοποίησης της Κασσιώπης (489 στρέμματα) που εντάσσεται στη δέσμευση της χώρας στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα να «πραγματοποιήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ύψους 50 δις ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2012 "μνημόνιο" μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, και του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) στο οποίο πέραν της μετάθεσης αποφασίζεται το ΤΑΙΠΕΔ να καλύψει το κόστος κατασκευής των εγκαταστάσεων του νέου οχυρού και μετεγκατάστασης του υφιστάμενου οχυρού.
       
      Το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο συναίνεσε αλλά οι δικαστές επισημαίνουν ότι δεν γνώριζε τις συντεταγμένες , αφού σύμφωνα με τη γνωμοδότησή τους στην απόφαση αναφέρεται ότι "το ΑΝΣ, αφού έλαβε υπόψη σχέδιο μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του ΓΕΝ και σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, στα οποία προβλέπεται μόνο η έκταση της νέας θέσεως του ναυτικού οχυρού (7,2 στρέμματα) και το γεγονός ότι η ακριβής νέα θέση (συντεταγμένες) του νέου ναυτικού οχυρού αναμένεται να καθοριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ, πριν από τη θεσμοθέτηση του ΠΔ".
       
      Πηγή: www.buildnet.gr
    11. Περιβάλλον

      Engineer

      Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, υπέγραψε την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον καθορισμό Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ) για σειρά έργων χερσαίων και εναέριων υποδομών, που χαρακτηρίζονται από τοπικές και μη σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και υπόκεινται σε γενικές προδιαγραφές, όρους και περιορισμούς που τίθενται για την προστασία του περιβάλλοντος.
       
      Με την απόφαση αυτή, σειρά από οδικά έργα και άλλα έργα μεταφορικών υποδομών απαλλάσσονται από την υποχρέωση διενέργειας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αφού πλέον λαμβάνουν αυτόματα περιβαλλοντικούς όρους με τη συμπλήρωση μιας απλής αίτησης, χωρίς κάποια πρόσθετη διαδικασία. Με τον τρόπο αυτό, συντομεύεται ο συνολικά απαιτούμενος χρόνος για την αδειοδότηση των έργων αυτών, τα οποία στη μεγάλη πλειοψηφία τους είναι δημόσια έργα, και μειώνεται σημαντικά το κόστος αδειοδότησης.
       
      Αναλυτικότερα, η υπογραφείσα ΚΥΑ αφορά στα εξής έργα μεταφορικών υποδομών:

      Αγροτικές οδούς.
      Δασικές οδούς.
      Όλοι οι τύποι των συλλεκτήριων οδών, πλην ορισμένων εξ αυτών που βρίσκονται σε περιοχές του δικτύου Natura 2000.
      Κύριες συλλεκτηρίους οδούς.
      Δευτερεύουσες και τριτεύουσες οδούς.
      Ελικοδρόμια, όταν δεν περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις συντήρησης ή εφοδιασμού.
      Αεραθλητικές λέσχες που έχουν πεδία απογείωσης/προσγείωσης.
      Εμπορευματικοί σταθμοί αυτοκινήτων, με ωφέλιμη επιφάνεια από 800 τ.μ. έως και 10.000 τ.μ.
      Σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων με ετήσιο αριθμό επιβατών, από 50.000 έως 150.000.
      Οργανωμένοι χώροι στάθμευσης, φύλαξης και ελέγχου φορτηγών οχημάτων (για οχήματα χωρίς επικίνδυνα φορτία), με εμβαδόν από 10 έως 50 στρέμματα.

       
      Δείτε την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις Π.Π.Δ. της κατηγορίας Β' της 1ης Ομάδας
       
      Πηγή: http://ypeka.gr/Default.aspx?tabid=785&sni[524]=2634&language=el-GR
    12. Περιβάλλον

      Engineer

      Το τελευταίο κομμάτι της γιγάντιας πλάκας πάγου που κάλυπτε τη Βόρειο Αμερική την τελευταία εποχή των παγετώνων είναι αναπόφευκτο να λιώσει λόγω της κλιματικής αλλαγής, δείχνει η προσομοίωση των μελλούμενων με υπολογιστικά μοντέλα.
       
      Από την έναρξη της γεωλογικής περιόδου του Πλειστόκαινου, πριν από περίπου 2,5 εκατομμύρια χρόνια, η Γη περνά μια συνεχή εναλλαγή από παγετώδεις και μεσοπαγετώδεις περιόδους, με τα καλύμματα πάγου στους πόλους να μεγαλώνουν και μετά να συρρικνώνονται.
       
      Στη διάρκεια της τελευταίας «εποχής των παγετώνων», που έληξε πριν από μόλις 14.000 χρόνια, ο Καναδάς και μεγάλο μέρος των σημερινών ΗΠΑ είχαν καλυφθεί από πάγο με πάχος ολόκληρα χιλιόμετρα, όπως συνέβαινε και με την Βόρεια Ευρώπη και ολόκληρο σχεδόν το νησί της Βρετανίας.
       
      Σύμφωνα με το In.gr, το μόνο κομμάτι που απομένει από αυτό το γιγάντιο κάλυμμα πάγου βρίσκεται στο καναδικό νησί Μπάφιν στον Αρκτικό Ωκεανό, και έχει έκταση 5.130 τετραγωνικά χιλιόμετρα, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με την Εύβοια. Ο πάγος αυτός σταθεροποιήθηκε πριν από 2.000 χρόνια, μέχρι που άρχισε να δέχεται τη ζέστη της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής.
       
      Η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην έγκριτη επιθεώρηση Geophysical Research Letters, προσφέρει τώρα για το μέλλον του. Ερευνητές στις ΗΠΑ και στον Καναδά χρησιμοποίησαν μετρήσεις πεδίου και μαθηματικά μοντέλα για να εξετάσουν την τύχη του παγοκαλύμματος κάτω από διαφορετικά σενάρια για την εξέλιξη της κλιματικής αλλαγής.
       
      Και το ανησυχητικό εύρημα είναι ότι με όλα τα σενάρια ο πάγος θα έχει χαθεί εντελώς από το νησί Μπάφιν μέσα σε 200 με 500 χρόνια -σχεδόν σε μια στιγμή στη γεωλογική κλίμακα του χρόνου.
       
      «Τα γεωλογικά δεδομένα δείχνουν ξεκάθαρα ότι το συγκεκριμένο κάλυμμα πάγου σχεδόν ποτέ δεν εξαφανίζεται στη διάρκεια των μεσοπαγετωδών περιόδων» τονίζει ο Άντριεν Γκίμπερτ του καναδικού Πανεπιστημίου «Σάιμον Φρέιζερ», πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης.
       
      «Το γεγονός ότι τώρα εξαφανίζεται δείχνει ότι πλέον βρισκόμαστε πέρα από ό,τι έχει ζήσει ο πλανήτης τα τελευταία 2,5 εκατομμύρια χρόνια. Περνάμε σε μια νέα κλιματική κατάσταση» προειδοποιεί.
       
      Ο πάγος του Μπάφιν Άιλαντ είναι ευτυχώς πολύ λίγος για να προκαλέσει σημαντική άνοδο στη στάθμη των ωκεανών.
       
      Οι ερευνητές όμως επισημαίνουν ότι η κατάσταση σε αυτό το μικρό νησί ίσως προμηνύει το λιώσιμο του καλύμματος πάγου στην Γροιλανδία. Αυτό με τη σειρά του θα προκαλούσε αλυσιδωτές αντιδράσεις στην Ανταρκτική και κυριολεκτικά θα άλλαζε τον παγκόσμιο χάρτη.
       
      Πηγή: http://greenagenda.gr/%CE%B1%CF%81%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CE%BE%CE%B1%CF%86%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B1%CE%AF%CE%BF-%CE%B1%CF%80/
    13. Περιβάλλον

      Engineer

      Ο κόσμος παρήγαγε 41,8 εκατομμύρια τόνους ηλεκτρονικών αποβλήτων το 2014, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ. Τα έξι εκατομμύρια εξ αυτών, ήτοι το 14,3%, παρήχθησαν στην Κίνα και η κυβέρνηση της χώρας προσπαθεί τώρα να καταπολεμήσει τη συσσώρευσή τους.
       
      Τα απόβλητα ηλεκτρονικών ειδών χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση επειδή συνήθως περιέχουν μια σειρά επικίνδυνων ουσιών.
      Δεδομένα από την Ακαδημία Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνιών της Κίνας δείχνουν ότι η Κίνα έβγαλε στην κυκλοφορία 560 εκατομμύρια κινητές συσκευές το 2016. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι μεταξύ 400 και 500 εκατομμυρίων κινητών συσκευών μπορούν να απορριφθούν στην Κίνα λόγω αντικατάστασης από νέες συσκευές τα επόμενα χρόνια. Σε αυτό τα νούμερο πρέπει να προστεθούν τα περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο κινητά που έχουν ήδη πεταχτεί στη χώρα.
       
      Τον Ιανουάριο, το κρατικό συμβούλιο ζήτησε τη θέσπιση ενός συστήματος «αυξημένης ευθύνης παραγωγού». Μέχρι τα τέλη του 2017, το Υπουργείο Προστασίας του Περιβάλλοντος και άλλα κυβερνητικά όργανα θα πρέπει να υποβάλουν μία λεπτομερή πρόταση πολιτικής ανακύκλωσης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και ευθύνης του κατασκευαστή.
       
      Μέχρι το 2025, το κρατικό συμβούλιο επιθυμεί να θεσπιστεί ένα σύστημα αυξημένης ευθύνης για τους βασικούς τύπους προϊόντων, να σημειωθεί σημαντική πρόοδος στον σχεδιασμό περιβαλλοντικών προϊόντων, και να ανακτηθούν και να ανακυκλωθούν τουλάχιστον τα μισά απορριφθέντα προϊόντα.
       
      Για το σκοπό αυτό, το προτεινόμενο σύστημα καθιερώνει τέσσερις τομείς ευθύνης του κατασκευαστή: την παραγωγή φιλικών προς το περιβάλλον σχεδίων, τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών, την τυποποίηση διαδικασιών διαχείρισης αποβλήτων και ανακύκλωσης και τη γνωστοποίηση δεδομένων σχετικά με την ανακύκλωση.
       
      Οι δύο πρώτοι τομείς αποσκοπούν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των προϊόντων, ενώ οι δύο τελευταίοι ωθούν τους κατασκευαστές να αναλαμβάνουν την ευθύνη για την παρακολούθηση και την επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων καθ' όλη τη διάρκεια των αντίστοιχων κύκλων ζωής τους.
       
      Αναπόφευκτα, αυτό θα σημάνει αυξημένο κόστος για τους κατασκευαστές στους τομείς αυτούς, με το επιπλέον κόστος για την ανακύκλωση να αναμένεται να μεταφερθεί στους καταναλωτές μέσω υψηλότερων τιμών.
       
      Εξάλλου, η κυβέρνηση επιθυμεί επίσης να προωθήσει τη μεγαλύτερη χρήση του επίσημου αδειοδοδοτημένου τομέα ανακύκλωσης, διότι σήμερα ο μεγαλύτερος όγκος ηλεκτρονικών αποβλήτων χειρίζεται από ανεπίσημους ανακυκλωτές χωρίς άδεια, που όμως προσφέρουν πολλές θέσεις εργασίας.
       
      Πηγή: http://www.naftemporiki.gr/story/1244749/kina-sxedio-katapolemisis-tis-sussoreusis-ilektronikon-apobliton
    14. Περιβάλλον

      Engineer

      Το ΥΠΕΚΑ ανακοινώνει ότι ξεκινά η αναλυτική απογραφή όλων των υδρογεωτρήσεων, κάθε χρήσης, από το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών & Μελετών (ΙΓΜΕΜ) του Εθνικού Κέντρου Βιώσιμης και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΚΒΑΑ). Η αναλυτική απογραφή διενεργείται συμπληρωματικά και σε συνέχεια της έκδοσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης με αριθμό 145026/2014 (ΦΕΚΒ΄31) για τη σύσταση, διαχείριση και λειτουργία Εθνικού Μητρώου Σημείων Υδροληψίας από Επιφανειακά και Υπόγεια Υδατικά Συστήματα, την οποία παρουσίασε αναλυτικά το ΥΠΕΚΑ στις 10 Ιανουαρίου. Σημειώνεται ότι σχετική προγραμματική σύμβαση για την υλοποίηση του έργου έχει υπογραφεί μεταξύ της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων του ΥΠΕΚΑ και του ΙΓΜΕΜ/ΕΚΒΑΑ.
       
      Σχετικά με το θέμα, ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης δήλωσε:
       
      «Προωθούμε για πρώτη φορά την ολοκλήρωση μιας εθνικής πολιτικής για το νερό. Στόχος μας είναι η ορθολογική και αειφορική διαχείριση του πολύτιμου υδάτινου πόρου μας. Η διαδικασία που ακολουθούν οι πολίτες για την αδειοδότηση των γεωτρήσεών τους αλλάζει και θέτουμε σύντομα σε διαβούλευση τη σχετική ΚΥΑ. Ξεκινάμε με την υποχρέωση της καταγραφής των υφιστάμενων σημείων υδροληψίας, ώστε να συγκροτήσουμε ένα σύγχρονο και ενημερωμένο Εθνικό Μητρώο. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην απλοποίηση όλων των διαδικασιών, στην εξυπηρέτηση του πολίτη, στην εκτενή χρήση των νέων τεχνολογιών. Παράλληλα καταγράφουμε όλα τα τεχνικά στοιχεία και στοιχεία χρήσης των υδρογεωτρήσεων σε όλη τη χώρα, ώστε να αποκτήσει επιτέλους η Πολιτεία μία συνολική εικόνα της διαχείρισης των υδάτων. Με τα Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών που σύντομα ολοκληρώνονται για ολόκληρη τη χώρα, το Εθνικό Μητρώο Σημείων Υδροληψίας, τη νέα διαδικασία αδειοδότησης για τα δικαιώματα χρήσης νερού, δράσεις που υλοποιούνται από την Ειδική Γραμματεία Υδάτων, η χώρα αλλάζει πραγματικά σελίδα».
       
      Η απογραφή των υδρογεωτρήσεων θα γίνεται σταδιακά, σε όλες τις περιοχές της χώρας, με συλλογή υφιστάμενων δεδομένων και με επιτόπου έρευνες και μελέτες. Για το σκοπό αυτό και κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, εκπρόσωποι του ΕΚΒΑΑ/ΙΓΜΕΜ θα επικοινωνούν με τις αρμόδιες Υπηρεσίες των Δήμων, των Περιφερειών, τις Διευθύνσεις Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και κάθε άλλη Υπηρεσία που έχει διαθέσιμα σχετικά δεδομένα.
       
      Τα στοιχεία που θα συλλεχθούν (τεχνικά στοιχεία, στοιχεία χρήσης κλπ) για τις υφιστάμενες υδρογεωτρήσεις, θα συμπεριληφθούν σε ένα ενιαίο ηλεκτρονικό Μητρώο που δημιουργείται από την Ειδική Γραμματεία Υδάτων, στο πλαίσιο της νέας ΚΥΑ. Το Εθνικό αυτό Μητρώο που δημιουργείται, με τη μορφή συστήματος βάσης γεωχωρικών δεδομένων και υπηρεσιών, θααποτελέσει βασικό παράγοντα για την αποτελεσματική διαχείριση των απολήψεων ύδατος και την προστασία των υδάτων από την υπεράντληση.
       
      Υπενθυμίζεται ότι με βάση την ανωτέρω ΚΥΑ εγγράφονται αυτεπαγγέλτως από τις Διευθύνσεις Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, χωρίς να χρειάζεται ο πολίτης να ακολουθήσει καμία νέα διαδικασία, στο Εθνικό Μητρώο Σημείων Υδροληψίας:
       
      α) νέα σημεία υδροληψίας στα οποία χορηγείται άδεια χρήσης νερού μετά την έναρξη ισχύος της απόφασης,
       
      β) σημεία υδροληψίας για τα οποία κατά την έναρξη ισχύος της απόφασης έχουν υποβληθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες αιτήσεις για χορήγηση ή ανανέωση άδειας χρήσης νερού, σύμφωνα με τις εκάστοτε κείμενες σχετικές διατάξεις,
       
      γ) υφιστάμενα σημεία υδροληψίας, τα οποία αδειοδοτήθηκαν μετά την 20-12-2005, ανεξαρτήτως εάν η άδεια χρήσης νερού είναι σε ισχύ ή όχι και δεν εμπίπτουν στην περίπτωση (β)
      Το ίδιο συμβαίνει και σε κάθε μετέπειτα μεταβολή ή διόρθωση των στοιχείων κάθε εγγραφής.
       
      Αντιθέτως, με τη νέα διαδικασία, για:
       
      δ) υφιστάμενα σημεία υδροληψίας, τα οποία αδειοδοτήθηκαν για πρώτη φορά πριν την 20-12-2005, ανεξαρτήτως εάν η άδεια χρήσης νερού είναι σε ισχύ ή όχι και δεν εμπίπτουν στην περίπτωση (β),
       
      ε) όλα εν γένει τα υφιστάμενα σημεία υδροληψίας ενεργά ή ανενεργά που δεν υπάγονται στις ανωτέρω περιπτώσεις.
       
      Όλοι οι ιδιοκτήτες ή/και χρήστες σημείων υδροληψίας ενεργών ή ανενεργών υποχρεούνται, μέχρι τις 15 Μαΐου 2014, να υποβάλουν αίτηση για την εγγραφή τους στο ΕΜΣΥ, μέσω του δήμου τους. Η αίτηση για την εγγραφή στο Εθνικό Μητρώο Σημείων Υδροληψίας είναι πλήρως απλουστευμένη (υπεύθυνη δήλωση), χωρίς τη συνοδεία δικαιολογητικών.
       
      Επισημαίνεται ότι οι χρήστες ενεργών σημείων υδροληψίας των περιπτώσεων (δ) και (ε) σε δεύτερο στάδιο και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2014 θα πρέπει να προβούν και σε υποβολή έτερης αίτησης για τη χορήγηση της σχετικής άδειας χρήσης νερού σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία περί αδειοδότησης χρήσεων ύδατος.
    15. Περιβάλλον

      Engineer

      Αλλάζει ο χάρτης των δασικών υπηρεσιών της χώρας, στο πλαίσιο των αναδιαρθρώσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη στον δημόσιο τομέα, με μείωση δομών και κινητικότητα προσωπικού. Ως στόχος της κυβέρνησης προβάλλεται η αναδιαμόρφωση του μηχανισμού για την εφαρμογή δασικής πολιτικής της χώρας που να συνδυάζει την προστασία των δασών με τη διαχείρισή τους ως μοχλού οικονομικής ανάπτυξης. «Το Βήμα» παρουσιάζει το πόρισμα Ομάδας Εργασίας για την Αξιολόγηση των Δομών και την Αναδιάρθρωση των Δασικών Υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, το οποίο δόθηκε προ ολίγων ημερών στην πολιτική ηγεσία των υπουργείων Περιβάλλοντος, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Εσωτερικών.
       
      Κατανομή και αξιολόγηση
      Στο πόρισμα προτείνεται η κατάργηση ως αυτόνομων μονάδων των 1.109 δασοφυλακείων όπου σήμερα υπηρετούν 1.779 δασοφύλακες και η υπαγωγή τους στα δασονομεία, τα οποία από 289 συρρικνώνονται σε 150. Στην αναδιοργάνωση περιλαμβάνεται και η κατάργηση των επτά Διευθύνσεων Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών, οι υπάλληλοι των οποίων μεταφέρονται μαζί με τις οργανικές θέσεις τους στη Γενική Διεύθυνση Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων. Παράλληλα από τα 749 λειτουργούντα γραφεία και τμήματα των δασικών υπηρεσιών προτείνεται να παραμείνουν μόνο 429.
       
      Η επιτροπή εντόπισε κατά την αξιολόγηση των δομών, με βάση μετρήσιμα στοιχεία που χρησιμοποίησε και με δείκτες, ότι υπάρχει έλλειψη επιστημονικού προσωπικού, αλλά και ανορθολογική κατανομή των υπαλλήλων και των οργανικών θέσεων. Επίσης διαπίστωσε ότι τα έσοδα από την πώληση των δασικών προϊόντων αλλά και από την έκδοση αδειών θήρας έχουν σήμερα μειωθεί σε σχέση με παλαιότερα έτη.
       

       
      Σήμερα στις δασικές υπηρεσίες εργάζονται συνολικά 3.607 υπάλληλοι. Στην Ελλάδα υπηρετεί σε όλους τους δασικούς κλάδους λιγότερο από το 1/4 του προσωπικού που προβλέπουν τα αντίστοιχα διεθνή πρότυπα. Στην προτεινόμενη κατανομή προσωπικού ορίζεται ότι ο ελάχιστος αριθμός δασικών υπαλλήλων για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών είναι 3.756 άτομα, εκ των οποίων 1.779 δασοφύλακες, 926 δασολόγοι, 660 δασοπόνοι, 300 διοικητικοί, 91 υπάλληλοι άλλων ειδικοτήτων (νομικοί, βιολόγοι, τοπογράφοι, κτηνίατροι κτλ.).
       
      Σε σχέση με τους υπηρετούντες σήμερα δασοφύλακες δεν επέρχεται καμιά αριθμητική διαφοροποίηση, ενώ προτείνεται αύξηση σε δασοπόνους (117 άτομα επιπλέον ή αύξηση 48,98%) και δασολόγους (244 επιπλέον άτομα ή αύξηση 35,78%). Ωστόσο ακόμη και με αυτή τη μικρή ενίσχυση σε αριθμό δασικού επιστημονικού προσωπικού η διαφορά προτεινόμενου προσωπικού σε σχέση με τα διεθνή πρότυπα είναι αρνητική (-58,30%) κατά μέσο όρο για τους δασικούς υπαλλήλους των τριών αυτών ειδικοτήτων. Βάσει των διεθνών προτύπων (Αυστρία, Γερμανία κτλ.), όπως σημειώνεται στο πόρισμα, ενδεικτικά ένας δασοφύλακας μπορεί να εποπτεύσει 20.000-30.000 στρέμματα - η χωρική κατανομή των δασικών υπηρεσιών στην Ελλάδα αφορά 132 εκατομμύρια στρέμματα.
       
      Επιπλέον, την τριετία 2014-2016, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν 88 δασολόγοι, 21 δασοπόνοι και 100 δασοφύλακες. Παράλληλα προτείνεται επαναφορά του θεσμού των ιδιωτικών δασοφυλάκων, οι οποίοι προσλαμβάνονταν από τους δασοκτήμονες για τα περίπου 6.000 ιδιωτικά δάση συνολικής έκτασης 2 εκατ. στρεμμάτων.
       
      Ανομοιογένεια και τεράστια κενά
      Η υποστελέχωση και η υποχρηματοδότηση ταλανίζουν από χρόνια τον νευραλγικό τομέα της δασικής προστασίας. Και αυτό την ίδια ώρα που οι δασικές υπηρεσίες είναι επιφορτισμένες με την υλοποίηση ενός τεράστιου έργου. Πάντως, στο πόρισμα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην απουσία ενιαίου ελέγχου της στελέχωσης των περιφερειακών δασικών υπηρεσιών σε προσωπικό όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, ειδικοτήτων και κλάδων, με αποτέλεσμα να έχουν παρουσιαστεί ανομοιογενώς ανά την επικράτεια τεράστια κενά και σε πολλές περιπτώσεις φαινόμενα υπολειτουργίας υπηρεσιών. Είχε δοθεί το βάρος της στελέχωσης στις «ανώτερες» διοικητικά υπηρεσίες (Διευθύνσεις Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών - Διευθύνσεις Δασών) και όχι στις υπηρεσίες «πρώτης γραμμής» (δασαρχεία).
       
      Επίσης είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και η κατανομή του προσωπικού που ήρθε από την πρώην Αγροφυλακή στη Δασική Υπηρεσία δεν έγινε σε πολλές περιπτώσεις με βάση το μέγεθος ή τη φύση της χωρικής αρμοδιότητας του φορέα υποδοχής αυτού ή το μέγεθος του εργασιακού αντικειμένου του. Αποτέλεσμα αυτής της ανορθολογικής κατανομής είναι σε αρκετές περιπτώσεις η συγκέντρωση αυτού του προσωπικού στις πρωτεύουσες των νομών.
       
      Δασαρχεία πέντε κατηγοριών
      Στο πόρισμα της Ομάδας Εργασίας, τα δασαρχεία διακρίνονται σε πέντε κατηγορίες και θα έχουν τον ίδιο αριθμό διοικητικών δομών αλλά θα διαφοροποιούνται ως προς τον αριθμό των υπαλλήλων, ο οποίος θα καθορίζεται βάσει των αρμοδιοτήτων και του όγκου δουλειάς του κάθε δασαρχείου.
       
      Στις πρώτες τρεις κατηγορίες (Α, Β, Γ) περιλαμβάνονται τα περισσότερα δασαρχεία της χώρας, στην κατηγορία Δ περιλαμβάνονται δασαρχεία με σημαντική δασική παραγωγή, δηλαδή του Μετσόβου, της Βυτίνας, της Σπάρτης, της Λάρισας, της Καλαμπάκας, της Φουρνά, της Αλεξανδρούπολης και της Αριδαίας, και στην κατηγορία Ε κατατάσσεται μόνο το Δασαρχείο Δράμας, το οποία έχει πολύ μεγάλη παραγωγή και έσοδα. Οι δασικές υπηρεσίες προτείνεται να αξιολογούνται ανά τριετία.
       
      Πηγή και πλήρες άρθρο: http://www.tovima.gr/society/article/?aid=615031
    16. Περιβάλλον

      Engineer

      Την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τα Πράσινα Σημεία και την παροχή ενός ακόμα "εργαλείου" στην τοπική αυτοδιοίκηση, που θα διευκολύνει και επιταχύνει τη διαδικασία συλλογής στην πηγή πολλών "ρευμάτων" αποβλήτων, έχει στόχο η τροποποίηση σχετικής ΚΥΑ, ύστερα από πρωτοβουλία του αναπληρωτή ΥΠΕΝ Σωκράτη Φάμελλου. Μάλιστα, με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο οι ΟΤΑ μπορούν πλέον να εμπορεύονται τα υλικά που ανακτούν από τα Πράσινα Σημεία, μειώνοντας αντίστοιχα τα τέλη καθαριότητας των δήμων.
       
      Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η συγκεκριμένη τροποποίηση παρέχει επιπλέον την δυνατότητα στους ΟΤΑ να αναπτύξουν τη διαλογή στην πηγή, να σχεδιάσουν και να χωροθετήσουν Πράσινα Σημεία και να διαχειρίζονται τα υλικά που συγκεντρώνονται σε αυτά.
       
      Επιπλέον, διευκολύνεται η αδειοδότηση των Πράσινων Σημείων για τους δήμους, αλλά και η ένταξή τους στα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΥΜΕΠΕΡΑΑ (επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη), που συνεπάγεται γρήγορη απορρόφηση των κονδυλίων και κατασκευή περιβαλλοντικών υποδομών σε κάθε ΟΤΑ της χώρας.
       
      Τέλος, σύμφωνα πάντα με το ΥΠΕΝ, η προαναφερόμενη τροποποίηση ενισχύει την κυκλική οικονομία, αλλά και την κοινωνική οικονομία, εφόσον επιτρέπει και αξιοποιεί τη συνεργασία των ΟΤΑ με ΚΟΙΝΣΕΠ (Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση) και την ενίσχυση της διαλογής στην πηγή με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
       
      Πηγή: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=119952
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.