Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural



  • Η ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας έχει αποκλειστεί από το νέο ΕΣΠΑ υποστηρίζουν οι διοικήσεις των μικρότερων τεχνικών εταιρειών. Ζητούν στοιχεία για την κατανομή των κονδυλίων καθώς θεωρούν πως η πλειοψηφία οδεύει προς 5 - 10 μεγάλα έργα.

     

    Ανεβάζουν τους τόνους οι τεχνικές εταιρείες με τις διοικήσεις των εργοληπτικών οργανώσεων να θεωρούν πως δεν περισσεύει ούτε ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ για τις μικρότερες επιχειρήσεις. Με συνεχείς παρεμβάσεις υποστηρίζουν πως σχεδόν όλα τα κονδύλια οδεύουν προς μεγάλα έργα που είναι αντικείμενο των πέντε ισχυρότερων ομίλων του κλάδου, ενώ ζητούν ραντεβού με τις ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Υποδομών.

     

    «Η μερίδα του λέοντος από τα κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ οδεύει προς τους οδικούς άξονες, το μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα ΣΔΙΤ στα απορρίμματα και τα λεγόμενα έργα – γέφυρες που δεν θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2015» δηλώνει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύλλογος Τεχνικών Εταιρειών) Ζαχαρίας Αθουσάκης. Ο ίδιος προσθέτει πως τα κονδύλια των περιφερειακών προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ δεν αρκούν για να στηρίξουν τη ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας αφού κατευθύνονται προς άλλους τομείς.

     

    Οι διοικήσεις των μικρότερων εταιρειών υποστηρίζουν πως ακόμα και σε περιπτώσεις που το δημόσιο μπορεί να προκηρύξει μικρότερα έργα, επιλέγει τους διαγωνισμούς μεγάλου προϋπολογισμού που απευθύνονται σε λίγους, όπως συνέβη πρόσφατα στην Εγνατία Οδό. Η διοίκηση της τελευταίας προκήρυξε δύο διαγωνισμούς συντήρησης ύψους 60 εκατ. ευρώ, που στην ουσία αποτελούσαν απαραίτητη «ένεση» για την ολοκλήρωση άλλων εργολαβιών.

    «Απειλούνται περίπου 900 επιχειρήσεις και γύρω στις 5.000 ατομικές εταιρείες οι οποίες εκτελούσαν επί δεκαετίες μικρότερα έργα στην περιφέρεια» λέει ο κ. Αθουσάκης. Ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ υπενθυμίζει πως στις αρχές της εβδομάδας η διοίκηση του συνδέσμου ζήτησε να «σπάσει» σε περισσότερες εργολαβίες το τμήμα Πάτρα – Πύργος που προκηρύχθηκε προ ημερών με προϋπολογισμό 475 εκατ. ευρώ.

     

    Οι διοικήσεις των εργοληπτικών οργανώσεων που εκπροσωπούν μικρότερες τεχνικές εταιρείες αντιδρούν γιατί ακόμα και για τα έργα που προγραμματίζονται ασκούνται πιέσεις ώστε να δημοπρατηθούν ως μεγάλες εργολαβίες. «Πρόσφατα ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μας είπε πως μπορεί να χρηματοδοτήσει τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αλλά ως ενιαία εργολαβία» λέει ένας εξ’ αυτών. Όταν οι εργολάβοι διαμαρτυρήθηκαν ο εκπρόσωπος της ΕΤΕπ τους είπε «να γίνουν υπεργολάβοι των ομίλων που θα αναλάβουν το έργο».

     

    «Η σαλαμοποίηση των έργων δεν ωφέλησε» υποστηρίζει η άλλη πλευρά που υπενθυμίζει τις συνεχείς υπερβάσεις, τις καθυστερήσεις και τις αλλαγές εργολάβων που συνόδευε επί δύο δεκαετίες τις εργολαβίες στο εθνικό δίκτυο της χώρας. «Άλλο σαλαμοποίηση και άλλο η προκήρυξη του ΒΟΑΚ ως μια εργολαβία του ενός δισ. ευρώ» απαντά ο κ. Αθουσάκης. Ο ίδιος υπενθυμίζει πως σχεδόν όλοι οι φορείς της Κρήτης αντιδρούν στην ιδέα κατασκευής του έργου με σύμβαση παραχώρησης που θα συνοδεύεται από διόδια. Όμως, χρήματα από το νέο ΕΣΠΑ δεν υπάρχουν παρά μόνο για δύο – τρεις μικρές εργολαβίες του ΒΟΑΚ.

     

    Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών αντιδρούν και στο γεγονός πως καταργήθηκαν τα κατώτατα όρια των εργοληπτικών πτυχίων και οι μεγάλοι όμιλοι μπορούν ευκολότερα να διεκδικούν μικρότερα έργα. Την ίδια στιγμή παραμένουν τα ανώτατα όρια, μέχρι να δημοσιευθεί το προεδρικό διάταγμα με το οποίο θα αλλάζει το καθεστώς των εργοληπτικών πτυχίων. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε υποσχεθεί πως θα υπάρχει προσχέδιο του προεδρικού διατάγματος από τον Σεπτέμβριο, αλλά μέχρι σήμερα το κείμενο αγνοείται.

     

    Σημειώνεται, πάντως, πως οι ισχυροί όμιλοι είχαν ούτως ή άλλως θυγατρικές εταιρείες με πτυχία χαμηλότερης τάξης ώστε να διεκδικούν μικρότερα έργα. Όμως, οι εργολήπτες υποστηρίζουν πως τώρα είναι πιο εύκολη η συμμετοχή τους, ενώ οι μικρότεροι δε μπορούν να διεκδικήσουν έργα άνω των 50 εκατ. ευρώ.

     

    Πηγή: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=86456




    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments

    st2

    Δημοσιεύτηκε

    1-μα καλα... περιμέναν οι μικροί εργολήπτες μετά απο την καταργηση των προς τα κάτω ορίων να πάρουν έργο

     

    2-η προώθηση των χρημάτων στους μεγάλους οδικούς άξονες είναι φυσικό ακόλουθο (πέρα της διαπλοκής)

     

    3-στα έργα αυτα υπάρχουν μεγάλες οφείλες και οι συμβάσεις προβλέπουν ακομα περισσοτερο χρημα και τωρα ειδικά που οι τράπεζες έχουν τα χάλια τους το κράτος πρεπει να πληρώσει (δηλαδή ΕΣΠΑ)

     

    4-το σπάσιμο των έργων σε κομμάτια για να δουλέψουν περισσοτεροι μηχανηματάδες και χαμηλου πτυχιου εργοληπτες (αν και συμφέρει τον κλάδο μας αυτό) είναι μέγα λάθος για το έργο καθ`αυτό

    georgios_m

    Δημοσιεύτηκε

    Αν οι μικροί εργολήπτες δημιουργήσουν ένα συνεταιρισμό θα γίνουν υπολογίσιμη δύναμη και θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις οικονομίες κλίμακας των μεγάλων κατασκευαστικών. Και οι μεγάλες εταιρείες με συγχωνεύσεις δημιουργήθηκαν.

    sdim

    Δημοσιεύτηκε

    Δεν έχω ασχοληθεί με τα μεγάλα έργα αλλά νομίζω πως ότι και να γίνει όλοι θα δουλέψουν. Θα κατανεμηθεί διαφορετικά η πίτα αλλά δεν νομίζω να μείνει κανένας εκτός της δουλειάς.

     

    Οι μεγαλοκατασκευαστές δεν θα συνεργαστούν με τοπικά συνεργεία καθ'όλο το μήκος του έργου;

    Τους συμφέρει να στέλνουν προσωπικό από την Αθήνα, να πληρώνουν εκτός έδρας μηχανικούς, εργάτες, διοικητικό προσωπικό, να μεταφέρουν υλικά και μηχανήματα;

    Δεν θα τους είναι πιο οικονομικό να δώσουν υπεργολαβίες σε τοπικά συνεργεία;

    Σκυρόδεμα, άσφαλτος και άλλα αδρανή δεν θα τα προμηθευτούν από τοπικούς προμηθευτές;

    Συνεργεία συντήρησης δεν θα πάρουν από τις τοπικές κοινωνίες;

    • Upvote 2
    georgios_m

    Δημοσιεύτηκε

    Θα δουλέψουν αλλά το κέρδος μάλλον θα συμπιεστεί γιατί οι υπ-εργολάβοι δε θα διαπραγματεύονται απευθείας με τον εργοδότη αλλά με τον υπερ-εργολάβο. Και ο υπερ-εργολάβος θα είναι πιο σφιχτός στις τιμές και τα χρονοδιαγράμματα γιατί θα είναι επιχειρηματίας κι όχι δημόσια υπηρεσία. Και η επιλογή των υπ-εργολάβων θα γίνει κατά το γούστο του κι όχι με καθαρά μειοδοτικές προσφορές.

    • Upvote 3
    maestro

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Γιώργο μια μικρή συντακτική διόρθωση...Είναι ο γενικός εργολάβος που αναλαμβάνει την εκτέλεση του έργου ως αντισυμβαλλόμενος με τον κύριο του έργου και αυτός μπορεί να το αναθέτει στους επιμέρους υπεργολάβους.

     

    εργολάβος που αναλαμβάνει υπεργολαβία.

    [ΕΤΥΜΟΛ. < υπ(ο)* + εργολάβος. Η λ. μαρτυρείται από το 1886 στην εφημερίδα Ακρόπολις].


     υπεργολαβία — η, Ν 1. η ανάθεση τής εκτέλεσης έργου ή μέρους έργου από έναν εργολάβο σε άλλον εργολάβο 2. η ανάθεση παραγγελιών από μεγάλη βιομηχανική μονάδα σε άλλη μικρότερη ή σε βιοτεχνία. [ΕΤΥΜΟΛ. < υπεργολάβος. Η λ. μαρτυρείται από το 1890 στην… …   Dictionary of Greek
     
    Μπορεί να ακούγεται λίγο παράξενο αλλά η σύντμηση των λέξεων υπ (ο) + εργολάβος επιφέρει ως αποτέλεσμα τον όρο υπεργολάβο. Και εγώ στην αρχή (Αρκετά χρόνια πριν) είχα την ίδια σύγχυση...
     
    Φιλικά!!!
    Edited by maestro
    georgios_m

    Δημοσιεύτηκε (edited)

    Ακριβώς αυτή τη λεπτομέρεια ήθελα να τονίσω βάζοντας παύλα στο υπό και το υπέρ. Βασικά δε ξέρω αν υφίσταται όρος υπέρ-εργολάβος, ελπίζω να κατανοούν όλοι ότι εννοώ αυτό το γενικό εργολάβο που αναθέτει τις υπ-εργολαβίες στους παρακάτω. Δε γνώριζα τον όρο γενικός εργολάβος! Ευχαριστώ πολύ για τη διόρθωση!

    Edited by georgiosmadonanakis


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.