Οι Αμερικανοί εξακολουθούν πάντως να είναι δύσπιστοι για την τεχνολογία παρά την αύξηση της δημοτικότητάς της τα τελευταία χρόνια. Εν μέρει ευθύνεται ένας συνδυασμός παρανοήσεων και μύθων για τα EV, ειδικά καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταίροι τους έχουν βελτιώσει τα μοντέλα τους.
Ακολουθούν 10 από τα πιο διαδεδομένα επιχειρήματα κατά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων εξετάζοντας τι ισχύει στην πραγματικότητα.
Μύθος 1: Τα EV έχουν υψηλότερο αποτύπωμα άνθρακα
Αν και τα EV δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα για ενέργεια όπως τα αυτοκίνητα βενζίνης, εξακολουθούν να υπάρχουν εκπομπές που εμπλέκονται στην παραγωγή τους. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν έξι φορές περισσότερα ορυκτά από το τυπικό σας όχημα, κάτι που θα απαιτήσει πολύ περισσότερη εξόρυξη στο μέλλον. Η απόκτηση αυτών των ορυκτών έχει ωθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να βασίζονται σε αλυσίδες εφοδιασμού που μπορεί να εξαρτώνται από επικίνδυνη τεχνολογία και, το πιο ανησυχητικό, έχουν μολυνθεί από καταναγκαστική εργασία.
Πριν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές από την εξόρυξη, την κατασκευή, τον ανεφοδιασμό και την απόρριψη παλαιών αυτοκινήτων, τα EV εκπέμπουν λιγότερο από το ένα τρίτο των εκπομπών σε σύγκριση με τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο. Όταν περιλαμβάνονται αυτοί οι παράγοντες, τα ορυκτά καύσιμα εξακολουθούν να παράγουν περίπου διπλάσιο άνθρακα, σύμφωνα με την Washington Post.
Μύθος 2. Οι μπαταρίες EV δεν διαρκούν
Μία από τις πιο κοινές παρανοήσεις σχετικά με τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ότι δεν διαρκούν πολύ και πρέπει να αντικαθίστανται κάθε πέντε περίπου χρόνια.
Σύμφωνα με το Car and Driver, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία με ένα EV που πωλείται αυτή τη στιγμή προσφέρει πακέτα μπαταριών με εγγύηση τουλάχιστον οκτώ ετών, 100.000 μιλίων. Το Υπουργείο Ενέργειας εκτιμά ότι οι περισσότερες μπαταρίες θα διαρκέσουν περισσότερο, με διάρκεια ζωής μεταξύ 12 και 15 ετών.
Τελικά, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι ορισμένες μπαταρίες θα ξεπεράσουν τα συμβατικά αυτοκίνητα. Το μέσο όχημα στις ΗΠΑ έχει ανώτατο όριο ηλικίας 12,6 ετών, σύμφωνα με την S&P Global Mobility.
Η κινεζική εταιρεία μπαταριών Contemporary Amperex Technology Co Ltd, ή CATL, κυκλοφόρησε πρόσφατα μια μπαταρία EV με διάρκεια ζωής 15 ετών και δυνατότητα 932.000 μιλίων. Η εταιρεία έχει συνεργαστεί με τους Stellantis, Ford Motor Co., Volkswagen, Tesla, BMW και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Μύθος 3: Οι μπαταρίες EV καταλήγουν σε χωματερές
Η πλειονότητα των ενηλίκων των ΗΠΑ (71%) ανησυχεί ότι οι μπαταρίες EV θα καταλήξουν σε χώρους υγειονομικής ταφής, σύμφωνα με μια μελέτη της Ascend Elements, κατασκευαστή μπαταριών με έδρα τη Μασαχουσέτη. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες είπαν ότι θα κατέληγαν σε «τοξικές» χωματερές.
Σε γενικές γραμμές, αυτό δεν ισχύει.
Για αρχή, σε μερικούς ανθρώπους αρέσει να κρατούν τις παλιές τους μπαταρίες ως επιπλέον πηγή ενέργειας. Εφόσον υπάρχει ακόμα κάποια υπολειμματική ενέργεια, αυτή η μπαταρία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση ενέργειας από ηλιακούς συλλέκτες, σύμφωνα με το National Grid.
Τις περισσότερες φορές, αποστέλλονται από ανακυκλωτές αυτοκινήτων σε εταιρείες που τα αποσυναρμολογούν για τα μέρη και τα μέταλλα τους, όπως το νικέλιο και το λίθιο. Οι κυψέλες μπαταριών μπορούν να είναι πολύτιμες χάρη στα ακριβά ορυκτά μέσα τους, με αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες να επωφεληθούν από την ανακύκλωση ως επιχειρηματική ευκαιρία.
Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών EV είναι η Redwood Materials, μια startup που ξεκίνησε το 2017 από τον πρώην υπάλληλο της Tesla και επικεφαλής τεχνολογίας JB Straubel. Η εταιρεία ανακυκλώνει 25.000 νεκρές μπαταρίες EV κάθε χρόνο, σύμφωνα με το Bloomberg News, και έχει συνεργαστεί με αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford και η Volkswagen.
Μύθος 4: Τα EV υπερφορτώνουν το ηλεκτρικό δίκτυο
Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 4% φέτος, από 2,5% το 2023 και σημειώνοντας τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης από το 2007, ανακοίνωσε τον Ιούλιο ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.
Μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται στην αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, από τα οποία 1,4 εκατομμύρια πωλήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι. Όσο περισσότεροι κυκλοφορούν, τόσο περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια θα απαιτείται για να καλύψει αυτή τη ζήτηση. Ευτυχώς, φαίνεται ότι το εθνικό δίκτυο δεν θα επηρεαστεί πολύ, αν υποτεθεί ότι αυτό το ενεργειακό προϊόν συνεχίζει να αυξάνεται τις επόμενες δεκαετίες.
Το Consumer Reports πέρυσι διαπίστωσε ότι θα περίπου μέχρι το 2050 όλα τα οχήματα στο δρόμο θα είναι ηλεκτρικά. Έως τότε, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας πιθανότατα θα αυξηθεί κατά 1,1 τρισεκατομμύρια κιλοβατώρες, ή 26%, σε σύγκριση με τη ζήτηση το 2023.
Κατά μέσο όρο, αυτή η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα θα απαιτούσε την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας να αυξάνεται μόλις κατά 1% κάθε χρόνο, πολύ κάτω από τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης.
Οι κυβερνήσεις έχουν επίσης λάβει μέτρα για να μειώσουν την πίεση στο δίκτυο. Πολλές τοπικές κυβερνήσεις, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν ώρες εκτός αιχμής και ελκυστικές τιμές για να ενθαρρύνουν τους οδηγούς να χρησιμοποιούν το δίκτυο όταν η συνολική ζήτηση είναι χαμηλότερη. Μέσω συστημάτων από όχημα σε δίκτυο, τα ηλεκτρικά ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να πουλήσουν ξανά την ισχύ για να υποστηρίξουν το δίκτυο.
Μύθος 5: Τα EV διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να πιάσουν φωτιά
Ένα από τα πιο τρομακτικά πράγματα που μπορεί να φανταστεί ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου είναι πιθανότατα το όχημά του να πάρει φωτιά — ειδικά όταν είναι πίσω από το τιμόνι. Αυτός ο φόβος επιδεινώθηκε χάρη στις μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα, οι οποίες έχουν προκαλέσει κάποιες ανησυχίες.
Ευτυχώς, τα ηλεκτρικά οχήματα δεν κινδυνεύουν τόσο πολύ να πάρουν φωτιά. Ή τουλάχιστον όχι τόσο όσο τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο.
Για κάθε 100.000 ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται, συμβαίνουν μόλις 25 πυρκαγιές, σύμφωνα με την Kelly Blue Book, η οποία επικαλείται ανάλυση των δεδομένων του National Transportation Safety Board. Τα υβριδικά ενεπλάκησαν σε περίπου 3.475 πυρκαγιές ανά 100.000 πωλήσεις, ενώ τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο εμπλέκονταν σε 1.530 για κάθε 100.000 πωλήσεις.
Αυτό που μπορεί να είναι ανησυχητικό είναι η ισχύς της φλόγας που προκλήθηκε από φωτιά μπαταρίας EV, όπως ανακάλυψαν πρόσφατα οι πυροσβέστες στην Καλιφόρνια.
Χρειάστηκαν περίπου 50.000 γαλόνια νερού – και η κλήση ενός αεροσκάφους για να ρίξει επιβραδυντικό – σε ένα Tesla Semi για να σβήσει τις φλόγες που προκλήθηκαν από μια συντριβή. Αυτή η μπαταρία έφτασε σε θερμοκρασίες 1.000 βαθμών Φαρενάιτ ενώ φλεγόταν. Το 2021, το NTSB είπε ότι οι πυρκαγιές μπαταριών EV υψηλής τάσης ενέχουν κινδύνους και χαρακτήρισε τις τρέχουσες οδηγίες από τους κατασκευαστές ανεπαρκείς.
Μύθος 6: Τα EV δεν έχουν αρκετή εμβέλεια
Το άγχος εμβέλειας – γνωστό και ως άγχος φόρτισης – είναι ο φόβος ότι το αυτοκίνητο ενός καταναλωτή θα ξεμείνει από ενέργεια πριν προλάβει να φτάσει σε ένα σταθμό φόρτισης. Παραμένει ένας από τους πιο προβληματισμούς που εμποδίζουν τους καταναλωτές να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση.
Περίπου οι μισοί ενήλικες των ΗΠΑ ανέφεραν τις ανησυχίες για την αυτονομία ως λόγο για να αποφύγουν την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση.
Η Βόρεια Αμερική έχει επί του παρόντος 213.021 δημόσιες και ιδιωτικές θύρες φόρτισης και 78.377 σταθμούς φόρτισης, σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας. Αλλά η χώρα πρέπει να τις εξαπλασιάσει ι για να φτάσει στην πλήρη ηλεκτροκίνηση μέχρι τη δεκαετία του 2040.
Ωστόσο, ενώ οι βελτιώσεις στην υποδομή φόρτισης της Βόρειας Αμερικής είναι απολύτως απαραίτητες, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζεται πραγματικά να ανησυχούν. Από τις αρχές του 2024, υπάρχουν τουλάχιστον 30 μοντέλα EV, τα οποία μπορούν να διανύσουν 300 μίλια ή περισσότερα με μία μόνο φόρτιση, όπως ανέφερε το Bloomberg News τον Μάρτιο. Άλλα 20 θα κυκλοφορήσουν μέχρι το τέλος του έτους.
Για σύγκριση, ο τυπικός ιδιοκτήτης αυτοκινήτου οδηγεί 13.476 μίλια ετησίως ή 37 μίλια την ημέρα, σύμφωνα με ομοσπονδιακά δεδομένα. Το μεγαλύτερο κενό μεταξύ εμβέλειας και φορτιστών είναι ορατό κατά τη διάρκεια οδικών ταξιδιών, όπου οι φορτιστές μπορεί να είναι πιο σπάνιοι, ανάλογα με το πού ταξιδεύει ο οδηγός. Κάποιος που οδηγεί στο Ουαϊόμινγκ θα έχει μεγαλύτερη δυσκολία να βρει σταθμό φόρτισης σε σύγκριση με κάποιον στο Τέξας ή την Καλιφόρνια.
Επιπλέον, παρά το ασταθές ξεκίνημα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενίσχυσε τη χρηματοδότηση που παρέχεται από το Πρόγραμμα Formula National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI). Οι κυβερνήσεις των πολιτειών θα αντλήσουν από τον προϋπολογισμό 5 δις, δολ. της NEVI για να προσλάβουν εταιρείες για την κατασκευή σταθμών φόρτισης. Τελικά, η κυβέρνηση στοχεύει να χρηματοδοτήσει την εγκατάσταση φορτιστών σε κάθε πολιτεία.
Μύθος 7: Τα EV είναι πολύ ακριβά
Το 59% των ερωτηθέντων σε πρόσφατη δημοσκόπηση με τη συμμετοχή περισσοτέρων από 6.200 ενηλίκων στις ΗΠΑ τον Ιούνιο ανέφερε ότι το υψηλό κόστος είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο δεν έχεθ υιοθετήσει ένα ηλεκτρικό όχημα, ενώ ένα 23% τόνισε ότι ήταν δευτερεύων λόγος, σύμφωνα με το Associated Press, το Κέντρο Έρευνας Δημοσίων Υποθέσεων του NORC και το Ινστιτούτο Ενεργειακής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, που διεξήγαγαν την έρευνα.
Όμως, σε γενικές γραμμές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο κοντά στην τιμή των υβριδικών αυτοκινήτων και των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο από ό,τι πολλοί αντιλαμβάνονται.
Ωστόσο, οι υπέρμαχοι υποστηρίζουν ότι οι καταναλωτές πρέπει να κοιτάξουν πέρα από το αρχικό κόστος για την αγορά ενός αυτοκινήτου, υποδεικνύοντας συχνά το κόστος κατοχής και συντήρησης ενός EV. Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων ξοδεύουν περίπου 300 δολ. λιγότερα για συντήρηση από τους καταναλωτές με οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο και αποφεύγουν κάποια από την τακτική συντήρηση που χρειάζονται τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο.
Στην πραγματικότητα, όμως, τα κίνητρα που υπάρχουν, όπως οι φορολογικές ελαφρύνσεις, οι επιδοτήσεις αλλά και το συγκριτικά χαμηλότερο κόστος μετακίνησης, αντισταθμίζουν τη διαφορά που προκύπτει.
Μύθος 8: Τα EV είναι πολύ βαριά για δρόμους
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι – σχεδόν σε κάθε περίπτωση – βαρύτερα από τα αντίστοιχα που κινούνται με φυσικό αέριο. Κατά μέσο όρο, είναι 30% βαρύτερα, κυρίως λόγω των μπαταριών τους, οι οποίες είναι σημαντικά μεγαλύτερες και βαρύτερες από τις συμβατικές μπαταρίες λόγω της ανάγκης τους να αποθηκεύουν περισσότερη ενέργεια.
Αυτό οδήγησε σε ορισμένες – υπερβολικές – ανησυχίες ότι οι δρόμοι δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν. Αν και θα υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις στη διάρκεια ζωής των δρόμων και των γεφυρών, τα αποτελέσματα θα είναι πιθανότατα ήσσονος σημασίας συνολικά, μειώνοντας ένα ή δύο χρόνια από τη διάρκεια ζωής τους.
Τα ομοσπονδιακά όρια βάρους επιτρέπουν οχήματα που ζυγίζουν έως και 80.000 λίβρες – συμπεριλαμβανομένου του φορτίου – στο δρόμο και έχουν βάρος έως και 20.000 λίβρες σε έναν μόνο άξονα.